Hij verdedigt een stelling betreft God, God is nogal van de deugden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 19:05 schreef Linda94 het volgende:
[..]
Oke laat maar. Je zal wel heel seksloos zijn
De aarde is een bol. "Boven de aarde" heeft alleen betekenis voor specifieke waarnemers en voor plaatsen relatief dicht in de buurt van de aarde. Van het ISS kun je nog wel zeggen dat die boven de aarde zweeft. Maar hetzelfde zeggen van de maan en het is al onzin, laat staan Jupiter of Andromeda.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:50 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Onze hemel zit toch boven onze aarde dus waar heb je het over...
Wie is god?quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 19:07 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hij verdedigt een stelling betreft God, God is nogal van de deugden.
Yep maar heb genoeg sex gehad in mijn leven hoor,want ben redelijk laat gelovig geworden...en nu kan het alleen nog maar als ik getrouwd ben,en de behoefte kan je gewoon overkomen hoor met hulp van de Heer....wij hebben nu wel de vrijheid om te kiezen om niet te zondigen ipv ongelovigen die dat niet kunnen,die blijven zondig tot hun dood....quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 19:05 schreef Linda94 het volgende:
[..]
Oke laat maar. Je zal wel heel seksloos zijn
Heb je nu niet het idee dat als je dit soort dingen moet uitleggen dat de discussie een beetje nutteloos is?quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
De aarde is een bol. "Boven de aarde" heeft alleen betekenis voor specifieke waarnemers en voor plaatsen relatief dicht in de buurt van de aarde. Van het ISS kun je nog wel zeggen dat die boven de aarde zweeft. Maar hetzelfde zeggen van de maan en het is al onzin, laat staan Jupiter of Andromeda.
Ach, je kunt altijd hopen dat het kwartje een keer valt.quote:Op zondag 18 oktober 2015 12:17 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Heb je nu niet het idee dat als je dit soort dingen moet uitleggen dat de discussie een beetje nutteloos is?
IJdele hoop. Er zijn geen kwartjes meerquote:Op zondag 18 oktober 2015 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, je kunt altijd hopen dat het kwartje een keer valt.
Mensen die niet geloven kennen het woordje zonde niet. En dat is prima... Of ze zien zonde als iets anders. Bijvoorbeeld "discussiëren met gelovigen, vooral met wedergeboren christenen, is zonde van de tijd".quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 19:18 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Yep maar heb genoeg sex gehad in mijn leven hoor,want ben redelijk laat gelovig geworden...en nu kan het alleen nog maar als ik getrouwd ben,en de behoefte kan je gewoon overkomen hoor met hulp van de Heer....wij hebben nu wel de vrijheid om te kiezen om niet te zondigen ipv ongelovigen die dat niet kunnen,die blijven zondig tot hun dood....
Het briljantste hierin is nog wel kledingvoorschriften, van burka tot grijze sgp rok.. Echt geloven dat er een of andere omnipotente entiteit dat boeiend zou vinden...quote:Op zondag 18 oktober 2015 16:18 schreef Foppe1986 het volgende:
Dat er een god is die toekijkt en boos wordt omdat de mensen niet doen wat het wil is zo kinderachtig om te geloven.
Hier wordt travestie bedoeld.quote:Op zondag 18 oktober 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nu vraag ik me wel ineens af hoe dat dan zit met een djellaba en Deuteronomium 22:5, waar staat: "Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel."
Nouja, er is een boek vol met bewijs dat aantoont dat de christelijke god best weleens een hipster zou kunnen zijn. Moeilijk doen over kleding hoort daar natuurlijk bij.quote:Op zondag 18 oktober 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Echt geloven dat er een of andere omnipotente entiteit dat boeiend zou vinden...
Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk.quote:Op zondag 18 oktober 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het briljantste hierin is nog wel kledingvoorschriften, van burka tot grijze sgp rok.. Echt geloven dat er een of andere omnipotente entiteit dat boeiend zou vinden...
Nu vraag ik me wel ineens af hoe dat dan zit met een djellaba en Deuteronomium 22:5, waar staat: "Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel."
Precies, het hele universum in zijn hand houden maar dan wel zorgen maken om wat een mensje op een klein planeetje doet. Als dat de ogen niet open doet van mensen? Wat dan wel?quote:Op zondag 18 oktober 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het briljantste hierin is nog wel kledingvoorschriften, van burka tot grijze sgp rok.. Echt geloven dat er een of andere omnipotente entiteit dat boeiend zou vinden...
Nu vraag ik me wel ineens af hoe dat dan zit met een djellaba en Deuteronomium 22:5, waar staat: "Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel."
Dat een omnipotente God boos kan worden is al bijzonder. Boosheid is een teken van onmacht.quote:Op zondag 18 oktober 2015 16:18 schreef Foppe1986 het volgende:
[..]
Dat er een god is die toekijkt en boos wordt omdat de mensen niet doen wat het wil is zo kinderachtig om te geloven.
Het gaat four bij fundamentalism, Ik heb geen problemen met homo's of transgenders.quote:Op maandag 19 oktober 2015 16:56 schreef truthortruth het volgende:
Maar goed. In Nederland waren we een eind op weg om religie meer naar de hobby sfeer te krijgen waar het thuishoort. Echter met de instroom van nieuwe Nederlanders krijgt de conflict situatie die religie veroorzaakt weer een nieuwe kans. Hoe kan je dat voldoende bijsturen, beperken zonder een gedachtepolitie te worden (uitbannen vind ik dan ook veel te sterk aangezet door TS).
Helemaal nu veel religieuzer mensen erbij komen, waarbij de religieuze normen en waarden soms nog wel boven de wettelijke normen staan. Hoe stuur je dat bij zonder gelijk weer in conflicten te komen.
De argumentatie klinkt prima logisch, maar het is voor een gelovige op deze wijze wel een beetje selectief shoppen in de bijbel. Dat vind ik persoonlijk altijd een beetje vreemd.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:20 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Het gaat four bij fundamentalism, Ik heb geen problemen met homo's of transgenders.
Wel zou ik problemen ermee hebben als een 8 jarig kind wil zeggen dat het liever van het ander geslacht is, en dan wordt omgebouwd. Dat vind ik gevaarlijk omdat kinderen nogal niet weten wat ze willen vaak.
Homoseksuele die een kind adopteren, tja ik wil niet zeggen dat het verkeerd is, ook niet dat het goed is. Wat ik zou willen is dat we stoppen met alles en iedereen gelijk te trekken en ook naar de rechten van het kind te kijken. Als dat gebeurt vind ik het prima.
Abortus tja ik kan heel goed begrijpen dat mensen hiervan gebruik willen maken, maar in de manier van we kunnen gewoon neuken en het weghalen als het misgaat, daar ben ik minder fan van, of als een vrouw er een beetje door wordt gedwongen, door haar omgeving.
Denk dat de bezwaren die ik hier op noem binnen de logische reden zijn, en niet irrationele gelovige standpunten uit een boekje, of?
Nou er staat niets over heilige in de bijbel toch bid ik ook naar heilige. Protestanten vinden dat niks, maar ik geloof in de heilige geest die mij wel een bepaalde kern geeft.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:38 schreef truthortruth het volgende:
[..]
De argumentatie klinkt prima logisch, maar het is voor een gelovige op deze wijze wel een beetje selectief shoppen in de bijbel. Dat vind ik persoonlijk altijd een beetje vreemd.
Daarnaast blijft de vraag natuurlijk over, zou je die standpunten ook zo innemen bij een religieuze dominantie, zou je voor bovenstaande rechten vechten of zou je dan toch een andere kant kiezen, of het compleet negeren.
Je verhaal is compleet incoherent. Je begint met de stelling dat jij, in tegenstelling tot atheïsten, een objectief moraal hebt. Dit impliceert in de gegeven context ook dat deze moraal absoluut is. Hij komt immera van God.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:48 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Nou er staat niets over heilige in de bijbel toch bid ik ook naar heilige. Protestanten vinden dat niks, maar ik geloof in de heilige geest die mij wel een bepaalde kern geeft.
Sowieso is ethiek zeer lastig en is er bij de atheïst geen objectieve standaard ik als gelovige heb een objectieve standaard. Maar ik zie het liever als een richtlijn, ik neem het oude testament niet nauw, maar zie het als..
Nouja net zoals wij geschiedenis leren aan de kinderen je zou kunnen zeggen wat doen de middeleeuwen ertoe, we leren ze dat niet meer we leven nu. Net zo zie ik het oude testament als een stukje geschiedenis en het nieuwe testament, daarin zie ik een Jezus die op zich wel hard optreed als ze de tempels als markt gebruiken, maar die ook de zieke helpt, een prostituee beschermd.
Toen Jezus zei dat de gene zonder zonde de eerste steen mocht gooien, en Jezus de enige was die geen zonde had hem niet gooide, laat dat toch een heel ander beeld zien van de oude testament God. Of zou God ook met zonden zijn?
Kijk ik weet het niet, maar wie zegt dat we nu hetzelfde tegen verkrachting kijken als over een x aantal jaar.
Als moraal veranderd, buiten geloof, waarom zou de gelovige niet mogen veranderen dit reken ik atheïsten het meeste aan ze willen een definitie van God. Voor mij is God iets waar ik geen definitie van kan geven. Verder kan ik toch niet blijven vasthouden aan een boekje, ik moet met de tijd mee, daarom is er de heilige geest.
En ik kan zelfs dan een inschattingsfout maken buiten het boekje maar ook binnen het boekje, maar iedereen kan er ethisch wel naast zitten. Daar heb je God niet voor nodig. Want stel dat verkrachting normaal wordt en je op je bek geslagen wordt als je er iets van zegt, zou je het dan nog doen? Zowel gelovige als ongelovige zullen misschien wel onder die druk bezwijken of niet. We zijn allen mens, dat ik in god geloof maakt me geen superman, tenzij je zoveel geloof hebt dat je nergens meer bang voor bent.
Beetje een kwestie van interpretatie, niet interessant ook verder.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:48 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Nou er staat niets over heilige in de bijbel toch bid ik ook naar heilige. Protestanten vinden dat niks, maar ik geloof in de heilige geest die mij wel een bepaalde kern geeft.
Selectief shoppen dus? Ethiek moet je kunnen beargumenteren ipv gebaseerd zijn op eeuwenoude ideeën. Vandaar dat die ook wel eens veranderd naarmate we meer kennis vergaren.quote:Sowieso is ethiek zeer lastig en is er bij de atheïst geen objectieve standaard ik als gelovige heb een objectieve standaard. Maar ik zie het liever als een richtlijn, ik neem het oude testament niet nauw, maar zie het als..
Sorry, maar dit is voor mij blabla, blabla. Het laat mij niets zien, het is gewoon een verhaaltje. Er zijn veel sterkere en mooiere verhalen over moraliteit.quote:Nouja net zoals wij geschiedenis leren aan de kinderen je zou kunnen zeggen wat doen de middeleeuwen ertoe, we leren ze dat niet meer we leven nu. Net zo zie ik het oude testament als een stukje geschiedenis en het nieuwe testament, daarin zie ik een Jezus die op zich wel hard optreed als ze de tempels als markt gebruiken, maar die ook de zieke helpt, een prostituee beschermd.
Toen Jezus zei dat de gene zonder zonde de eerste steen mocht gooien, en Jezus de enige was die geen zonde had hem niet gooide, laat dat toch een heel ander beeld zien van de oude testament God. Of zou God ook met zonden zijn?
Hoezo moet je met de tijd mee, er zijn genoeg religieuzen die juist hun best doen om het voortschrijdend inzicht te negeren of zelfs te blokkeren. Wat jij doet is de gemakken van de opgedane kennis benutten en tegelijkertijd toch vast houden aan die god uit dat boekje. Dat vind ik vreemd en noem ik selectief shoppen in die oude geschriften.quote:Kijk ik weet het niet, maar wie zegt dat we nu hetzelfde tegen verkrachting kijken als over een x aantal jaar.
Als moraal veranderd, buiten geloof, waarom zou de gelovige niet mogen veranderen dit reken ik atheïsten het meeste aan ze willen een definitie van God. Voor mij is God iets waar ik geen definitie van kan geven. Verder kan ik toch niet blijven vasthouden aan een boekje, ik moet met de tijd mee, daarom is er de heilige geest.
Whut? Hier kan ik geen kaas van maken.quote:En ik kan zelfs dan een inschattingsfout maken buiten het boekje maar ook binnen het boekje, maar iedereen kan er ethisch wel naast zitten. Daar heb je God niet voor nodig. Want stel dat verkrachting normaal wordt en je op je bek geslagen wordt als je er iets van zegt, zou je het dan nog doen? Zowel gelovige als ongelovige zullen misschien wel onder die druk bezwijken of niet. We zijn allen mens, dat ik in god geloof maakt me geen superman, tenzij je zoveel geloof hebt dat je nergens meer bang voor bent.
Het is waar dat we het niet 100% kunnen weten, wat we wel kunnen zeggen wat hoogst waarschijnlijk is, maar zelfs dit kun je niet weten 100%. Is dat we pas een korte periode, de mogelijkheid hebben om dingen de ruimte in te schieten. Dat het heel lastig zou zijn een theepot naar boven te schieten, zonder hem te beschadigen, het lijkt mij vrijwel erg lastig. En dat als zo'n theepot er is, we hem wellicht zouden kunnen hebben waarnemen. Sommige planeten worden ook ontdekt zo nu en dan. Aan de andere kant wat als die theepot niet door ons is afgevuurd en er gewoon is? Stel we kunnen hem waarnemen op een dag en we weten niet hoe hij is daar gekomen. Zou dat wellicht alles wat we nu weten over kosmologie de nek afsnijden, want nu moet je niet alleen het ontstaan van het universum uitleggen maar ook die theepot. Wellicht dat je het dan nog over de aliens boeg kunt gooien. Maar dan krijg je wellicht 'aliens of the gaps?' Ik zou God kunnen zeggen maar dan krijg je God of the gaps, of er is een logische redelijke verklaring voor die theepot. Wie zal het weten? Dit is immers maar een stel dat. Ik denk echter dat qua waarschijnlijkheid zo'n theepot niet door ons is afgevuurd, ben ook wel benieuwd of we kunnen kijken of het mogelijk zou zijn dit te doen met de kennis die we nu hebben. We kunnen satellieten omhoog schieten en marslanders, maar iets kleins als een theepot dat je precies moet kunnen neerzetten ergens in de hemel. Ik zou mogen concluderen dat als we de technologie niet hebben daarvoor hij er niet dankzij ons toedoen daar is. Of zeg ik dan iets heel geks? Er kan immers altijd een ondergrondse organisatie zijn die theepotten de lucht in schiet, maar dit zou toch ooit moeten worden waargenomen een raket etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 09:36 schreef Molurus het volgende:
Hier zou ik nog op terugkomen, dus bij deze.
[..]
Ten eerste kunnen we dat niet weten. Er zijn veel te veel mensen, en je kunt niet van allemaal zeker weten dat ze dat niet hebben gedaan. Ten tweede zou er wel eens een heel andere oorzaak van zo'n hemeltheepot kunnen bestaan. Dat er niet zo'n hemeltheepot is kunnen we eenvoudig niet weten.
Zelfde als ik voorheen zei, als er een doodnormale theepot zou zijn in de hemel. Blijft het de vraag hoe komt hij daar, mits je hem vind. Dat hij er is door ons toedoen is alleen mogelijk als we de technologie hebben, en die vraag laat ik open want ik heb er geen verstand van. We kunnen immers satellieten plaatsen, maar een theepot in zo'n plek in de ruimte waar wij hem niet zien, dat lijkt me uitermate moeilijk. Geen idee dus of het mogelijk is.quote:Het lijkt mij dat een gewone theepot en een god die de gedaante van een theepot aanneemt toch wel echt verschillende dingen zijn. Althans, een gewone theepot almachtig noemen lijkt me wat curieus.
'quote:Hoe weet je dat dan? Natuurlijk is dat heel onwaarschijnlijk. Maar onwaarschijnlijkheid is geen bewijs.
Dit is een argument dat ingaat op mijn vorige argument waarin ik inderdaad zeg: of wij, of god, of aliens. Het zou kunnen dat er een 4de, 5de, 6de mogelijkheid is en misschien zijn er meer. Dat ontken ik niet, alleen iets waar wij niet aan hebben gedacht zou betekenen dat inderdaad niet alles voor ons open ligt als men in onze hersenen. Althans daar moet je dan vanuit gaan. In dat geval verliest empirisch bewijs weer wat in waarde, omdat gedachten niet empirisch zijn, ik kan jouw niet de inhoud van de mijne laten zien. En dit opent ook dan de weg naar 'zijn we niet een brein in een vat.' Wat mogelijk is neem ik aan. Maar het opent ook de weg naar 'we zijn (iets wat we nu nog niet kunnen inbeelden) in een (iets wat wij niet kunnen inbeelden.)quote:Je kunt nooit tot een uitputtende opsomming van mogelijke verklaringen komen. Mensen of aliens zijn niet noodzakelijk de enige mogelijkheden. Er kan altijd een andere verklaring bestaan waar wij eenvoudig niet aan hebben gedacht.
Toch zou het hier ook kunnen dat je iets over het hoofd ziet. Wij zouden bijvoorbeeld een brein in een vat kunnen zijn, en derhalve alles wat ik zie een verzinsel van mezelf zien. Dit is ergens toch tegenstrijdig met empirisch bewijs maar is nog steeds een mogelijkheid want ik geloof dat het tegendeel nooit bewezen is. Hoewel ik het een gevaarlijke manier van denken vind, die liever zou ophouden met bestaan. Solipsisme heet het geloof ik.quote:Zo ver zou ik het niet doortrekken. Dingen die strijdig zijn met zichzelf kunnen niet bestaan. Zeg: een maan die geen massa heeft. Maar het aantal dingen dat zou kunnen bestaan is inderdaad enorm.
Heel grappig dit te lezen, als kind vroeg ik mezelf altijd af, zie ik blauw hetzelfde als dat of dat kind misschien is zijn blauw mijn rood. Maar daarna leerde ik over kleurenblindheid en dacht ik dan zal iedereens vorm van kleur wel hetzelfde zijn. Maar betreft het ervaren, dit is erg lastig. En niet een kwestie waar ik de pretentie kan hebben hem op te lossen tegen of voor te spreken. Wat ik wel zou willen zeggen is dat het lastig is te argumenteren als de ander de definities voor je gaat maken. Stel dat God iets is waarvan ik kan zeggen, ik heb er eigenlijk geen definitie voor. Natuurlijk is dat een dooddoener maar ik zie het zo. Als ik geloof dat God dit complexe universum heeft gemaakt, dat we niet kunnen verklaren, hoe kan ik God dan verklaren? Die waarschijnlijk nog complexer is.quote:Dit is een belangrijk onderwerp in de filosofie van de geest dat niet noodzakelijk iets met goden te maken heeft: zijn de ervaringen die mensen hebben van de wereld hetzelfde? Anders gezegd: als ik blauw zie, ervaar ik dan hetzelfde als jij?
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Qualia
Ik heb het gepoogd, maar ik snapte niets van Kant, het staat vol met jargon die ik eigenlijk niet begreep. Ik heb al moeite met Kierkegaard soms hoewel hij niet zoveel lastige woorden gebruikt. Niet eens lastig eigenlijk ik zou het jargon van de filosofie eens moeten leren.quote:Je zou eigenlijk zijn "kritiek van de zuivere reden" volledig moeten lezen, het is helaas tamelijk zware kost. Wellicht heb je meer aan de samenvattingen daarvan van bijvoorbeeld Herman Philipse.
Nu heb ik iets meegemaakt, waardoor het voor mij rationeel is in God te geloven. Nu heb ik inderdaad Herman Philipse geluisterd nog niet af, maar ik zit op cd 4 of 5 ergens. Ik wil er de tijd voor pakken. Maar terug komen op zijn stukje over wonderen etc. Dat is leuk en aardig, de argumenten die hij tegen geeft en zelfs Hume, alleen wat ik niet heb gehoord is een argument voor de gene die zelf een wonder meemaakt of iets dat onmogelijk is. Nu wil ik dit best aan je uitleggen als je behoefte hebt, met wat ik bedoel. Dit is een prive ding dat ik niet op het internet ga zetten om te krijgen te horen. 'Onzin,' mensen mogen het in twijfel trekken, maar ik zou wel graag willen dat er respectvol mee wordt omgegaan en daarom kies ik er niet voor het te posten maar wil ik het best per prive bericht delen wat is gebeurd.quote:Zoals gezegd: hoe onderscheid je het 1 van het ander? Er zijn ontelbare persoonlijke openbaringen die nooit allemaal waar kunnen zijn. Waarom zou jouw persoonlijke openbaring wel juist zijn, maar die van - zeg - priesters in het oude Egypte niet? Het lijkt mij schier onmogelijk om dit onderscheid te maken, en te weten wiens openbaringen juist zijn. Het enige dat je kut weten is dat minimaal een groot deel ervan onjuist moet zijn omdat ze onderling strijdig zijn.
Ik zou wel graag willen zeggen dat veel Goden, gemaakt zijn om één gat te vullen. Thor voor donder, Odin voor taal en wijsheid bijvoorbeeld meen ik. Maar dat de God waarin ik geloof naar mijn mening juist te verklaren is door de wetenschap. Neem nu dat het universum eigenlijk allemaal kans is, en wij mensen het product van kans zijn. En dat we vervolgens dingen in het universum kunnen meten met wiskunde en dat het zich er allemaal goed om leent dat het universum consequent is, dat is voor mij een reden voor mij om in een maker te geloven. Niet zo zeer alleen omdat er 'gaten' zijn maar ook omdat er dingen zijn waarbij ik denk het zou me niet verbazen als dit gepland/gemaakt is.quote:Oh, het lijkt me alleszins redelijk om te veronderstellen dat religie somehow een functie heeft voor de mens. Evolutie heeft de neiging om dingen die niet nuttig zijn eruit te filteren, en mensen zijn vrij algemeen religieus. Dus kennelijk heeft het een functie. (Wat niet wil zeggen dat goden daarom bestaan, dat heeft er in principe niets mee te maken.)
Nee maar in die zelfde zin kunnen we de ethiek in de evolutie ook niet verklaren. In evolutie is het het recht van de sterkste, waarom zou de evolutie dan geboorte geven aan ethiek, zodat we beter in een kudde kunnen leven? Nu weet ik niet of herten of andere kuddedieren ethiek hebben, maar ik geloof dat kuddedieren niet een systeem hebben als wij. Wij staan duidelijk buiten de dieren in de deze en zijn niet vergelijkbaar met dieren. Dus wij kunnen denken dat we regels hebben zodat het leven soepel verloopt, maar dit kun je ook niet hardmaken met bewijs, het is aannemelijk. Maar wij weten niet eens of het nuttig is. En oorlog zit door de hele mensheid verworven dus enkel veiligheid is het duidelijk niet. Maar ook waarom racisme bijvoorbeeld bestaat is dat evolutie gezien dan nuttig? Dit soort vragen zijn psychologisch en wetenschappelijk lijkt mij ook vrij lastig te verklaren vooral omdat er geen vergelijkingsmateriaal is. Ik zou me schuldig voelen als ik eten van iemand steel en dan weet dat die waarvan ik het eten steel doodgaat aan de honger. Een roofvogel heeft dat waarschijnlijk niet, maar ook dat weten we niet 100%quote:Het kan prima zijn dat godsgeloof voor jou psychologisch nuttig is, zeker. Overigens betekent dat niet noodzakelijk dat je zelf ook begrijpt waarom het voor jou nuttig is. Het betekent niet eens dat jij kunt weten of het nuttig is. Maar het zou zeker kunnen.
Uit de filosofie van de geest wordt ieg wel duidelijk dat mensen geen experts zijn als het gaat om de menselijke geest. Ook niet als ze intiem bekend zijn met hun eigen geest.
Maar als er voor het bestaan van religie geen werkbare verklaring is, waarom zou die er dan wel zijn voor bijvoorbeeld ethiek binnen de evolutie. Mij lijkt ethiek van evolutie het overleven van de sterkste in die zin zou vluchtelingen opnemen in onze maatschappij, gekkigheid zijn. Het opvangen van vluchtelingen is ook iets van de laatste x aantal jaren, ik bedoel in wereld oorlog 2 was het erg zwaar als vluchteling in Europa. Dus die ommezwaai zou ik zeggen komt niet zo zeer uit evolutie maar maatschappelijke opvattingen etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 09:41 schreef Molurus het volgende:
Het is niet gek. Ik zou het zelfs nog verder doortrekken: ook als er wel een god bestaat is religie door de mens gemaakt. God als verklaring voor het bestaan van religie is wetenschappelijk gezien geen werkbare verklaring.
Hmm duidelijk.quote:Ik kan me voorstellen dat dezelfde cognitieve mechanismen die religie in de hand werken ook bestaan in andere diersoorten. Maar in essentie is dit juist.
Waarom zou je willen sterven voor het geloof in God als je weet dat deze vals is. Dat is wat mij bezig houdt, stel ik verzin morgen, dat een bapao broodje heilig is en we hem moeten aanbidden en ze zeggen tegen mij dat ik dood moet als ik dit wil geloven. Dan zou ik direct afstand doen van deze opvatting. Ik zou zelfs de God waar ik nu in geloof misschien laten vallen als ze me een pistool op mijn hoofd zette. Dus ik snap niet waarom de mensen van toen dachten ik ga hiervoor sterven.quote:Waarom? Jij bent ervan overtuigd dat je god hebt ervaren. Zou je die ervaring niet gehad kunnen hebben als er geen god bestond en niemand je op het idee had gebracht? Dat lijkt me prima mogelijk. Het hoeft niet bewust verzonnen te worden.
Het zou interessant zijn, maar natuurlijk totaal niet ethisch. Om baby's te laten opgroeien in een geïsoleerde plek in het bijzijn van psychologe, die totaal niet over God praten etc, en te zien of deze baby's als ze groter worden een religie stichten.quote:k denk dat dat zelfs vrij snel zou gebeuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |