Oh wow, super!quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
De tegels zijn er uit in de gang![]()
[ link | afbeelding ]
Nee het idee was "misschien ligt er wel granito onder, dat vind ik vet" en daar kwam deze lekkage bij. Het begon heel leuk..quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:14 schreef derLudolf het volgende:
Ik had even gemist waarom je al die tegels uit de gang had gehaald... Maar wat kut
Oh ik dacht dat je opzoek was naar lekkage want vochtige muur.quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Nee het idee was "misschien ligt er wel granito onder, dat vind ik vet" en daar kwam deze lekkage bij. Het begon heel leuk..
Jesus wat gaafquote:Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
[ link | afbeelding ]
Zie nog redelijk voegwerk zo ver je dat van foto's kan zien. Boven het kelderraam is de lintvoeg boven de rollaag wel toe aan vervanging. Verder zie ik net achter de houten poort een paar stenen recht op staan, vermoedelijk ventilatie voor de kruipruimte.quote:
Mooi!quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wauw, wat een mazzeltje dat het zo mooi eronder vandaan komt! Wel balen van de lekkage.quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
[ link | afbeelding ]
Zie nu voor mij dat wij weken achter elkaar vorderingen van het uitkappen van de muur hier krijgen te zien.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:15 schreef Puala het volgende:
- de voegen uitkrabben, opnieuw voegen en de muur impregneren
Je hebt in ieder geval een goede aannemer; die gewoon een degelijk advies geeftquote:Op zaterdag 5 december 2015 18:15 schreef Puala het volgende:
De aannemer is geweest en heeft gekeken.. De buitenmuur is poreus en heeft extra aandacht nodig. Hij kwam met een aantal opties:
- binnenmuur bedekken met waterafstotend materiaal, stuclaag en schilderen.
- buitenmuur impregneren
- de voegen uitkrabben, opnieuw voegen en de muur impregneren
- isolatie aanbrengen op de buitenmuur en voorzien van een afwerklaag
En volgens mij nog wat combinaties van. In het gesprek bleek dat de eerste optie gewoon niet realistisch was. Het werkt voor even, kost best wat geld en is gewoon niet 100% een goeie oplossing. Optie 2 was best ok, maar geen garantie dat het probleem echt over zou zijn. Optie 3 en 4 bleef dan over. Optie 3 is redelijk betaalbaar op dit moment, optie 4 totaal niet.
Dus er komt een definitief bedrag aan wat het moet kosten om opnieuw te voegen en daarna te impregneren.
Daarnaast is de binnenmuur behoorlijk gehavend. Er zit kalk, nog een of ander laagje op en dan structuurverf. En wat los zit moest ik er maar afhalen en dan werd het ook wel afgewerkt net als de andere muur van de gang. Dat leek een leuke opdracht, maar je haalt gewoon echt complete plakken er vanaf die los zitten. Dus dat word nog even kijken hoe dramatisch dat weer word.
De vloer an sich is in redelijke staat. Ik snap wel dat hij ooit onder de tegels is gestopt, want er zitten wat scheuren in. Toch is het voor mij (voor nu) geen bezwaar om hem toch schoon te gaan maken en te gaan kijken wat het kan worden. Ik vind het bij zo'n oud huis horen dat die vloer niet helemaal puntgaaf is.
Ik ga zelf niet krabben. Sinds begin dit jaar heb ik behoorlijk wat lichamelijke klachten en die ga ik niet opzoeken met dit klusje. En als ik kijk wat het kost om het te laten doen en dat ik dan garantie heb dat t goed is. Ik vind het best, ze mogen het van mij doenquote:Op zaterdag 5 december 2015 22:12 schreef jpajs het volgende:
[..]
Zie nu voor mij dat wij weken achter elkaar vorderingen van het uitkappen van de muur hier krijgen te zien.![]()
Optie 5 hebben we ook nog. Alles laten stucen aan de buitenkant en schilderen. Werd vroeger bij veel gebouwen gedaan met doorslaande muren. De reden dat soms één muur van een boerderij gestuct is.
Optie drie is wel de aller beste optie. Aannemer steiger laten plaatsen en dan zelf gewoon aan de bikkel gaan. Muur door een gerenommeerd bedrijf begin van de zomer laten schoonspuiten. Als je het nu doet en je krijgt een beste vorstperiode heb je kans op schade. Nu heb je klinkers in de gevel maar dan nog is de winter beter van niet. Even een paar weken laten drogen en daarna pas alles laten voegen. Eind van de zomer, als de gevel goed droog is, laten behandelen tegen inwatering.
Maar als ik alle optie lees heb je een prima aannemer die je het beste advies geeft. Kijk ook even naar dat gekitte raam. Dat lijkt mij geen zuivere koffie.
Hydrofoberen. Dat is hetzelfde als impregneren? Of moet ik nog even wat vergelijken met elkaar en in gesprek met de aannemer?quote:Op zaterdag 5 december 2015 22:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Opnieuw voegen en hydrofoberen.
Gelukkig wel jaquote:Op zondag 6 december 2015 11:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je hebt in ieder geval een goede aannemer; die gewoon een degelijk advies geeft
Dankjequote:
Komt op hetzelfde neer. Het op de buitenkant smeren van een water afstotend middel. Het mag niet meer kosten dan 5-10 euro per vierkante meter. Voegwerk geheel vervangen zal zo rond de 50-60 per vierkante meter liggen.quote:Op zondag 6 december 2015 18:23 schreef Puala het volgende:
[..]
Hydrofoberen. Dat is hetzelfde als impregneren? Of moet ik nog even wat vergelijken met elkaar en in gesprek met de aannemer?
Jup, zo omschreef hij het ook. En die prijs per m2 is wel andersquote:Op zondag 6 december 2015 18:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Komt op hetzelfde neer. Het op de buitenkant smeren van een water afstotend middel. Het mag niet meer kosten dan 5-10 euro per vierkante meter. Voegwerk geheel vervangen zal zo rond de 50-60 per vierkante meter liggen.
Als het lukt om de cementresten er af te krijgen is dat de bedoeling jaquote:Op zondag 6 december 2015 18:55 schreef Juup© het volgende:
Ga jij de granitovloer polijsten en voorzien van een beschermende (glans)laag?
quote:Op zondag 6 december 2015 18:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Als het lukt om de cementresten er af te krijgen is dat de bedoeling ja
Dankjewelquote:Op zondag 6 december 2015 19:00 schreef Juup© het volgende:
[..]Ik vind het schitterend om te lezen wat jij allemaal doet en aanpakt
Muur is nu nat en dus tijd voor tijdelijke maatregelen. Heel extreem zou je er voor kunnen kiezen om er een steiger voor te zetten en zo er voor te zorgen dat er gaan water meer tegen de muur komt. Zou gaan voor voegen er uit en opnieuw voegen. En dan even kijken wat het allemaal gaat doen. Verdwijnt de doorslag de ja of de nee.quote:Op zondag 6 december 2015 18:22 schreef Puala het volgende:
De aannemer gaf juist aan dat je het nu zou moeten doen. Wel in een droge periode, dat klopt. Maar hij gaf aan dat het risico groot is als de muur nat is en het gaat vriezen. Dat zou de klachten flink verergeren. En voor nu is de schade nog beperkt tot de kelderkast, de muur/vloer van het toilet en de muur/vloer van de gang. Ik zit er niet op te wachten om ook boven problemen te krijgen als ik eerlijk ben. Dit loopt op dit moment al in de duizenden euro's als je alles bij elkaar op gaat tellen.
De aannemer gaf wel aan dat het slim was om het betonnen randje er uit te bikken en daar te kiezen voor kiezels voor de afwatering. Hoe denk jij daar over? Het strookje ligt bij de buren aan die alles netjes betegeld hebben. Op zich is het geen punt om een kiezel te kiezen die bij hun bestrating past, maar ik had niet het idee dat een strookje beton zo veel kwaad zou doen.
Voegen zou ik nu doen, impregneren pas later in 2016 na een periode van droog en warm weer. Maar dat is geen verkeerde planning dus?quote:Op zondag 6 december 2015 21:37 schreef jpajs het volgende:
[..]
Muur is nu nat en dus tijd voor tijdelijke maatregelen. Heel extreem zou je er voor kunnen kiezen om er een steiger voor te zetten en zo er voor te zorgen dat er gaan water meer tegen de muur komt. Zou gaan voor voegen er uit en opnieuw voegen. En dan even kijken wat het allemaal gaat doen. Verdwijnt de doorslag de ja of de nee.
Maar pak ook alle aansluitingen mee bij de ramen. Kit is een waarschuwing dat er ooit problemen geweest zijn of zijn.
Als je in deze fase de muur gaat afsluiten met een watervaste laag wat gaat het vocht dan doen wat nu in de muur zit. Het moet ergens heen ???
Kiezels of grind is een beter oplossing. Grind wordt ook wel gebruikt tegen het opspatten van water tegen de gevel. In de praktijk valt het altijd weer tegen.
Het mooiste zou zijn een membraam tegen de muur, dik landbouwfolie of onkruiddoek en daar tegen het grind.
Heb je duidelijkheid of dit probleem iets van de laatste tijd is, of al enige jaren bestaat/aan het ontstaan is?quote:Op zondag 6 december 2015 18:22 schreef Puala het volgende:
De aannemer gaf juist aan dat je het nu zou moeten doen. Wel in een droge periode, dat klopt. Maar hij gaf aan dat het risico groot is als de muur nat is en het gaat vriezen. Dat zou de klachten flink verergeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |