quote:
Op woensdag 14 oktober 2015 12:55 schreef Myrr het volgende:Hoe denken jullie er over? Zouden jullie zo makkelijk iemand in huis nemen en hoe lang zou dit dan mogen duren? Een paar dagen, weken, of zo lang als nodig is? Zou je huur verwachten, ook als jij dit zelf redelijk kan betalen en die persoon niet? En hoe makkelijk/moeilijk zou het zijn om diegene er weer uit te zetten als het je toch niet zint of diegene naar jouw idee niet voldoende bijdraagt (in bijvoorbeeld het huishouden)?
Ik zou iemand die me na staat, dus een goede vriend of familielid zeker overwegen in huis te nemen.
In geval van bepaalde financiele problemen of verslavingen, denk ik wel dat daaraan duidelijke voorwaarden gebonden moeten zijn, die gericht zijn op het aanpakken vand eze problemen; het kan en mag niet als 'oplossing' gaan functioneren dat je zo iemand opvang biedt, het oplossen van zijn/haar problemen dient die persoon zélf te doen en dat zou ook een voorwaarde voor de hulp zijn.
Tevens zou ik zeker het logisch vinden te kijken naar een bijdrage in bepaalde kosten, ofwel financieel bijdragen in de vorm van huur en/of andere lasten, maar ook mogelijk is een bijdrage qua werkzaamheden in het huishouden.
Dat gaat niet erom dat dat 'winstgevend' moet zijn, maar vooral moet die persoon ook een stukje eigen verantwoording dragen imho.
Tevens zou ik het erg belangrijk vinden dat die persoon een zekere structuur en vast ritme in zn leven krijgt (imho is het bij verslavingen of persoonlijke problemen vaak een deel van het probleem als die persoon geen 'normaal' dag-/week-ritme heeft).
Laatste punt, de mogelijkheid hebben iemand 'uit huis te zetten' is volgens mij een van de kritische punten...
Als het om een nauwe vriend/familielid gaat moet je goed realiseren dat het zomaar 'uit-huis-zetten' niet mogelijk is als die persoon geen alternatief qua opvang heeft... Imho is het effectief toch onmogelijk die persoon dus 'zomaar' uit je huis te zetten en is er een kans dat die er ook langer blijft als er een conflict onderling bestaat en/of deze niet werkelijk hard gneoeg aan de eigen problemen werkt.. daar moet je dan zeker rekening mee houden.
Ikd enk wel dat zoiets ook vooraf aangesproken moet worden, en dat het zeker niet uitgesloten hoeft te wordfen dat als het niet werkt, het voortijdig beeindigt wordt en die persoon 'wat anders moet zoeken'...
Overigens, uit mn eigen leven, ik heb ooit een goede vriend een tijdje in mn woning opgenomen, en uiteindelijk die vriend ook uit huis moeten zetten omdat het niet goed werkte en uiteindelijk bepaalde problemen verergerden... Dat heeft de vriendschap niet beschadigd en ook nu zijn we nog goede vrienden al herhaalt hij mijn keuze hem 'uit huis te zetten' nog steeds met enige regelmaat (zn problemen heeft hij wel grotendeels onder controle gekregen).
Uiteindelijk heb ik aan hem te danken dat ik mn huidige vrouw heb leren kennen en hij is peetvader van mn jongste dochter.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25