Smeedijzer is wel het mooiste ja. Maar ook best aan de prijs toch, hoewel goede groothoekscharnieren ook niet goedkoop zijn.quote:Op woensdag 17 februari 2016 14:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Sja, mooiste is van die ouderwetse hengen met lange lippen met lichte slotboutjes ofzo. Ik wilde eigenlijk van die ouderwetse smeedijzeren scharnieren erop maken, maar dat vond mevrouw te druk. Moderne scharnieren vind ik geen porum, dus blijft onzichtbaar over, dan zit je aan keukenkast scharnieren vast, en dat is lastig als je tussendraaiende deuren hebt. Ik zet er voor het gewicht gewoon 3 in, maar dan nog wordt het kloten om de deur te kunnen laten draaien met die dikte want die skarnieren zijn ontworpen voor ongeveer de helftOpdek gaat sowieso al niet lukken, tussen kán denk ik wel met een 170 graden scharnier, maar het wordt krap, dat is een zekerheidje
. Met een standaard 'tussendraai' scharnier gaat het sowieso al niet.. ik rommel wel wat; álles is pas te maken
Het hout is een mix van geschuurd oud en gekleurd en gestained nieuw hout. Het oude hout is gewaxt, en het nieuwe geverfd en soms daarna ook nog geschuurd en gewaxt. Alle planken zijn anders behandeld om het makkelijk te houden. Niet omdat het moet...![]()
Ik verf en wax meestal beide kanten, omdat ik vaak transparant of met wax werk, kun je mooi altijd de mooiste kant kiezen om te gebruiken. Ik houd ook altijd de mooiste stukken hout apart voor de zichtkanten enzo![]()
Die zijn toch voor montage op de kopsekant? Ik denk dat ze te diep zijn voor montage in de zijkant. En gruwelijk duur, ook niet onbelangrijk.quote:Op woensdag 17 februari 2016 17:25 schreef densmee het volgende:
[ afbeelding ]
dit heb je nodig SD, maar dan zit je wel met een lat aan de zijkant waar het scharnier invalt
duur valt mee. Ik heb ze duurder gezienquote:Op woensdag 17 februari 2016 17:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die zijn toch voor montage op de kopsekant? Ik denk dat ze te diep zijn voor montage in de zijkant. En gruwelijk duur, ook niet onbelangrijk.
Zie deze post nu pas eigenlijk hehe, heb ik naar gekeken. Heb het inmiddels zelf opgelost.. als je een 170 graden draaiend inboor type pakt voor opdek, en je zet de schroefkant (kastzijde) op een klos die even dik is als de dikte van de deur, past hij als een jekkoquote:Op woensdag 17 februari 2016 17:25 schreef densmee het volgende:
[ afbeelding ]
dit heb je nodig SD, maar dan zit je wel met een lat aan de zijkant waar het scharnier invalt
Dat slopen is wel gelukt. Waarschijnlijk iets te veel gesloopt..quote:Op zondag 28 februari 2016 09:09 schreef jpajs het volgende:
DEN BOSCH - Op de hoek van de Hinthamerstraat en de Markt in Den Bosch is zaterdagavond een gebouw ingestort. Honden hebben in het puin gezocht naar mensen maar er zijn geen slachtoffers gevonden. In het pand zat een vestiging van Pearle Opticiens waar werkzaamheden werden uitgevoerd.
Het pand werd verbouwd. Rond 17.00 uur begon een ploeg met het strippen van het pand. Rond 22.30 uur vertrokken de werklui. Ongeveer 20 minuten later stortte het gebouw in.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 28 februari 2016 09:13 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dat slopen is wel gelukt. Waarschijnlijk iets te veel gesloopt..
Ai, ik hoop dat ze verzekerd zijn.quote:Op zondag 28 februari 2016 09:09 schreef jpajs het volgende:
DEN BOSCH - Op de hoek van de Hinthamerstraat en de Markt in Den Bosch is zaterdagavond een gebouw ingestort. Honden hebben in het puin gezocht naar mensen maar er zijn geen slachtoffers gevonden. In het pand zat een vestiging van Pearle Opticiens waar werkzaamheden werden uitgevoerd.
Het pand werd verbouwd. Rond 17.00 uur begon een ploeg met het strippen van het pand. Rond 22.30 uur vertrokken de werklui. Ongeveer 20 minuten later stortte het gebouw in.
[ afbeelding ]
Geen idee, die maat was al die tijd al 97 cm, alle zijdelen op 97 gezaagd, dus ik kan me slecht voorstellen dat ik de verkeerde maat heb opgegeven. De deeltjes zijn afgekort op 93. Op zich geen heel groot drama; ik verzin wel wat om ze in te verwerken, maar tis wel ruk; kost me minstens een dag om ze weer te schuren en 2 keer in de blackwash te zetten.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:38 schreef Barrah het volgende:
Zaagverlies door een slaperige GPK-medewerker?
In hoeveel stukjes?quote:Op maandag 29 februari 2016 19:21 schreef Makrolon het volgende:
Met een plank de trap op lopen om te passen, klein stukje te groot nog, dus weer naar beneden willen om m korter te zagen. Maar nooit meer die zelfde plank door het trappengat krijgen.
Uiteindelijk wel gelukt hoor. :p
Die haakjes horen speling te hebbenquote:Op maandag 2 november 2015 10:50 schreef bosatlas het volgende:
Maar als je twee dezelfde dure rolmaten hebt en een heeft een haakje met speling dan kom je soms ook tot meetfouten van halve centimeter![]()
Ik maak die haakjes vaak zelf helemaal vast met puntlas of tik die buisjes die ze vasthouden helemaal vast op bankschroef.
Maar belangrijkste: gebruik steeds de zelfde rolmaat!
Herkenbaarquote:Op maandag 29 februari 2016 22:19 schreef pwmh82 het volgende:
Vorige week een klassieker, lomp genoeg de tube bisonkit net te schuin afgesneden. Kon het tuutje nog net één winding vastdraaien maar zodra er een beetje druk op komt te staan klapt alles open...
Ik wil je niet afzeiken en dat ga ga ik ook niet doen maar gewoon puur ff deze situatie:quote:Op maandag 29 februari 2016 14:53 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Geen idee, die maat was al die tijd al 97 cm, alle zijdelen op 97 gezaagd, dus ik kan me slecht voorstellen dat ik de verkeerde maat heb opgegeven. De deeltjes zijn afgekort op 93. Op zich geen heel groot drama; ik verzin wel wat om ze in te verwerken, maar tis wel ruk; kost me minstens een dag om ze weer te schuren en 2 keer in de blackwash te zetten.![]()
Ach ja tis hobby he
Hoi meneer van de zagerij, ik wil deze vloerdelen, 16 stuks van 97 cm.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:28 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik wil je niet afzeiken en dat ga ga ik ook niet doen maar gewoon puur ff deze situatie:
Gezien vloerdelen een bepaalde lengte hebben, heb je in dit geval niet het zaagverlies meegenomen ipv wat je wilde hebben?
Ik weet dat het ver gezocht is want opgeteld krijg je nog steeds geen volledige lengte maar dit was het 1e waar ik aan dacht.
Zou idd niet al te moeilijk moeten zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hoi meneer van de zagerij, ik wil deze vloerdelen, 16 stuks van 97 cm.
OK, je kunt ze zo ophalen, zet ze hier neer met briefje eraan.
Niet bepaald rocket science toch?
Afzaagstukjes zetten zij in een karretje wat je kunt kopen voor 5¤ als hij vol is.
Waren er geen 16, maar 32 trouwens; ik had 2 maten nodig; voor de boven- en voor de onderkast, en die waren wel gewoon goed.
Nog niet teruggeweest, moeilijk verhaal natuurlijk, ik roep iets, hij zaagt iets, ik meet niet na en laad het zo op, en een week later kom ik terug om te vertellen dat het niet goed was.. welles/nietes verhaal..quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:35 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zou idd niet al te moeilijk moeten zijn.
En wat zeiden ze toen je er mee terug ging? Lijkt me niet echt jouw fout namelijk.
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit eenzelfde partij was, dacht dat je eerder planken op 97 had laten zagen namelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nog niet teruggeweest, moeilijk verhaal natuurlijk, ik roep iets, hij zaagt iets, ik meet niet na en laad het zo op, en een week later kom ik terug om te vertellen dat het niet goed was.. welles/nietes verhaal..
Ga zometeen die kant op, want ik heb ze vandaag nodig, ik hoor het wel, maar ik ga er ook geen drama van maken. Voor hetzelfde geld heb ik gewoon de verkeerde maat geroepen. Ik haal nieuwe, en van die andere maak ik wel weer wat leuks.. nog zat inspiratie.
Misschien krijg ik wel korting op de nieuwe, dat is dan weer meegenomen.. en zo niet, dan niet.
Degene die je ermee sloeg nog wel kunnen raken?quote:
Zal dat geen japans zijn? Het is een japanse trekzaag toch?quote:Op zondag 6 maart 2016 12:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Kun je wel fiksen denk ik, maar gezien de sjinese tekens weet ik niet of dat heel lang goed gaat![]()
Ik heb geen verstand van trekzagen en ook niet van Oosterse talen. Ik zie gecalligrafeerd gekriebel, en dus is het geproduceerd ergens waar men behoorlijk nauw kijktquote:Op zondag 6 maart 2016 13:13 schreef dedodo het volgende:
[..]
Zal dat geen japans zijn? Het is een japanse trekzaag toch?
Het zit je wel mee he...quote:Op zondag 6 maart 2016 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Hallo bouwmarkt, ben ik weer; doe mij effe 97 cm vloerdeel.
_!
Waar gehakt wordt vallen spaanders, en zonder fouten is er geen leercurve en valt er niks te lachen hierquote:
Neejoh, dat is niet meer te fiksen. Het was gelukkig niet zo'n dure. Ik haal van de week wel even een nieuwe, kost zo'n 20-25 euro maar ik zaag er alles mee dus hij moet gewoon goed zijn. Wordt er een met een vervangbaar blad. Ik heb geen plek voor mijn afkortzaag, maar je zal versteld staan hoe nauwkeurig en snel je met zo'n japanner kan zagen.quote:Op zondag 6 maart 2016 12:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Degene die je ermee sloeg nog wel kunnen raken?![]()
![]()
Kun je wel fiksen denk ik, maar gezien de sjinese tekens weet ik niet of dat heel lang goed gaat![]()
Ik zou het handvat inzagen, ding ertussen, 2 gaatjes erdoorheen met boutje, ringetje, moertje en/of een slangklem
Klopt.quote:Op zondag 6 maart 2016 13:13 schreef dedodo het volgende:
[..]
Zal dat geen japans zijn? Het is een japanse trekzaag toch?
Ik ben lui; héb niet eens een fatsoenlijke handzaag voor houtquote:Op zondag 6 maart 2016 13:55 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Neejoh, dat is niet meer te fiksen. Het was gelukkig niet zo'n dure. Ik haal van de week wel even een nieuwe, kost zo'n 20-25 euro maar ik zaag er alles mee dus hij moet gewoon goed zijn. Wordt er een met een vervangbaar blad. Ik heb geen plek voor mijn afkortzaag, maar je zal versteld staan hoe nauwkeurig en snel je met zo'n japanner kan zagen.
[..]
Klopt.
Nou, als je er ooit een aanschaft, koop dan een Ryoba.quote:Op zondag 6 maart 2016 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ben lui; héb niet eens een fatsoenlijke handzaag voor hout![]()
Wat is het verschil/voordeel/winfunktie tov een ordinaire handzaag-handzaag zoals iedereen hem heeft?quote:Op zondag 6 maart 2016 15:29 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Nou, als je er ooit een aanschaft, koop dan een Ryoba.
Zaagt sneller (dun blad), kost minder inspanning, en is erg nauwkeurig. Je maakt een trekkende beweging in plaats van te duwen, hierdoor heb je veel meer controle tijdens het zagen. Zo'n Ryoba kan je voor schulpen en afkorten gebruiken, twee zagen in een voor iets van 20-25 euro.quote:Op zondag 6 maart 2016 16:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat is het verschil/voordeel/winfunktie tov een ordinaire handzaag-handzaag zoals iedereen hem heeft?
Zo moest ik ooit bij een tijdens mijn storingsdienst naar een appartement waar ook stadsverwarming aanwezig was, vanwege een lekkage.quote:Op zondag 6 maart 2016 13:26 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Het zit je wel mee he...
Omdat ik ook om jullie blunders lach, hier een paar van mezelf:
- Ik wou mijn CV aftappen (ik heb stadsverwarming) dus zet de afsluiters dicht, en begin met aftappen. en aangezien ik niet een makkelijk aftappunt heb sta ik bij een aftapkraantje bij een radiator met een oud ijs-bakje wat ik er net onder kan schuiven. Zodra dat vol is in de grote emmer kiepen en doortappen.
Afijn, na zo'n 10 minuten kwam er toch wel heel veel water uit op aanzienlijke druk. Toch maar is gaan kijken in de stadsverwarmingskast, en ja hoor 1 van de afsluiters niet goed dichtgezet. Dus ik kon heel lang blijven tappen...
Voor de niet stadsverwarmingsgebruikers, (bij mij) werkt het zo dat je heet water vanaf de centrale in de stad krijgt aangeleverd, dat word direct door je CV installatie gepompt.
Betreft het enkel of dubbel glas ?quote:Op zondag 13 maart 2016 12:06 schreef NealMoonshine het volgende:
Mijn eerste (nouja) klusblunder:
[ afbeelding ]
Bij het verwijderen van de verrotte houten dorpel ging het mis.Die dorpel zat vast met schroeven precies op de hoogte van het glas (om ze onzichtbaar te maken? Erg onpraktisch als je het mij vraagt). Op één plaats stak die schroef wat uit en raakte het glas, waardoor het glas daar al licht beschadigd was, en met de breuk als resultaat.
En maar trekken aan de lade om hem los te kunnen krijgenquote:Op maandag 7 maart 2016 12:48 schreef blomke het volgende:
Recent een semi-antiek kaste opgeknapt, o.a. één van de deurtjes eruit gehad. Die deurtjes hebben een soort pen scharnier dat je met een plaatje vastschroeft in de onder- & bovenstijl. Dat heb ik wat gefatsoeneerd end e roestige spijkers vervangen door (wat langere en dikkere) RVS schroefjes. Dus ik plaats de deurtjes en schroef de RVS schroefje er onder & boven in terwijl deurtje openstaat. Deurtje gaat prima zonder klemmen exact open en dicht zonder kieren.
Echter, de la erboven zat strakvast. Had ik de RVS schoef (iets te lang) door de bovenstijl geschroefd, precies onderin de zijrand (glijrand) van de la.......
Enkel glas. Die veranda is aan één kant open (nu ja, twee kanten nu).quote:Betreft het enkel of dubbel glas ?
Da's klote ja, maar als het idd enkel glas is dan kan er meteen wat beters in.quote:Op zondag 13 maart 2016 12:06 schreef NealMoonshine het volgende:
Mijn eerste (nouja) klusblunder:
[ afbeelding ]
Bij het verwijderen van de verrotte houten dorpel ging het mis.Die dorpel zat vast met schroeven precies op de hoogte van het glas (om ze onzichtbaar te maken? Erg onpraktisch als je het mij vraagt). Op één plaats stak die schroef wat uit en raakte het glas, waardoor het glas daar al licht beschadigd was, en met de breuk als resultaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |