snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:26 |
Veel ouders vinden het helemaal niets dat hun kind volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs al op jeugdige leeftijd Duits en Frans zou moeten leren. Volgens Dekker zou dat, vooral voor kinderen in de grensstreek, hun kansen op een goede stage of vaste baan verhogen. Er zouden al lesprogramma’s zijn voor kleuters in groep 1. Maar volgens het merendeel van de vaders en moeders dat reageerde op het artikel van Metro, gaat dit veel te ver. „Laat kinderen toch lekker spelen”, is een van de meest gehoorde klachten over het voornemen van Dekker. 50 VAKKEN „Op het laatst hebben kinderen 50 vakken, allemaal een kwartier per week”, zegt lezer Paul Lamote. Een andere lezer vindt dat er eerst maar eens voldoende aandacht voor de Nederlandse taal moet komen. Dekker vindt echter dat er kansen worden gemist. „Leerlingen in de grensregio’s groeien op in een unieke omgeving. Binnen enkele minuten staan zij in een ander land, met een andere taal en cultuur. Daardoor krijgen ze een grenzeloze blik op de toekomst mee. Als ze ook hun buurtaal goed beheersen, kunnen ze optimaal profiteren van de kansen die de grensregio hen biedt”, meent hij. Het is al enkele jaren mogelijk voor Nederlandse basisscholen om Duits en Frans in hun lespakket op te nemen, maar op dit moment hebben slechts 60 scholen dat ook daadwerkelijk gedaan. ARABISCH En dat snapt zo’n 65 procent van de Metrolezers wel. „Want wat is het volgende?”, vraagt lezeres Sonja zich af. „Arabisch, Turks? Mijn kind leert Nederlands en Engels. Meer talen komt op het voortgezet onderwijs wel, niet in de kleuterklas. Laat ze kind zijn.” Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Ik ben zelf viertalig. Spelenderwijs talen leren, doet niets af aan het kind zijn”, stelt Chrizzie. „Op vakantie kun je met meer kinderen spelen. Ik heb gewerkt in drie landen. Mocht Nederland me niet langer bevallen, kan ik zo ergens anders wonen en werken.” HANDELSPARTNER Ook Coen Veldhoen ziet het wel zitten. „Het Duits is een prima optie. Niet alleen in het grensgebied, maar vooral in het gebied Rotterdam-Rijnmond. Barendrecht Heijplaat, Pernis, het Waalhavengebied, de Botlek, Europoort en de Maasvlakte. We praten hier wel over ongeveer duizend bedrijven waarvan Duitsland hun grootste handelspartner is.” http://www.metronieuws.nl(...)gewoon-lekker-spelen | |
probeer | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:29 |
Buiten het Nederlands en Engels, alle extra talen gewoon optioneel maken ...? | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:30 |
Persoonlijk vind ik meertalig zijn juist een goed iets, mijn kinderen spreken drie talen en ik weet zeker dat ze dat in de toekomst gaat helpen. Zelf spreek ik 4 talen en dat heeft mij nog nooit in de weg gestaan, ik vind het juist erg praktisch. Voor kinderen is het ook veel makkelijker om een taal te leren, hoe jonger hoe makkelijker het gaat, ik merk dat mijn jongste die 7 is bv sneller een nieuwe taal leert dan mijn oudste die 10 is. | |
BasEnAad | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:30 |
Een uurtje Duits bijvoorbeeld per week is prima, maar geen andere lessen in Duits geven, dat gaat ten koste van de inhoud. | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:31 |
Of gewoon weer stoppen met alles nasynchroniseren. het meeste Duits heb ik geleerd van Duitse tv kijken. ![]() | |
SpecialK | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:31 |
hHa wat een bullshit. Ik sta binnen enkele minuten tussen een zooi Turken in slotermeer. Ben ik nu ook een sterrenkind met een grenzeloze blik op de wereld rot toch op. ![]() | |
miss_sly | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:31 |
Ik sprak laatste een psychologe die vertelde dat er toch steeds meer blijkt, uit onderzoek, dat op te jonge leeftijd al een andere taal aanbieden, niet goed is voor de taalontwikkeling van zowel de 1e als de 2e (of 3e, 4e, etc) taal. Gebleken zou zijn dat het toch verstandiger is om pas later een nieuwe taal aan te bieden en dat het leren van die tweede taal ook als ze iets ouder zijn nog heel prima gaat. | |
Cherna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:33 |
Krijgen kinderen nog wel de tijd om te spelen en de dingen te doen die leuk zijn? In de grensstreek is het nooit een probleem geweest waar de meeste wel Duits kunnen spreken en begrijpen. | |
Szikha2 | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:45 |
Hahaha. Alleen in Nederland dit. | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:46 |
Ik ben even gaan zoeken maar ik kan niks vinden wat deze mening ondersteunt. Wel dat het veel andere voordelen heeft voor de hersenen, zoals. “From the perspective of brain development, (growing up bilingual) is very beneficial,” Azadeh Aalai, Ph.D., professor of psychology at Montgomery College in Maryland, and author of Understanding Aggression: Psychological Origins & Approaches to Aggressive Behavior, told Saludify. “Our brain has structural plasticity, meaning it changes and adapts based on what we are exposed to in the environment, so learning multiple languages actually serves as an enriching experience that optimizes the capacity of the brain.” http://www.helendoron.com(...)l-is-so-good-for-you | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:48 |
Natuurlijk, waarom zouden kinderen geen tijd meer hebben om te spelen als ze nog een taal leren? Het is niet dat ze dan langer naar school moeten gaan of minder pauze krijgen. | |
Nielsch | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:48 |
Alsof op jonge leeftijd een tweede taal leren in de weg staat van het spelen ![]() ![]() ![]() Weer typisch gehuil van verveelde huismoeders die nooit verder gekomen zijn dan de lagere school... Naar school moet je toch vanaf 5 jaar. Waarom zou je niet een uur of twee per week de activiteiten die je in de kleuterklas doet (voornamelijk spelen, tekenen, knutselen en simpele rekenoefeningen) in het Duits doen? | |
Odaiba | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:50 |
Onze eigen taal voorop. Engels omdat het de internationale taal is. Daarna frans en duits. En Chinees, Arabisch, Spaans of Russisch optioneel maken. Voor alle andere talen moet je maar een specifieke studie zoeken. | |
Cherna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:51 |
Het is de algemene trend van moeten presteren op een zeer jonge leeftijd. Dat gevoel krijg ik erbij. Nee er is niets mis met het leren van een andere taal. | |
Nielsch | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:51 |
We hebben het hier voornamelijk over knutselen, tekenen, torens bouwen en af en toe het aanleren van een letter of een simpele rekensom (4+3 of 3-1)... Ja en thema's spelen een rol in de kleuterklas; het weer en de seizoenen, vakantie en andere landen, sport en bewegen... | |
Cherna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:52 |
Waarom niet Frans? | |
Nielsch | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:53 |
In het bovenstaande voorbeeld wordt specifiek ingegaan op de dorpen in de Duitse grensstreek. Dat voorbeeld hield ik even aan. | |
TLC | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:54 |
Leer de kinderen maar eerst eens vatsoenlijk Nederlands leren praaten en schrijfen. | |
Fir3fly | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:56 |
Dit is geen nieuwsbericht. Wat doen de meningen van een paar willekeurige lui er in hemelsnaam toe? | |
Nielsch | dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:57 |
onbegonnen werk in dat stukje Nederland... | |
Ringo | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:02 |
Gewoon weer alles in dialect, daar kom je aan beide kanten van de grens mee weg. | |
bloodymary1 | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:07 |
Als dat de algemene trend is (wat ik inderdaad ook overal hoor), dan vraag ik me af waarom dat niet lukt. Het onderwijs wordt steeds slechter, kinderen zijn steeds slechter in Nederlands, rekenen etc.Wij hadden vroeger ook gewoon de hele week les op school, en presteerden stukken beter. Er wordt tegenwoordig teveel over gezeurd, dat is het probleem denk ik. | |
ems. | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:09 |
Je hoeft ze niet te laten spelen, maar je kan ze op z'n minst iets handigers laten leren dan vrij nutteloze talen zoals frans en duits. | |
Odaiba | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:11 |
Talen van onze buurlanden, nutteloos? | |
Cherna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:14 |
Of men is te breed bezig met teveel vakken. Ik durf dat niet te zeggen. Mensen die in het onderwijs werkzaam zijn zullen dat beter weten. | |
ems. | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:24 |
Zo goed als. De kinderen/ouders die het per se willen leren moeten daar uiteraard wel de mogelijkheid toe krijgen maar los daarvan krijgen leerlingen momenteel ~6 uur per week les in talen die ze misschien enigszins oppikken maar in de praktijk nauwelijks gebruiken en snel genoeg weer vergeten. Het aantal leerlingen dat echt profijt heeft van Frans en Duits lijkt mij in ieder geval minuscuul. | |
Cherna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:24 |
Vroeger was het niet beter maar eenvoudiger. Mijn vrouw is nu bezig met een opleiding. Dat bestaat voor 90% uit het maken van verslagen etc. Het overgrote deel digitaal. Maar dan werken de systemen niet en kun je niet inloggen etc. Het is een bron van ergernis die frustreert waardoor de zin gaat ontbreken. Het onderwijssysteem was volgens mij in het verleden stukken eenvoudiger en op feiten gebaseerd. De rest leerde je met buitenspelen, sport en spel en thuis keek je naar de Duitse televisie zenders in de grensstreek waardoor je die taal op een speelse manier leerde zonder het moeten. Het was niet een kwestie van presteren, maar op een speelse manier iets leren door natuurlijk een prima begeleiding van ouders en omgeving zonder die prestatie druk van het moeten. | |
kweetutniet | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:48 |
Het aanleren van meerdere talen onder de 6 a 8 jaar heeft voordelen (je praat twee talen) maar ook nadelen. (per taal minder uitgebreide woordenschat). Eenvoudig voorbeeld: Stel dat een 5 jarige een woordenschat van 300 beheerst dan betekent een tweede taal erbij dat die 300 woorden verdeeld worden over die twee talen. Het totaal aantal woorden binnen de woordenschat verschilt per kind en groeit naarmate kinderen ouder worden. Bij leeftijden boven de (ongeveer) 7 a 9 jaar ebt het verschil weg en zorgt een tweede taal niet voor een verdeling van de woordenschat over de twee of meerdere talen maar zorgt daarnaast ook voor een verruiming van de totale woordenschat. En eigenlijk is dat het moment dat je die tweede of meerdere talen erbij kunt leren zonder dat het ten kostte gaat van je mogelijke Nederlandse woordenschat. | |
miss_sly | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:52 |
Precies dat zij die psychologe ook, maar ik kon het zo snel niet onder woorden brengen. Ik vond het ook heel logisch klinken, inderdaad. Dus bijvoorbeeld Engelse les vanaf groep 5 zou dan een prima optie zijn? | |
Slip | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:58 |
dom om te denken dat het goed is om meer dan engels te leren, omdat ze in de andere landen geen engels leren... | |
kweetutniet | dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:58 |
Overigens: De ideologie van Dekker begrijp ik wel, maar dat is volgens mij een fout doel. Ik woon in de grensstreek en beheers Frans en Duits (spreken, schrijven, lezen). Maar dat zorgt er niet voor dat ik daar ineens zou willen werken. Het zorgt er wel voor dat ik me gemakkelijk wegwijs maak in die landen. (winkelen, en bedoel ik niet shoppen maar bijvoorbeeld meubels, keukens en auto kopen) , reizen, tijdelijk verblijven, recreëren etc en het is gemakkelijk als grensbewoners die hier zijn vragen stellen. | |
Hathor | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:00 |
Ik denk niet dat ze plat Utrechts gaan begrijpen in Belgie of Duitsland. ![]() | |
kweetutniet | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:02 |
Het is een mogelijkheid waarbij in ieder geval op basis van de gemiddelde leerling de groei van de Nederlandse woordenschat niet wordt afgeremd. | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:14 |
Van wat ik lees en kan vinden is het negatieve effect van twee talen leren erg klein, ze kunnen soms woorden verwarren en ze kunnen iets langzamer zijn in het leren van taal (maar dat is lange na niet bij alle tweetalig kinderen zo, de meerderheid leert het even snel als een taal) Wat mij betreft zijn de voordelen in overgrote meerderheid tegenover de nadelen. http://www.taalcanon.nl/v(...)een-taalachterstand/ | |
Physsic | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:15 |
Ik denk dat het heel verwarrend gaat zijn voor kinderen van die leeftijd. In diezelfde periode leren ze namelijk ook de Nederlandse grammatica regels (voor zover daar algemene regels voor zijn ![]() Afgelopen zaterdag was bij Ik Vertrek een gezin dat uit Nederland was vertrokken naar Tjechie en na enkele jaren weer terug naar Nederland. Die moeder vertelde ook dat haar dochter (erg jong) soms in de klas in Nederland weer opeens Tsjechisch ging praten en het zelf niet door had. | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:15 |
Het schijnt juist het beste te zijn om een kind voor de 3 jaar tweetalig op te voeden, dat ze daar de meeste voordelen aan ondervinden. Later een taal aanleren kan ook overigens, maar in de eerste 3 jaar zijn de hersenen nog zo in ontwikkeling dat twee talen leren meer natuurlijk komt. | |
Evienne | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:17 |
Op school gewoon Nederlands leren. Als kinderen niet eens Nederlandse werkwoorden kunnen vervoegen (knipoogt naar snakelady), of zegswijzen niet begrijpen, lijkt het me een paar bruggen te ver om over andere talen te beginnen. Wat wel mogelijk zou moeten zijn, is de ouders lesmateriaal aan te bieden op het moment dat ze hun kind mee naar het buitenland op vakantie nemen. Al is dat ook een beetje eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Dan kunnen ze meteen oefenen, blijft het tastbaar, en leuk want ze kunnen er nieuwe vriendjes mee maken, waar ze als penvriendjes verder mee kunnen praktiseren. | |
Physsic | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:20 |
En het is al zo belabberd gesteld met de beheersing van de Nederlandse taal bij middelbare scholieren.. Er zijn er volgens mij maar weinig die echt goed zijn in andere talen leren (zoals jij en je gezin), dus kan nog lastig worden. Het is wel zo dat het kinderen veel makkelijker afgaat dan ouderen. Bovendien lijkt het me extra lastig om die 2e taal te moeten leren van de gemiddelde Pabo-afgestudeerde. xD Dan moet men wel zorgen dat de leraar de taal zelf vloeiend spreekt, en niet zelf ook nog een beetje moet zoeken. | |
Physsic | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:21 |
Ik vind het plan ook wel wat hebben, maar ben inderdaad ook erg bang dat het Nederlands er onder gaat lijden. | |
miss_sly | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:22 |
Er zijn dus recente onderzoeken die dus wijzen op dat wat kweetutniet post. Wat jij aanhaalt, zijn over de bekende oude ideeën hierover, maar het is toch zeker wel mogelijk dat voortschrijdend inzicht tot andere ideeën komt? | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:30 |
Hoe het zit bij middelbare scholieren weet ik niet, ook ik ben niet geweldig in taal en maak, zeker als ik snel typ, ook wel eens fouten. Maar de vraag is, is dat zo erg? Begrijpen mensen mij ineens niet meer omdat ik een werkwoord niet goed heb vervoegd? Het gaat er om dat als je meertalig bent je hersenen zich beter ontwikkelen, het heeft een zodanig effect op je hersenen dat je bv minder kans hebt op depressies, je minder kans hebt op bv Alzheimer op latere leeftijd en het verbeterd je cognitieve vaardigheden. Er zitten zo ontzettend veel voordelen aan dat ik het best door de vingers kan zien als er hier en daar een klein taalfoutje wordt gemaakt. Die veelal ook worden gemaakt door mensen die maar een taal spreken. ![]() | |
snakelady | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:30 |
Het zou fijn zijn als je mij naar een van die onderzoeken zou kunnen wijzen, ik kan ze namelijk niet vinden. ![]() | |
Evienne | dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:32 |
Precies, en in grensstreken is het nog discutabel, maar kinderen die daar wonen hebben vanzelf meer affiniteit met zo'n taal. Men komt meer toeristen tegen, gaat inderdaad voor goedkoper roerend goed over de grens kijken, dan heeft het wellicht zin. Maar ook dan zou het toegespitst moeten worden op individuele behoeften, slimmere kinderen zouden best geprikkeld mogen worden met een extra vak. Iets hoger begaafden worden te vaak over het hoofd gezien dus daar liggen zeker kansen. De prioriteit moet echter bij Nederlands liggen, en onze eigen prachtige taal lijdt nu al, mijn ogen beginnen soms spontaan te bloeden bij wat ik op diverse fora onder ogen krijg. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:47 |
Met de stelling dat kinderen moeten spelen (elk zoogdier doet het op de een of andere manier, het is belangrijk voor de ontwikkeling) ben ik het eens maar dit heeft er niets mee te maken. Kinderen ervaren het helemaal niet als een belasting om een vreemde taal te leren, ze vinden dat juist leuk. Je moet natuurlijk wel op een speelse manier hiermee bezig zijn en de methode aanpassen aan het ontwikkelingsstadium maar er is niets mis mee als ze al wat vreemde talen leren, er blijft meer dan genoeg tijd over om te spelen. Ik zou me er eerder zorgen om maken dat kinderen tegenwoordig minder mogelijkheden krijgen om goed te bewegen. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:02 |
Je zou toch denken dat 6 jaar lagere school en 6 jaar VWO-onderwijs moet volstaan om dat goed te leren? Wat mij betreft moet het curriuculum van het vak Nederlands op zowel de lagere school als op de middelbare school eens kritisch worden bekeken, ik denk dat er erg veel verbeterd kan worden. Een ander probleem wat ik zie: het loont niet voor leerlingen om een zwak onderdeel te verbeteren. Kan je geen woorden vervoegen? Geen probleem, het telt toch maar 5% mee van het cijfer van dat jaar en op het eindexamen wordt er toch niet naar die vaardigheid gevraagd. Zo schiet het niet op.
Dat klopt. Je hoeft niet bang te zijn dat het kind een van de twee talen slechter beheerst doordat die een andere taal leert, het leidt juist tot een betere taalbeheersing van de 'hoofdtaal'. | |
Physsic | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:18 |
Dat is een goede vraag. Ik denk dat die grammaticaregels wel belangrijk zijn, want als niemand dat meer belangrijk vindt, dan wordt de taal na jaren echt een zooitje. Maar nee, fouten maken is natuurlijk niet erg, dat doet iedereen. Ik ben zelf totaal geen talen-mens, maar juist een Beta. Toch kan ik me soms echt storen aan berichten die ik hier en daar lees op het internet, zoals onder nieuwsberichten of op Facebook o.i.d. Soms is het zelfs zó erg, dat het bijna niet te begrijpen is wat er staat. En met spreken ipv schrijven is het inderdaad al een stuk minder belangrijk en nauwkeurig allemaal. Ik zou het wel een goed idee vinden om al vroeg te beginnen met Engelse woordjes en zinnen, waarbij dan pas in de bovenbouw echt aandacht wordt gegeven aan grammatica. Meerdere talen naast Engels zie ik het nut niet van in. Als iemand wel graag extra talen wil leren, dan is daar genoeg mogelijkheid voor op de middelbare school. | |
Physsic | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:20 |
Waarom weten veel allochtonen (hier geboren, tweetalig opgevoed) dan na jaren nog steeds niet welk lidwoord er bij welk woord gebruikt moet worden? | |
Bram_van_Loon | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:49 |
Omdat hun ouders geen enkele taal goed beheersen, niet het Nederlands en niet hun moedertaal (of die van hun ouders). Dat is onderzocht, als ik het mij goed herinner door Dronkers (socioloog). De simpele uitleg: het gaat er niet om of dat je al dan niet twee talen leert, het gaat er om dat je minstens 1 taal goed leert. Je zal dan ook hele andere resultaten zijn bij intelligente en hoogopgeleide ouders die je tweetalig opvoeden dan bij domme en laagopgeleide ouders. Als je ernaar googlet dan zal je het wel vinden. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:51 |
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Sterker nog, hetzelfde talent wat je voor typische bètavakken gebruikt (logica, systematisch handelen) helpt bij het leren van de grammatica. Dat veel mensen niet de moeite willen doen om het daarvoor in te zetten is een ander verhaal. Hierover gesproken, de TU Delft gebruikte een op bèta's aangepaste methode om vreemde talen te leren, dat schijnt redelijk succesvol te zijn. Misschien een ideetje voor de middelbare scholen? Het is prima te organiseren om de bèta-leerlingen apart van de andere leerlingen taalonderwijs te geven, je krijgt de klassen wel gevuld. ![]() Juist het Engels hoeft niet te worden gestimuleerd, dat komt vanzelf wel goed met alle media en andere toepassingen. Ja, meer dan 95% van de Nederlanders spreekt slechts steenkolen-Engels maar dat zal waarschijnlijk toch zo blijven, ook als je in de jongere jaren meer aandacht hieraan besteedt. Mijn persoonlijke ervaring: niets helpt zo goed als gewoon veel in het Engels lezen en veel naar het Engels luisteren, zonder ondertiteling. Probeer dat maar eens een jaartje uit, je zal zien dat het veel helpt. | |
Gerolsteiner | dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:56 |
Dat ben je zeker. Geluksvogel. |