Waarom? Religie strekt zich uit over alles wat een mens doet en seksualiteit speelt daar uiteraard een grote rol bij, zoals het een grote rol speelt in het leven van elk mens.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sowieso lijken de diverse religieuze ideologieen - het Christendom is hierin niet uniek - een speciale obsessie met seksualiteit te hebben. Ik vind dat wonderlijk.
Is die obsessie er in de niet-abrahamistische religies ook? Hoe zit het met boeddhisme, hindoeïsme, inheemse religies, enzovoort?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom? Religie strekt zich uit over alles wat een mens doet en seksualiteit speelt daar uiteraard een grote rol bij, zoals het een grote rol speelt in het leven van elk mens.
Geboden als geen seks voor het huwelijk hebben in een tijd waar aan conceptiemiddelen enkel wat toverspreuken beschikbaar waren natuurlijk ook grote praktische waarde.
Dat weet ik niet zo goed. Volgens mij waren veel van de polytheïstische Europese geloven meer gericht op het vieren van vruchtbaarheid (lees: seks) als iets moois en feestelijks, en niet met de onderdrukking er van.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is die obsessie er in de niet-abrahamistische religies ook? Hoe zit het met boeddhisme, hindoeïsme, inheemse religies, enzovoort?
Parsi mogen alleen trouwen en seks hebben met mensen uit hun eigen religieuze gemeenschap, wat voor meer ziektes en veel alleenstaande gelovigen leidt.quote:Householders are encouraged to practice five cardinal principles which are non-violence, truthfulness, non-stealing, celibacy and non-possessiveness with their current practical limitations, while monks and nuns have to observe them very strictly. Unlike the Hindus who look upon marriage as a sacrament, Jains treat the institution as a contract. Friendship and marriage is considered to be a worldly affair and marriage is recommended so that the children born to the couple would also follow the same dharma (religion). Its purpose is to make sex licit within a family. The role of sex between husband and wife is strictly procreational, so that its engagement is limited to the ovulation period.
Een drol draaien op de WC is ook iets wat een grote rol speelt in de levens van mensen, maar somehow hebben de meeste religies daar nauwelijks een mening over.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:24 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom? Religie strekt zich uit over alles wat een mens doet en seksualiteit speelt daar uiteraard een grote rol bij, zoals het een grote rol speelt in het leven van elk mens.
Dit lijkt, zeker in het geval van het Christendom, enigszins contra-intuitief. Ging het daar niet om zoveel mogelijk (gelovige) kinderen op de wereld te zetten?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:24 schreef Tchock het volgende:
Geboden als geen seks voor het huwelijk hebben in een tijd waar aan conceptiemiddelen enkel wat toverspreuken beschikbaar waren natuurlijk ook grote praktische waarde.
Is misschien de schaamtefactor. Eten is ten slotte net zoiets essentieels en daar hebben veel religies wel van alles over te melden.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een drol draaien op de WC is ook iets wat een grote rol speelt in de levens van mensen, maar somehow hebben de meeste religies daar nauwelijks een mening over.
Dat klopt, maar wel binnen het huwelijk zodat de man de kinderen kan (moet) onderhouden.quote:Dit lijkt, zeker in het geval van het Christendom, enigszins contra-intuitief. Ging het daar niet om zoveel mogelijk (gelovige) kinderen op de wereld te zetten?
Ik heb niet de indruk dat bijvoorbeeld het Vaticaan zo enthousiast is over voorbehoedsmiddelen.
quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik vooral de fundamenten van filosofie mis, ik heb maar een vmbo-tl gedaan. Er is me niet veel geleerd. Eigenlijk wel een vraag die ik zou willen stellen aan jou, of ook andere hier. Wat is een goed boek dat een beetje de introductie geeft in filosofie als in termen en uitdrukkingen. Ik hoef niet te weten wat iedere filosoof andere deed leren. Wat ik wil weten is het vakjargon en hoe men in de filosofie een probleem aanpakt etc. Of een boekje over deductie tips zijn welkom.
Mijn scepsis lijkt wel een beetje terecht zo te zien:quote:Op maandag 9 november 2015 18:51 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je blijft maar doornummeren op christendom en moraal, nu is er vorige week een leuk onderzoekje gepubliceerd;http://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151105121916.htm
Had je wat anders verwacht dan?quote:Op dinsdag 10 november 2015 17:45 schreef Molurus het volgende:
Het fine-tuning argument is een geheel ander argument (waar ook diverse problemen mee zijn), maar ga nu niet met hagel schieten he? We hadden het over het kosmologische argument.
Nee, op zich niet. Maar reden des te meer om daar streng in te zijn. Dat hij niet gaat denken dat hij daarmee wegkomt of dat het niet wordt opgemerkt.quote:
Het is in ieder geval geen goed onderzoek....quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn scepsis lijkt wel een beetje terecht zo te zien:
http://www.patheos.com/bl(...)than-religious-kids/
Ik vond het al een beetje een verdacht onderzoek.
Nou ja om heel eerlijk te zijn lijkt het wel alsof hij een soort van checklist afwandelt of op z'n minst op een ander forum heeft gekeken hoe andere evangelisten "discussies" afhandelen...of geven ze elkaar daar les in of zo.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, op zich niet. Maar reden des te meer om daar streng in te zijn. Dat hij niet gaat denken dat hij daarmee wegkomt of dat het niet wordt opgemerkt.
Overigens vrees ik dat hij dat niet eens bewust doet.
Ja, en dan van die filmpjes posten met inspirerende titels als "THE MOVIE ATHEISTS DON'T WANT TO SEE", en als je dan reageert op de inhoud ervan ineens niet thuis geven.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja om heel eerlijk te zijn lijkt het wel alsof hij een soort van checklist afwandelt of op z'n minst op een ander forum heeft gekeken hoe andere evangelisten "discussies" afhandelen...of geven ze elkaar daar les in of zo.
Ze kunnen natuurlijk ook allemaal 1 en dezelfde figuur zijn...doedelzak loopt praktisch hetzelfde lijstje af als al die andere creationisten die we hier wel eens langs zien komen. Ik vond het ooit nog wel komisch...tegenwoordig enkel maar een beetje treurig.
Die heb ik wel eens ingezien maar een Stanford pagina leert mij vaker meer.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij is De wereld van Sofie zo'n beetje het meest laagdrempelige wat er geschreven is over de filosofie.
Hmm vooral in de discussies die hier ontstaan zou ik graag wat dingen willen lezen over deductief redeneren, en ook een beetje leren over bijvoorbeeld hoe men zoiets opzet als een kosmologisch argument. Niet dat ik dit argument wil gebruiken, maar ik wil weten hoe men erbij komen, en hoe men zoiets opzet.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
En vanzelfsprekend de serie van Sandel die ik je eerder linkte, en de lezingen van Herman Philipse.
Filosofie is overigens wel een enorm breed vakgebied met allerlei subgebieden met elk zo hun eigen jargon.
1) godsdienstfilosofie
2) politieke / morele filosofie
3) kennistheorie
4) filosofie van de geest
etc, etc.
Zijn er specifieke zaken die je interessant vindt, of specifieke vragen waar je mee zit?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Iets kan niet uit niets ontstaan, dus is er een god. Ik begrijp dat argument écht niet. Waarmee ik dus niet bedoel dat ik het snap en het er mee oneens ben, maar ik zie het gewoon echt niet.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:15 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Hmm vooral in de discussies die hier ontstaan zou ik graag wat dingen willen lezen over deductief redeneren, en ook een beetje leren over bijvoorbeeld hoe men zoiets opzet als een kosmologisch argument. Niet dat ik dit argument wil gebruiken, maar ik wil weten hoe men erbij komen, en hoe men zoiets opzet.
De oorspronkelijke werken lezen is ook best wel zware kost soms. Veel van die onderwerpen worden ook in meer verteerbare vorm gepresenteerd door hedendaagse schrijvers.quote:
Na veel van je comments te hebben gelezen, ben je best rationeel, benader je de bijbel niet als gehele waarheid, vind je geloof handig maar geloof je voornamelijk vanwege een bepaalde gebeurtenis en een gevoel, klopt dit een beetje?quote:
Helemaal niet, daar zijn de dogmatische gelovigen juist de rampspoedverkondigers. Opvallend dat bij de jehovagetuigen de meerderheid het gelijk door heeft, maar zodra er een milieuarmageddon wordt afgekondigd de meerderheid het kritiekloos slikt. De meerderheid van de atheisten slikt het evangelie van de groene kerk.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:14 schreef Molurus het volgende:
Overigens zijn het niet alleen gelovigen die dat doen. Je ziet het bijvoorbeeld ook in discussies met 'klimaatsceptici'.
Een discussie over klimaat lijkt me hier off topic. Ik constateer slechts dat die klimaatsceptici, of ze nou gelijk hebben of niet, bijna allemaal met hagel schieten.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Helemaal niet, daar zijn de dogmatische gelovigen juist de rampspoedverkondigers. Opvallend dat bij de jehovagetuigen de meerderheid het gelijk door heeft, maar zodra er een milieuarmageddon wordt afgekondigd de meerderheid het kritiekloos slikt. De meerderheid van de atheisten slikt het evangelie van de groene kerk.
Zoals wel meer discussies tegenwoordig is de klimaatdiscussie verziekt door debielen en derdenbelangen - aan beide zijden. Ik vind zo'n post van jou weinig daaraan bijdragen door de andere partij belachelijk te maken.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Helemaal niet, daar zijn de dogmatische gelovigen juist de rampspoedverkondigers. Opvallend dat bij de jehovagetuigen de meerderheid het gelijk door heeft, maar zodra er een milieuarmageddon wordt afgekondigd de meerderheid het kritiekloos slikt. De meerderheid van de atheisten slikt het evangelie van de groene kerk.
Het belachelijk maken van de tegehpatei is idd ook zo'n typische faal-debatstrategie.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zoals wel meer discussies tegenwoordig is de klimaatdiscussie verziekt door debielen en derdenbelangen - aan beide zijden. Ik vind zo'n post van jou weinig daaraan bijdragen door de andere partij belachelijk te maken.
Valt wel mee. 'Rampspoed' is nogal een relatief begrip. De mensheid zal er niet aan gaan vanwege klimaatverandering op de korte termijn, maar de wetenschappelijke status van het antropogene broeikaseffect is behoorlijk solide. Tegenstanders van deze kennis bevinden zich doorgaans voornamelijk in de politiek conservatieve hoek. Het antropogene broeikaseffect wordt namelijk vaak gekoppeld aan allerhande maatregelen als extra belasting, restricties aan economische activiteiten, enzovoort. Zoals ik in een ander topic al stelde bemerkte ik toen ik meer dan tien jaar geleden begon met online discussies omtrent evolutie en dergelijke al vrij snel dat voor de 'tegenstanders' wetenschappelijk onderzoek, cijfers en rationele argumenten ondergeschikt waren aan de gewenste uitkomst. Toen ik later ook in politieke discussies omtrent onderwerpen die een redelijke wetenschappelijke component hebben verzeild raakte, bemerkte ik dat mensen daar eigenlijk precies hetzelfde waren.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Apologetics of apologetiek, daar leren ze elkaar wel in.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja om heel eerlijk te zijn lijkt het wel alsof hij een soort van checklist afwandelt of op z'n minst op een ander forum heeft gekeken hoe andere evangelisten "discussies" afhandelen...of geven ze elkaar daar les in of zo.
Ze kunnen natuurlijk ook allemaal 1 en dezelfde figuur zijn...doedelzak loopt praktisch hetzelfde lijstje af als al die andere creationisten die we hier wel eens langs zien komen. Ik vond het ooit nog wel komisch...tegenwoordig enkel maar een beetje treurig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |