abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156828189
Mijn zus komt tijdelijk bij mij inwonen omdat ze schulden heeft en haar huur niet meer kan betalen. Ik vind dit geen probleem en ben er zelfs trots op dat ze eindelijk om hulp durft te vragen, ze is gewend zich groot te houden en we hebben altijd alles zelf gedaan. Ben ook heel blij dat ik haar eindelijk van dichtbij kan helpen, inzicht krijg in haar inkomsten en uitgaven en haar op haar vingers kan tikken (zo blowt ze veel en haalt ze heel makkelijk eten af in plaats van zelf te koken). Niet dat die taak aan mij is, maar ik kan beter met geld omgaan en wil haar wel helpen dat ook te leren.

We hebben hier plek zat en mijn vriend is ook opgegroeid met ouders die altijd pleegkinderen, nichtjes en neefjes in huis hebben gehad. Voor mij is het ook niet meer dan logisch dat je familie en vrienden waar je een goede band mee hebt helpt wanneer dit nodig is.

Ik verwacht ook niet dat ze nu haar deel van de huur betaalt. Als ze bij wil springen vind ik dat prima, maar naar draagkracht. Ik wil namelijk dat ze zo snel mogelijk haar zaken op orde heeft, zodat ze weer rust heeft en zonder zorgen opnieuw kan starten. Wat belangrijk voor mij is, is dat ze leert omgaan met geld en niet opnieuw in de problemen komt, of dat het probleem vooruit wordt geschoven. Ze moet hier daarom blijven tot het probleem volledig is opgelost, dan pas hebben wij (mijn vriend en ik) er ook vrede mee, want het is toch wel iets wat in ons achterhoofd heeft gespeeld sinds we weten dat ze een schuld heeft en wat ons wel kopzorgen geeft.

Voor ons is dit logisch, maar ik ken ook mensen die dit niet zouden doen of er heel veel voorwaarden aan zouden stellen. Mensen zijn bereid om te helpen, maar tot op zekere hoogte. Dat iemand bijvoorbeeld blowt is al reden om te denken/zeggen dat ze het maar uitzoeken, zelfs als het om familie gaat. Nou ga ik daar wel wat van zeggen natuurlijk. Vind het prima dat ze daar wat aan uitgeeft, maar het moet wel matigen, net als andere dingen.

Hoe denken jullie er over? Zouden jullie zo makkelijk iemand in huis nemen en hoe lang zou dit dan mogen duren? Een paar dagen, weken, of zo lang als nodig is? Zou je huur verwachten, ook als jij dit zelf redelijk kan betalen en die persoon niet? En hoe makkelijk/moeilijk zou het zijn om diegene er weer uit te zetten als het je toch niet zint of diegene naar jouw idee niet voldoende bijdraagt (in bijvoorbeeld het huishouden)?

Ze heeft overigens wel altijd fulltime werk gehad, dus aan het inkomen ligt het niet, ze kan er alleen totaal niet mee omgaan en heeft rekeningen veel te lang en onnodig voor zich uitgeschoven waardoor ze in deze situatie terecht is gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2015 13:01:12 ]
pi_156828258
Ik zou iemand wel helpen op voorwaarde dat degene die ik help, zelfde dag en nacht ritme als ik heb of ten minste aan mijn levensstijl aanpast, meehelpt met het huishouden en zichzelf ook alleen kan vermaken.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 12:59:47 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156828262
Je moet er vooral niks voor terugverwachten, anders gaat het heel hard tegenvallen.
pi_156828274
Ligt aan de situatie. Schulden liggen toch vaak aan jezelf
pi_156828303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:59 schreef BasEnAad het volgende:
Je moet er vooral niks voor terugverwachten, anders gaat het heel hard tegenvallen.
Ik verwacht sowieso nooit iets van mensen. Verwacht alleen wel dat ze voor zichzelf haar zaken op orde gaat maken en niet teveel onnodig geld meer uitgeeft.
pi_156828305
Ik zou familie altijd wel helpen, zeker in eerste instantie, maar er moet wel verbetering in de situatie zitten en men moet geholpen WILLEN worden. Als dat laatste er niet is en het blijft aanmodderen dan is het op een gegeven moment einde verhaal.

Er is zoiets als eigen verantwoordelijkheid. En dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van fouten erkennen, maar dat moet na verloop van tijd omslaan in de verantwoordelijkheid nemen om van die fouten te leren en ermee om te leren gaan.
Ja doei.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:03:42 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156828339
je wordt een beetje haar verzorger dus?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156828340
Arme vriend van TS

He didn't sign up for this
pi_156828375
Als jij haar op haar financiële vingers wil gaan kijken, is het nu al een recept voor mislukking.
Make my day!
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:06:29 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156828386
Ja, natuurlijk. Familie en vrienden help je gewoon als ze hulp nodig hebben. Je moet alleen wel realistisch blijven welke hulp je precies kan bieden. Wanneer een vriend / zus echt zware problemen heeft (harddrugs gebruik, zware depressie etc.), ben jij niet de aangewezen persoon om te ondersteunen. Jij bent immers geen maatschappelijk werker.

Wanneer iemand zich in de nesten heeft gewerkt, kan je wel van nut zijn om iemand weer overeind te helpen. Vaak heeft iemand dan juist wat hulp en sturing nodig om weer op het rechte pad te komen. Schulden zijn op een gegeven moment afbetaald, het leed van een verkeerde relatie slijt en gezeik met een werkgever/huurbaas/belastingdienst duurt ook geen jaren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_156828388
Ik heb mijn broertje ook een jaar in huis genomen. Hou er rekening mee dat er een extra inkomen op je adres komt wat dus consequenties voor jouw toeslagen kan hebben.
pi_156828414
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:02 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zou familie altijd wel helpen, zeker in eerste instantie, maar er moet wel verbetering in de situatie zitten en men moet geholpen WILLEN worden. Als dat laatste er niet is en het blijft aanmodderen dan is het op een gegeven moment einde verhaal.

Er is zoiets als eigen verantwoordelijkheid. En dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van fouten erkennen, maar dat moet na verloop van tijd omslaan in de verantwoordelijkheid nemen om van die fouten te leren en ermee om te leren gaan.
Mee eens. Ze is ook bezig met bewindvoering en dat is al een aardige stap voor haar (we hebben een pittig verleden maar daar hoeft verder niet opin te worden gegaan) en dat ze me om hulp vraagt is al heel wat. Die bewindvoering is ook wel een beetje een voorwaarde. Het probleem moet worden aangepakt en daar is ze het mee eens gelukkig, ze wil zelf ook van A naar B komen.

quote:
3s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:03 schreef Re het volgende:
je wordt een beetje haar verzorger dus?
Nee en ja. Financieel ga ik haar niet verzorgen, alleen helpen. Niets mis mee ook, we zijn nooit verzorgd en die kuttekop heeft altijd alles in d'r eentje willen doen. Opdat ze ook een keer mag meemaken hoe het is als er iemand voor je klaar staat.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:08:36 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156828425
En staan dan straks haar schuldeisers bij jou op de stoep?
The love you take is equal to the love you make.
pi_156828433
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:07 schreef Myrr het volgende:

[..]

Mee eens. Ze is ook bezig met bewindvoering en dat is al een aardige stap voor haar (we hebben een pittig verleden maar daar hoeft verder niet opin te worden gegaan) en dat ze me om hulp vraagt is al heel wat. Die bewindvoering is ook wel een beetje een voorwaarde. Het probleem moet worden aangepakt en daar is ze het mee eens gelukkig, ze wil zelf ook van A naar B komen.

[..]

Nee en ja. Financieel ga ik haar niet verzorgen, alleen helpen. Niets mis mee ook, we zijn nooit verzorgd en die kuttekop heeft altijd alles in d'r eentje willen doen. Opdat ze ook een keer mag meemaken hoe het is als er iemand voor je klaar staat.
Nou mooi toch.
pi_156828516
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:55 schreef Myrr het volgende:

Hoe denken jullie er over? Zouden jullie zo makkelijk iemand in huis nemen en hoe lang zou dit dan mogen duren? Een paar dagen, weken, of zo lang als nodig is? Zou je huur verwachten, ook als jij dit zelf redelijk kan betalen en die persoon niet? En hoe makkelijk/moeilijk zou het zijn om diegene er weer uit te zetten als het je toch niet zint of diegene naar jouw idee niet voldoende bijdraagt (in bijvoorbeeld het huishouden)?
Ik zou iemand die me na staat, dus een goede vriend of familielid zeker overwegen in huis te nemen.
In geval van bepaalde financiele problemen of verslavingen, denk ik wel dat daaraan duidelijke voorwaarden gebonden moeten zijn, die gericht zijn op het aanpakken vand eze problemen; het kan en mag niet als 'oplossing' gaan functioneren dat je zo iemand opvang biedt, het oplossen van zijn/haar problemen dient die persoon zélf te doen en dat zou ook een voorwaarde voor de hulp zijn.

Tevens zou ik zeker het logisch vinden te kijken naar een bijdrage in bepaalde kosten, ofwel financieel bijdragen in de vorm van huur en/of andere lasten, maar ook mogelijk is een bijdrage qua werkzaamheden in het huishouden.
Dat gaat niet erom dat dat 'winstgevend' moet zijn, maar vooral moet die persoon ook een stukje eigen verantwoording dragen imho.

Tevens zou ik het erg belangrijk vinden dat die persoon een zekere structuur en vast ritme in zn leven krijgt (imho is het bij verslavingen of persoonlijke problemen vaak een deel van het probleem als die persoon geen 'normaal' dag-/week-ritme heeft).

Laatste punt, de mogelijkheid hebben iemand 'uit huis te zetten' is volgens mij een van de kritische punten...
Als het om een nauwe vriend/familielid gaat moet je goed realiseren dat het zomaar 'uit-huis-zetten' niet mogelijk is als die persoon geen alternatief qua opvang heeft... Imho is het effectief toch onmogelijk die persoon dus 'zomaar' uit je huis te zetten en is er een kans dat die er ook langer blijft als er een conflict onderling bestaat en/of deze niet werkelijk hard gneoeg aan de eigen problemen werkt.. daar moet je dan zeker rekening mee houden.
Ikd enk wel dat zoiets ook vooraf aangesproken moet worden, en dat het zeker niet uitgesloten hoeft te wordfen dat als het niet werkt, het voortijdig beeindigt wordt en die persoon 'wat anders moet zoeken'...

Overigens, uit mn eigen leven, ik heb ooit een goede vriend een tijdje in mn woning opgenomen, en uiteindelijk die vriend ook uit huis moeten zetten omdat het niet goed werkte en uiteindelijk bepaalde problemen verergerden... Dat heeft de vriendschap niet beschadigd en ook nu zijn we nog goede vrienden al herhaalt hij mijn keuze hem 'uit huis te zetten' nog steeds met enige regelmaat (zn problemen heeft hij wel grotendeels onder controle gekregen).
Uiteindelijk heb ik aan hem te danken dat ik mn huidige vrouw heb leren kennen en hij is peetvader van mn jongste dochter.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:14:18 #16
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_156828533
Ik mag hopen dat je bonnetjes hebt van ALLES en dat je thuis bent als ze deurwaarder met politie en slotenmaker voor je huis staat.

Succes.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_156828635
Goh, blij dat ik dit topic gemaakt heb. _O-

Heb zelf 0,0 ervaring met schulden dus dit zijn wel even belangrijke dingen die ik moet ik bespreken met haar.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:19:59 #18
446591 Norma_Jeane
Some like it hot!
pi_156828663
En vooral ook checken of er geen belastingschuld is. De belastingdienst kan grondbeslag leggen. Dus ook op jouw spullen.
It's great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people.
If someone shows you who they are, believe them the first time.
The best part of being blonde is forgivable momentary lapses of common sense.
pi_156828709
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:19 schreef Norma_Jeane het volgende:
En vooral ook checken of er geen belastingschuld is. De belastingdienst kan grondbeslag leggen. Dus ook op jouw spullen.
Check.

Goed, er zijn nog twee weken om dingen te regelen. Zij is nu druk op werk dus kan niet reageren. Ik weet niet hoe ver ze is met bewindvoering, maar even uitgaand van het ergste, hoe lang zou zoiets duren vanaf bijvoorbeeld een intake tot wanneer er iets is geregeld met de schuldeisers? Ik wil inderdaad niet dat zij straks bij mij op de stoep staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2015 13:22:29 ]
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:23:15 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156828746
Als ze al maanden haar huur niet heeft betaald, denk je dat ze dan ineens wel elke maand schulden gaat aflossen?

Ah, bewindvoering. Dat is meestal niet in een paar weken geregeld.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156828752
Ik zou denk ik wel huur vragen, al is het maar een symbolische 200 euro voor het dekken van g/w/l en boodschappen (mits ze mee-eet). Op die manier leert ze dat alles geld kost en ze heeft ook een gevoel van eigenwaarde dat ze ergens voor betaalt (sterk uitgedrukt).
Somebody that I used to know
pi_156828775
Bijdragen aan de financiele kosten is ook een vorm van financieel volwassen worden. Spreek dus een maandelijks bedrag met haar af. Als jullie dit niet nodig hebben kunnen jullie het voor haar sparen en haar ermee verrassen als ze weer op zichzelf gaat wonen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_156828776
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:23 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou denk ik wel huur vragen, al is het maar een symbolische 200 euro voor het dekken van g/w/l en boodschappen (mits ze mee-eet). Op die manier leert ze dat alles geld kost en ze heeft ook een gevoel van eigenwaarde dat ze ergens voor betaalt (sterk uitgedrukt).
Oh dat gaat ze ook zeer zeker wel doen hoor, het is voor mij alleen geen voorwaarde dat ze huur betaalt. Boodschappen is wel vanzelfsprekend.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:26:25 #24
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156828813
En dan ook nog bevallen over 3 maanden. Jij liever dan ik...
KuikenGuppy
pi_156828829
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:26 schreef Burdie het volgende:
En dan ook nog bevallen over 3 maanden. Jij liever dan ik...
Leven gaat niet over rozen. Heb wel iemand die me helpt in het huishouden nu en straks na de bevalling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')