Op basis van de specs in de OP en de zaken die verder bekend zijn lijkt de UMI Iron Pro toch wel de winnaar te zijn. Het enige waarin hij achterblijft tov de Elephone P8000 is de batterij in termen van capaciteit en of hij verwijderbaar is (wel bij de Elephone, niet bij de Umi). Maar de 3100 mAh die we in de Umi vinden s nog steeds een redelijk grote jongen. Verder heeft de Umi natuurlijk een volledig metalen body en Gorilla glass, wat vreemdgenoeg niet in de P8000 zit, terwijl de P7000 dit wel heeft. Besparing of hebben ze een alternatief? Al zouden ze dat dan wel promoten als dit het geval was.
Opvallend ook dat Umi het gewicht zo laag heeft gehouden ondanks de metalen body. Al zou het eea bij de Elephone wel te maken hebben met een zwaardere batterij.
Persoonlijk geef ik niet zo veel om USB-C. Ik zet geen bestanden over, en de meeste mensen hebben wel een micro-USB kabeltje liggen terwijl dit niet voor USB C geldt. Dus als je ergens anders dan thuis de nacht doorbrengt, kun je maar beter een kabeltje bij je hebben. De tijd dat ik data overzette op mijn telefoon is wel voorbij. Hooguit een keer voor wat muziek, en dan is USB 2.0 wel prima. En na jaren lang gebruiken heb ik ook geen moeite met het juist in de telefoon (of een ander apparaat) stoppen van het kabeltje. Blijft de degelijkheid van de bouw van de connectie over. Ik heb daar persoonlijk niet veel problemen mee, maar stel dat een connectortje stuk gaat, is het toch irritant.
De Sony-camera tov de Samsung-camera lijkt de betere te zijn. Het is immers dezelfde camera als die we in de S6 zien. De S6 is er ook met een Samsungcamera die gelijkwaardig presteert, maar of deze 3L2 camera dezelfde is? Waarschijnlijk niet, aangezien de reviews over de P8000 camera niet positief zijn. Ook hier wint de Umi dus, hoewel ik persoonlijk niet veel geef om camera's in telefoons wegens de beperkte zoom-mogelijkheden.
De front facing camera (houdt a.u.b. op deze te omschrijven als 'selfie-camera') van 8 MP klinkt leuk. Maar voor het weergeven van goed beeld zeggen megapixels natuurlijk weinig. Het is hooguit een indicator van of een camera series genomen is. Wellicht dat het dan wel wat uitmaakt bij het maken van sefies. Maar persoonlijk ben ik al tevreden met 'prima beeld' tijdens videoconferentie-gesprekken. En dan maakt lichtvangst een hoop uit, en zijn grotere megapixels (en dus minder) in een sensor beter dan meer megapixels. Maar goed, in tegenstelling tot over de genoemde Sony-sensor, weten we niet wat de kwaliteit is van deze FFC-sensoren. De reviews over de P8000 zijn iig niet positief over de FFC, dus ook hier is er geen koopargument voor de Elephone.
De koptelefoonversterker van TI zegt me niet veel. Geen idee wat ze hiermee wilde bereiken. Het is sowieso een onderdeel dat nooit zoveel kost, dus ik verwacht niet dat het iets van een DAC is oid (dan hadden ze het ook wel een DAC genoemd

). Maar meer volume uit een telefoon kan natuurlijk lekker zijn. Zeker als je het aansluit via een 3,5mm cinch-kabel aan je versterker of actieve speakers oid. Al moet het dan wel een beetje zuiver blijven.
Ik vraag me trouwens af wat voor scherm er precies in de Umi zit. Ze stellen dat het een LTPS en vergelijken dat met IPS, maar IPS is een LCD-paneel type, terwijl LTPS gaat over het productieproces dat ook IPS kan zijn, maar bijv. ook een niet LCD-paneel-type als AMOLED.
Anyway, in de reviews van de UMI Iron (niet-pro)wordt gesteld dat het een zeer goed paneel is, dus at zal wel goed zitten. Alleen wel vreemd dat ze het niet gewoon LTPS IPS noemen (of wat voor paneel dit ook is, waarschijnlijk IPS).
Kortom, behalve de grootte en verwijderbaarheid van de batterij is objectief gezien alles in het voordeel van de UMI Iron in de vergelijking met de Elephone P8000.
Ja, ik weet dat er random gekozen wordt. Posten van een paar niet-goed onderbouwde regeltjes is gewoon niet hoe ik roll....[ Bericht 12% gewijzigd door Djoetma op 02-11-2015 14:25:05 ]