Ondanks dat ik af en toe van een glas cognac of whisky geniet en zou het missen alsnog blijkt dat veel mensen hun grenzen niet kennen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Welke zou je dan verbieden die nu niet verboden zijn? Sterke drank? En met welke argumenten?
En die wil je dus maar verbieden, in plaats van mensen gewoon te gunnen hun eigen leven in te richten?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:31 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ondanks dat ik af en toe van een glas cognac of whisky geniet en zou het missen alsnog blijkt dat veel mensen hun grenzen niet kennen.
Suikerproducten (cola, energiedrank) zou ik ook tot drugs rekenen.
Net voor het vragenuurtje lijkt me wel interessant.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:22 schreef I-care het volgende:
Ik ben voor wekelijkse sessies paddo's voor politici.
Je hebt vertrouwen in de mensheid zeg.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:32 schreef Kaas- het volgende:
[..]
En die wil je dus maar verbieden, in plaats van mensen gewoon te gunnen hun eigen leven in te richten?
Of een flinke portie wiet voor de minister vlak voor het vragenuurtje: Ja ehm voorzitter, ik ben van mening dat ehm.. het niet goed is als.. ehm, wat ging ik ook maar weer zeggen, ehm voorzitter waar ging de vraag ook maar weer over?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:35 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Net voor het vragenuurtje lijkt me wel interessant.
Dat klopt. Het is niet alsof elke Nederlander te debiel is om zelf zulke elementaire keuzes te maken. Bovendien is er niets onnatuurlijks aan risico's nemen. Daar heeft een overheid niets mee te maken.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:37 schreef loni55 het volgende:
[..]
Je hebt vertrouwen in de mensheid zeg.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:37 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Of een flinke portie wiet voor de minister vlak voor het vragenuurtje: Ja ehm voorzitter, ik ben van mening dat ehm.. het niet goed is als.. ehm, wat ging ik ook maar weer zeggen, ehm voorzitter waar ging de vraag ook maar weer over?
Niet alleen interessant maar vooral openbarend waarschijnlijkquote:Op zaterdag 7 november 2015 19:35 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Net voor het vragenuurtje lijkt me wel interessant.
Jij hebt daarentegen weer vrij veel vertrouwen in de heilzame werking van verboden.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:37 schreef loni55 het volgende:
[..]
Je hebt vertrouwen in de mensheid zeg.
Daar is niet veel voor nodigquote:Op zaterdag 7 november 2015 19:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Geef alle wereldleiders XTC en er zal geen oorlog meer zijn![]()
Dat is natuurlijk onzin, maar zie het zo voor me, dat ze knuffelend en vrolijk met elkaar omgaan, zelfs elkaars grootste vijanden
Nou jawel als dat maatschappelijke gevolgen heeft.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:37 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat klopt. Het is niet alsof elke Nederlander te debiel is om zelf zulke elementaire keuzes te maken. Bovendien is er niets onnatuurlijks aan risico's nemen. Daar heeft een overheid niets mee te maken.
De gemiddelde mens, is niet rationeel ingesteld en maakt zelden de keuze dat het beste is voor zichzelf of de maatschappij. Simpel.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jij hebt daarentegen weer vrij veel vertrouwen in de heilzame werking van verboden.
Er zijn 1001 keuzes die je kunt maken die niet per definitie goed voor je zijn, maar dat geeft een overheid niet het recht om het maar te verbieden. Nog even afgezien van dat onmogelijk is.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:44 schreef loni55 het volgende:
[..]
De gemiddelde mens, is niet rationeel ingesteld en maakt zelden de keuze dat het beste is voor zichzelf of de maatschappij. Simpel.
Het hele punt ontgaat je. Er is nou op zijn zachtst gezegd geen hele sterke correlatie tussen de mate waarin verdovende middelen verboden zijn en hun gebruik. Patronen van drugsgebruik in de statistieken volgen eerder trends uit de clubscene en dergelijke. Het is nou niet bepaald zo dat in Portugal of Colorado mensen en masse zijn gaan blowen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:44 schreef loni55 het volgende:
[..]
De gemiddelde mens, is niet rationeel ingesteld en maakt zelden de keuze dat het beste is voor zichzelf of de maatschappij. Simpel.
Gematigd alcoholgebruik heeft nou niet echt een positieve impact op de persoonlijke gezondheid of volksgezondheid. Doel je op de onderzoekjes over vermeende gunstige effecten van zeer gematigde wijnconsumptie die eens in de zoveel tijd weer opduiken?quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:57 schreef Kowloon het volgende:
Hoe valt de hier aangegeven schade door alcohol te rijmen met onderzoeken waaruit blijkt dat gematigd alcoholgebruik een positieve invloed heeft op de persoonlijke en volksgezondheid?
Wat is er mis met die onderzoeken? Ik proef een denigrerende ondertoon.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gematigd alcoholgebruik heeft nou niet echt een positieve impact op de persoonlijke gezondheid of volksgezondheid. Doel je op de onderzoekjes over vermeende gunstige effecten van zeer gematigde wijnconsumptie die eens in de zoveel tijd weer opduiken?
Oh er is niets mis met die onderzoeken hoor, maar doorgaans gaat het om specifieke gezondheidseffecten van stoffen uit druiven, die ook gewoon in druivensap zitten overigens. Daarvoor wordt dan een vrij marginale negatieve correlatie met wat kwaaltjes gevonden. Echter, de alcohol zelf heeft wee vele negatieve gezondheidseffecten, waardoor je eigenlijk grosso modo alsnog slechter af bent dan iemand die niet drinkt.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat is er mis met die onderzoeken? Ik proef een denigrerende ondertoon.
Tsja, ik lees toch met een zekere regelmaat duidelijk andere berichten. Er staat dan vaak nadrukkelijk dat matig alcoholgebruik een lager risico van hart- en vaatziekten geeft. Ik twijfel dus toch aan je argumentatie. Maar zelfs al zou er sprake zijn van een wisselend beeld, dan nog staat dat niet in verhouding met de relatief grote mate van schadelijkheid die in de tabel aan alcohol toegekend wordt. Kennelijk behoeft de tabel nuancering die ik vooralsnog mis in de OP.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh er is niets mis met die onderzoeken hoor, maar doorgaans gaat het om specifieke gezondheidseffecten van stoffen uit druiven, die ook gewoon in druivensap zitten overigens. Daarvoor wordt dan een vrij marginale negatieve correlatie met wat kwaaltjes gevonden. Echter, de alcohol zelf heeft wee vele negatieve gezondheidseffecten, waardoor je eigenlijk grosso modo alsnog slechter af bent dan iemand die niet drinkt.
Ik zie niet zozeer in wat dat afdoet aan mijn verhaal. Er is inderdaad bij mensen van middelbare leeftijd bij heel marginaal gebruik (waar zo ongeveer niemand zich in de praktijk aan houdt volgens mij) een vermeend marginaal effect op hart- en vaatziekten. Je gezondheid beslaat natuurlijk wel wat meer factoren dan hart- en vaatziekten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Tsja, ik lees toch met een zekere regelmaat duidelijk andere berichten. Er staat dan vaak nadrukkelijk dat matig alcoholgebruik een lager risico van hart- en vaatziekten geeft. Ik twijfel dus toch aan je argumentatie. Maar zelfs al zou er sprake zijn van een wisselend beeld, dan nog staat dat niet in verhouding met de relatief grote mate van schadelijkheid die in de tabel aan alcohol toegekend wordt. Kennelijk behoeft de tabel nuancering die ik vooralsnog mis in de OP.
Uiteraard. Het is eerder lobby/macht en andere elementen welke zoiets bepalen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het hele punt ontgaat je. Er is nou op zijn zachtst gezegd geen hele sterke correlatie tussen de mate waarin verdovende middelen verboden zijn en hun gebruik. Patronen van drugsgebruik in de statistieken volgen eerder trends uit de clubscene en dergelijke. Het is nou niet bepaald zo dat in Portugal of Colorado mensen en masse zijn gaan blowen.
Waarom denk jij precies dat extra verboden op van alles en nogwat zoden aan de dijk gaat zetten?
Nee klopt. Daarom moeten we dat zoveel mogelijk beperken. De mogelijkheid tot Foute keuzes dus.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:40 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Er zijn 1001 keuzes die je kunt maken die niet per definitie goed voor je zijn, maar dat geeft een overheid niet het recht om het maar te verbieden. Nog even afgezien van dat onmogelijk is.
'Jij kan nu nuttigere zaken verrichten dan Fok!ken, dus moet de overheid jou verbieden hier een account te hebben'. Ik volg helemaal niets van deze logica.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:40 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nee klopt. Daarom moeten we dat zoveel mogelijk beperken. De mogelijkheid tot Foute keuzes dus.
Graag zelfs!!quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
'Jij kan nu nuttigere zaken verrichten dan Fok!ken, dus moet de overheid jou verbieden hier een account te hebben'. Ik volg helemaal niets van deze logica.
Nog even afgezien van dat je er zo op geen enkele manier rekenschap aan geeft dat iets verbieden natuurlijk niet betekent dat het dan ophoudt te gebeuren.
En dat alleen bij de stoffenopname, of overal in het dagelijks leven?quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:40 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nee klopt. Daarom moeten we dat zoveel mogelijk beperken. De mogelijkheid tot Foute keuzes dus.
bullshitquote:Op zaterdag 7 november 2015 18:37 schreef Kaas- het volgende:
Een heleboel drugs zijn véél minder schadelijk dan alcohol, drugs of zelfs cannabis.
Ik heb het idee dat wij andere keuze maken wat boeken lezen betreft.quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:17 schreef Rivalo het volgende:
[..]
En dat alleen bij de stoffenopname, of overal in het dagelijks leven?
En wie beslist op basis van wat, wat een foute keuze is?
De staat speelt daar helemaal geen rol in. Per dag maak je honderden keuzes, van de pindakaas die je consumeert (of een substituut daarvan), tot naar welke school je gaat tot welke vrienden je hebt. De staat kan en moet dat niet reguleren, maar mensen gewoon de vrijheid geven. Bovendien is er niet een eenduidig begrip van wat wel/niet een goede keuze is, zo blijkt hier alweer.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:59 schreef loni55 het volgende:
[..]
Graag zelfs!!
Mijn punt is dat een mens, zowel de consument als de producent zelden een keuze maakt of kan maken welke ten goede komt van zichzelf en de maatschappij.
Daar speelt dan de staat een belangrijke rol in.
Wat erg.quote:Op zaterdag 7 november 2015 22:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
Actueel onderwerp. We komen net terug van een verjaardag en op de weg ernaartoe werden we gebeld door een vriendin om te vertellen dat de zoon van een andere vriendin gisteren in het uitgaansleven van Breda onwel was geworden en in het ziekenhuis overleed. De jongen lustte ook graag een pilletje tijdens het stappen. Als het inderdaad de drugs waren dan is hij gestorven door het verbod op drugs. Waren ze legaal geweest dan had hij een goede gegarandeerde kwaliteit pil kunnen kopen....
En ik vraag mij af wat mijn boekenkeuze te maken heeft met het onderwerp in de OPquote:Op zaterdag 7 november 2015 23:17 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat wij andere keuze maken wat boeken lezen betreft.
Er zijn genoeg bewezen elementen welke schadelijk zijn.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:20 schreef Kaas- het volgende:
[..]
De staat speelt daar helemaal geen rol in. Per dag maak je honderden keuzes, van de pindakaas die je consumeert (of een substituut daarvan), tot naar welke school je gaat tot welke vrienden je hebt. De staat kan en moet dat niet reguleren, maar mensen gewoon de vrijheid geven. Bovendien is er niet een eenduidig begrip van wat wel/niet een goede keuze is, zo blijkt hier alweer.
Oops dit gaat niet goed.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:22 schreef Rivalo het volgende:
[..]
En ik vraag mij af wat mijn boekenkeuze te maken heeft met het onderwerp in de OP
Broodje hamburger is ook schadelijk voor je gezondheid, dus verbieden maar. Wat een naar kutland zou het zijn met jou aan het roer.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:48 schreef loni55 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg bewezen elementen welke schadelijk zijn.
Nou naar.. ik heb gewoon ingezien dat een mens diep nog steeds een dier is en dat heeft nou eenmaal begeleiding nodig.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:52 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Broodje hamburger is ook schadelijk voor je gezondheid, dus verbieden maar. Wat een naar kutland zou het zijn met jou aan het roer.Dit is m'n laatste reactie overigens, jij en ik zijn het fundamenteel oneens en komen niet dichter bij elkaar.
Maar dat is dus helemaal niet het geval dat er een netto negatief effect is. Dat speelt alleen bij een hoog gebruik van alcohol. Ik heb net eens even gekeken in het rapport van de Gezondheidsraad dat van de week gepubliceerd is, en dat bevestigt bevestigt dat er helemaal geen netto negatief effect is bij gematigde consumptie van alcohol. Onderstaande grafiek neigt zelfs naar een netto positief effect zou de optimistische lezer concluderen. Het lijkt er dus toch op dat je niet juist zit met je eerdere stellingname. En het plaatst naar mijn idee de tabel in de OP ook in een ander daglicht. (Uiteraard is het niet de bedoeling dat men nu maar massaal aan de alcohol gaat, want je kan daardoor wel boven de categorie van gematigd gebruik komen).quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet zozeer in wat dat afdoet aan mijn verhaal. Er is inderdaad bij mensen van middelbare leeftijd bij heel marginaal gebruik (waar zo ongeveer niemand zich in de praktijk aan houdt volgens mij) een vermeend marginaal effect op hart- en vaatziekten. Je gezondheid beslaat natuurlijk wel wat meer factoren dan hart- en vaatziekten.
Ik vraag mij ook af in hoeverre dit op gaat. Neem wiet, ik heb vernomen dat dat inmiddels zowel in apotheken als in koffieshops verkocht wordt. Een groot verschil schijnt echter te zijn dat de wiet in apotheken vrij tam is vergeleken met de wiet in koffieshops. Wie het over legaliseren en reguleren heeft, kan bijvoorbeeld ook reguleren op het gebied van THC-gehalte zoals dat nu al met de wiet bij apotheken gebeurd. In dit geval kan je zomaar nog steeds met dezelfde problematiek blijven zitten als men juist de sterkere wiet wil hebben terwijl dit juist door regulering niet aangeboden wordt.quote:Dat laatste bereik je via legalisatie. Wanneer het legaal is, hoeft het niet stiekem en is er controle. Men weet dan wat je koopt, dat het veilig is en hoeft zich niet te wenden tot criminaliteit om het te kopen of te produceren. Voorlichting kan dan ook veel effectiever. Je zal zien dat er dan veel minder incidenten met drugs zullen plaatsvinden.
Zij snuiven wel hoor, vandaar dit waardeloze beleid...quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:22 schreef I-care het volgende:
Ik ben voor wekelijkse sessies paddo's voor politici.
Wel frappant om dan te moeten constateren dat er ook een soort supermensen bestaan die aan de dierlijke variant van de mensheid leiding kunnen geven. We noemen die supermens bestuurders of ambtenaren.quote:Op zondag 8 november 2015 00:00 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nou naar.. ik heb gewoon ingezien dat een mens diep nog steeds een dier is en dat heeft nou eenmaal begeleiding nodig.
Ooit geloofde ik ook in als de mens maar toegang had tot informatie en kennis dat het wel goed komt maar helaas is dat zelden het geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |