@ Straatcommando, het ging mij er even om dat ik dacht gelezen te hebben dat je met all-season banden niet in de Alpen mag rijden. Maar dat heb ik volgens mij niet goed. Winterbanden zijn ALTIJD beter dan all-season. Overigens: Sommige banden zijn voorzien van het niet beschermde symbool M+S (modder en sneeuw). Maar M+S op banden zegt niets over de rijeigenschappen onder winterse omstandigheden. Let daar dus goed op bij het kopen van all seasonband. En kijk ook goed waar u all seasonbanden koopt.
Voor wie het wilt lezen. De regels/wetten betreft banden in overige landen:
Natte en gladde wegen
Winterbanden hebben, onder andere door een andere rubbersamenstelling en een dieper profiel, niet alleen op sneeuw meer grip, maar ook op een nat en koud wegdek. Over het algemeen wordt aangeraden je winterbanden te monteren vanaf 7 graden en daaronder. Altijd best een lastig inschatting in ons wisselvallige Nederlandse klimaat. Dat het komende weekend de temperaturen inderdaad zakken naar die regionen is geen garantie. Voor hetzelfde geld zou het volgende week weer veel milder kunnen zijn. Maar het spreekt vanzelf dat ik als ware wintersportliefhebber vanaf nu duim voor vier maanden sneeuw en ijs. Niet zo heel waarschijnlijk misschien, maar hopen mag natuurlijk.
Oostenrijk en Zwitserland
Nee, voor die maanden sneeuw moet je toch echt ergens anders zijn; in de Alpen bijvoorbeeld. Nu hebben de Alpenlanden gek genoeg niet dezelfde regels over het gebruik van winterbanden. In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht van 15 november tot 1 april. Het rijden op zomerbanden kan je in deze periode op een boete van ¤35 komen te staan, maar als je met zomerbanden hinder veroorzaakt of in een ongeluk verzeild raakt, kunnen de kosten wel oplopen tot ¤5000. Ook kan je auto in beslag worden genomen. In Zwitserland is er gek genoeg helemaal geen verplichting, hoewel het gebruik van winterbanden wel wordt aanbevolen. Ook hier geldt dat het hinderen van het verkeer of het veroorzaken van een ongeluk met zomerbanden je een boete kan opleveren, omdat je dan geacht wordt te hebben deelgenomen aan het verkeer met een voertuig dat niet “betriebssicher” is. Een onvoldoende profiel op je band kan een boete opleveren van Chf 100.
Frankrijk en Italie
In Frankrijk en Italië ligt de regelgeving minder vast. Frankrijk heeft geen algehele verplichting, hoewel er wel departementen zijn waar het gebruik van winterbanden wordt aanbevolen. Wanneer borden aangeven dat kettingen nodig zijn, staat er vaak de tekst onder ' Pneus neige admis' dat betekent dat je door mag rijden met winterbanden zonder kettingen. Maar dan is het gebruik van kettingen of winterbanden is wel degelijk verplicht om en kunnen ook boetes worden uitgedeeld als je je er niet aan houdt. OP sneeuwdagen wordt je vaak staande gehouden door de gendarmerie of police en mag je alleen je weg vervolgen als je banden goed genoeg zijn of als je kettingen onder legt. Hetzelfde geldt in meer of mindere mate voor Italië, er is geen algehele verplichting maar in veel provincies (niet alleen in de Alpen (o.a. Piemonte en Aoste) maar ook in de Apennijnen) is die verplichting er wel. Bovendien zijn er veel wegen waar winterbanden verplicht zijn; dit wordt aangegeven met borden. De boete bedraagt ¤80. Voor zowel Frankrijk als Italië geldt ook weer dat het betrokken raken in een ongeluk met ongepast materiaal zware boetes en totale aansprakelijkheid tot gevolg kan hebben.
Duitsland en Tsjechië
De regel in Duitsland en Tsjechië is dat er gereden moet worden met winterbanden als er sprake is van winterse omstandigheden en als borden een verplichting aangeven. In de praktijk betekent dit dat je in de wintermaanden eigenlijk altijd op winterbanden moet rijden; de omstandigheden kunnen immers dan altijd winters zijn of worden. De boetes bedragen ¤40 tot ¤80. Bij ongelukken en hinder –het wordt eentonig- zijn de gevolgen ernstiger
Overige aandachtspunten
Het rijden met zomerbanden in een situatie die om winterbanden vraagt, kan gevolgen hebben voor je aansprakelijkheid als je in een ongeluk beland. Het kan zo zijn dat je sneller de schuld krijgt van een ongeval omdat met je auto beschouwd als een ongeschikt voertuig, maar je kunt zelfs in de problemen komen als het op claimen van schade aankomt. Ook nog iets om bij stil te staan: de Europese landen hebben niet dezelfde normen met betrekking tot de diepte van de profielen. In het ene land vindt men dat een winterband een profieldiepte moet hebben van minimaal 3 mm, in het andere is minimaal 4 mm verplicht. Daarbij moet je beseffen dat winterbanden vrij snel slijten.
Veiligheid
Nu moet je, als je naar de sneeuw gaat, winterbanden natuurlijk niet monteren om een boete te vermijden of gedoe met je verzekering te voorkomen. Nee, de allerbelangrijkste reden voor het gebruik van de pneus neiges/winterreifen/pneumatici invernali is natuurlijk je veiligheid en die van anderen. Als je met 50 kilometer per uur met je zomerbanden gaat remmen op een besneeuwde weg duurt het 65 meter voordat je stilstaan, terwijl dat met winterbanden maar 30 meter duurt. Bovendien slipt een winterband minder in bochten en kom je er veel beter een helling mee op.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter:
https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram:
https://www.instagram.com/edwinkr83/