Inderdaad, no free lunch etc. Precies de reden waarom ik het momenteel bij kleine bedragen houdt. Eerst maar eens de kat een beetje uit de boom kijken.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:45 schreef obligataire het volgende:
Remember: als iets te mooi lijkt om waar te zijn...........etc.
In zekere zin, ze geven woonplaats, leeftijd, maandelijkse inkomsten en (algemene) reden van leningneming. Kan net zo goed fake zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:42 schreef CaLeX het volgende:
[..]
zijn die leningen wel gespecificeerd? Of zit je dan alsnog in het donker uit te lenen a-la Trustbuddy?
Hey dat is inderdaad interessant om even te volgen! Wat vind de 'crowd'? Alhoewel ik verwacht dat er geen noemenswaardige veranderingen zullen zijn.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:03 schreef aborren het volgende:
Zojuist GvE Zinn betaalverzoek in de mail (14 okt volgeschreven, dus vóór het TB verhaal). Eens kijken hoelang dit gaat duren en/of hoeveel investeerders toch geen geld gaan overmaken na het TB debacle.... ik ben benieuwd.
Ik kan bevestigen dat na 60 dagen default leningen (+ interest) teruggekocht worden. 60 dagen overdue betekent alleen dat je één maand rente mist omdat de volgende betaling de volgende dat geweest zou zijn ..quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:27 schreef redbull666 het volgende:
[..]
"TWINO will buy back loan from investor (principal amount and interest for the investment period), if it is 60 or more days delinquent."
Ik vind dit soort dingen ook zo vaag:
https://www.twino.eu/app/#/profile/investor/loan-information/6154
Staat er op sinds Feb. 2015? Zal intussen toch niet meer relevant zijn? Er is 10 euro geinvesteerd...waarom staat die nog in de lijst dan.
Had je liever Griekse of Spaanse platformen/consumenten gehad?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:37 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Begrijp ik dat goed? Zijn het ieniemienie bedragen voor 1 maand uitlenen?
Overigens bij geld uitlenen via een Litouws platform aan consumenten in oostbloklanden gaat er bij mij wel een belletje rinkelen
Hou wel rekening met feit dat inkomen in Georgië op ongeveer 15% van het Nederlands inkomen ligt; dus om te vergelijken met NLse leningen zou je alle bedragen met 6-7 vermenigvuldigen. Kan me dan best voorstellen dat dit nodig is om iets te overbruggen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:41 schreef redbull666 het volgende:
[..]
Het lijken veel opgesplitste grotere leningen, als je in de lijst kijkt zie je bijv. 10 pagina's aan leningen op 19-10-2015 allemaal Georgie. Er gaaat toch ook niemand 100 euro lenen voor een maand, neem ik aan.
Wat is het voordeel om in Baltische platforms te investeren tov Nederlandse platforms?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:07 schreef BruderKlaus het volgende:
Mijn Baltische ervaringen tot dusverre:
Rente is aanzienlijk hoger.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:13 schreef djh77 het volgende:
Wat is het voordeel om in Baltische platforms te investeren tov Nederlandse platforms?
Voor mij is grootste voordeel verdere spreiding. Twino/Mintos lijken ook zonder de moeite die het kost bij Bondora een hoger rendement te geven maar hier staat natuurlijk wel een hoger risico tegenover. Omdat de minimum bedragen (EUR 5 bij Bondora, EUR 10 bij Twino/Mintos) een stuk lager zijn is het ook iets makkelijker om een gespreide portefeuille aan te leggen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:13 schreef djh77 het volgende:
[..]
Wat is het voordeel om in Baltische platforms te investeren tov Nederlandse platforms?
Waarom?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:15 schreef obligataire het volgende:
Maar wat moet je snel zijn, dit doe ik echt alleen bij Collin op deze manier.
Wees gerust. Buiten het mooie verhaal was er qua cijfermateriaal niet meer te zien. EV positie kun je eruit halen en verder niets.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:32 schreef obligataire het volgende:
Ja, bijna blind, gezien de betalingshandelingen die je nog moet uitvoeren.
Ik heb weinig meer gezien dan de scores, de verklaring daarvan en de inleiding.
Nu lees ik achteraf dus pas dat die holding vanaf 2012 niet meer heeft gepubliceerd. Ik ga ervan uit dat Collin de accountantsrapporten heeft gezien maar dat ga ik wel navragen.
Inderdaad, dat is het bekende verhaal van Collin. Zij doen de screening heel uitgebreid (anders dan GvE bijvoorbeeld!) en trekken op basis daarvan de conclusie die ze vervolgens alleen met tekst toelichten. Dat is hun keuze en in hun geval neem ik daar genoegen mee al zou ik het ook liever wat uitgebreider zien.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:36 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Wees gerust. Buiten het mooie verhaal was er qua cijfermateriaal niet meer te zien. EV positie kun je eruit halen en verder niets.
Dank!quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:07 schreef BruderKlaus het volgende:
Waarop baseer je dat?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:44 schreef obligataire het volgende:
[..]
Zij doen de screening heel uitgebreid
Bij bondora zijn overdues afgelopen maand enorm opgelopen. Is dat bij jullie ook zo?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:07 schreef BruderKlaus het volgende:
Bondora
Vermijd de tweedehands markt en de Portfolio Manager om te investeren in leningen. En kies bij handmatige investeringen alleen voor leningen uit Estland. Heb de beginnersfout gemaakt om in begin halve portefeuille op tweedehands markt te kopen, merendeel daarvan nu in Default. (Al kreeg ik van de week een surprise betaling van de gehele hoofdsom van een Finse default, staat nu alleen nog rente uit)
Doe nu nog kleine investeringen in alleen Estse leningen.
Op hun website (al besef ik dat deze natuurlijk ook maar een visitekaartje is). Daarnaast wekt het geheel een professionele indruk. Ik heb ze nog nooit een fout zien maken in ieder geval. Dat is bij andere sites nog wel eens anders! Zie bijvoorbeeld dat drama met die diervoederzaken.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:50 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Waarop baseer je dat? Ik ben van mening dat vertrouwen controle niet uitsluit.
En gisteravondquote:Kapitaal Op Maat 23-10-2015 17:09
Het is inderdaad 36 maanden en direct aangepast. Bedankt voor het melden!
Anonieme investeerder 23-10-2015 17:02
Reactie...Bedraagt de financieringsduur 36 maanden, zoals onder 'Financieel' (en mij het meest logisch lijkt) of 60 maanden zoals op de frontpage van het project?
Jongejongejonge... ga eens dingen narekenen voordat je ze publiceert. Leer van je fouten!!quote:Kapitaal Op Maat 27-10-2015 19:03
Beste investeerders, na overleg met SBR en zijn adviseur zijn we er achter gekomen dat de KOM lening voor een gedeelte dubbel in het model is verwerkt. Hierdoor is de rentelast 11% ipv 13%. Deze rentelast beslaat ook de succesfee voor KOM en accountantskosten die SBR moet betalen. Daardoor komt de gemiddelde rentelast boven de 8%. De opmerking omtrent de omzetbelasting is inderdaad een scherpe constatering. Dit is een formuleringsfout in de resultatenrekening. In plaats van omzetbelasting hoort hier vennootschapsbelasting te staan. De cijfers kloppen wel. Voorgaande heeft geen invloed op de risicorating van het project. Een nieuwe samenvatting van de toetsing (versie2) staat bij het project.
Ik zie dat eerder als negatief om de volgende reden:quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:59 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat de pitches vaak al halfvol zitten met 'incrowd' mensen is natuurlijk ook heel positief, want deze mensen kennen het bedrijf en de ondernemer.
Heb niet het idee dat afgelopen maand bij mij aantal overdues enorm opgelopen is. Wellicht een beetje gegroeid maar lastig te stellen omdat er een paar data in de maand zijn met een hoog aantal geplande betalingen (12e, 15e, 20e & in iets mindere mate de 26e bij mij) en een hoop leners betalen toch in delen. Dus een boel leningen schieten overdue op betaaldatum en lopen er gedurende de maand weer uit. Verwacht dus dat overdues op hun laagst zijn rond de 10e-11e van de maand.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:53 schreef AapNootMuis het volgende:
[..]
Bij bondora zijn overdues afgelopen maand enorm opgelopen. Is dat bij jullie ook zo?
Dat willen ze ook eigenlijk niet, zo'n mislukt dierentoko kost hun gewoon geld.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:05 schreef rockenfeller het volgende:
Wisdom of the crowd gaat verloren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |