Mijn oude vertrouwde Renault Mégane van '99 is vorige week total-loss geraakt nadat hij van een dijk af vloog door mijn inschattingsfout en op stenen terecht kwam

Ikzelf heb veel geluk gehad en ben ervan af gekomen met slechts spierpijn en wat blauwe plekken.
Inmiddels ben ik dusdanig hersteld dat ik langzaamaan een beetje aan het kijken ben naar het aanbod aan te koop staande auto's welke aan mijn eisen voldoen, welke potentieel mijn volgende auto kan worden

Ik heb echter geen verstand van autotechniek. Mijn vorige auto had ik met goed geluk gekocht, maar bleek achteraf nogal duur, omdat de verkoper niet helemaal eerlijk was (teruggedraaide teller, jokken over de staat van onderhoud)

Dat "miskopen" en teveel betalen wil ik eigenlijk deze keer voorkomen. Maar iemand meenemen die verstand van auto's heeft is geen optie, ik heb geen automonteur in mijn kringetje
Mijn eisen:
- Aanschafprijs max. ¤1500,-
- Niet zwaarder dan 1150kg i.v.m. MRB.
- Verbruik niet hoger dan 1 op 13 max.
(Met mijn Mégane deed ik 1 op 13,7 gecombineerd.)- Geen harde stoelen
(zoals in veel Duitse auto's... ik wil eigenlijk minstens het zitcomfort van de Mégane.)- Benzine als brandstof en niet ouder dan '93
(wil alle milieuzones in NL en DE in kunnen).
- 5 deurs
- Enkel hatchback, station of MPV carrosserie i.v.m. vervoer van spullen.
- Qua stevigheid (als in veiligheid) niet slechter dan de Mégane. Mocht het onverhoopt ooit weer misgaan, wil ik niet bij het geringste opgevouwen zitten.
- Geen schadeauto. Wat lichte krasjes oké, maar een portier met een flinke deuk erin bijv... nee...
- Wil er wel een jaar of 4-5 minimaal in kunnen rijden zonder dat hij economisch total-loss raakt door defecten.
- Net interieur en exterieur. Geen "gepimpte" auto's of autostoelen met scheuren erin.
- Geen motoren met turbo's.
- Aan opties:
ABS
Airbags
Stuurbekrachtiging
Automatische transmissie
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Airco
Elektrische ramen voor
Elektrische spiegelverstelling
Trekhaak
- Niet vereiste opties, maar wel een prè:
Boordcomputer (zo'n schermpje om je verbruik e.d. te kunnen zien, dat zat wel in mijn Mégane).
Cruise control
Aan het lijstje valt niet te twisten, ik ga eenmaal geen geld in een auto steken waar ik niet tevreden over ben

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald type. Ik wil enkel niet teveel achteruit gaan in veiligheid, comfort en ruimte. En niet veel duurder uit zijn in kosten dan met mijn Mégane. En het moet een nette auto zijn
(dat was mijn Mégane ook, enkel lichte krasjes maar compleet schadevrij interieur, slechts slijtplekken op het stuur). Voor de rest is het echt afhankelijk van wat er te koop is, want ik heb gemerkt dat er vrij weinig aanbod is wat aan mijn wensen voldoet

Welgeteld 7 exemplaren door heel Nederland is wat ik heb kunnen vinden
Ik heb zelf deze gevonden tot nu toe, wat zo op papier aan mijn eisen kan voldoen:1:
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrEen Mitsubishi Carisma voor ¤1200,- met bijna 166k op de teller. Verbruik is redelijk. Helaas 1 klasse MRB hoger i.v.m. 1180kg

Twijfelachtig dus, maar daar valt mee te leven als het verder een auto is die aan al mijn overige eisen voldoet en niet duur in onderhoud.
Echter, ik weet niet wat het zitcomfort hiervan is? Ik heb geen ervaring ermee. Zachte stoelen zijn wel een vereiste gezien het gemiddeld aantal km's van 35-40k per jaar

En verder... zijn er bekende (dure) problemen bij dit type auto?
Is het trouwens ook daadwerkelijk een hatchback? Bij de Carisma is volgens mij het uiterlijke verschil tussen de sedan en de hatchback niet zo groot zolang de kofferbak dicht is, alleen hoort bij de hatchback ook de ruit bij de kofferbak-klep. Ze worden wel eens verkeerd geadverteerd
2.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrEen Peugeot 306 uit 1998, voor ¤1250,-. En particuliere verkoop, volgens de advertentie van een ouder persoon geweest die er niet meer in kan rijden.
Twijfelgeval. Zitcomfort is waarschijnlijk oké, het is een Franse auto

Maar wat is het verbruik van deze auto? Het is blijkbaar niet geregistreerd bij de RDW

Verder, hoe betrouwbaar is de techniek ervan? En verder een opvallend lage km-stand van net geen 73k, met NAP. Is dat wel goed? Kan zomaar veel korte ritten betekenen wat voor zover ik weet niet zo goed is voor de techniek, vooral voor een automaat?
3.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrEen Renault Mégane van 2001 met 150k op de teller, voor ¤1294,-. Qua techniek volgens mij hetzelfde als de '99 Mégane die ik had. Die was betrouwbaar op zich, maar had ook best vaak de behoefte gehad om de garage te zien. Is het verstandig om weer hetzelfde te nemen?
Oh ja, deze heeft minder opties dan de mijne... sowieso geen mislichten voor en geen spoiler.
Maar wel "goedkoop" met ¤1300,-

De mijne kostte 3,5 jaar geleden ¤1750,- en 180k op de teruggedraaide teller, zo 240k in het echt... eigenlijk teveel betaald toen
4.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrNòg een Renault Mégane voor ¤1450. Deze is van 1999 en bij benadering 150k gereden (in de tekst staat dat tellerbak is vervangen geweest, daarom lage stand van 85k), zonder NAP zoals hij er nu staan. Voor ¤1350,-.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij nummer 3. Maar deze prefereer ik niet i.v.m. de niet-kloppende km-stand op de teller
5.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrWéér een Renault Megane, ook van 1999, met 158k op de teller, naar eigen zeggen met NAP.
In principe geldt ook hier het verhaal van nummer 3. Maar ik twijfel wel of dit de phase 2 is (net als de mijne), of toch de oude phase 1? Qua voorkant, tellerbak en automaat-hendel is het eigenlijk phase 1. Maar de 1.6 16v motor is toch pas vanaf phase 2? Maar verbruikscijfers e.d. zijn wel hetzelfde als die van mij... dus waarschijnlijk zit er ook een DP0 automaatbak in, maar is die niet ook pas ingevoerd vanaf de phase 2 modellen? Wel een vreemde auto in mijn ogen?
6.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lrEen Mitsubishi Carisma met 186k op de teller (NAP aanwezig), ¤1450,-
Net als voor nummer 1 geldt: geen idee hoe het zitcomfort is en hoe betrouwbaar de techniek is.
Ik vind deze eigenlijk best mooi, maar helaas wel lederen bekleding... dat wil vaak nog wel eens scheuren bij de bestuurdersstoel... dat vind ik wel een echte afknapper

Op de foto's hebben ze de stoel niet helemaal laten zien, het belangrijkste deel staat er niet op

Verder, net als nummer 1, eigenlijk 1 klasse MRB te hoog, dus twijfelachtig en alleen acceptabel mits aan alle overige eisen voldaan en betrouwbaar.
7.
http://www.autoweek.nl/oc(...)&accsry[]=13&sort=19Een Citroën Xsara Break uit 2000, voor ¤950,- en 213k op de teller met NAP.
Hij is wel erg aantrekkelijk geprijsd

Maar daardoor vrees ik ook dat er verborgen gebreken kunnen zijn

Ik heb zelf al wel eens een Citroën Xsara Break als leenauto gehad, maar dat was eentje met een 1.8i motor en 4-traps automaat van ZF. Hij zoop enorm veel benzine, 1 op 9 of zo deed hij op 130km/u

Maar deze is wat nieuwer en met 1.6 motor, met vergelijkbaar verbruik als mijn Mégane. Mogelijk zit er ook dezelfde automaatbak is als in mijn Mégane als in de AL4, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel eens gehoord heb over de Xsara is dat de dashboard-lampjes vaak stuk zijn (bij leenauto '97 ook zo, bijna allemaal dood) en motoren die olie schijnen te lekken nabij de dynamo. Maar treft dat ook de '00 exemplaren?

------
Tja... wat is verstandig om te doen?

Zijn er nog andere suggesties qua modellen (moeten wel daadwerkelijk beschikbaar zijn)? Budget gaat i.i.g. niet omhoog en geen doorstrepingen in het eisenpakket.
Verder, hoe zit het met het onderhoudsschema van deze verschillende modellen? Wijkt het veel af v/d Mégane?
Die deed elke:
20k olie+filter, interieurfilter
40k luchtfilter+bougies
60k brandstoffilter+remvloeistof
120k distributie+toebehoren en koelvloeistof
Eigenlijk wil ik een auto die niet te ver daarvan afwijkt naar boven qua kosten
(maar ga ook geen beurten overslaan, want dat komt de betrouwbaarheid en levensduur niet ten goede).
Er zijn wel auto's op de markt waarvan de automaatolie (ATF) regelmatig ververst moet worden. Is dat een dure handeling als de garage dat moet doen?