ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Is stiekum op zoek naar EVA.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.
mja, een cargo rijdt altijd wel ergens in de spits, dus aan de kant zetten helpt misschien ter plekke, maar kan elders weer grotere problemen veroorzaken
Als die cargo elders in de spits rijdt helpt het daar ter plekke ook om 'm aan de kant te zetten
@Duck: ja, voor de ICd is er een apart formulier en dat vul ik ook netjes in. Maar vervolgens knalt NS dat formulier alsnog gewoon in 'Mijn NS' en worden de normale regels toegepast omdat ik geen ICd-toeslag heb.
Op woensdag 11 november 2015 11:38 schreef James1988 het volgende: @Duck: ja, voor de ICd is er een apart formulier en dat vul ik ook netjes in. Maar vervolgens knalt NS dat formulier alsnog gewoon in 'Mijn NS' en worden de normale regels toegepast omdat ik geen ICd-toeslag heb.
Dat klopt niet.
Staat er niet ergens in de kleine lettertjes dat t alleen voor Am-Ro is, ik zie ze er voor aan....
Volgens het laatste wat ik er over gehoord heb is een extra perron nog steeds onderdeel van de huidige plannen. Al weet ik niet of je daar voor de Valleilijn wat aan hebt.
Er komt een extra zijperron in Ede-Wageningen, maar aangezien onze geliefde vingerververs ook gelijktijdig de wissels gaan saneren kun je straks vanaf de Kippenlijn alleen nog binnenkomen op spoor 1, waar je nu ook nog op 3 en 4 binnen kunt komen (spoor 2 is een perronloos spoor dat ook gaat verdwijnen).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is
Er komt een extra zijperron in Ede-Wageningen, maar aangezien onze geliefde vingerververs ook gelijktijdig de wissels gaan saneren kun je straks vanaf de Kippenlijn alleen nog binnenkomen op spoor 1, waar je nu ook nog op 3 en 4 binnen kunt komen (spoor 2 is een perronloos spoor dat ook gaat verdwijnen).
Dus als daar iets defect staat (Niet geheel ondenkbaar met de protos) dan kan je t schudden?
Voordat de materieelpositie met vijf Protos-stellen en de ene GTW te krap is voor het steeds stijgende vervoer op de Valleilijn, heeft Connexxion drie extra treinstellen nodig. Hierbij is aangekondigd dat die toch weer van het type Protos zullen zijn. Als de provincie Gelderland de investering goedkeurt, zullen de stellen in 2015 worden besteld. Fahrzeugbau Dessau heeft verzekerd dat zij binnen anderhalf jaar kunnen worden geleverd
Bij deze overname is de productie van Protos-treinstellen niet meegenomen, hierdoor zal Connexxion in Nederland de enige afnemer zijn van deze treinstellen
Voordat de materieelpositie met vijf Protos-stellen en de ene GTW te krap is voor het steeds stijgende vervoer op de Valleilijn, heeft Connexxion drie extra treinstellen nodig. Hierbij is aangekondigd dat die toch weer van het type Protos zullen zijn. Als de provincie Gelderland de investering goedkeurt, zullen de stellen in 2015 worden besteld. Fahrzeugbau Dessau heeft verzekerd dat zij binnen anderhalf jaar kunnen worden geleverd
Bij deze overname is de productie van Protos-treinstellen niet meegenomen, hierdoor zal Connexxion in Nederland de enige afnemer zijn van deze treinstellen
Wat is het nou?
Schijnt dat het bedrijf weer loopt en er weer treinen geproduceerd wordt.
Maar in principe is dat nergens te controleren dus. Als je zegt dat je tussen Rotterdam en Breda reist moet je dus steeds aangeven dat het met de ICd is, en ze geloven je niet
En die intercity stellen van die van Belgie geleend waren in de jaren '00 tussen Den Haag en Venlo, wat was dat eigenlijk voor materieel?
ICK bedoel je? Die met coupeetjes van 2x3 stoelen en een gangpad aan de zijkant? Volgens mij was dat Duits spul. Wikipedia heeft het over rijtuigen van het type Bm235.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 11 november 2015 12:50 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is
Om ruimte te maken voor de sprinter Utrecht - Ede verhuizen de IC's richting Arnhem naar spoor 5 waar dus een nieuw perron langs komt.
quote:
Op woensdag 11 november 2015 13:10 schreef Darkwing_Duck het volgende: En die intercity stellen van die van Belgie geleend waren in de jaren '00 tussen Den Haag en Venlo, wat was dat eigenlijk voor materieel?
Op woensdag 11 november 2015 12:50 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is
De bedoeling is om de stoppers vanuit Arnhem door te laten rijden naar Utrecht dacht ik: bij de 6/6 ETMET-dienstregeling zouden er dan 2 naar Rhenen, 2 naar Veenendaal en 2 naar Arnhem gaan. En dat nieuwe perron komt inderdaad aan de ENKA-kant.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, die kom ik ook net tegen. Vreemd, stond toch regelmatig in Breda op het perron in die tijd, maar herinner me niets van Belgische rijtuigen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn. De kopstand kan de Traxx nog niet bedienen me dunkt.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
[ Bericht 2% gewijzigd door Woods op 11-11-2015 16:16:13 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende: Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Woods het volgende: Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
Mooi uitzicht Maak je menig treinfapper jaloers mee.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
Mooi uitzicht Maak je menig treinfapper jaloers mee.
Geregeld word er gestopt voor seinen. Maar er rijden voornamelijk Virms, IC direct, Thalys en Sprinters voorbij. Na een tijdje niet echt bijzonder behalve deze IC direct combinatie dan(en een dubbele Thalys )
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende: Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
dat is vwb NS materieel bij de loc 1700 zo dat bij gebruik voorste stroomafnemer de snelheid beperkt is tot 100kmh. Bij ddar overigens wanneer de loc achterop loopt mag hij overigens gewoon 140.
De traxx heeft 4 stroomafnemers voor de verschillende spanningen waarmee hij kan rijden. Zou het eerder in die richting zoeken
Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Woods het volgende: Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn. De kopstand kan de Traxx nog niet bedienen me dunkt.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
Je hebt een sandwich stam gespot. Omdat er in dubbeltractie wordt gereden (zowel de voorste als de achterste loc leveren 'power') wordt, om de bovenleiding niet te veel te belasten, de afstand tussen de stroomafnemers van beide locs zo groot mogelijk gemaakt. Dit betekent dat de voorste loc met de voorste stroomafnemer op zal rijden en de achterste loc met de achterste stroomafnemer.
Het roosteren van de 1735 viel nog wel wat mee zie ik, maar een fikkie is de loc fataal geworden
quote:
Op 24 februari 2000 raakte de 1735 in brand te Venlo. Rond 4.45 brak de brand uit bij de oliekoelers in het midden van de locomotiefbak. De brand sloeg vervolgens over naar het interieur van de locomotief en dit veroorzaakte een enorme rookontwikkeling. De locomotief raakte hierbij zwaar beschadigd. De schade werd niet meer hersteld en begin februari 2002 werd de locomotief terzijdegesteld en in oktober 2002 naar sloper HKS in de Amsterdamse Westhaven vervoerd.
Zeker. Kijk maar eens op de kaart, iets ten westen van het centrum. Je moet je er geen Rotterdam of Amsterdam bij voorstellen, maar er leggen diverse binnenvaartschepen in Zwolle aan.
Het industriespoortje van Hoogeveen sloot aan ín het perron, het laatste stukje perron moest weggedraaid worden als er een trein heen moest Is misschien nog steeds wel te zien?
Vastgelopen remmen die tot zoveel rookschade leiden dat een aantal passagiers en personeelsleden met ingeademde rook moest worden onderzocht? Van een vastgelopen rem?
Vind me maar een achterdochtige lul, maar ik geloof het niet.
(En nothing personal: dat weet je he? Als jou iets is verteld wat niet waar is, is dat niet jouw schuld.)
Onpersoonlijke achterdochtige lul?
Maar het kan echt roken als een malle, is een soort gesinterd spul. Bij een noodremming met ICM ruim je ze al behoorlijk, laat staan als je een echte vaste rem hebt. Vaste remmen komen op zich vaker voor, maar als je er 160 mee gaat rijden, roken ze harder blijkbaar.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Je ziet in 2002 nieuwe bordjes. Die eerste is van 2001, daar zie je geen bordjes, maar het is dus niet gezegd dat K4 alleen met nieuwe of oude bordjes reed.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Zucht. Vanochtend storing bij de Breng/Arriva chip-palen op Arnhem. Ik kon dus niet overstappen, 10 euro saldo weg. Ik vind het sowieso al belachelijk dat ik dat zelf moet gaan oplossen, maar erger is nog dat alle bestaande reizen gewoon terug te zien zijn, maar die gemiste incheck nog niet. Immers 'In de meeste gevallen binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen'. Dus nu moet ik er zelf aan gaan denken om ergens binnen nu en drie maanden nog een keer naar die site te gaan om dat saldo terug te krijgen.
Oh, en 'voor maximaal drie ritten per vervoerder'. Dus als die palen te vaak storing hebben heb ik helemaal pech.
Ik begrijp steeds meer waarom de helft van de reizigers gewoon bij NS incheckt.
Fair enough. Ik heb Breng een bericht gestuurd met deze vraag, mocht er een antwoord komen laat ik het wel weten. Maar dit is eigenlijk toch belachelijk? Ik bedoel, ik snap tenminste nog waarom mijn saldo ineens een tientje lager is dan het zou moeten. En dan nog kost het een hoop gedoe om dat terug te krijgen. Hoe zou dit voor 'de gemiddelde reiziger' zijn?
Maar ik ga dus vanaf nu ook maar gewoon altijd bij NS inchecken. Als het systeem zo stuk is ga ik me ook niet meer verantwoordelijk voelen.
Op donderdag 12 november 2015 13:50 schreef Peterselieman het volgende: De berichten op Somda een beetje volgend moet je concluderen dat de boel met lapmiddelen bij elkaar wordt gehouden ...
Het wordt allemaal weer wat overdreven. Ik heb Rikus al weken gelden de reden doorgestuurd van het interne schrijven (hij had het er al eerder over), wat iets is dat al tientallen jaren bekend is, voor überhaupt de Fyra er was. En het heeft niets te maken met slijtage aan draaistellen of wielen.
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 12-11-2015 15:12:27 ]
Het staat tussen de regels door bij de Opvallende dingen, dus het is niet even makkelijk terug te vinden helaas
Oja? Is dat interpretatie van.. Er zijn storingen aan het materieel en dus is het onveilig.. Want dat is echt van het niveau telegraaf-journalistiek.. Of nee, eigenlijk nog niet eens.
@DriekOplopers: Hier wat quotes van Somda, waarin wordt uitgelegd dat het gevaar op overbufferen minimaal is:
quote:
De theoretische kans is er. Net zoals ie er inderdaad altijd al was, maar voor toelating Amro is dat serieus berekend. Met die resultaten moet je wat, dus bij een defect rijtuig wordt de trein opgeheven. Gaat het overbufferen ooit gebeuren? Nee, want het is het doemscenario. En de kans op overbufferen komt een klein beetje voort uit een andere maatregel die is ingesteld omdat ICR gewoon nooit ontworpen is op de bezetting zoals die nu is. De draaistellen worden hierop aangepast met een jaar, tot die tijd kunnen we met extra maatregelen gewoon verantwoord rijden. Ik zou het knap vinden als Beter OV gelijk krijgt bij een instantie die alle genomen maatregelen al afdoende vindt.
quote:
Men doet overigens alsof dit een risico is bij 160km/u, maar is het überhaupt mogelijk om op de HSL zelf te overbufferen, of is die kans er sowieso alleen maar wanneer door een wisselstraat gereden wordt? De buffers moeten redelijk ver uit elkaar komen wil je het zo ver krijgen, dat krijg je volgens mij niet voor elkaar met een normale boog. Een tijdje terug tijdens het proefbedrijf zag ik het volgende bij een AMRO stam, een flink hoogteverschil tussen beide rijtuigen (nieuwe versus versleten wielbanden?), maar zelfs hier zitten de buffers nog stevig tegen elkaar zonder gevaar op overbufferen:
quote:
Het gaat technisch te ver in detail, maar kort: dat verschil in bufferhoogte is hoogstwaarschijnlijk inderdaad een kwestie dikke en dunne banden naast elkaar. Dit verschil kan normaal gesproken gecorrigeerd worden waardoor de buffers weer gelijk liggen. Door een andere maatregel kan dat niet meer en is de theoretische kans aanwezig dat bij enkel een duwende loc in een wisselstraat bij gigantische overbelading in het laag staande rijtuig plus nog een paar randvoorwaarden de boel overbuffert. Het is paniek om niets nu daar maatregelen voor zijn genomen. Onhandig, onwenselijk? Ja. Onveilig? Voor zover dat het dat al was, nu nog minder.
Bovendien zitten er zulke enorme platen op die buffers dat gaat nooit gebeuren bij die kleine ronde bufferplaten op goederen karren misschien als de 1 vol en de andere leeg is...
De NS krijgt er een nieuw directielid bij dat zich in het bijzonder gaat bezig houden met het veranderen van de cultuur binnen het bedrijf.
Susi Zijderveld wordt met ingang van februari volgend jaar verantwoordelijk voor risicobeheer en toezicht op de regels voor goed bestuur.
De huidige algemeen directeur van rijexameninstantie CBR werd donderdag benoemd door minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.
Zijderveld beschikt volgens een verklaring over de vereiste kwaliteiten en daadkracht ''om de noodzakelijke veranderingen door te voeren die passen bij een maatschappelijke onderneming in het openbaar vervoer met een hoog en integer normbesef''. Ze werkte in het verleden ook bij De Nederlandsche Bank.
Onregelmatigheden
De manier van werken binnen de NS kwam begin dit jaar zwaar onder vuur te liggen toen ernstige onregelmatigheden aan het licht kwamen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Bestuursvoorzitter Timo Huges moest hierdoor zelfs gedwongen vertrekken bij de spoorvervoerder.
De directie van de NS bestaat straks uit drie mensen. Naast Zijderveld zijn dat de nieuwe topman Roger van Boxtel en financieel directeur Engelhardt Robbe. De NS liet verder weten dat de nieuwe bestuurder een vast jaarsalaris krijgt en dat ze vrijwillig afziet van een bonus.
Op donderdag 12 november 2015 21:08 schreef Salatrel het volgende: Bovendien zitten er zulke enorme platen op die buffers dat gaat nooit gebeuren bij die kleine ronde bufferplaten op goederen karren misschien als de 1 vol en de andere leeg is...
Bij rijtuigen zijn de bufferschotels niet voor niets groter. De kans op overbufferen zal ongeveer even groot zijn als bij een sleep goederenwagens met kleinere.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...