abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156753527
quote:
Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?

Nederland is het voorbeeld als het gaat om ontkerkelijking, maar we zijn er nog lang niet. Sterker nog, waar het christendom afneemt, groeit de islam.

Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.

Zullen we anders eens beginnen met het afschaffen van het religeus onderwijs? Of misschien geen gebedshuizen meer bouwen? Of ligt de oplossing ergens anders?
Originele Op!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156753530
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 19:59 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat was mijn hele punt, die is er niet.

[..]

Exact. Nu maar hopen dat het kwartje valt.

[..]

Je kan je prima profileren, maar zonder ideologie of verbindende eigenschappen kom je er niet ver mee. Het zijn daarnaast nogmaals, geen organisaties met veel leden en dat is vanwege genoemde reden.

[..]

Je snapt het wel.

[..]

En dan toch weer niet, heel bijzonder.
Er gebeurd hier hetzelfde als bij geloof. Geloof op zichzelf is geen ideologie, pas als men om die peiler vanalles bouwt wordt het een religie, een zekere vorm van ideologie.
Atheisme op zichzelf is geen ideologie, maar zodra men er zaken omheen bouwt met dat atheisme als peiler wordt het wel een ideologie.

Het is stom om dit principe ineens te ontkennen als het om atheisme gaat, want je ziet dit gewoon gebeuren voor je neus. Er zijn collectieven, er zijn ideologieen met atheisme als basis, net zoals religie een collectief/ideologie is met geloof als basis.

Door dit te ontkennen ontken je het systeem dat ideologieen vormt, dat religie vormt, ontken je de groepsdrang van mensen en de behoefte om een systeem om een voor hun belangrijke peiler te bouwen.

Ik heb aangetoond dat het dus wel degelijk kan dat atheisten een collectief vormen, ik heb aangetoond dat het dus wel degelijk kan dat men een ideologie eromheen vormt en ik heb aangetoond dat die collectieven hier en daar wel degelijk een vinger in de pap hebben.
Dit doen ze trouwens op precies dezelfde manier als de gelovige collectieven, door samenwerking zodat er meer momentum is.

[ Bericht 5% gewijzigd door erodome op 11-10-2015 10:22:50 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156753600
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 10:05 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Daar gaat het ook niet om hier. Het helpt je gewoon te begrijpen en daardoor accepteren.
Niet-bestaand lijden hoef je niet te begrijpen of te accepteren.
  zondag 11 oktober 2015 @ 10:39:20 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_156753744
quote:
Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?
Ik doe niet mee.
pi_156754308
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 10:17 schreef erodome het volgende:
Er gebeurd hier hetzelfde als bij geloof. Geloof op zichzelf is geen ideologie, pas als men om die peiler vanalles bouwt wordt het een religie, een zekere vorm van ideologie.
Atheïsme op zichzelf is geen ideologie, maar zodra men er zaken omheen bouwt met dat atheïsme als peiler wordt het wel een ideologie.
Als we praten over de abrahamitische geloven dan heb je het over een ideologie. In de bijbehorende geschriften wordt de maatschappij beschreven hoe die is, hoe die moet zijn en hoe daar te komen, de typische kenmerken van een idealogie.
quote:
Het is stom om dit principe ineens te ontkennen als het om atheisme gaat, want je ziet dit gewoon gebeuren voor je neus. Er zijn collectieven, er zijn ideologieën met atheïsme als basis, net zoals religie een collectief/ideologie is met geloof als basis.
Nogmaals, atheïsme zoals je zelf al hebt erkend, kent de kenmerken van een ideologie niet.
quote:
Door dit te ontkennen ontken je het systeem dat ideologieën vormt, dat religie vormt, ontken je de groepsdrang van mensen en de behoefte om een systeem om een voor hun belangrijke peiler te bouwen.
Nee, ik ontken dat atheïsme een basis kan vormen voor een collectief.
quote:
Ik heb aangetoond dat het dus wel degelijk kan dat atheïsten een collectief vormen,
Nee, dat heb je niet, waarom blijf je dat herhalen???
quote:
ik heb aangetoond dat het dus wel degelijk kan dat men een ideologie eromheen vormt
Maar dan is het geen atheïsme meer?!?!
quote:
en ik heb aangetoond dat die collectieven hier en daar wel degelijk een vinger in de pap hebben.
Wow....Dat heb je al helemaal niet.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_156754540
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:26 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als we praten over de abrahamitische geloven dan heb je het over een ideologie. In de bijbehorende geschriften wordt de maatschappij beschreven hoe die is, hoe die moet zijn en hoe daar te komen, de typische kenmerken van een idealogie.
Religie is wel wat breder dan alleen dat drieluik, maar ook bij dit drieluik geld dat er een ideologie om een peiler heen gebouwd is.
Deze typische kenmerken zie je ook bij een heel aantal atheistische collectieven.

quote:
Nogmaals, atheïsme zoals je zelf al hebt erkend, kent de kenmerken van een ideologie niet.
De peiler van religie, geloof dus, ook niet op zichzelf. Zodra men daar zaken (wereldbeeld e.d.) aan toevoegt wel, net zoals bij die atheistische collectieven gebeurd dus.

quote:
Nee, ik ontken dat atheïsme een basis kan vormen voor een collectief.
Vreemd dan dat er zoveel collectieven zijn die dat zelf als basis aangeven, als peiler hebben.
Sorry hoor, maar zoals gezegd ontken je hiermee het systeem waarmee ideologieen gevormd worden.
Dit is gewoon heel eigenwijs de vingers in de oren doen en lalalalala zeggen.

quote:
Nee, dat heb je niet, waarom blijf je dat herhalen???
Dat heb ik wel, heb zelfs voorbeelden en bronnen gegeven. Jij komt alleen maar met dat kan niet en stellen dat het maar 500 leden zijn en daarom niet telt. Dat dat van die maar 500 leden niet waar is doe je niets mee, je toont niets aan, komt met geen enkele bron, blijft gewoon je riedeltje herhalen.

Dat ik bronnen laat zien die potjandorie zelfs het atheistische manifest voeren e.d. negeer je gewoon.

quote:
Maar dan is het geen atheïsme meer?!?!
Het is meer dan alleen atheisme, net zoals religie meer is dan alleen geloof. Om van religie een ideologie te maken heb je meer nodig dan alleen geloof. Om een atheistische ideologie te maken heb je meer nodig dan alleen atheisme.

Het is dus niet dat het geen atheisme meer is, atheisme is de peiler van de ideologie, hetgeen waar omheen gebouwd wordt. Precies hetzelfde systeem als bij religie en andere ideologieen die ook allemaal een peiler kennen waar omheen gebouwd wordt.

quote:
Wow....Dat heb je al helemaal niet.
Als je de bronnen door zou nemen en verder interesse zou tonen en wat dieper zou graven in de verwijzingen die ik gaf dan had je geweten dat ik dat wel heb gedaan.
Veel van die collectieven zijn namelijk actief bezig met hun ding uitdragen, aan de man brengen, verandering te bewerkstelligen.
Dit gaat van in de maatschappij tot in de politiek.

Ze bedienen zich van dezelfde mechanisme's, waaronder samenwerking met verwante ideologieen om meer momentum te hebben om de gezamelijke doelen te bereiken.

Dus ja, dat heb ik wel degelijk aangetoond, je wil het alleen niet zien.
pi_156754589
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 10:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Niet-bestaand lijden hoef je niet te begrijpen of te accepteren.
Niet het lijden van de bijbelse mensen. Gewoon menselijk lijden. Wat nu ook voorkomt. Verlies van geliefden, ziekte, oorlog.
pi_156754695
quote:
Doelstellingen

Hieronder treft u de doelstellingen van het Atheïstisch Verbond. Deze tekst maakt deel uit van de verenigingsstatuten.

Doelstellingen van het Atheïstisch Verbond en hoe die te bereiken

Het Atheïstisch Verbond stelt zich ten doel het atheïstisch en seculier stemgeluid een plaats te geven in de samenleving en in brede zin op te komen voor het humanistisch gedachtegoed.

Het Atheïstisch Verbond wil dit bewerkstelligen door:

allen te verenigen die met het beginsel van het atheïstisch gedachtegoed instemmen;
een middelpunt te zijn voor verdieping, verbreiding en verdediging van de atheïstisch-humanistische levensovertuiging;
een platform te bieden om in georganiseerd verband initiatieven te ontplooien;
het initiëren van maatschappelijke discussies over vrijheid van eigen invulling van leven en sterven;
activiteiten te ontwikkelen, of deel te nemen aan activiteiten van anderen, welke bijdragen aan een samenleving van mensen die zich hun verantwoordelijkheid voor zichzelf, hun medemens, de natuur en die samenleving bewust zijn;
het bewerkstelligen van een seculiere staat/overheid (strikte scheiding van staat en kerk);
er voor te pleiten dat de (grond)wet vrij is van artikelen die religies een bijzondere positie toekennen;
te pleiten voor uitsluitend openbaar onderwijs;
vraagbaak te zijn voor derden en hen uitleg te geven over het atheïstisch gedachtegoed;
diegenen te ondersteunen die worstelen met geloofstwijfel;
gevraagd en ongevraagd naar buiten te treden om het atheïstisch gedachtegoed kenbaar te maken;
een fonds in te stellen om daarmee het uitdragen van het atheïstisch gedachtegoed te bekostigen en initiatieven te ontplooien van diverse maatschappelijke en sociale aard.
quote:
Uitgangspunten

Het gedachtegoed van het AV is gebaseerd op een tweeledig fundament. In de eerste plaats is dit de humanistische atheïstische levensbeschouwing. Deze staat voor het vermogen van de mens om zelf te bepalen welke keuzes er gemaakt moeten worden in bepaalde situaties. Voor deze keuzes is hij dan ook voluit verantwoordelijk is. Het humanisme gaat ervan uit dat het leven en de wereld begrepen kunnen worden vanuit het eigen menselijk redeneren, zonder dat daarbij geloof in goden of in andere bovennatuurlijke krachten nodig is. Daarbij wordt het leven beschouwd als eindig.

Het humanistisch handelen kenmerkt zich door:

de bereidheid zich te verantwoorden voor doen en laten overeenkomstig eigen geweten;
bereidheid zorg en aandacht te geven aan de medemens, zoals die ook voor zichzelf wordt verwacht;
het willen werken aan een samenleving die wordt gekenmerkt door rechtvaardigheid, vrijheid in verdraagzaamheid, respectvol omgaan met de menselijke waardigheid;
kortom een samenleving waarin medemenselijkheid centraal staat.
In de tweede plaats is dat de naturalistische wereldvisie. Dat betreft een wereldbeeld dat vertrouwt op feitelijke waarneming en wetenschappelijke inzichten van natuur-, maatschappij-, en gedragswetenschappen. Het denken is gerichtheid op het hier en nu, niet op een fictieve wereld of een illusie. Van belang is de wereld zoals hij zich aan ons voordoet. Het redeneren wordt niet belemmerd door taboes en dogma's. Het naturalisme is vrij van geloof of bijgeloof.

Het naturalistisch denken kenmerkt zich door:

het zoeken naar en geven van antwoorden in uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, op vragen naar oorsprong, zin en doel van het bestaan in zijn totaliteit.
de bereidheid hierover voortdurend in gesprek te willen zijn en het atheïsme hierin uit te dragen;
Het willen werken aan een samenleving die ten principale a-religieus is, waarbij vrijheid van godsdienst in de privésfeer gewaarborgd wordt.
Zo, 1 vb dan maar voor de luie mens die geen bronnen wil volgen.

Zie hier de ideologie van het atheistisch verbond. Nu heb ik hier geen enkel probleem mee, het is hartstikke vriendelijk allemaal. Maar het is wel degelijk een ideologie met atheisme als peiler. Een atheistisch collectief, een atheistische ideologie.

In dit vb gecombineerd met humanistisch denken, maar ze profileren zich vooral graag via het atheisme.
pi_156755073
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:45 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Niet het lijden van de bijbelse mensen. Gewoon menselijk lijden. Wat nu ook voorkomt. Verlies van geliefden, ziekte, oorlog.
Ah, op die manier.

Maar hoe moet dat dan volgens christenen begrepen worden?
pi_156755111
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:42 schreef erodome het volgende:
Religie is wel wat breder dan alleen dat drieluik, maar ook bij dit drieluik geld dat er een ideologie om een peiler heen gebouwd is.
Deze typische kenmerken zie je ook bij een heel aantal atheïstische collectieven.

De peiler van religie, geloof dus, ook niet op zichzelf. Zodra men daar zaken (wereldbeeld e.d.) aan toevoegt wel, net zoals bij die atheïstische collectieven gebeurd dus.
Men voegt bij abrahamitische religies dat wereldbeeld niet toe, dat staat gewoon in de geschriften.
quote:
Vreemd dan dat er zoveel collectieven zijn die dat zelf als basis aangeven, als peiler hebben.
Sorry hoor, maar zoals gezegd ontken je hiermee het systeem waarmee ideologieen gevormd worden.
Dit is gewoon heel eigenwijs de vingers in de oren doen en lalalalala zeggen.
Nee. Die collectieven zijn dusdanig marginaal dat ze geen betekenis hebben. Als we marginale uitzonderingen gaan gebruiken als definitie dan krijgt het geloof het erg lastig.
quote:
Dat heb ik wel, heb zelfs voorbeelden en bronnen gegeven. Jij komt alleen maar met dat kan niet en stellen dat het maar 500 leden zijn en daarom niet telt. Dat dat van die maar 500 leden niet waar is doe je niets mee, je toont niets aan, komt met geen enkele bron, blijft gewoon je riedeltje herhalen.
Sorry, dat verbond waar je mee kwam is 500 leden, ik kan er niets meer aan maken.
quote:
Dat ik bronnen laat zien die potjandorie zelfs het atheïstische manifest voeren e.d. negeer je gewoon.
'het atheïstische manifest ' , als je niet snapt hoe dom dit is dan wordt het erg lastig...
quote:
Het is meer dan alleen atheisme, net zoals religie meer is dan alleen geloof. Om van religie een ideologie te maken heb je meer nodig dan alleen geloof. Om een atheïstische ideologie te maken heb je meer nodig dan alleen atheïsme.
Abrahamitische religies hebben die geschriften waar dat in staat, atheïsme niet, dat definieert waarom het een een ideologie is en het ander niet.
quote:
Het is dus niet dat het geen atheisme meer is, atheisme is de peiler van de ideologie, hetgeen waar omheen gebouwd wordt. Precies hetzelfde systeem als bij religie en andere ideologieën die ook allemaal een peiler kennen waar omheen gebouwd wordt.
Lees het verschil dat ik net aangaf.
pi_156755129
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:52 schreef erodome het volgende:

Zo, 1 vb dan maar voor de luie mens die geen bronnen wil volgen.
Dit verbond heeft 150 leden... Ga je nu stoppen om dit soort uitzonderingen als regel te benoemen?
pi_156755146
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Hoe idioot het ook lijkt dat Hij jouw lijden toestaat, Hij heeft daar altijd een goede reden voor die belangrijker is dan jouw comfort. Ook als je die reden niet kent.

O-)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 11-10-2015 13:02:18 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 11 oktober 2015 @ 12:20:17 #13
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_156755152
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 10:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Originele Op!
Wat een bijzonder enge gedachtegang.

Als er staat uitbannen van Belgen, homo's of vrouwen is het een ziekelijk idee, maar iets abstracts als religie is een ander verhaal.
Dit, dus.
pi_156755850
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Hoe idioot het ook lijkt dat Hij jouw leiden toestaat, Hij heeft daar altijd een goede reden voor die belangrijker is dan jouw comfort. Ook als je die reden niet kent.

O-)
Dat is juist het tegenovergestelde van begrijpen.

Wel tof dat ie mij zo'n leider vindt, maar jammer dat jij daar zo anders over denkt.
pi_156755927
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wel tof dat ie mij zo'n leider vindt, maar jammer dat jij daar zo anders over denkt.
Grmbl, en ik weet het ook wel... eerst koffie... dan fok. }:|
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156757096
Is dit serieus?
Twiddel
pi_156757358
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Allereerst waarom het er is: zonde. Als je dat al begrijpt, is het makkelijk overstappen naar accepteren. Op het moment dat je accepteert, leer je ermee omgaan en kun je doorgaan met verder leven.

Moet er een voorbeeld komen?

quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Och, als ie maar kan vitten enzo...
pi_156757920
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:02 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Allereerst waarom het er is: zonde. Als je dat al begrijpt, is het makkelijk overstappen naar accepteren. Op het moment dat je accepteert, leer je ermee omgaan en kun je doorgaan met verder leven.

Er is ellende doordat er zonde is? Klinkt verkeerd om.
pi_156757971
Blijft een belachelijk idee. Verbieden dat iemand iets gelooft, dat is de kern van dit verhaal. En als je een beetje zelfreflectie hebt zie je dat iedereen, ook de meest rabiate atheïst, ergens in gelooft (zonder dat het "wetenschappelijk bewezen" is en dat soort nietszeggende labels).

Religie verdwijnt nooit omdat mensen geloof nodig hebben om te overleven.
Naturheilmittel
pi_156758398
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Er is ellende doordat er zonde is? Klinkt verkeerd om.
Nee, doordat er zonde is is er ellende.
Het ding is begrijpen hoe er zonde is en wat de gevolgen zijn. Maar dit wist je al.
pi_156758545
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:41 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, doordat er zonde is is er ellende.
Het ding is begrijpen hoe er zonde is en wat de gevolgen zijn. Maar dit wist je al.
We noemen iets slecht en daardoor is er ellende. Nee, die logica ontgaat me totaal.

Ik vind het begrip 'zonde' overigens bespottelijk. Een absurde manier om moraliteit objectief te laten lijken.
pi_156758783
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

We noemen iets slecht en daardoor is er ellende. Nee, die logica ontgaat me totaal.
Goed, laten we zeggen dat er niets slecht is. Als nu iemand wordt verkracht, zou dat dan geen ellende geven? Bedoel je dan dat die persoon vrolijk op staat, zijn kleren dan rechtzet en verder huppelend zijn weg gaat?
Want niks aan de hand?

quote:
Ik vind het begrip 'zonde' overigens bespottelijk. Een absurde manier om moraliteit objectief te laten lijken.
Ik denk dat jij hier een ander soort zonde bedoelt dan ik. Jij bedoelt "het is zonde om homo te zijn". Ik bedoel "de mens had naar de slang geluisterd en zo was er zonde".
pi_156758846
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Goed, laten we zeggen dat er niets slecht is. Als nu iemand wordt verkracht, zou dat dan geen ellende geven? Bedoel je dan dat die persoon vrolijk op staat, zijn kleren dan rechtzet en verder huppelend zijn weg gaat?
Want niks aan de hand?

Nee, dan is er ellende. Ellende door de verkrachting, niet door de 'zonde'.
  zondag 11 oktober 2015 @ 15:15:00 #24
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156759315
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:55 schreef Hexx. het volgende:

Ik denk dat jij hier een ander soort zonde bedoelt dan ik. Jij bedoelt "het is zonde om homo te zijn". Ik bedoel "de mens had naar de slang geluisterd en zo was er zonde".
Het idee mensen gestraft (moeten) worden voor iets dat een verre voorvader ooit gedaan heeft, is natuurlijk zó immoreel dat het bizar is dat er mensen zijn die dat juist geheel logisch en rechtvaardig vinden.

Elk ander voorbeeld van zo'n situatie dat je zo iemand voorlegt, wordt door zo iemand doorgaans ook direct als onrechtvaardig beschouwd, maar voor God wordt dan een uitzondering gemaakt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156759457
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dan is er ellende. Ellende door de verkrachting, niet door de 'zonde'.
Doordat er zonde is, is er verkrachting. Zonde maakt onvolmaakt. Daarom heeft een mens soms neiging om te verkrachten. Doordat hij onvolmaakt is en die onvolmaaktheid komt omdat hij destijds naar de slang heeft geluisterd. Dat is zonde, onvolmaaktheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')