Laatst kwam op een verjaardag de befaamde laten-huilen-discussie weer eens voorbij. Zegt iemand op een gegeven moment: "Ja maar dat is dus echt niet goed wat je kinderen dan leert hè?"quote:Op maandag 2 november 2015 07:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
En dan nog, ik denk altijd maar zo: het ergste wat er kan gebeuren als we I bij ons in bed nemen, is dat hij leert dat we er voor hem zijn als hij ons nodig heeft. Kan ik mee leven..
Bijzonder is dat, dat mensen bang zijn dat je je kind iets verkeerds mee heeft als je hem/haar troost of aandacht geeft.quote:Op maandag 2 november 2015 20:33 schreef twist02 het volgende:
Wilde nog even reageren op deze:
[..]
Laatst kwam op een verjaardag de befaamde laten-huilen-discussie weer eens voorbij. Zegt iemand op een gegeven moment: "Ja maar dat is dus echt niet goed wat je kinderen dan leert hè?"
Ik: "Maar dat ik er even naartoe ga, wil niet meteen zeggen dat mijn baby niet hoeft te slapen / dat ik 'r meteen uit bed vis / dat ze d'r zin krijgt / dat zij de dienst uitmaakt ofzo hè?" Dat idee krijg ik namelijk vaak, dat mensen dat denken...
Hij: "Ja, maar daar leer je je kind dus mee dat als ze huilen, dat er dan altijd wel iemand naar ze toe komt!"
Ik: "Uhm ja, dat is ook wel iets wat ik ze mee wil geven eigenlijk...dat er altijd iemand voor ze is als ze ergens om moeten huilen. Als baby, maar ook later. Wat is er dan precies slecht aan om je kind dat te leren?"
Nog nooit iemand zo letterlijk met z'n bek vol tanden gezien!
Hahahaquote:Op maandag 2 november 2015 20:44 schreef Cholula het volgende:
Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik ga het zeker terugkoppelen naar het kdv.
Mijn man vroeg direct of ik het ook op 'dat forum' ging voorleggen, want 'daar zitten allemaal vrouwen die zich inlezen en dan zeggen ze wel of we er op een andere manier naar kunnen/moeten kijken.'
+1 op het leren hier trouwens! Kennis overdracht is geweldig, maar praktijk ervaringen zijn goud waard!quote:Op maandag 2 november 2015 20:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Pedagoog represent!
Wel tof dat ie zoveel waarde hecht aan al die tantes hierMaar serieus, ik leer hier zo veel over van alles en nog wat. Het heeft me echt een veel bewustere en ook meer relaxede moeder gemaakt.
Pedagoog presentquote:Op maandag 2 november 2015 20:57 schreef twist02 het volgende:
[..]
Hahahavolgens mij zitten hier zelfs wat psychologen* / pedagogen / etc. Mocht-ie gevoelig zijn voor titels
*Minimaal eentje
Dit! Ik voel me als moeder nu echt superrelaxt. Ik heb hier echt geleerd mijn eigen gevoel te volgen en dat voelt zo goed.quote:Op maandag 2 november 2015 20:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Pedagoog represent!
Wel tof dat ie zoveel waarde hecht aan al die tantes hierMaar serieus, ik leer hier zo veel over van alles en nog wat. Het heeft me echt een veel bewustere en ook meer relaxede moeder gemaakt.
Ik wil ook nog even aanvullen dat je echt niet meteen naar een antroposofisch kdv hoeft als je het anders wilt. Wij zitten bij een heel normale 'recht-toe-rechtaan' kdv. Maar de leidsters van de babygroep zijn echte schatten die heel erg gek op de baby's zijn. En tja, dan gaven ze mijn baby met 10 maanden hagelslag als beleg op brood, waar ik even verbaasd over was (quote:Op maandag 2 november 2015 20:44 schreef Cholula het volgende:
Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik ga het zeker terugkoppelen naar het kdv.
Mijn man vroeg direct of ik het ook op 'dat forum' ging voorleggen, want 'daar zitten allemaal vrouwen die zich inlezen en dan zeggen ze wel of we er op een andere manier naar kunnen/moeten kijken.'
Dat precies.quote:Op maandag 2 november 2015 21:33 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik wil ook nog even aanvullen dat je echt niet meteen naar een antroposofisch kdv hoeft als je het anders wilt. Wij zitten bij een heel normale 'recht-toe-rechtaan' kdv. Maar de leidsters van de babygroep zijn echte schatten die heel erg gek op de baby's zijn. En tja, dan gaven ze mijn baby met 10 maanden hagelslag als beleg op brood, waar ik even verbaasd over was (), maar ik kan dan gewoon aangeven dat ik dat niet wil en dan is alles prima verder; ze respecteren de ouders volledig. En ze hadden in de tijd dat mijn kind bij die groep zat een heel lieve stagiaire ook, die op een gegeven moment anderhalf uur met I in haar armen zat 'omdat ze zo lief bij me in slaap was gevallen en ik haar niet wakker wilde maken'. Nouja, even een verhaaltje om aan te geven dat er ook veel wel goede kdv-leidsters zijn (naast GM en Room enzo
).
Sneu hè? Baby's zijn niets anders dan oprecht in hun emoties, en dan gaan wij daar met ons 'verpeste' grotenensenbrein allemaal negatieve betekenissen achter zoeken.quote:Op maandag 2 november 2015 22:18 schreef Selvaria het volgende:
Dat laatste stukje breekt mijn hart Spring.![]()
Fap.
Klopt. Ze heeft idd een vrij negatief beeld. Interpreteert dingen ook negatief.quote:Op maandag 2 november 2015 22:20 schreef Franny_G het volgende:
Spring, het zegt wel iets over het mensbeeld van die vrouw, denk ik. Ik heb als gereformeerd meisje geleerd dat ieder mens geneigd is tot kwaad, en dat onschuldige kindjes niet bestaan. Misschien is dat bij sommige mensen in hun dna gaan zitten of zo, en hebben ze niet meer door dat dit een nogal bijzondere kijk op de mensheid is..
+1quote:Op maandag 2 november 2015 22:18 schreef Selvaria het volgende:
Dat laatste stukje breekt mijn hart Spring.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: het ergste is nog wel dat die 'laten huilen' aanpak uiteindelijk wel 'werkt', als in: uiteindelijk stopt de baby inderdaad steeds sneller met huilen... Heb ook al meerdere malen proberen uit te leggen dat dat is omdat ze dan 'leren' (learned helplessness) dat er toch niemand komt, maar dat de baby nog net zoveel stress ervaart (ook al huilt hij/zij niet).
Maar dat is dan 'die slappe aanpak van tegenwoordig'...
[ Bericht 8% gewijzigd door twist02 op 02-11-2015 22:34:29 ]
Wat erg!quote:Op maandag 2 november 2015 22:13 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat precies.
En over dat laten huilen verschillen een kennis/vriendin (iets half ertussen in of zo) zo verschrikkelijk van mening. Zij vertelt altijd heel trots dat haar zoontje haar al met zes weken manipuleerde. Want hij huilde in zn bedje, zij kwam, hij stopte en begon te lachen, en zodra ze weg liep begon ie weer te huilen. 'Oh maar wacht eens mannetje', had ze toen gedacht. 'Ik heb jou door, hier tuin ik niet in!' En ze heeft m laten huilen omdat ie haar bespeelde.
Het komt gewoon niet in dr op dat ie gewoon oprecht blij was als ze bij m was en oprecht verdrietig als ze weer weg ging.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |