abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:19:16 #1
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157063573

quote:
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie

Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.

Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.

De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.

Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."

De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:
Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten

Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.

Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.

V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Fade to Black
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:20:48 #2
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157063591
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 09:46 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

maak ik zelf wel effe uit he, hoe ik schrijf. meneertje achterhoek, alsof ze daar normaal nederlands praten..
Praat ik Achterhoeks tegen jou dan?
Fade to Black
  Moderator zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:35:09 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157063799
ga nou niet over de grammatica lopen zeiken man :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157071109
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 16:20 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Praat ik Achterhoeks tegen jou dan?
je naam hier is achterhoker.
in het achterhoeks is dat verkeerd gespeld, in het nederlands niet eens een woord..
pi_157071948
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 16:35 schreef sp3c het volgende:
ga nou niet over de grammatica lopen zeiken man :')
Hij/zij heeft groot gelijk. Niet je moedertaal beheersen. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:14:36 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157072073
niet het topic ervoor dus nee
pi_157072133
Stoere ventjes wel hoor als de anti pietjes gaan demonstreren bij de sint intocht.
Zonder wrijving geen glans
pi_157073265
.

[ Bericht 40% gewijzigd door sp3c op 24-10-2015 23:17:20 (dus nee) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 25 oktober 2015 @ 02:10:58 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_157076492
Altijd zo'n gezellig topic dit *;
  zondag 25 oktober 2015 @ 12:10:27 #10
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157081231
gelukkig is er geen verbod op dit soort topics
pi_157081481
http://foldercheck.nl/hema/view/hema-Folder-tot-08-11#page=26

*O* *O* *O* *O*

Een donkergekleurd meisje verkleed als Sint en een blank jochie als Piet. Mooi!
pi_157084316
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 25 oktober 2015 @ 16:50:45 #13
3542 Gia
User under construction
pi_157088689
quote:
14s.gif Op zondag 25 oktober 2015 12:19 schreef Ceberut het volgende:

*O* *O* *O* *O*

Ik zag gewoon twee kinderen, verkleed als sint en piet.
pi_157089431
quote:
14s.gif Op zondag 25 oktober 2015 12:19 schreef Ceberut het volgende:

*O* *O* *O* *O*

Tijd om de hema te boycotten dus.
pi_157089904
Weetje wat boycot dat hele Sinterklaas naar. Talloze erniciteiten die hiermee buiten de boot vallen. Alsof racisme alleen een strijd is tussen blank en zwart. Pff.
pi_157090064
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Infection het volgende:

[..]

Dat zal ze leren!
pi_157091004
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:16 schreef Infection het volgende:

[..]

zonde van de lekkere grillworsten
pi_157095328
quote:
grappig dat je dit okee vind.

nummer twee is geen zwarte piet, dat is een bruine piet.
als er iets duidelijk was, dacht ik, was het wel dat zwarte piet zwart moest blijven. maar bruine piet is wel okee?

wat is de gedachte daarachter? zolang het maar een allochtoon is?
  zondag 25 oktober 2015 @ 20:34:18 #19
3542 Gia
User under construction
pi_157095469
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 17:32 schreef Tamabralski het volgende:
Weetje wat boycot dat hele Sinterklaas naar. Talloze erniciteiten die hiermee buiten de boot vallen. Alsof racisme alleen een strijd is tussen blank en zwart. Pff.
Wat heeft Ernie nou weer gedaan? :P
  zondag 25 oktober 2015 @ 20:38:18 #20
3542 Gia
User under construction
pi_157095691
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 20:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

als er iets duidelijk was, dacht ik, was het wel dat zwarte piet zwart moest blijven. maar bruine piet is wel okee?

De zwarte versie staat toch op één. Het moge duidelijk zijn dat montagui niet voor de bruine piet is.
pi_157097621
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 20:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

?

Volgens mij staat de meest traditionele Zwarte Piet (de gitzwarte dus) op 1. Top!

Daarnaast kan je ook nog de conclusie trekken dat al die rare politiek correcte pieten op bijzonder weinig steun kunnen rekenen. Daar is totaal geen draagvlak voor.

Verder is je laatste zin natuurlijk een beetje jammer.
  † In Memoriam † zondag 25 oktober 2015 @ 21:31:10 #22
230491 Zith
pls tip
pi_157098899
quote:
Wie zijn dat? Hun voorwaarden zijn aardig vaag.. Over 'waarom persoonsgegevens' zeggen ze " een van onze doeleinden is ", maar wat zijn de andere doeleinden?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_157099059
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 20:38 schreef Gia het volgende:

[..]

De zwarte versie staat toch op één. Het moge duidelijk zijn dat montagui niet voor de bruine piet is.
nou, ik vind het maar verdacht.
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 21:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

?

Volgens mij staat de meest traditionele Zwarte Piet (de gitzwarte dus) op 1. Top!

Daarnaast kan je ook nog de conclusie trekken dat al die rare politiek correcte pieten op bijzonder weinig steun kunnen rekenen. Daar is totaal geen draagvlak voor.

Verder is je laatste zin natuurlijk een beetje jammer.
bruine piet carlos is bijna net zo populair. carlos moet een spanjaard voorstellen, denk ik, toch?

dus, wat vind je daar dan van?
  Moderator zondag 25 oktober 2015 @ 21:51:07 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157099956
een kleurtje maakt je niet per definitie een allochtoon ...
pi_157100739
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 21:31 schreef Zith het volgende:

[..]

Wie zijn dat? Hun voorwaarden zijn aardig vaag.. Over 'waarom persoonsgegevens' zeggen ze " een van onze doeleinden is ", maar wat zijn de andere doeleinden?
Geen idee welk mediabedrijf hier achter zit.
quote:
12. De persoonsgegevens die in het kader van dit onderzoek en winactie worden verkregen, worden gebruikt door zwartepietenonderzoek.nl en het daaraan gelieerde mediabedrijf.
Misschien wel interessant om dat te achterhalen.

edit: 'zwartepietonderzoek' en 'mediabedrijf' levert 1 hit op bij google; Haagmedia.

[ Bericht 2% gewijzigd door Montagui op 25-10-2015 22:13:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')