quote:Johan Cruijff heeft longkanker, zo meldt Catalunya Ràdio donderdagmorgen. Volgens de regionale radiozender kreeg de 68-jarige Nederlander afgelopen dinsdag de diagnose en wordt hij momenteel nog onderzocht. Het is nog onduidelijk hoe ernstig de ziekte bij de oud-speler en -trainer is.
Cruijff, die in het verleden twintig sigaretten per dag rookte, ging in 1991 onder het mes. De toestand van zijn kransslagaders was zo slecht, dat hij ieder ogenblik een zware hartaanval had kunnen krijgen. Tijdens de operatie werd een dubbele bypass bij hem aangebracht. Cruijff stopte vervolgens met roken en was daarna zelfs hoofdrolspeler in een fameuze campagne tegen roken.
Als de diagnose van longkanker eenmaal is gesteld, is er weinig tijd om beslissingen te nemen en moet er snel ingegrepen worden. Cruijff, die al decennia in Barcelona woonachtig is, was tussen 1988 en 1996 trainer van Barcelona. Daarna was de beste Nederlandse voetballer aller tijden voornamelijk als adviseur in dienst, in combinatie met sporadische wedstrijden als bondscoach van Catalonië, tussen 2009 en 2013.
Ligt er dik bovenop. Longkanker dus.quote:Johan Cruijff kampt met gezondheidsproblemen. Het Nederlandse voetbalicoon heeft zich daarvoor laten onderzoeken in het ziekenhuis.
Dat bevestigt zijn woordvoerster aan NU.nl.
Het Spaanse radiostation Catalunya Radio meldt dat er bij Cruijff longkanker is geconstateerd, maar dat bevestigt zijn woordvoerster niet. Later op donderdag volgt een verklaring.
Zijn Foundation heeft bevestigd, maar zijn woordvoerster spreekt het tegen?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:31 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ligt er dik bovenop. Longkanker dus.
Denk dat het 'zwaar lijkt op longkanker' maar officieel onderzoek moet het nog uitwijzen. Zoiets. Management denkt dan: ''nog even nuance en rustaaaaaaaaaaagh''quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:33 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Zijn Foundation heeft bevestigd, maar zijn woordvoerster spreekt het tegen?
Jazekers. Kanker is tegenwoordig geen duidelijke doodvonnis, eerder een chronische ziekte zoals aids in de jaren 90; dodelijk, maar ook te behandelen.quote:
Hij is toch al lang geleden gestopt? Kon zijn lichaam niet herstellen in die tijd, denk je?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:37 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
En het aantal sigaretten dat hij dagelijks snoepte...
Die Allen Carr ging ook 20 jaar na te zijn gestopt met roken alsnog dood aan longkanker.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:41 schreef BaardHagrid het volgende:
[..]
Hij is toch al lang geleden gestopt? Kon zijn lichaam niet herstellen in die tijd, denk je?
Roken is natuurlijk niet de enige reden dat je longkanker kan krijgen, het verhoogt alleen de kans er op.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:41 schreef BaardHagrid het volgende:
[..]
Hij is toch al lang geleden gestopt? Kon zijn lichaam niet herstellen in die tijd, denk je?
Heel chronisch ja. Enkel maar de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:40 schreef BaardHagrid het volgende:
[..]
Jazekers. Kanker is tegenwoordig geen duidelijke doodvonnis, eerder een chronische ziekte zoals aids in de jaren 90; dodelijk, maar ook te behandelen.
Daarbij spreek ik ook uiteraard mijn eigen hoop uit...
Nee hoor, dat is nog altijd de welbekende hartstilstand.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Heel chronisch ja. Enkel maar de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland.
Mijn opa kreeg de diagnose longkanker en was binnen 6 maanden overleden.quote:
Gaat niet iedereen uiteindelijk dood aan een hartstilstand?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is nog altijd de welbekende hartstilstand.
Scherp + 1quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:16 schreef JortK het volgende:
[..]
Gaat niet iedereen uiteindelijk dood aan een hartstilstand?
Dat in tegenstelling tot de gezellige, happy-go-lucky vormen van kanker?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:08 schreef Knutknuttsson het volgende:
Longkanker 😁 mijn pa had het ook. Een smerige, vuile soort kanker met hele slechte vooruitzichten. Hopen dat ze er snel bij zijn geweest, dat kan flink schelen.
Longkanker niet hoor. Het is natuurlijk gissen wat Johan precies heeft, maar van longkanker is bekend dat het heel slecht te behandelen is. Minder dan de helft van de patienten die een enkele tumor (dus relatief de makkelijkst te behandelen vorm) leeft na 5 jaar nog. Als er uitzaaiingen zijn dan is de prognose helemaal dramatisch.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:40 schreef BaardHagrid het volgende:
[..]
Jazekers. Kanker is tegenwoordig geen duidelijke doodvonnis, eerder een chronische ziekte zoals aids in de jaren 90; dodelijk, maar ook te behandelen.
Yeah, rightquote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:53 schreef StarGazer het volgende:
Kunnen de anti - rook fundamentalisten stante pede hun moralistische smoeltje houden? Alvast dank.
Dat is járen geleden joh, die man was allang gestopt...quote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:46 schreef superniger het volgende:
Triest.
Wel deels zijn eigen schuld. Hij rookte vrijwillig 20 sigaretten per dag.
Ja, die tegenstelling is precies wat ik bedoelquote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat in tegenstelling tot de gezellige, happy-go-lucky vormen van kanker?
Nee dat hoeft niet. Denk aan milieuvervuiling door industrie in de buurt, fijnstof, werkomstandigheden (heb je met asbest gewerkt?), etc. Wel is het zo dat merendeel van de longkankers door roken wordt veroorzaakt. Zelfs als je een "maar" een paar jaar hebt gerookt heb je een significante verhoogd kans erop. Realiseer je ook dat je ook verhoogde kans hebt op andere kankers en hart/vaatziekten in het lichaam door het roken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:21 schreef grotenaz het volgende:
Kan alleen het roken de oorzaak zijn? Met een xxl pakje per dag begin ik mij toch zorgen te maken.
En uiteraard wens ik een ieder met deze ziekte sterkte toe.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:21 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ja, die tegenstelling is precies wat ik bedoel
Is dat een xxl pakje shag? Of heb je die ook in sigarettenpakjes? Ik neem mijn opa maar weer als voorbeeld. Gestopt rond dezelfde periode als Cruijf en vorig jaar helaas overleden aan longkanker.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:21 schreef grotenaz het volgende:
Kan alleen het roken de oorzaak zijn? Met een xxl pakje per dag begin ik mij toch zorgen te maken.
En uiteraard wens ik een ieder met deze ziekte sterkte toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |