abonnement Unibet Coolblue
pi_158031132
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
De tegels zijn er uit in de gang :D

[ link | afbeelding ]
Jesus wat gaaf _O_
pi_158031173
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 11:31 schreef Puala het volgende:
En dan de buitenmuur;
Zie nog redelijk voegwerk zo ver je dat van foto's kan zien. Boven het kelderraam is de lintvoeg boven de rollaag wel toe aan vervanging. Verder zie ik net achter de houten poort een paar stenen recht op staan, vermoedelijk ventilatie voor de kruipruimte.

Straatwerk ligt met een betonnen aangietsel strak tegen de gevel. Mooier is om daar enkele cm tussen te houden voor het uitzetten van de bestrating. Als het te strak is zie je horizontaal een scheur in je metselwerk lopen, maar dat is hier niet het geval.

Het ene raam is afgekit lijkt het wel ??? Andere raam is betonnen raamdorpel iets te kort uitgevoerd. Als het goed is uitgevoerd steekt het over het metselwerk naar buiten. Als dat beton niet echt lekker is kan het links en of rechts gaan lekken. Zou zekerheidshalve de boel er even uit slopen en een nieuwe storten.

Meer valt er eigenlijk niet te zeggen over wat er te zien is op de foto's, sorry.
Jeroentje.
pi_158031387
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
De tegels zijn er uit in de gang :D

[ link | afbeelding ]
Mooi! O+
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_158032032
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 12:48 schreef Puala het volgende:
De tegels zijn er uit in de gang :D

[ link | afbeelding ]
Wauw, wat een mazzeltje dat het zo mooi eronder vandaan komt! Wel balen van de lekkage.
pi_158036247
Wow je vloer is mooi! nog helemaal in goede staat?
pi_158037294
De aannemer is geweest en heeft gekeken.. De buitenmuur is poreus en heeft extra aandacht nodig. Hij kwam met een aantal opties:

- binnenmuur bedekken met waterafstotend materiaal, stuclaag en schilderen.
- buitenmuur impregneren
- de voegen uitkrabben, opnieuw voegen en de muur impregneren
- isolatie aanbrengen op de buitenmuur en voorzien van een afwerklaag

En volgens mij nog wat combinaties van. In het gesprek bleek dat de eerste optie gewoon niet realistisch was. Het werkt voor even, kost best wat geld en is gewoon niet 100% een goeie oplossing. Optie 2 was best ok, maar geen garantie dat het probleem echt over zou zijn. Optie 3 en 4 bleef dan over. Optie 3 is redelijk betaalbaar op dit moment, optie 4 totaal niet.

Dus er komt een definitief bedrag aan wat het moet kosten om opnieuw te voegen en daarna te impregneren.

Daarnaast is de binnenmuur behoorlijk gehavend. Er zit kalk, nog een of ander laagje op en dan structuurverf. En wat los zit moest ik er maar afhalen en dan werd het ook wel afgewerkt net als de andere muur van de gang. Dat leek een leuke opdracht, maar je haalt gewoon echt complete plakken er vanaf die los zitten. Dus dat word nog even kijken hoe dramatisch dat weer word.

De vloer an sich is in redelijke staat. Ik snap wel dat hij ooit onder de tegels is gestopt, want er zitten wat scheuren in. Toch is het voor mij (voor nu) geen bezwaar om hem toch schoon te gaan maken en te gaan kijken wat het kan worden. Ik vind het bij zo'n oud huis horen dat die vloer niet helemaal puntgaaf is.
pi_158044002
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 18:15 schreef Puala het volgende:
- de voegen uitkrabben, opnieuw voegen en de muur impregneren
Zie nu voor mij dat wij weken achter elkaar vorderingen van het uitkappen van de muur hier krijgen te zien. *O*

Optie 5 hebben we ook nog. Alles laten stucen aan de buitenkant en schilderen. Werd vroeger bij veel gebouwen gedaan met doorslaande muren. De reden dat soms één muur van een boerderij gestuct is.

Optie drie is wel de aller beste optie. Aannemer steiger laten plaatsen en dan zelf gewoon aan de bikkel gaan. Muur door een gerenommeerd bedrijf begin van de zomer laten schoonspuiten. Als je het nu doet en je krijgt een beste vorstperiode heb je kans op schade. Nu heb je klinkers in de gevel maar dan nog is de winter beter van niet. Even een paar weken laten drogen en daarna pas alles laten voegen. Eind van de zomer, als de gevel goed droog is, laten behandelen tegen inwatering.

Maar als ik alle optie lees heb je een prima aannemer die je het beste advies geeft. Kijk ook even naar dat gekitte raam. Dat lijkt mij geen zuivere koffie.
Jeroentje.
  PR/Manusje van alles zaterdag 5 december 2015 @ 22:32:45 #133
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158044636
Opnieuw voegen en hydrofoberen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator zondag 6 december 2015 @ 11:22:21 #134
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158052569
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 18:15 schreef Puala het volgende:
De aannemer is geweest en heeft gekeken.. De buitenmuur is poreus en heeft extra aandacht nodig. Hij kwam met een aantal opties:

- binnenmuur bedekken met waterafstotend materiaal, stuclaag en schilderen.
- buitenmuur impregneren
- de voegen uitkrabben, opnieuw voegen en de muur impregneren
- isolatie aanbrengen op de buitenmuur en voorzien van een afwerklaag

En volgens mij nog wat combinaties van. In het gesprek bleek dat de eerste optie gewoon niet realistisch was. Het werkt voor even, kost best wat geld en is gewoon niet 100% een goeie oplossing. Optie 2 was best ok, maar geen garantie dat het probleem echt over zou zijn. Optie 3 en 4 bleef dan over. Optie 3 is redelijk betaalbaar op dit moment, optie 4 totaal niet.

Dus er komt een definitief bedrag aan wat het moet kosten om opnieuw te voegen en daarna te impregneren.

Daarnaast is de binnenmuur behoorlijk gehavend. Er zit kalk, nog een of ander laagje op en dan structuurverf. En wat los zit moest ik er maar afhalen en dan werd het ook wel afgewerkt net als de andere muur van de gang. Dat leek een leuke opdracht, maar je haalt gewoon echt complete plakken er vanaf die los zitten. Dus dat word nog even kijken hoe dramatisch dat weer word.

De vloer an sich is in redelijke staat. Ik snap wel dat hij ooit onder de tegels is gestopt, want er zitten wat scheuren in. Toch is het voor mij (voor nu) geen bezwaar om hem toch schoon te gaan maken en te gaan kijken wat het kan worden. Ik vind het bij zo'n oud huis horen dat die vloer niet helemaal puntgaaf is.
Je hebt in ieder geval een goede aannemer; die gewoon een degelijk advies geeft ^O^
pi_158053265
Die gang is nu wel erg mooi!
pi_158062207
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 22:12 schreef jpajs het volgende:

[..]

Zie nu voor mij dat wij weken achter elkaar vorderingen van het uitkappen van de muur hier krijgen te zien. *O*

Optie 5 hebben we ook nog. Alles laten stucen aan de buitenkant en schilderen. Werd vroeger bij veel gebouwen gedaan met doorslaande muren. De reden dat soms één muur van een boerderij gestuct is.

Optie drie is wel de aller beste optie. Aannemer steiger laten plaatsen en dan zelf gewoon aan de bikkel gaan. Muur door een gerenommeerd bedrijf begin van de zomer laten schoonspuiten. Als je het nu doet en je krijgt een beste vorstperiode heb je kans op schade. Nu heb je klinkers in de gevel maar dan nog is de winter beter van niet. Even een paar weken laten drogen en daarna pas alles laten voegen. Eind van de zomer, als de gevel goed droog is, laten behandelen tegen inwatering.

Maar als ik alle optie lees heb je een prima aannemer die je het beste advies geeft. Kijk ook even naar dat gekitte raam. Dat lijkt mij geen zuivere koffie.
Ik ga zelf niet krabben. Sinds begin dit jaar heb ik behoorlijk wat lichamelijke klachten en die ga ik niet opzoeken met dit klusje. En als ik kijk wat het kost om het te laten doen en dat ik dan garantie heb dat t goed is. Ik vind het best, ze mogen het van mij doen :Y

Optie 5 is gelijk aan optie 4 dan zo ongeveer toch? In elk geval net zo duur en ik vind een baksteen als buitenmuur mooier dan zo'n gestucte muur.

De aannemer gaf juist aan dat je het nu zou moeten doen. Wel in een droge periode, dat klopt. Maar hij gaf aan dat het risico groot is als de muur nat is en het gaat vriezen. Dat zou de klachten flink verergeren. En voor nu is de schade nog beperkt tot de kelderkast, de muur/vloer van het toilet en de muur/vloer van de gang. Ik zit er niet op te wachten om ook boven problemen te krijgen als ik eerlijk ben. Dit loopt op dit moment al in de duizenden euro's als je alles bij elkaar op gaat tellen.

De aannemer gaf wel aan dat het slim was om het betonnen randje er uit te bikken en daar te kiezen voor kiezels voor de afwatering. Hoe denk jij daar over? Het strookje ligt bij de buren aan die alles netjes betegeld hebben. Op zich is het geen punt om een kiezel te kiezen die bij hun bestrating past, maar ik had niet het idee dat een strookje beton zo veel kwaad zou doen.
pi_158062218
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2015 22:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Opnieuw voegen en hydrofoberen.
Hydrofoberen. Dat is hetzelfde als impregneren? Of moet ik nog even wat vergelijken met elkaar en in gesprek met de aannemer?
pi_158062294
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 11:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je hebt in ieder geval een goede aannemer; die gewoon een degelijk advies geeft ^O^
Gelukkig wel ja :Y Mag ook wel gezien het aantal jaren dat we elkaar inmiddels kennen (lees: hij heeft mij als baby vast gehouden :D ) Maar het praat wel fijn als iemand gewoon even terug gaat naar de basis en alles stap voor stap doorneemt wat wel/niet slim is.

quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 12:05 schreef Opoefiets het volgende:
Die gang is nu wel erg mooi!
Dankje :D Maar nog veel werk hoor. Er zit nog veel cement resten op en dat er vanaf krijgen word nog een leuke klus zonder de vloer te beschadigen.
  PR/Manusje van alles zondag 6 december 2015 @ 18:51:57 #139
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_158062801
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 18:23 schreef Puala het volgende:

[..]

Hydrofoberen. Dat is hetzelfde als impregneren? Of moet ik nog even wat vergelijken met elkaar en in gesprek met de aannemer?
Komt op hetzelfde neer. Het op de buitenkant smeren van een water afstotend middel. Het mag niet meer kosten dan 5-10 euro per vierkante meter. Voegwerk geheel vervangen zal zo rond de 50-60 per vierkante meter liggen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_158062857
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 18:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Komt op hetzelfde neer. Het op de buitenkant smeren van een water afstotend middel. Het mag niet meer kosten dan 5-10 euro per vierkante meter. Voegwerk geheel vervangen zal zo rond de 50-60 per vierkante meter liggen.
Jup, zo omschreef hij het ook. En die prijs per m2 is wel anders :P Gelukkig trouwens, want dan had het een tijdje dweilen geworden.
pi_158062912
Ga jij de granitovloer polijsten en voorzien van een beschermende (glans)laag?
pi_158062995
quote:
17s.gif Op zondag 6 december 2015 18:55 schreef Juup© het volgende:
Ga jij de granitovloer polijsten en voorzien van een beschermende (glans)laag?
Als het lukt om de cementresten er af te krijgen is dat de bedoeling ja :Y
pi_158063022
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 18:59 schreef Puala het volgende:

[..]

Als het lukt om de cementresten er af te krijgen is dat de bedoeling ja :Y
^O^ Ik vind het schitterend om te lezen wat jij allemaal doet en aanpakt :)
pi_158063334
quote:
17s.gif Op zondag 6 december 2015 19:00 schreef Juup© het volgende:

[..]

^O^ Ik vind het schitterend om te lezen wat jij allemaal doet en aanpakt :)
Dankjewel O+ Dat soort reacties zijn altijd erg fijn om te lezen :Y
pi_158065675
als ik het zo lees is het dus extra geluk dat je dit vochtprobleem nu bent tegen gekomen en niet pas na een extreme winter? en dan waarschijnlijk geluk gehad dat de afgelopen 2 winters zacht waren.

dit soort onverwachte grapjes zijn erg vervelend. maar wel fijn dat nu alles in 1x goed aangepakt kan worden.
pi_158066061
Ik weet nog even niet of ik het extra geluk vind hoor :D :P

Maar het is ondanks dat het niet zichtbaar was best een groot probleem. Op de muur blijken hele stukken kalk/gips los te zitten.



Inmiddels is over 2 meter lang de laag weg voor ongeveer 1 meter hoogte. En dat allemaal door een laagje vocht er achter. Je pakt het er zo in stukken af.

Maar een paar dagen storm en ik had niet willen weten hoe de gang/het toilet er uit had gezien :X
pi_158067033
nee dat had ik ook niet willen weten. dat bedoelde ik ook, geen gewoon geluk maar geluk bij een ongeluk.

als je dit nu niet had ontdekt of de natuur je slecht weer had bezorgd dan was het allemaal nog veel erger geworden.
pi_158067249
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 18:22 schreef Puala het volgende:
De aannemer gaf juist aan dat je het nu zou moeten doen. Wel in een droge periode, dat klopt. Maar hij gaf aan dat het risico groot is als de muur nat is en het gaat vriezen. Dat zou de klachten flink verergeren. En voor nu is de schade nog beperkt tot de kelderkast, de muur/vloer van het toilet en de muur/vloer van de gang. Ik zit er niet op te wachten om ook boven problemen te krijgen als ik eerlijk ben. Dit loopt op dit moment al in de duizenden euro's als je alles bij elkaar op gaat tellen.

De aannemer gaf wel aan dat het slim was om het betonnen randje er uit te bikken en daar te kiezen voor kiezels voor de afwatering. Hoe denk jij daar over? Het strookje ligt bij de buren aan die alles netjes betegeld hebben. Op zich is het geen punt om een kiezel te kiezen die bij hun bestrating past, maar ik had niet het idee dat een strookje beton zo veel kwaad zou doen.
Muur is nu nat en dus tijd voor tijdelijke maatregelen. Heel extreem zou je er voor kunnen kiezen om er een steiger voor te zetten en zo er voor te zorgen dat er gaan water meer tegen de muur komt. Zou gaan voor voegen er uit en opnieuw voegen. En dan even kijken wat het allemaal gaat doen. Verdwijnt de doorslag de ja of de nee.
Maar pak ook alle aansluitingen mee bij de ramen. Kit is een waarschuwing dat er ooit problemen geweest zijn of zijn.

Als je in deze fase de muur gaat afsluiten met een watervaste laag wat gaat het vocht dan doen wat nu in de muur zit. Het moet ergens heen ???

Kiezels of grind is een beter oplossing. Grind wordt ook wel gebruikt tegen het opspatten van water tegen de gevel. In de praktijk valt het altijd weer tegen.
Het mooiste zou zijn een membraam tegen de muur, dik landbouwfolie of onkruiddoek en daar tegen het grind.
Jeroentje.
pi_158067416
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 21:37 schreef jpajs het volgende:

[..]

Muur is nu nat en dus tijd voor tijdelijke maatregelen. Heel extreem zou je er voor kunnen kiezen om er een steiger voor te zetten en zo er voor te zorgen dat er gaan water meer tegen de muur komt. Zou gaan voor voegen er uit en opnieuw voegen. En dan even kijken wat het allemaal gaat doen. Verdwijnt de doorslag de ja of de nee.
Maar pak ook alle aansluitingen mee bij de ramen. Kit is een waarschuwing dat er ooit problemen geweest zijn of zijn.

Als je in deze fase de muur gaat afsluiten met een watervaste laag wat gaat het vocht dan doen wat nu in de muur zit. Het moet ergens heen ???

Kiezels of grind is een beter oplossing. Grind wordt ook wel gebruikt tegen het opspatten van water tegen de gevel. In de praktijk valt het altijd weer tegen.
Het mooiste zou zijn een membraam tegen de muur, dik landbouwfolie of onkruiddoek en daar tegen het grind.
Voegen zou ik nu doen, impregneren pas later in 2016 na een periode van droog en warm weer. Maar dat is geen verkeerde planning dus?

Wat jij kit noemt is een laag licht voegsel van een raam wat een paar jaar terug is vervangen. Met een lichte voeg er omheen volgens mij.

Hmm ik zal eens kijken. Officieel is het mijn grond daar voor een paar cm, maar ja de buren hebben ook wel wat te zeggen. Zal eens kijken hoe ze er tegenaan kijken.
  zondag 6 december 2015 @ 22:07:06 #150
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158067988
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 18:22 schreef Puala het volgende:
De aannemer gaf juist aan dat je het nu zou moeten doen. Wel in een droge periode, dat klopt. Maar hij gaf aan dat het risico groot is als de muur nat is en het gaat vriezen. Dat zou de klachten flink verergeren.
Heb je duidelijkheid of dit probleem iets van de laatste tijd is, of al enige jaren bestaat/aan het ontstaan is?

Als het vochtprobleem al langer bestaat, en het alleen tevoorschijn is gekomen doordat je bent gaan breken, zou ik zeggen dat het op één winter niet aankomt. Je loopt dan in elk geval niet veel méér risico op acute schade dan vorig jaar.

Ook in een droge periode gaat die muur in de winter niet zo droog worden als in de zomer.

Natuurlijk is het wel zaak om er vaart achter te zetten als je weet dat het iets van de laatste tijd is.

De muur aan de buitenkant drooghouden (met behoud van ventilatiemogelijkheid) klink wel als een goed idee. Ook als je wel nog dit seizoen iets wilt zal dit helpen om de schade te beperken en de muur zo droog mogelijk te krijgen en te houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')