abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:26:56 #1
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156965068
Veel ouders vinden het helemaal niets dat hun kind volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs al op jeugdige leeftijd Duits en Frans zou moeten leren.

Volgens Dekker zou dat, vooral voor kinderen in de grensstreek, hun kansen op een goede stage of vaste baan verhogen. Er zouden al lesprogramma’s zijn voor kleuters in groep 1.

Maar volgens het merendeel van de vaders en moeders dat reageerde op het artikel van Metro, gaat dit veel te ver. „Laat kinderen toch lekker spelen”, is een van de meest gehoorde klachten over het voornemen van Dekker.

50 VAKKEN
„Op het laatst hebben kinderen 50 vakken, allemaal een kwartier per week”, zegt lezer Paul Lamote. Een andere lezer vindt dat er eerst maar eens voldoende aandacht voor de Nederlandse taal moet komen.

Dekker vindt echter dat er kansen worden gemist. „Leerlingen in de grensregio’s groeien op in een unieke omgeving. Binnen enkele minuten staan zij in een ander land, met een andere taal en cultuur. Daardoor krijgen ze een grenzeloze blik op de toekomst mee. Als ze ook hun buurtaal goed beheersen, kunnen ze optimaal profiteren van de kansen die de grensregio hen biedt”, meent hij.

Het is al enkele jaren mogelijk voor Nederlandse basisscholen om Duits en Frans in hun lespakket op te nemen, maar op dit moment hebben slechts 60 scholen dat ook daadwerkelijk gedaan.

ARABISCH
En dat snapt zo’n 65 procent van de Metrolezers wel. „Want wat is het volgende?”, vraagt lezeres Sonja zich af. „Arabisch, Turks? Mijn kind leert Nederlands en Engels. Meer talen komt op het voortgezet onderwijs wel, niet in de kleuterklas. Laat ze kind zijn.”

Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Ik ben zelf viertalig. Spelenderwijs talen leren, doet niets af aan het kind zijn”, stelt Chrizzie. „Op vakantie kun je met meer kinderen spelen. Ik heb gewerkt in drie landen. Mocht Nederland me niet langer bevallen, kan ik zo ergens anders wonen en werken.”

HANDELSPARTNER
Ook Coen Veldhoen ziet het wel zitten. „Het Duits is een prima optie. Niet alleen in het grensgebied, maar vooral in het gebied Rotterdam-Rijnmond. Barendrecht Heijplaat, Pernis, het Waalhavengebied, de Botlek, Europoort en de Maasvlakte. We praten hier wel over ongeveer duizend bedrijven waarvan Duitsland hun grootste handelspartner is.”

http://www.metronieuws.nl(...)gewoon-lekker-spelen
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156965098
Buiten het Nederlands en Engels, alle extra talen gewoon optioneel maken ...?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:30:11 #3
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156965102
Persoonlijk vind ik meertalig zijn juist een goed iets, mijn kinderen spreken drie talen en ik weet zeker dat ze dat in de toekomst gaat helpen.
Zelf spreek ik 4 talen en dat heeft mij nog nooit in de weg gestaan, ik vind het juist erg praktisch.

Voor kinderen is het ook veel makkelijker om een taal te leren, hoe jonger hoe makkelijker het gaat, ik merk dat mijn jongste die 7 is bv sneller een nieuwe taal leert dan mijn oudste die 10 is.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:30:11 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156965103
Een uurtje Duits bijvoorbeeld per week is prima, maar geen andere lessen in Duits geven, dat gaat ten koste van de inhoud.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:31:21 #5
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156965120
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:29 schreef probeer het volgende:
Buiten het Nederlands en Engels, alle extra talen gewoon optioneel maken ...?
Of gewoon weer stoppen met alles nasynchroniseren. het meeste Duits heb ik geleerd van Duitse tv kijken. :P
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:31:39 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156965127
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:
Dekker vindt echter dat er kansen worden gemist. „Leerlingen in de grensregio’s groeien op in een unieke omgeving. Binnen enkele minuten staan zij in een ander land, met een andere taal en cultuur. Daardoor krijgen ze een grenzeloze blik op de toekomst mee.
hHa wat een bullshit.

Ik sta binnen enkele minuten tussen een zooi Turken in slotermeer. Ben ik nu ook een sterrenkind met een grenzeloze blik op de wereld rot toch op. _O-
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_156965134
Ik sprak laatste een psychologe die vertelde dat er toch steeds meer blijkt, uit onderzoek, dat op te jonge leeftijd al een andere taal aanbieden, niet goed is voor de taalontwikkeling van zowel de 1e als de 2e (of 3e, 4e, etc) taal. Gebleken zou zijn dat het toch verstandiger is om pas later een nieuwe taal aan te bieden en dat het leren van die tweede taal ook als ze iets ouder zijn nog heel prima gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:33:58 #8
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156965158
Krijgen kinderen nog wel de tijd om te spelen en de dingen te doen die leuk zijn? In de grensstreek is het nooit een probleem geweest waar de meeste wel Duits kunnen spreken en begrijpen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156965329
Hahaha. Alleen in Nederland dit.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:46:25 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156965341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik sprak laatste een psychologe die vertelde dat er toch steeds meer blijkt, uit onderzoek, dat op te jonge leeftijd al een andere taal aanbieden, niet goed is voor de taalontwikkeling van zowel de 1e als de 2e (of 3e, 4e, etc) taal. Gebleken zou zijn dat het toch verstandiger is om pas later een nieuwe taal aan te bieden en dat het leren van die tweede taal ook als ze iets ouder zijn nog heel prima gaat.
Ik ben even gaan zoeken maar ik kan niks vinden wat deze mening ondersteunt.
Wel dat het veel andere voordelen heeft voor de hersenen, zoals.

“From the perspective of brain development, (growing up bilingual) is very beneficial,” Azadeh Aalai, Ph.D., professor of psychology at Montgomery College in Maryland, and author of Understanding Aggression: Psychological Origins & Approaches to Aggressive Behavior, told Saludify. “Our brain has structural plasticity, meaning it changes and adapts based on what we are exposed to in the environment, so learning multiple languages actually serves as an enriching experience that optimizes the capacity of the brain.”

http://www.helendoron.com(...)l-is-so-good-for-you
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:48:23 #11
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156965377
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:33 schreef Cherna het volgende:
Krijgen kinderen nog wel de tijd om te spelen en de dingen te doen die leuk zijn? In de grensstreek is het nooit een probleem geweest waar de meeste wel Duits kunnen spreken en begrijpen.
Natuurlijk, waarom zouden kinderen geen tijd meer hebben om te spelen als ze nog een taal leren? Het is niet dat ze dan langer naar school moeten gaan of minder pauze krijgen.
pi_156965379
Alsof op jonge leeftijd een tweede taal leren in de weg staat van het spelen :') :') :')

Weer typisch gehuil van verveelde huismoeders die nooit verder gekomen zijn dan de lagere school...

Naar school moet je toch vanaf 5 jaar. Waarom zou je niet een uur of twee per week de activiteiten die je in de kleuterklas doet (voornamelijk spelen, tekenen, knutselen en simpele rekenoefeningen) in het Duits doen?
PWBF
pi_156965413
Onze eigen taal voorop.

Engels omdat het de internationale taal is.

Daarna frans en duits.

En Chinees, Arabisch, Spaans of Russisch optioneel maken.

Voor alle andere talen moet je maar een specifieke studie zoeken.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:51:28 #14
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156965430
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:48 schreef snakelady het volgende:

[..]

Natuurlijk, waarom zouden kinderen geen tijd meer hebben om te spelen als ze nog een taal leren? Het is niet dat ze dan langer naar school moeten gaan of minder pauze krijgen.
Het is de algemene trend van moeten presteren op een zeer jonge leeftijd. Dat gevoel krijg ik erbij. Nee er is niets mis met het leren van een andere taal.
pi_156965435
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:30 schreef BasEnAad het volgende:
Een uurtje Duits bijvoorbeeld per week is prima, maar geen andere lessen in Duits geven, dat gaat ten koste van de inhoud.
We hebben het hier voornamelijk over knutselen, tekenen, torens bouwen en af en toe het aanleren van een letter of een simpele rekensom (4+3 of 3-1)...

Ja en thema's spelen een rol in de kleuterklas; het weer en de seizoenen, vakantie en andere landen, sport en bewegen...
PWBF
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:52:11 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156965450
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:48 schreef Nielsch het volgende:
Alsof op jonge leeftijd een tweede taal leren in de weg staat van het spelen :') :') :')

Weer typisch gehuil van verveelde huismoeders die nooit verder gekomen zijn dan de lagere school...

Naar school moet je toch vanaf 5 jaar. Waarom zou je niet een uur of twee per week de activiteiten die je in de kleuterklas doet (voornamelijk spelen, tekenen, knutselen en simpele rekenoefeningen) in het Duits doen?
Waarom niet Frans?
pi_156965473
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:52 schreef Cherna het volgende:

[..]

Waarom niet Frans?
In het bovenstaande voorbeeld wordt specifiek ingegaan op de dorpen in de Duitse grensstreek. Dat voorbeeld hield ik even aan.
PWBF
pi_156965479
Leer de kinderen maar eerst eens vatsoenlijk Nederlands leren praaten en schrijfen.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:56:37 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156965527
Dit is geen nieuwsbericht. Wat doen de meningen van een paar willekeurige lui er in hemelsnaam toe?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_156965542
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:54 schreef TLC het volgende:
Leer de kinderen maar eerst eens vatsoenlijk Nederlands leren praaten en schrijfen.
onbegonnen werk in dat stukje Nederland...
PWBF
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:02:56 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156965644
Gewoon weer alles in dialect, daar kom je aan beide kanten van de grens mee weg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156965742
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:51 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het is de algemene trend van moeten presteren op een zeer jonge leeftijd. Dat gevoel krijg ik erbij. Nee er is niets mis met het leren van een andere taal.
Als dat de algemene trend is (wat ik inderdaad ook overal hoor), dan vraag ik me af waarom dat niet lukt. Het onderwijs wordt steeds slechter, kinderen zijn steeds slechter in Nederlands, rekenen etc.Wij hadden vroeger ook gewoon de hele week les op school, en presteerden stukken beter. Er wordt tegenwoordig teveel over gezeurd, dat is het probleem denk ik.
pi_156965794
Je hoeft ze niet te laten spelen, maar je kan ze op z'n minst iets handigers laten leren dan vrij nutteloze talen zoals frans en duits.
Conscience do cost.
pi_156965848
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:09 schreef ems. het volgende:
Je hoeft ze niet te laten spelen, maar je kan ze op z'n minst iets handigers laten leren dan vrij nutteloze talen zoals frans en duits.
Talen van onze buurlanden, nutteloos?
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:14:12 #25
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156965896
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Als dat de algemene trend is (wat ik inderdaad ook overal hoor), dan vraag ik me af waarom dat niet lukt. Het onderwijs wordt steeds slechter, kinderen zijn steeds slechter in Nederlands, rekenen etc.Wij hadden vroeger ook gewoon de hele week les op school, en presteerden stukken beter. Er wordt tegenwoordig teveel over gezeurd, dat is het probleem denk ik.
Of men is te breed bezig met teveel vakken. Ik durf dat niet te zeggen. Mensen die in het onderwijs werkzaam zijn zullen dat beter weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')