Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Op woensdag 11 november 2015 16:51 schreef Rottie99 het volgende: Zojuist 80 euro gedaan in de honden snuffelbox op Symbid! Levert meteen een bladcadeau bon op van 15 euro, toch leuk :-) (of een snuffelbox maar ik heb geen hond)
Je kan het ook zelf opeten....
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Sorry, ik zie ineens dat ik een nieuw topic heb geopend.. Maar heb de titel gelijk gehouden. Kan ik niet meer wijzigen, helaas!
En alles van waarde zijn al aan de ING verpand. Een wagenpark van 30k vind ik niet echt serieus.
Ik pas
Ik heb m meegepakt, maar ook meer om de gun factor omdat mijn roots daar liggen. Verder is die westlandse mentaliteit ook een goeie en staan ze er best wel bekend.
Een ding moet ik hem nageven, zijn website is overzichtelijk en werkt goed. Het lijkt er op dat hij ook nette producten verhuurd en een groot assortiment heeft.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-11-2015 17:43:19 ]
Zo, dat staat er dan toch maar: maar liefst 25% van alle aanvragen wordt gehonoreerd. Nu denk ik te snappen waarom de diervoederman er weer op komt. Die heeft natuurlijk ook een zo laag mogelijk investeringsrisico. Dat komt uiteraard door de grondige check van elke en dus ook deze financieringsaanvraag en de geboden zekerheden.
Naar mijn mening is 25% een vrij laag percentage. Bij KOM moet de aanvrager voor de toetsing namelijk wel 249 ex BTW neertellen. Hiermee voorkom je al een aantal onzinnige aanvragen. Bij GVE is de toetsing gratis, waardoor er in verhouding waarschijnlijk meer onzinnige aanvragen tussen zitten.
Dan was ik dit keer de eerste betaler, Had hem 4 weken geleden al betaald voor ik op vakantie ging.
Hoe staat het eigenlijk met zijn bijeenkomst voor investeerders waar we het over gehad hebben. Volgens mij hadden we het toen over derde week November.
[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-11-2015 17:57:34 ]
Met het oog op de toenemende negatieve berichten over crowdfunding, onderzoek ik in hoeverre mensen negatieve ervaringen hebben gehad met crowdfunding platformen (bv: late levertijd van producten, gecancelde projecten etc.) en wat dit voor invloed heeft op toekomstige participatie in crowdfunding projecten. Ook onderzoek ik de invloed van persoonlijke karakteristieken op deze relatie: het nemen van risico, mate van altruisme (anderen helpen) en openheid tot ervaring.
Heeft u ervaring met het financieel steunen van producten op crowdfunding platformen? Vul dan a.u.b. de vragenlijst in voor mijn master scriptie onderzoek (max 5 min) en maak kans op een waardebon van 50 euro
Met het oog op de toenemende negatieve berichten over crowdfunding, onderzoek ik in hoeverre mensen negatieve ervaringen hebben gehad met crowdfunding platformen (bv: late levertijd van producten, gecancelde projecten etc.) en wat dit voor invloed heeft op toekomstige participatie in crowdfunding projecten. Ook onderzoek ik de invloed van persoonlijke karakteristieken op deze relatie: het nemen van risico, mate van altruisme (anderen helpen) en openheid tot ervaring.
Heeft u ervaring met het financieel steunen van producten op crowdfunding platformen? Vul dan a.u.b. de vragenlijst in voor mijn master scriptie onderzoek (max 5 min) en maak kans op een waardebon van 50 euro
Een ding moet ik hem nageven, zijn website is overzichtelijk en werkt goed. Het lijkt er op dat hij ook nette producten verhuurd en een groot assortiment heeft.
Ik heb toch maar wat vragen gesteld op hun vraag en antwoord rubriek. Ze schrijven 121K per jaar af waardoor de cashflow (ondanks de lage winst) toch nog vrij hoog uitkomt en de aflossing een fluitje van een cent lijkt. Echter ik zie nergens de hoogte van de vervangingsinvesteringen. Dat spul gaat niet eeuwig mee dus als je (stel) in 5 jaar afschrijft zal er toch gauw een tonnetje opnieuw geïnvesteerd moeten worden ieder jaar. Dat scheelt nogal. De aflossingscapaciteit is véél krapper dan wordt voorgesteld. En dan blijft er weinig positiefs over in het verhaal.....
Ik blijf er van af voorlopig. Niet voor niets een C.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 11-11-2015 19:50:24 ]
peterverhaar @peterverhaar 9h9 hours ago op twitter Tijdens crowdlending bijeenkomst nogmaals benadrukt dat belegger ook eigen risico inschatting moet doen, naast het platform ,platform heeft zorgplicht om juiste en consistente info te geven, maar het is geen spaarproduct maar beleggingsproduct en ook exec onlu er zijn deelnemers die de zorgplicht geheel bij platform leggen, dit is misvatting, dus goed nadenken of product voor u geschikt is
Maar meneer Verhaar het probleem ligt nu juist bij de informatievoorziening van de platformen, die is vaak niet juist, niet consistent en onvoldoende. Bovendien nemen zij geen verantwoordelijkheid voor wat ze publiceren. Dus AFM aanscherpen de zorgplicht van het cf platform op het gebied van de informatie voorziening!
Meneer Verhaar zou zich eens moeten verdiepen in de cijfers die Agium via KOM de wereld inslingert. Zo ook nu weer bij het meest recente KoM project. Ik mag hopen, en neem ook aan, dat betreffende heer scherp terecht is gewezen t.a.v. zijn (kortstondig) optreden alhier.
Bij een beleggingsproduct zit een 60 pagina's tellende prospectus met ALLE informatie over het product. Als ik (via aandelen) in een bedrijf beleg kan ik de jaarcijfers opvragen.
Bij crowdfunding moeten we het doen met twee A4-tjes van de pitch. Met deze niet (vaak niet correcte) incomplete informatie moeten wij het doen. Het platform heeft misschien geen zorgplicht voor wat betreft de kwaliteit van de lening, maar wel de plicht om alle informatie die er toe doet boven water te krijgen en te publiceren. Een A-lening die met drie maanden op de fles gaat en waar het onderpand onder water blijkt te staan dat zou je een platform zeker mogen aanrekenen.
Maar goed, we kennen de heer verhaar. Als er inversteerders nat gaan door toedoen van een platform zit hij vast weer namens de inversteerders bij Radar om te zeggen dat een platform ook zorgplicht heeft. Immers, wiens brood men eet, wiens taal men spreekt.
Ik heb toch maar wat vragen gesteld op hun vraag en antwoord rubriek. Ze schrijven 121K per jaar af waardoor de cashflow (ondanks de lage winst) toch nog vrij hoog uitkomt en de aflossing een fluitje van een cent lijkt. Echter ik zie nergens de hoogte van de vervangingsinvesteringen. Dat spul gaat niet eeuwig mee dus als je (stel) in 5 jaar afschrijft zal er toch gauw een tonnetje opnieuw geïnvesteerd moeten worden ieder jaar. Dat scheelt nogal. De aflossingscapaciteit is véél krapper dan wordt voorgesteld. En dan blijft er weinig positiefs over in het verhaal.....
Ik blijf er van af voorlopig. Niet voor niets een C.
De vragen zijn beantwoord, De antwoorden hebben mij niet doen kantelen naar een investerings moment. Mijn conclusie is dat het vorige kooppand als een molensteen om de nek hangt.