Ja toen. Wat heeft dat met de Pieten die nu worden opgevoerd te maken? Het zijn compleet andere figuren. Niks duivels en boemannigs meer aan.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
bedankt voor deze bevestiging.
en ik doel erop dat hij werdt uitgebeeld als surinamer, met surinaams accent. want nederlandse negers, dat waren toen surinamers.
dat jij dit schijft, is technisch gezien racitsisch, lol..quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee jij ziet het, het is jouw conclusie ... jij bent de enige die in al die jaren zwarte piet discussie ineens de link tussen Piet en allochtoon legt
jij ziet een kleurtje en je denkt 'allochtoon'
technisch gezien is dat racistisch
[..]
okee, mee eens. behalve als het een racistische keuze is. wij kunnen best met zn allen besluiten dat iets niet okee is. is niks nieuws, het feest is al vaker aangepast. en ook toen speelde racisme. we gingen de goede kant op, maar de huidige golf van behoudendheid houdt dat nu tegen.quote:lijkt me sterk maar ik kan me voorstellen dat een organisator voor 1 uniforme kleur kiest idd
of dat nu rood, blauw, zwart of vies is moet hij zelf kunnen weten vind ik, zijn/haar feestje
Evolutie is het toverwoord. En het ging de goede kant op.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat jij dit schijft, is technisch gezien racitsisch, lol..
[..]
okee, mee eens. behalve als het een racistische keuze is. wij kunnen best met zn allen besluiten dat iets niet okee is. is niks nieuws, het feest is al vaker aangepast. en ook toen speelde racisme. we gingen de goede kant op, maar de huidige golf van behoudendheid houdt dat nu tegen.
eerst was het een enge neger.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:45 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ja toen. Wat heeft dat met de Pieten die nu worden opgevoerd te maken? Het zijn compleet andere figuren. Niks duivels en boemannigs meer aan.
nee niet echt, dat jij blank/zwart gelijk stelt aan allochtonen welquote:Op maandag 26 oktober 2015 21:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dat jij dit schijft, is technisch gezien racitsisch, lol..
met zn allen jaquote:[..]
okee, mee eens. behalve als het een racistische keuze is. wij kunnen best met zn allen besluiten dat iets niet okee is. is niks nieuws, het feest is al vaker aangepast. en ook toen speelde racisme. we gingen de goede kant op, maar de huidige golf van behoudendheid houdt dat nu tegen.
nee, nu denkt de nederlander, geleid door fortuyn en wilders, op zn strepen te moeten staan, als het gaat om zijn cultuur.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:51 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Evolutie is het toverwoord. En het ging de goede kant op.![]()
Nu probeert men het af te dwingen om valse redenen, de slavernij, en dat levert weerstand op.
De enige oplossing is kappen met zeiken en lekker sinterklaas vieren, zoals jij dat wilt.
De dolkstootlegende ?quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:26 schreef sp3c het volgende:
Brutus in deze is Quincy en Cesar is de samenleving
..
Dat is inderdaad een flinke frame die de anti-pieten toepassen; dat Zwarte Piet een slaaf is.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:51 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Evolutie is het toverwoord. En het ging de goede kant op.![]()
Nu probeert men het af te dwingen om valse redenen, de slavernij, en dat levert weerstand op.
De enige oplossing is kappen met zeiken en lekker sinterklaas vieren, zoals jij dat wilt.
okee, maar ik ga me in een discussie als deze niet overdreven politiek correct uitdrukken. dat doet niemand, namelijk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee niet echt, dat jij blank/zwart gelijk stelt aan allochtonen wel
technisch gezien, ik snap dat je het niet op die manier bedoelde maar ik probeer te laten zien hoe gemakkelijk het er in sluipt, daarom is het zo belangrijk om altijd naar de intentie en de context te kijken
[..]
dat zal moeten blijken, toch?quote:met zn allen ja
maar waarom kunnen we niet met zijn allen besluiten dat zwarte piet gewoon ok en niet racistisch is?
dat vind namelijk nagenoeg iedereen ... waarom is dat niet genoeg om het zo te houden?
of voor hoe de heilige werd neergezet als super goed mens. kindervriend, bevijder van slaven...quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een flinke frame die de anti-pieten toepassen; dat Zwarte Piet een slaaf is.
Hij is een knecht, en dat is niet een slaaf. Er is niks mis met knecht zijn.
In alle ontstaansgeschiedenissen is er maar 1 die met slavernij te maken heeft en dat is het verhaal van de bevrijde slaaf. Zo je wil staat het Sinterklaasfeest dan juist voor de afschaffing van slavernij.
fair enoughquote:Op maandag 26 oktober 2015 22:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
okee, maar ik ga me in een discussie als deze niet overdreven politiek correct uitdrukken. dat doet niemand, namelijk.
waarom zou dat moeten?quote:[..]
dat zal moeten blijken, toch?
er komt steeds langs dat 90% van de nederlanders het okee vind, maar dat betekend dus dat 10%, 1 op de 10 nederlanders, het niet okee vind. dat is nogal wat. het zou een feest voor iedereen moeten zijn.
De overgrote meerderheid van de gekleurde nederlanders denkt er net zo over. Het hoeft niet te veranderen. Niet zo snel in ieder geval.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:55 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
eerst was het een enge neger.
toen werd het een dommige blije neger
toen werd het een slimme of domme neger
toen werd het een slimme spanjaard die eigenlijk nog steeds op een karikatuur neger lijkt.
jij denkt dan misschien; ja hallo, al 4 keer veranderd, nou is het klaar.
iemand anders zal gewoon nog steeds gekwetst zijn, want de kern van de zaak is nooit anders geworden. dat negroide figuur die aan sinterklaas is gekoppeld, die staat daar nog steeds. er is nooit afstand van genomen, er is alleen met veel morren een beetje aangepast. net zoals wij met veel morren afstand deden van nederlands indie, en nog steeds nauwelijks een officieel sorrie uit onze bek kunnen krijgen naar de indonesiers, voor 3 eeuwen onderdrukking. om maar eens wat te noemen.
en nou wil 90% van de nederlanders niks veranderen. kennelijk zijn wij te dom on dit te begrijpen.
Natuurlijk werd Sint Nicolaas neergezet als heilige. Hij is immers een heilige.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:09 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of voor hoe de heilige werd neergezet als super goed mens. kindervriend, bevijder van slaven...
de voormalig slaaf toont juist zijn nederigheid aan zijn bevrijder door gelijk zn verworven vrijheid weer op te geven. zo ging dat vroeger vaak, de slaaf wist niet beter dan te dienen.
ZP is door Schenkman weggezet als neger.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:12 schreef Montagui het volgende:
Altijd maar weer zwart schminken koppelen aan negers. Hoe kortzichtig.
Als ik me wit schmink koppel je dat toch ook niet aan blanken?
Kom op, verlaat die geïndoctrineerde gedachte en racisme verdwijnt als sneeuw voor de zon!
Halleluja!
maar die 90%, die geloof je wel gelijk...quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:11 schreef sp3c het volgende:
waarom zou dat moeten?
overigens geloof ik die 1 op de 10 sowieso niet, zelfs als je de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschappen in Nederland EN in Suriname en op de Antillen zelf bij elkaar optelt en er vanuit gaan dat ze allemaal tegen zijn kom je bij lange na niet op de 10 procent
ik denk niet dat je in andere gemeenschappen heel veel mensen gaat vinden die er echt veel moeite mee hebben
die 90% kwam jij mee he, jij gelooft dit gelijkquote:Op maandag 26 oktober 2015 22:49 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maar die 90%, die geloof je wel gelijk.
ik ken zat mensen die vinden dat piet moet blijven, maar die snappen ook allemaal dat het wel een beetje fout is, zoals het nu is.
rustig aan, inderdaad, is het beste. kennelijk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:12 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De overgrote meerderheid van de gekleurde nederlanders denkt er net zo over. Het hoeft niet te veranderen. Niet zo snel in ieder geval.
Huh? Hij sprak met een Spaans accent - dat moest het tenminste voorstellen. Als ie al sprak. Hij kwam immers uit Spanje.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:42 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
bedankt voor deze bevestiging.
en ik doel erop dat hij werdt uitgebeeld als surinamer, met surinaams accent. want nederlandse negers, dat waren toen surinamers.
dat zijn van die onderzoekjes die steeds worden aangehaald.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
die 90% kwam jij mee he, jij gelooft dit gelijk
als ik die 10% niet geloof dan geloof ik die 90% logischerwijs ook niet, ik denk dat dat laatste aantal veel hoger is
verdiepen is altijd goed.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:21 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Natuurlijk werd Sint Nicolaas neergezet als heilige. Hij is immers een heilige.
Sint Nicolaas is trouwens wereldwijd één van de populairste heiligen, heb ik laatst gelezen.
Blijkbaar is hij ook hier populairder dan verwacht wat de felle reactie op de koppeling van het feest met racisme en slavernij weer verklaart.
Toch is er ook wel een pluspunt van deze discussie. Veel mensen zijn zich gaan verdiepen in de oorsprong van het sinterklaasfeest en da's best leerzaam.
Misschien moet ik ook maar een lespakketje in elkaar knutselen.
Nee, niet weten waar je naar toe wil. Gewoon vieren en creatief zijn. De leukste gebruiken worden overgenomen. Zo evolueert een feest. Er is niet iets dat moet veranderen dus gewoon laten gaan.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
rustig aan, inderdaad, is het beste. kennelijk.
maar wel de goede kant op dan. en dan moet je toch weten waar je naartoe wil.
het idee was volgens mij meer; hij is zwart, dus hoe klinkt een neger? dus surinaams accent.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Huh? Hij sprak met een Spaans accent - dat moest het tenminste voorstellen. Als ie al sprak. Hij kwam immers uit Spanje.
Die kleren doen ook sterk herinneren aan de Spanjaarden uit de 80-jarige oorlog.
Als het een Surinamer voor moest stellen,had ie een rieten rokje gedragen, een bot door zijn neus en een schotel in zijn onderlip.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |