abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 november 2015 @ 11:07:16 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157466269


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg DerLudolf Is stiekum op zoek naar EVA.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.

pi_157466329
Nog 8116 keer
  woensdag 11 november 2015 @ 11:29:13 #3
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_157466635
quote:
14s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, een cargo rijdt altijd wel ergens in de spits, dus aan de kant zetten helpt misschien ter plekke, maar kan elders weer grotere problemen veroorzaken
Als die cargo elders in de spits rijdt helpt het daar ter plekke ook om 'm aan de kant te zetten :6
  woensdag 11 november 2015 @ 11:38:19 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157466776
@Duck: ja, voor de ICd is er een apart formulier en dat vul ik ook netjes in. Maar vervolgens knalt NS dat formulier alsnog gewoon in 'Mijn NS' en worden de normale regels toegepast omdat ik geen ICd-toeslag heb.

Dat klopt niet.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 11:40:02 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157466816
quote:
16s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:29 schreef ReisT het volgende:

[..]

Als die cargo elders in de spits rijdt helpt het daar ter plekke ook om 'm aan de kant te zetten :6
Een cargo door laten karren levert minder hinder op dan deze overal en nergens aan de kant te zetten
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 11 november 2015 @ 11:52:15 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157467042
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:38 schreef James1988 het volgende:
@Duck: ja, voor de ICd is er een apart formulier en dat vul ik ook netjes in. Maar vervolgens knalt NS dat formulier alsnog gewoon in 'Mijn NS' en worden de normale regels toegepast omdat ik geen ICd-toeslag heb.

Dat klopt niet.
Staat er niet ergens in de kleine lettertjes dat t alleen voor Am-Ro is, ik zie ze er voor aan....
  Redactie Sport woensdag 11 november 2015 @ 12:22:56 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157467484
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 08:09 schreef ReisT het volgende:

[..]

Volgens het laatste wat ik er over gehoord heb is een extra perron nog steeds onderdeel van de huidige plannen. Al weet ik niet of je daar voor de Valleilijn wat aan hebt.
Er komt een extra zijperron in Ede-Wageningen, maar aangezien onze geliefde vingerververs ook gelijktijdig de wissels gaan saneren kun je straks vanaf de Kippenlijn alleen nog binnenkomen op spoor 1, waar je nu ook nog op 3 en 4 binnen kunt komen (spoor 2 is een perronloos spoor dat ook gaat verdwijnen).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_157467849
Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 13:00:44 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157468029
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:22 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er komt een extra zijperron in Ede-Wageningen, maar aangezien onze geliefde vingerververs ook gelijktijdig de wissels gaan saneren kun je straks vanaf de Kippenlijn alleen nog binnenkomen op spoor 1, waar je nu ook nog op 3 en 4 binnen kunt komen (spoor 2 is een perronloos spoor dat ook gaat verdwijnen).
Dus als daar iets defect staat (Niet geheel ondenkbaar met de protos) dan kan je t schudden?
pi_157468042
Grappig, de protos is de betrouwbaarste trein van het spoornet.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:03:52 #11
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157468095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:01 schreef b2py het volgende:
Grappig, de protos is de betrouwbaarste trein van het spoornet.
Vergeef me... ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de begin periode bewust hebt meegemaakt en verder niet :@
  woensdag 11 november 2015 @ 13:06:19 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157468133
Vraagje op https://nl.wikipedia.org/wiki/Protos_(treinstel) staat

Voordat de materieelpositie met vijf Protos-stellen en de ene GTW te krap is voor het steeds stijgende vervoer op de Valleilijn, heeft Connexxion drie extra treinstellen nodig. Hierbij is aangekondigd dat die toch weer van het type Protos zullen zijn. Als de provincie Gelderland de investering goedkeurt, zullen de stellen in 2015 worden besteld. Fahrzeugbau Dessau heeft verzekerd dat zij binnen anderhalf jaar kunnen worden geleverd

En op https://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugtechnik_Dessau staat

Bij deze overname is de productie van Protos-treinstellen niet meegenomen, hierdoor zal Connexxion in Nederland de enige afnemer zijn van deze treinstellen

Wat is het nou? :{
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 13:06:43 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157468140
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:01 schreef b2py het volgende:
Grappig, de protos is de betrouwbaarste trein van het spoornet.
En voor zijn lengte ook behoorlijk zwaar.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157468159
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Vraagje op https://nl.wikipedia.org/wiki/Protos_(treinstel) staat

Voordat de materieelpositie met vijf Protos-stellen en de ene GTW te krap is voor het steeds stijgende vervoer op de Valleilijn, heeft Connexxion drie extra treinstellen nodig. Hierbij is aangekondigd dat die toch weer van het type Protos zullen zijn. Als de provincie Gelderland de investering goedkeurt, zullen de stellen in 2015 worden besteld. Fahrzeugbau Dessau heeft verzekerd dat zij binnen anderhalf jaar kunnen worden geleverd

En op https://nl.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugtechnik_Dessau staat

Bij deze overname is de productie van Protos-treinstellen niet meegenomen, hierdoor zal Connexxion in Nederland de enige afnemer zijn van deze treinstellen

Wat is het nou? :{
Schijnt dat het bedrijf weer loopt en er weer treinen geproduceerd wordt.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:09:42 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157468186
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Staat er niet ergens in de kleine lettertjes dat t alleen voor Am-Ro is, ik zie ze er voor aan....
Nee, dat staat nergens. :)
  woensdag 11 november 2015 @ 13:10:09 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157468191
We hebben ook nog een poosje de Flexity Swift A32 gehad als kleine treinserie O+

En die intercity stellen van die van Belgie geleend waren in de jaren '00 tussen Den Haag en Venlo, wat was dat eigenlijk voor materieel?
  woensdag 11 november 2015 @ 13:11:43 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157468216
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee, dat staat nergens. :)
Maar in principe is dat nergens te controleren dus. Als je zegt dat je tussen Rotterdam en Breda reist moet je dus steeds aangeven dat het met de ICd is, en ze geloven je niet 8)7
  woensdag 11 november 2015 @ 13:16:31 #18
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_157468277
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

En die intercity stellen van die van Belgie geleend waren in de jaren '00 tussen Den Haag en Venlo, wat was dat eigenlijk voor materieel?
ICK bedoel je? Die met coupeetjes van 2x3 stoelen en een gangpad aan de zijkant? Volgens mij was dat Duits spul. Wikipedia heeft het over rijtuigen van het type Bm235.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 11 november 2015 @ 13:16:37 #19
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_157468279
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is 8)7
Om ruimte te maken voor de sprinter Utrecht - Ede verhuizen de IC's richting Arnhem naar spoor 5 waar dus een nieuw perron langs komt.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En die intercity stellen van die van Belgie geleend waren in de jaren '00 tussen Den Haag en Venlo, wat was dat eigenlijk voor materieel?
Dat waren K4-rijtuigen.
  Redactie Sport woensdag 11 november 2015 @ 13:17:16 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157468290
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat is dan de grap van een extra zijperron? Aan welke kant soberzo? Bij de Enka? Alleen voor dat pendeltje naar Arnhem? Lekker nuttig dan, al dat geld wat er nog niet zo lang geledan in die "Keervoorziening" aan de noordkant gestoken is 8)7
De bedoeling is om de stoppers vanuit Arnhem door te laten rijden naar Utrecht dacht ik: bij de 6/6 ETMET-dienstregeling zouden er dan 2 naar Rhenen, 2 naar Veenendaal en 2 naar Arnhem gaan. En dat nieuwe perron komt inderdaad aan de ENKA-kant.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 11 november 2015 @ 13:19:05 #21
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_157468314
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:16 schreef ReisT het volgende:

Dat waren K4-rijtuigen.
Ja, die kom ik ook net tegen. Vreemd, stond toch regelmatig in Breda op het perron in die tijd, maar herinner me niets van Belgische rijtuigen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 11 november 2015 @ 16:10:44 #22
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_157471334
Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn. De kopstand kan de Traxx nog niet bedienen me dunkt.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Woods op 11-11-2015 16:16:13 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_157471419
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Woods het volgende:
Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn.


Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
Mooi uitzicht _O_ Maak je menig treinfapper jaloers mee.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 11 november 2015 @ 16:17:51 #24
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_157471448
quote:
6s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:16 schreef Blistering het volgende:

[..]

Mooi uitzicht _O_ Maak je menig treinfapper jaloers mee.
Geregeld word er gestopt voor seinen. Maar er rijden voornamelijk Virms, IC direct, Thalys en Sprinters voorbij. Na een tijdje niet echt bijzonder behalve deze IC direct combinatie dan(en een dubbele Thalys :P )
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  woensdag 11 november 2015 @ 16:28:06 #25
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_157471644
Dal Voordeel is toch ook geldig met inchecken voor 6:30?
pi_157471772
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Woods het volgende:

Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
dat is vwb NS materieel bij de loc 1700 zo dat bij gebruik voorste stroomafnemer de snelheid beperkt is tot 100kmh. Bij ddar overigens wanneer de loc achterop loopt mag hij overigens gewoon 140.

De traxx heeft 4 stroomafnemers voor de verschillende spanningen waarmee hij kan rijden. Zou het eerder in die richting zoeken
pi_157471920
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Woods het volgende:
Ik kom hier niet vaak(nooit) maar ik woon naast het traject Sloterdijk - Schiphol net iets voorbij Lelyaan richting Schiphol en zie (heel) vaak de IC direct of hoe het nu heet, ex-fyra tenminste. Ze rijden sinds korte tijd met deze treinstellen wat ik er erg gaaf uit vind zien maar niet echt efficiënt voor de NS zal zijn. De kopstand kan de Traxx nog niet bedienen me dunkt.
Wat mij opvalt is dat de voorste loco de pantograaf voor óp heeft, dit is niet gebruikelijk geloof ik, ten minste tot 100km/u. Ze zullen voor de opstelling gekozen hebben zodat ze snel zonder koppelen terug kunnen rijden. Vandaar de voorste pantograaf denk ik.
Je hebt een sandwich stam gespot. Omdat er in dubbeltractie wordt gereden (zowel de voorste als de achterste loc leveren 'power') wordt, om de bovenleiding niet te veel te belasten, de afstand tussen de stroomafnemers van beide locs zo groot mogelijk gemaakt. Dit betekent dat de voorste loc met de voorste stroomafnemer op zal rijden en de achterste loc met de achterste stroomafnemer.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 17:27:51 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157472838
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 16:28 schreef boriq het volgende:
Dal Voordeel is toch ook geldig met inchecken voor 6:30?
jup.

Bij de oude VDU geldt dit helaas niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157472853
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:16 schreef ReisT het volgende:

Dat waren K4-rijtuigen.
M2 volgens mij? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 18:23:12 #30
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_157474023
Nee, M2 reed op Zwolle-Roosendaal.
pi_157474086
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:23 schreef ReisT het volgende:
Nee, M2 reed op Zwolle-Roosendaal.
Ja, ik dacht dat het daar over ging ook. Verkeerd gelezen. Den Haag - Venlo Belgisch mat ja?? Staat me niks van bij :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 18:29:58 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157474187
Toch hebben ze tussen 2000 en 2002 tussen Den Haag en Venlo en tussen Den Haag en Heerlen gereden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157474201
POIDH :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 18:32:50 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157474255
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157474266
Dat is voor 1997 want oude bordjes :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 18:37:03 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157474338
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is voor 1997 want oude bordjes :{w
In Rotterdam waren ze niet zo snel :P

Het zal eind 1999 of vroeg in 2000 zijn geweest, want loc 1735, die te zien is met de derde stam, werd in april 2000 in Venlo geroosterd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 november 2015 @ 18:39:12 #37
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157474391
quote:
De goede oude tijd dat de Benelux nog in wereldstad Leiden stopte ;(
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 18:41:23 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157474451
Het roosteren van de 1735 viel nog wel wat mee zie ik, maar een fikkie is de loc fataal geworden
quote:
Op 24 februari 2000 raakte de 1735 in brand te Venlo. Rond 4.45 brak de brand uit bij de oliekoelers in het midden van de locomotiefbak. De brand sloeg vervolgens over naar het interieur van de locomotief en dit veroorzaakte een enorme rookontwikkeling. De locomotief raakte hierbij zwaar beschadigd. De schade werd niet meer hersteld en begin februari 2002 werd de locomotief terzijdegesteld en in oktober 2002 naar sloper HKS in de Amsterdamse Westhaven vervoerd.
http://www.railwiki.nl/in(...)_1700#Schadegevallen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 19:29:34 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157475716
Over brandende locs gesproken:
Een diesel-traxx van de Nord-Ostsee-Bahn heeft op station Itzehoe (Hamburg-Westerland) in brand gestaan.

http://m.abendblatt.de/ha(...)burg-Westerland.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 19:36:38 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157475928
Ze willen de havens van Meppel, Kampen of Zwolle mogelijk een spooraansluiting geven

http://www.rtvdrenthe.nl/(...)sluiting-op-spoornet

De sporen op Zwolle Katwolde zijn net opgeruimd _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 november 2015 @ 19:39:03 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157476006
Zwollen heeft een haven :?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 19:42:53 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157476114
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 19:39 schreef Nattekat het volgende:
Zwollen heeft een haven :?
Zeker. Kijk maar eens op de kaart, iets ten westen van het centrum. Je moet je er geen Rotterdam of Amsterdam bij voorstellen, maar er leggen diverse binnenvaartschepen in Zwolle aan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157476216
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 19:39 schreef Nattekat het volgende:
Zwollen heeft een haven :?
Zelfs Wijhe heeft een haven :Y
dag
pi_157476298
Als Hoogeveen maar niks krijgt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 19:51:45 #45
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157476374
quote:
14s.gif Op woensdag 11 november 2015 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Als Hoogeveen maar niks krijgt.
Het industriespoortje van Hoogeveen sloot aan ín het perron, het laatste stukje perron moest weggedraaid worden als er een trein heen moest :') Is misschien nog steeds wel te zien?
doei
pi_157476421
Als de lente komt dan stuur ik jou
Bommen op Hoogeveen *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 19:53:53 #47
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157476433
_O- _O- _O-
doei
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 11 november 2015 @ 19:56:47 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157476512
_O- _O- _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 november 2015 @ 20:00:18 #49
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157476588
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 19:46 schreef Peter het volgende:

[..]

Zelfs Wijhe heeft een haven :Y
Leiden ook :Y
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 11 november 2015 @ 20:39:34 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157477661
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 09:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Vastgelopen remmen die tot zoveel rookschade leiden dat een aantal passagiers en personeelsleden met ingeademde rook moest worden onderzocht? Van een vastgelopen rem?

Vind me maar een achterdochtige lul, maar ik geloof het niet.

(En nothing personal: dat weet je he? Als jou iets is verteld wat niet waar is, is dat niet jouw schuld.)
Onpersoonlijke achterdochtige lul?

Maar het kan echt roken als een malle, is een soort gesinterd spul. Bij een noodremming met ICM ruim je ze al behoorlijk, laat staan als je een echte vaste rem hebt. Vaste remmen komen op zich vaker voor, maar als je er 160 mee gaat rijden, roken ze harder blijkbaar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 11 november 2015 @ 20:42:19 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157477741
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 18:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is voor 1997 want oude bordjes :{w
Niet noodzakelijk.



en



Die tweede is zeker weten later genomen, zie de opschriften op de loc.

[ Bericht 6% gewijzigd door Duvel op 11-11-2015 20:50:48 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 11 november 2015 @ 20:47:13 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157477911
quote:
Leuk, ook nog Plan W achter de 1735!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 11 november 2015 @ 20:55:52 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157478162

"Dieseltractie bij NMBS, hoe lang nog?"
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157478528
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:42 schreef Duvel het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk.

[ afbeelding ]

en

[ afbeelding ]

Die tweede is zeker weten later genomen, zie de opschriften op de loc.
ja, en nu? :?

Als reactie op het gequootte slaat het iig nergens op :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 21:10:25 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157478585
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:08 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, en nu? :?

Als reactie op het gequootte slaat het iig nergens op :)
Wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157478618
oh, ik hoef niet alles te snappen. Hostie? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 11 november 2015 @ 21:15:17 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157478732
quote:
14s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:11 schreef Dr_Flash het volgende:
oh, ik hoef niet alles te snappen. Hostie? :)
Je ziet in 2002 nieuwe bordjes. Die eerste is van 2001, daar zie je geen bordjes, maar het is dus niet gezegd dat K4 alleen met nieuwe of oude bordjes reed.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157481707
quote:
6s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:55 schreef Duvel het volgende:

"Dieseltractie bij NMBS, hoe lang nog?"
Zolang 35% van het spoorwegnet geen draad heeft...
Bier.
  woensdag 11 november 2015 @ 22:51:10 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157481774
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Zolang 35% van het spoorwegnet geen draad heeft...
Maar nu al die oude diesels eruit zijn, wordt dat allemaal met de reeks 41 gereden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157481937
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2015 22:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Maar nu al die oude diesels eruit zijn, wordt dat allemaal met de reeks 41 gereden?
Ze hebben er bijna 100 van en met een frequentie van één keer per niet staken zou dat maar zo kunnen passen.
Bier.
pi_157485597
De helft van de sprinters naar Maarssen valt uit. Kak.
Bier.
pi_157485658
SGM3 als trein die wel rijdt. Joy.
Bier.
  donderdag 12 november 2015 @ 13:33:31 #63
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157490686
Zucht. Vanochtend storing bij de Breng/Arriva chip-palen op Arnhem. Ik kon dus niet overstappen, 10 euro saldo weg. Ik vind het sowieso al belachelijk dat ik dat zelf moet gaan oplossen, maar erger is nog dat alle bestaande reizen gewoon terug te zien zijn, maar die gemiste incheck nog niet. Immers 'In de meeste gevallen binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen'. Dus nu moet ik er zelf aan gaan denken om ergens binnen nu en drie maanden nog een keer naar die site te gaan om dat saldo terug te krijgen.

Oh, en 'voor maximaal drie ritten per vervoerder'. Dus als die palen te vaak storing hebben heb ik helemaal pech.

Ik begrijp steeds meer waarom de helft van de reizigers gewoon bij NS incheckt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 12 november 2015 @ 13:34:35 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157490707
Arriva duurt tussen de vijf en tien werkdagen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 12 november 2015 @ 13:36:12 #65
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157490743
quote:
14s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:34 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva duurt tussen de vijf en tien werkdagen
Bedankt, in agenda gezet. Maar waarom duurt dat zo lang?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 12 november 2015 @ 13:43:58 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157490901
Dat zou ik helaas niet weten
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 12 november 2015 @ 13:45:52 #67
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_157490942
VBOV roeptoetert nu weer dat de ICd uit dienst moet ivm de onveilige situaties...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 12 november 2015 @ 13:50:24 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157491023
De berichten op Somda een beetje volgend moet je concluderen dat de boel met lapmiddelen bij elkaar wordt gehouden ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 12 november 2015 @ 13:56:21 #69
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_157491140
quote:
14s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:43 schreef Peterselieman het volgende:
Dat zou ik helaas niet weten
Fair enough. Ik heb Breng een bericht gestuurd met deze vraag, mocht er een antwoord komen laat ik het wel weten. Maar dit is eigenlijk toch belachelijk? Ik bedoel, ik snap tenminste nog waarom mijn saldo ineens een tientje lager is dan het zou moeten. En dan nog kost het een hoop gedoe om dat terug te krijgen. Hoe zou dit voor 'de gemiddelde reiziger' zijn?

Maar ik ga dus vanaf nu ook maar gewoon altijd bij NS inchecken. Als het systeem zo stuk is ga ik me ook niet meer verantwoordelijk voelen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_157491222
Chill. Eerste keer mijn nieuwe forensenrit Dolder - Utrecht uitgeprobeerd.

Heenweg 1e trein gemist door herfstmaatregel waardoor overweg een minuut eerder dichtging. 2e trein 10 min. te laat.

En nu op de terugweg een suicidale spoorloper bij Dolder waardoor de treinen niet rijden..m
  donderdag 12 november 2015 @ 14:15:59 #71
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_157491479
quote:
15s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:50 schreef Peterselieman het volgende:
De berichten op Somda een beetje volgend moet je concluderen dat de boel met lapmiddelen bij elkaar wordt gehouden ...
Heeft u een linkje? :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 12 november 2015 @ 14:25:08 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157491630
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Heeft u een linkje? :)
Het staat tussen de regels door bij de Opvallende dingen, dus het is niet even makkelijk terug te vinden helaas -O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157491959
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:45 schreef greavy het volgende:
VBOV roeptoetert nu weer dat de ICd uit dienst moet ivm de onveilige situaties...
Het wordt allemaal weer wat overdreven. Ik heb Rikus al weken gelden de reden doorgestuurd van het interne schrijven (hij had het er al eerder over), wat iets is dat al tientallen jaren bekend is, voor überhaupt de Fyra er was. En het heeft niets te maken met slijtage aan draaistellen of wielen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 12-11-2015 15:12:27 ]
pi_157492130
Overdreven vind ik nog te makkelijk. Het is gewoon nazipropaganda.
Bier.
pi_157492273
:D
  donderdag 12 november 2015 @ 15:44:16 #76
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157493068
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het staat tussen de regels door bij de Opvallende dingen, dus het is niet even makkelijk terug te vinden helaas -O-
Oja? Is dat interpretatie van.. Er zijn storingen aan het materieel en dus is het onveilig.. Want dat is echt van het niveau telegraaf-journalistiek.. Of nee, eigenlijk nog niet eens.
pi_157493894
Aha, dus namens een stelletje Nazi's maak ik herrie op grond van een paar dingetjes op SOMDA. Vat ik het zo goed samen?

Tsjonge, wat een niveautje weer.
pi_157493914
Ongeveer hetzelfde niveau als dat stuk kots wat er uit je toetsenbord is gekomen ja. Serieus. Grow up.
Bier.
pi_157494140
Doen we even normaal :{ ?
pi_157494748
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:00 schreef Bitlord het volgende:
Chill. Eerste keer mijn nieuwe forensenrit Dolder - Utrecht uitgeprobeerd.

Heenweg 1e trein gemist door herfstmaatregel waardoor overweg een minuut eerder dichtging. 2e trein 10 min. te laat.

En nu op de terugweg een suicidale spoorloper bij Dolder waardoor de treinen niet rijden..m
Dén Dolder voor jou :N

in de buurt komen wonen?
pi_157498098
Topic is dood *O*
doei
pi_157498111
Je bent zelf dood.
pi_157498130
Ik haat ook van jou O+
doei
pi_157498811
quote:
14s.gif Op woensdag 11 november 2015 20:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Leuk, ook nog Plan W achter de 1735!
Deze is ook sexy:
Bier.
pi_157499839
@DriekOplopers: Hier wat quotes van Somda, waarin wordt uitgelegd dat het gevaar op overbufferen minimaal is:
quote:
De theoretische kans is er. Net zoals ie er inderdaad altijd al was, maar voor toelating Amro is dat serieus berekend. Met die resultaten moet je wat, dus bij een defect rijtuig wordt de trein opgeheven.
Gaat het overbufferen ooit gebeuren? Nee, want het is het doemscenario. En de kans op overbufferen komt een klein beetje voort uit een andere maatregel die is ingesteld omdat ICR gewoon nooit ontworpen is op de bezetting zoals die nu is. De draaistellen worden hierop aangepast met een jaar, tot die tijd kunnen we met extra maatregelen gewoon verantwoord rijden.
Ik zou het knap vinden als Beter OV gelijk krijgt bij een instantie die alle genomen maatregelen al afdoende vindt.
quote:
Men doet overigens alsof dit een risico is bij 160km/u, maar is het überhaupt mogelijk om op de HSL zelf te overbufferen, of is die kans er sowieso alleen maar wanneer door een wisselstraat gereden wordt? De buffers moeten redelijk ver uit elkaar komen wil je het zo ver krijgen, dat krijg je volgens mij niet voor elkaar met een normale boog. Een tijdje terug tijdens het proefbedrijf zag ik het volgende bij een AMRO stam, een flink hoogteverschil tussen beide rijtuigen (nieuwe versus versleten wielbanden?), maar zelfs hier zitten de buffers nog stevig tegen elkaar zonder gevaar op overbufferen:
quote:
Het gaat technisch te ver in detail, maar kort: dat verschil in bufferhoogte is hoogstwaarschijnlijk inderdaad een kwestie dikke en dunne banden naast elkaar. Dit verschil kan normaal gesproken gecorrigeerd worden waardoor de buffers weer gelijk liggen. Door een andere maatregel kan dat niet meer en is de theoretische kans aanwezig dat bij enkel een duwende loc in een wisselstraat bij gigantische overbelading in het laag staande rijtuig plus nog een paar randvoorwaarden de boel overbuffert. Het is paniek om niets nu daar maatregelen voor zijn genomen. Onhandig, onwenselijk? Ja. Onveilig? Voor zover dat het dat al was, nu nog minder.
http://somda.nl/forum/323/24/Ontwikkelingen+ICR%28m%29/
pi_157500081
Bovendien zitten er zulke enorme platen op die buffers dat gaat nooit gebeuren :') bij die kleine ronde bufferplaten op goederen karren misschien als de 1 vol en de andere leeg is...
pi_157501010
quote:
De NS krijgt er een nieuw directielid bij dat zich in het bijzonder gaat bezig houden met het veranderen van de cultuur binnen het bedrijf.

Susi Zijderveld wordt met ingang van februari volgend jaar verantwoordelijk voor risicobeheer en toezicht op de regels voor goed bestuur.

De huidige algemeen directeur van rijexameninstantie CBR werd donderdag benoemd door minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën.

Zijderveld beschikt volgens een verklaring over de vereiste kwaliteiten en daadkracht ''om de noodzakelijke veranderingen door te voeren die passen bij een maatschappelijke onderneming in het openbaar vervoer met een hoog en integer normbesef''. Ze werkte in het verleden ook bij De Nederlandsche Bank.

Onregelmatigheden

De manier van werken binnen de NS kwam begin dit jaar zwaar onder vuur te liggen toen ernstige onregelmatigheden aan het licht kwamen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Bestuursvoorzitter Timo Huges moest hierdoor zelfs gedwongen vertrekken bij de spoorvervoerder.

De directie van de NS bestaat straks uit drie mensen. Naast Zijderveld zijn dat de nieuwe topman Roger van Boxtel en financieel directeur Engelhardt Robbe. De NS liet verder weten dat de nieuwe bestuurder een vast jaarsalaris krijgt en dat ze vrijwillig afziet van een bonus.
pi_157501615
Zo, ze komt bij het CBR vandaan, beloofd wat: http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)idatie-bij-CBR.dhtml
pi_157501818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 21:44 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]

Ongeloofwaardig. Is gewoon een poging om te voorkomen dat er een ONAFHANKELIJK iemand naar gaat kijken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157502275
"worth spreading" zegt dit filmpje van zichzelf. Niet helemaal onterecht, vind ik. ;)

  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 november 2015 @ 22:35:27 #91
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157502294
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:34 schreef Igen het volgende:
"worth spreading" zegt dit filmpje van zichzelf. Niet helemaal onterecht, vind ik. ;)

Kan Breda van leren :Y
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 12 november 2015 @ 22:41:13 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157502439
quote:
Leuk! Die IC+ heb ik nog in model. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 november 2015 @ 22:42:55 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157502478
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 21:08 schreef Salatrel het volgende:
Bovendien zitten er zulke enorme platen op die buffers dat gaat nooit gebeuren :') bij die kleine ronde bufferplaten op goederen karren misschien als de 1 vol en de andere leeg is...
Bij rijtuigen zijn de bufferschotels niet voor niets groter. De kans op overbufferen zal ongeveer even groot zijn als bij een sleep goederenwagens met kleinere.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157502718
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:34 schreef Igen het volgende:
"worth spreading" zegt dit filmpje van zichzelf. Niet helemaal onterecht, vind ik. ;)

Kunnen wij in Nederland ook echt wel. Spoor 1,5 meter laten zakken.
pi_157502839
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Kunnen wij in Nederland ook echt wel. Spoor 1,5 meter laten zakken.
Maar dan moet er daarna toch eerst een jaar worden proefgereden voor er reizigers mogen instappen? :P
  vrijdag 13 november 2015 @ 07:27:42 #97
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_157506288
Spooky

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_157506361
Volgens P2000 staat er een trein in brand bij Hilversum:
quote:
13-11-15 07:32:10 Brandweer Gooi en Vechtstreek Pr 1 Treinbrand Weesp Aansl - Hilversum 25,3 Hilversum 142091 142171 141261 142131 141231 147062
Ze rukken in elk geval groot uit, het is nogal een sireneconcert.
  vrijdag 13 november 2015 @ 07:54:12 #99
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_157506396
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 07:46 schreef Fixers het volgende:
Volgens P2000 staat er een trein in brand bij Hilversum:

[..]

Ze rukken in elk geval groot uit, het is nogal een sireneconcert.
quote:
Mogelijk staat er een internationale trein stil op het spoor door vastgelopen remmen, meldt Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek
.

http://www.nu.nl/binnenla(...)t-van-brandweer.html
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 13 november 2015 @ 07:55:26 #100
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157506407
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 07:46 schreef Fixers het volgende:
Volgens P2000 staat er een trein in brand bij Hilversum:

[..]

Ze rukken in elk geval groot uit, het is nogal een sireneconcert.
Volgens de conducteur in de trein waar ik nu in gaat het om de internationale trein.
pi_157506438
Oei vastgelopen remmen, iemand opperde laatst om een hele materieelserie aan de kant te mikken bij dit soort voorvallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')