abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158178429
Okay, mijn menu is nu echt echt echt klaar. Denk ik. Ik mag niets meer veranderen van mezelf. :') Ik ga de boodschappen gewoon vast bestellen.

Wildbouillon met een wild kroketje (haas/hert)

Steak tartaar met radijsjes

Eend met stoofpeer en pastinaak puree

Picanha, roseval aardappeltjes, spruiten en rode kool

Drie chocolade semi freddo met gekarameliseerde pistachenoten.
pi_158178475
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
Eend is super simpel. Pan goed heet laten worden. Vet insnijden. Geen olie in de pan doen. Op de vetkant in de pan leggen.
pi_158179984
Wat een lekkere ideetjes allemaal. Mijn schoonouders komen de zaterdag eten en ik weet bij voorbaat al dat mijn kookkunsten aan hen niet besteed zijn. Ze zijn nog van "wat de boer niet kent...". En zij kennen alleen gekookte aardappelen -O-
  vrijdag 11 december 2015 @ 20:58:33 #229
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158180177
Tosti's met soep, altijd prima dan en kost niet veel tijd *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 11 december 2015 @ 21:01:04 #230
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158180269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 19:50 schreef wc-bril het volgende:
Ik at dus vorige week in een restaurant Eendenborst met specerijenjus (leek op pepersaus). Dat was zo ontzettend lekker. Ik kan wel redelijk vlees bakken, maar heb nog nooit eend geprobeerd. Het was zo lekker dat ik het bij kerst wel wil proberen eigenlijk, maar dan als voorgerecht, dun gesneden. Nu vind m'n vriendin eend altijd nogal een sterke smaak hebben. Maar weet nu dus niet zo of het een aanrader/moeilijk is. Lastig.
Wat Myraela zegt: helemaal niet moeilijk. Wel het vet insnijden, anders trekt 'ie krom. En rosé bakken, niet door-en-door gaar.
pi_158180829
Klinkt goed, thanks! Nu even op zoek naar een lekker sausje voor erbij.
  vrijdag 11 december 2015 @ 21:26:53 #232
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_158181121
Iemand al vandaag maar die AH kersttroep geweest in Utrecht?
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_158182363
Ik heb mijn toetje gevonden; http://www.libelle.nl/foo(...)neelappel-appelchips

Officieel moet het in een charlotte-vorm, maar die bezit ik niet. Maar een tulband zal ook wel lukken, toch?
pi_158189816
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 18:45 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Oh wat lief! Alleen zit er hier en daar juist wel ei in ;) Maar het laagjestoetje is een goede. Ik zat zelf al te puzzelen op een tiramisu met speculaasjes (die kan ik ei-vrij vinden) ipv lange vingers. Nu vind ik dat er in een goede tiramisu een flinke dot alcohol moet zitten, maar ik kan er natuurlijk twee van tevoren maken (we hebben 5 volwassenen en 4 kinderen), en de kinderversie dopen in chocolademelk ipv gespikede koffie :)
Speculaasjes voor de volwassenen dopen in koffie-of amandellikeur; en verder hetzelfde idee aanhouden als het laagjestoetje? ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_158192599
Ik kom er nog niet goed uit.
Voor Eerste Kerstdag overweeg ik nu

Vooraf: bordje met kleine gerechtjes: blini met zalm, gevuld eitje en nog iets, coquille? Of wordt dat te vissig? Iets krokanters?

Hoofd: kalkoen (ik twijfel nog, maar wil meneer Bleie erg graag), met stoofpeertjes, gebakken aardappel en nog iets van groente

Toe: nog geen idee...

Voor Tweede Kerstdag ben ik nog niet verder dan 'iets met eend'.
  zaterdag 12 december 2015 @ 16:35:47 #236
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158195586
Mijn voorgerecht en nagerecht zijn vastbesloten :D Maar zoveel keuzes voor hoofdgerecht en we hebben maar een vrij kleine magnetron/oven combi :D Moet even goed nadenken de komende paar dagen _O-
pi_158195670
Geen kerst bij mij ;( Alsnog ga ik wel wat maken en meenemen. Nog even bedenken wat handig is hiervoor....
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_158196659
Ik wilde voor mijn ouders 1e Kerstdag iets met zalm maken maar mijn moeder maakt 2e Kerstdag al zalm als hoofdgerecht klaar..

Ik ga nog op zoek naar een niet volledig ongezond menu want m'n moeder let op haar eten. Wil ik het niet verkloten voor haar door haar 4 gangen alleen vet en suiker te geven.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_158202990
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen. Ik heb dus een gourmetstel gekocht, met pannetjes en een grillplaat erboven. Maar omdat niemand het me ooit heeft uitgelegd zit ik met wat vragen:

1. Wat doe ik in het pannetje, en wat op de grill? Wat is nou echt het verschil?
2. Hoe voorkom ik dat de grill te snel bakt terwijl de pannetjes te langzaam gaan?
  † In Memoriam † zaterdag 12 december 2015 @ 22:03:18 #240
43556 miss_dynastie
pi_158203153
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:43 schreef Noordsestern het volgende:
Gister de tony chocolonely mousse geprobeerd. Lekker, maar wel heel machtig. :)
Dat klinkt echt briljant!
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:24:12 #241
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_158203608
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen. Ik heb dus een gourmetstel gekocht, met pannetjes en een grillplaat erboven. Maar omdat niemand het me ooit heeft uitgelegd zit ik met wat vragen:

1. Wat doe ik in het pannetje, en wat op de grill? Wat is nou echt het verschil?
2. Hoe voorkom ik dat de grill te snel bakt terwijl de pannetjes te langzaam gaan?
meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.

Maar anderen doen de pannetjes bovenop de grillplaat en dan daar vlees of vis of aardappeltjes (wel ff voorkoken) in.
pi_158203643
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:24 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

meesten gooien boter op die grillplaat en daarna t vlees daarop. En de pannetjes dan eronder, bijvoorbeeld om kaas te smelten op een broodje, veel meer kun je er dan niet mee.

Maar anderen doen de pannetjes bovenop de grillplaat en dan daar vlees of vis of aardappeltjes (wel ff voorkoken) in.
De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:29:08 #243
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_158203695
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:26 schreef attaxia het volgende:

[..]

De pannetjes kunnen bij mij niet op de grillplaat (door de vorm van de plaat, zou gaan wiebelen). De pannetjes worden volgens mij wel nog afzonderlijk van onder ook verwarmd. Maar iig qua functie lijkt er dus niet heel erg veel verschil te zijn.
ah ok, nou, dan is t gewoon een kwestie van apparaat aanzetten en gaan. En bij de traditie van het gourmetten hoort ook dat iemand een keer z'n pannetje vergeet wat ie eronder had gezet. :P
  zaterdag 12 december 2015 @ 22:36:58 #244
318361 Bienelientjee
pi_158203879
Ik heb altijd het idee dat ze bijna niet goed warm worden daaronder. Meestal doe ik er een mix van wat groenten in en dat staat heel langzaam gaar te worden :D
pi_158204152
In pannetjes onderin gaat omeletbeslag met evt kaas of gesneden paprika/champignons.
Of pannenkoekenbeslag, of een laagje nasi met een laagje omeletbeslag. Meestal alleen kaas wat ik dan op het vlees gooi die op de plaat ligt. Maar de kaas is altijd sneller klaar :')
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_158204488
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:56 schreef attaxia het volgende:
In mijn familie hadden we helaas geen gourmettraditie. Nu ik mijn eigen huisje heb wil ik deze traditie beginnen.
In godsnaam: Neeee! -O-

Echt, ik heb zo'n pleurispesthekel aan gourmetten. En dat je dan online vindt dat dát de Nederlandse kersttraditie is, echt :N
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 12 december 2015 @ 23:17:30 #247
318361 Bienelientjee
pi_158204726
Ja, is hier ook zo een verplichte ronde op één van de twee kerstdagen! _O- Heb het zelf liever niet. Maar ja, broertje en zijn vriendin zijn zeer euhm...zeikerig....wat betreft eten! :D

Maar de andere dag mag ik los met lekkers....... :Y) ^O^
pi_158206338
Gourmetten is best leuk, maar dan wel zelf vlees/vis/wild marineren, sauzen en salades maken. Bijzondere combi's, minigerechtjes op kaartjes uitleggen en de ingrediënten bij elkaar leggen zodat je je gasten uitdaagt te proberen. Dan is gourmetten al weer een stuk beter als met zo'n pakket van de supermarkt met een calve sausje. Even googelen; supermarkt Plus heeft in zijn kerstmagazine veel gourmetrecepten staan en ik heb het ook wel eens in Allerhande en Delicious gezien.
  zondag 13 december 2015 @ 10:46:54 #249
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_158210767
Gourmetten is prima joh, want vlees, sausjes en stokbrood met kruidenboter. Daar kan ik nooit ontevreden over zijn. Liefst zelfgemaakt, maar niet zelfgemaakt is ook prima. Als de familie maar compleet is, dat is het belangrijkste.
  zondag 13 december 2015 @ 10:58:50 #250
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158210877
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')