Veel ouders vinden het helemaal niets dat hun kind volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs al op jeugdige leeftijd Duits en Frans zou moeten leren.
Volgens Dekker zou dat, vooral voor kinderen in de grensstreek, hun kansen op een goede stage of vaste baan verhogen. Er zouden al lesprogramma’s zijn voor kleuters in groep 1.
Maar volgens het merendeel van de vaders en moeders dat reageerde op het artikel van Metro, gaat dit veel te ver. „Laat kinderen toch lekker spelen”, is een van de meest gehoorde klachten over het voornemen van Dekker.
50 VAKKEN
„Op het laatst hebben kinderen 50 vakken, allemaal een kwartier per week”, zegt lezer Paul Lamote. Een andere lezer vindt dat er eerst maar eens voldoende aandacht voor de Nederlandse taal moet komen.
Dekker vindt echter dat er kansen worden gemist. „Leerlingen in de grensregio’s groeien op in een unieke omgeving. Binnen enkele minuten staan zij in een ander land, met een andere taal en cultuur. Daardoor krijgen ze een grenzeloze blik op de toekomst mee. Als ze ook hun buurtaal goed beheersen, kunnen ze optimaal profiteren van de kansen die de grensregio hen biedt”, meent hij.
Het is al enkele jaren mogelijk voor Nederlandse basisscholen om Duits en Frans in hun lespakket op te nemen, maar op dit moment hebben slechts 60 scholen dat ook daadwerkelijk gedaan.
ARABISCH
En dat snapt zo’n 65 procent van de Metrolezers wel. „Want wat is het volgende?”, vraagt lezeres Sonja zich af. „Arabisch, Turks? Mijn kind leert Nederlands en Engels. Meer talen komt op het voortgezet onderwijs wel, niet in de kleuterklas. Laat ze kind zijn.”
Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Ik ben zelf viertalig. Spelenderwijs talen leren, doet niets af aan het kind zijn”, stelt Chrizzie. „Op vakantie kun je met meer kinderen spelen. Ik heb gewerkt in drie landen. Mocht Nederland me niet langer bevallen, kan ik zo ergens anders wonen en werken.”
HANDELSPARTNER
Ook Coen Veldhoen ziet het wel zitten. „Het Duits is een prima optie. Niet alleen in het grensgebied, maar vooral in het gebied Rotterdam-Rijnmond. Barendrecht Heijplaat, Pernis, het Waalhavengebied, de Botlek, Europoort en de Maasvlakte. We praten hier wel over ongeveer duizend bedrijven waarvan Duitsland hun grootste handelspartner is.”
http://www.metronieuws.nl(...)gewoon-lekker-spelen
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."