abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156775588
quote:
We zijn toch echt heterotroof en niet autotroof. Zien we eruit als planten? Hebben we bladgroenkorrels?
pi_156784811
Je hebt op tweakers wel een user die zijn ontbijt en avondeten vervangt door Soylent/Joylent. Mij zou het niets lijken, ik mis teveel de geur, smaak en textuur van eten.
mag het weten
pi_156784898
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 18:01 schreef Joosie200 het volgende:
Je hebt op tweakers wel een user die zijn ontbijt en avondeten vervangt door Soylent/Joylent. Mij zou het niets lijken, ik mis teveel de geur, smaak en textuur van eten.
ik ga het 30 dagen gebruiken.
Na volgende week.(wil niet mijn tentamens verneuken door met mijn voeding te gaan kloten) daarna zal het alleen soms als ontbijt zijn
pi_156795403
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 19:44 schreef tailfox het volgende:
Dus geen FOK!-ers ooit gedaan?
er was wel ooit een topic over, geef dat maar een schopje :P

CUL / Soylent - "Eten van de toekomst" #2
pi_156795981
Heb wel eens 3 dagen op Joylent proberen te leven, op de derde dag had ik echt zo'n zin in iets lekkers, en dan niet een beetje maar echt Obese-style een dikke order gedaan op thuisbezorgd :')
Dat was sowieso al iets aparts, iedereen heeft wel eens zin in vet eten maar ik voelde mij net een vetverslaafde op dat moment. _O-

Volgens mij 2 pizzapunten op en toen zat ik echt propvol.

Neem nu alleen 's ochtends Joylent, enige grote verschil met voorheen is dat ik geen zin in koffie meer heb op het werk.
pi_156796026
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 01:05 schreef tralalala het volgende:
Heb wel eens 3 dagen op Joylent proberen te leven, op de derde dag had ik echt zo'n zin in iets lekkers, en dan niet een beetje maar echt Obese-style een dikke order gedaan op thuisbezorgd :')
Dat was sowieso al iets aparts, iedereen heeft wel eens zin in vet eten maar ik voelde mij net een vetverslaafde op dat moment. _O-

Volgens mij 2 pizzapunten op en toen zat ik echt propvol.

Neem nu alleen 's ochtends Joylent, enige grote verschil met voorheen is dat ik geen zin in koffie meer heb op het werk.
Dit motiveert mij dus om het te proberen.
Gaat wel moeilijk worden ik hou van snacken.
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:50:08 #57
230491 Zith
pls tip
pi_156798775
Ik neem 's ochtends en 's middags soylent. Avondeten doe ik wel gewoon - omdat ik samenwoon en lekker gezellig wil eten :P
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156798857
Het lijkt mij echt een hel. Ik zou het voor een miljoen nog niet elke dag eten.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_156798896
Dat kan best. In het ziekenhuis hebben ze dat ook.
Dat spul ruikt ook heel lekker.
pi_156800432
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:50 schreef Zith het volgende:
Ik neem 's ochtends en 's middags soylent. Avondeten doe ik wel gewoon - omdat ik samenwoon en lekker gezellig wil eten :P
Soylent is toch niet te verkrijgen in de eu?
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:24:31 #61
230491 Zith
pls tip
pi_156800437
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 12:24 schreef tailfox het volgende:
Soylent
Sorry, bedoelde Joylent
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156800666
Weet je wat zo grappig is al mijn vrienden denken dat ik dood zal gaan doordat mijn maag niks meer doet en darmen.
(zo werkt eten toch niet? )
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:12:28 #63
230491 Zith
pls tip
pi_156801341
Nee zo werkt het niet. In je mond maak je 'vast' voedsel in een papje en daar gaan je darmen mee aan de slag. Nu drink je het papje direct.

Verder zijn dingen zoals brood ook niets anders dan poeder (meel, gist) met water (en dan verhit).

Nog verder, al het eten valt op te delen in rauwe chemicalien, deze zitten ook gewoon in je soylent, er is niets bijzonders aan 'vers eten'.

† In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:21:43 #64
230491 Zith
pls tip
pi_156801490
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 21:31 schreef NewBalance het volgende:
En dan is je lichaam na verloop van tijd alleen dat spul gewend en verdraagt het niets meer. Dan wordt je ziek van een burger en kun je niet eens meer normaal van een vakantie genieten tenzij je je koffer volstouwt met astronautenvoedsel? Vind je eten dan zo vies en tijdverspilling?
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:08 schreef Gray het volgende:

[..]

Dit ja.

Waarom is dit zo? Joylent bijvoorbeeld bestaat voor 50% uit lijnzaad en havermout, is dat slechter dan de tarwebloem van je boterham? Er zitten meer vezels in en langzamere koolhydraten. Verder zijn beide producten (vers brood vs joylent) poeders die met water worden gemengd - het brood gaat daarna nog even in de oven.

De koolhydraten zijn van hogere kwaliteit (en je gaat nevernooit 33 gram vezels per dag eten bij normaal -gemiddeld nederlands- eten).
De vetten zijn plantaardig (met veel meer omega3 en -6 dan je met normaal eten zou krijgen elke dag)
De eiwitten zijn plantaardig of op melkbasis.

Het product heeft de kleinste 'footprint' (effect op de natuur) die mogelijk is, en (als je pea-protein neemt ipv whey) compleet zonder inmening van dieren, dus helemaal vegan.

En deze perfecte aantallen vitamines en mineralen ga je ook niet elke dag krijgen met een normaal (gemiddeld nederlands) dieet.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zith op 13-10-2015 13:32:43 ]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:28:45 #65
365231 Fera
Fire & Blood
pi_156801614
Lijkt me interessant om je verslag te lezen. Maar is het niet beter om even met je huisarts te overleggen? Gewoon, of het wel goed idee is om dit te doen en wat de consequenties kunnen zijn?
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_156801662
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:28 schreef Fera het volgende:
Lijkt me interessant om je verslag te lezen. Maar is het niet beter om even met je huisarts te overleggen? Gewoon, of het wel goed idee is om dit te doen en wat de consequenties kunnen zijn?
(ik heb een eigenrisico van 875 euro weet niet of ik gratis naar de huisarts kan)
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:33:41 #67
365231 Fera
Fire & Blood
pi_156801685
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:31 schreef tailfox het volgende:

[..]

(ik heb een eigenrisico van 875 euro weet niet of ik gratis naar de huisarts kan)
Dat zit nu nog gewoon in het basispakket, als het goed is. Gaat niet van je eigen risico af dus.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_156801744
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:33 schreef Fera het volgende:

[..]

Dat zit nu nog gewoon in het basispakket, als het goed is. Gaat niet van je eigen risico af dus.
basis plus.
Dus neem wel aan dat het erin zit dan.
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:39:46 #69
230491 Zith
pls tip
pi_156801800
Voor 30 dagen zou ik de huisarts raadplegen overdreven vinden, genoeg mensen die dit een maand of meer hebben gedaan.

Als je het langer zou doen dan zou het misschien interessant zijn om op dag 1 een bloedtest te doen en op dag 200 ofzo.. maar ook dat zou interessanter zijn bij oudere (en ongezonde) mensen dan bij 19jarigen die niet met overgewicht zitten. :P
pi_156801878
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:39 schreef Zith het volgende:
Voor 30 dagen zou ik de huisarts raadplegen overdreven vinden, genoeg mensen die dit een maand of meer hebben gedaan.

Als je het langer zou doen dan zou het misschien interessant zijn om op dag 1 een bloedtest te doen en op dag 200 ofzo.. maar ook dat zou interessanter zijn bij oudere (en ongezonde) mensen dan bij 19jarigen die niet met overgewicht zitten. :P
ik ga vanavond kijken bij mijn sportschool wat die allemaalextra kunnen meten.
Hun zijn ook diëtist
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:50:14 #71
365231 Fera
Fire & Blood
pi_156802011
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:36 schreef tailfox het volgende:

[..]

basis plus.
Dus neem wel aan dat het erin zit dan.
Ga daar maar vanuit. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:39 schreef Zith het volgende:

Better safe than sorry.
pi_156802029
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:50 schreef Fera het volgende:

[..]

Ga daar maar vanuit. :)

[..]

Better safe than sorry.
maar wat zou de huisarts moeten onderzoeken.
Bloedtest werkt niet alleen een urine test zou verschil in te zien zijn.
pi_156803740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:21 schreef Zith het volgende:

[..]

[..]

Waarom is dit zo? Joylent bijvoorbeeld bestaat voor 50% uit lijnzaad en havermout, is dat slechter dan de tarwebloem van je boterham? Er zitten meer vezels in en langzamere koolhydraten. Verder zijn beide producten (vers brood vs joylent) poeders die met water worden gemengd - het brood gaat daarna nog even in de oven.

De koolhydraten zijn van hogere kwaliteit (en je gaat nevernooit 33 gram vezels per dag eten bij normaal -gemiddeld nederlands- eten).
De vetten zijn plantaardig (met veel meer omega3 en -6 dan je met normaal eten zou krijgen elke dag)
De eiwitten zijn plantaardig of op melkbasis.

Het product heeft de kleinste 'footprint' (effect op de natuur) die mogelijk is, en (als je pea-protein neemt ipv whey) compleet zonder inmening van dieren, dus helemaal vegan.

En deze perfecte aantallen vitamines en mineralen ga je ook niet elke dag krijgen met een normaal (gemiddeld nederlands) dieet.

[ afbeelding ]
Onze lichamen zoeken snel balans en willen efficient in hun omgeving leven. Wanneer je het blootstelt aan alleen vloeibaar voedsel, dan 'vergeet' het hoe vast voedsel af te breken, wat lastiger is dan vloeibaar voedsel.
Dit geldt ook voor bepaalde dieten; zo weet ik dat langdurige vegetarische/veganistische dieten mensen misselijk maken wanneer ze weer eens vlees eten.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:31:53 #74
365231 Fera
Fire & Blood
pi_156803947
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:51 schreef tailfox het volgende:

[..]

maar wat zou de huisarts moeten onderzoeken.
Bloedtest werkt niet alleen een urine test zou verschil in te zien zijn.
Hij hoeft niet per se iets te onderzoeken, maar hij kan je misschien wel uitleggen wat de eventuele gevolgen hier van zijn. Veranderingen in je lichaam. Misschien de gewenning, je de eerste dagen niet lekker voelen of juist later in het proces. Dan kun je daar rekening mee houden en hoef je niet tijdens je experiment je voor elke klacht af te vragen of je moet stoppen of niet. Het is maar een tip.
pi_156803997
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:31 schreef Fera het volgende:

[..]

Hij hoeft niet per se iets te onderzoeken, maar hij kan je misschien wel uitleggen wat de eventuele gevolgen hier van zijn. Veranderingen in je lichaam. Misschien de gewenning, je de eerste dagen niet lekker voelen of juist later in het proces. Dan kun je daar rekening mee houden en hoef je niet tijdens je experiment je voor elke klacht af te vragen of je moet stoppen of niet. Het is maar een tip.
smart.
Ik wel een afspraak maken
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:43:47 #76
230491 Zith
pls tip
pi_156804145
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:18 schreef Gray het volgende:

[..]

Onze lichamen zoeken snel balans en willen efficient in hun omgeving leven. Wanneer je het blootstelt aan alleen vloeibaar voedsel, dan 'vergeet' het hoe vast voedsel af te breken, wat lastiger is dan vloeibaar voedsel.

Ik ben daar niet van overtuigd. Ten eerste omdat de overvloed aan vezels een goede uitdaging zijn voor je darmen, en ten tweede zou je argument dan ook betekenen dat het gezond zou zijn om weinig te kauwen op je eten - en lekker veel brokjes slikt - omdat de darmen dan nog meer training zouden krijgen. Terwijl er altijd gezegd wordt dat je veel moet kauwen (en dus zo veel mogelijk een papje moet maken).

Ik heb wat gezocht maar heb niets kunnen vinden (waarschijnlijk omdat mijn zoekwoorden niet goed zijn :P ), heb je misschien iets?
quote:
Dit geldt ook voor bepaalde dieten; zo weet ik dat langdurige vegetarische/veganistische dieten mensen misselijk maken wanneer ze weer eens vlees eten.
Mijn zoektochten op het academische net laten mij vooral zien dat dit niet waarschijnlijk is. Dezelfde enzymen/bacterien die vlees (vetten en eiwitten) verteren in de darmen zijn ook nodig voor plantaardige vetten en eiwitten. Al zijn er wel tientallen blogs waar mensen het wel claimen, misschien worden ze misselijk van de smaak? Ook komen we als mens net uit een tijd waar we puur seizoensafhankelijk aten. In de zomer vooral groentes, in de herfst veel vlees en in de winter bijna alleen maar granen, in de lente helemaal geen groente.

Verder vind ik dit een vreemd argument. Stel dat het inderdaad waar is dat je lichaam zich een paar dagen moet aanpassen op een nieuw dieet... so what? Moet iemand die ongezond leeft niet naar een gezonder dieet omdat zijn darmen zich moeten aanpassen?
pi_156805147
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:43 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik ben daar niet van overtuigd. Ten eerste omdat de overvloed aan vezels een goede uitdaging zijn voor je darmen, en ten tweede zou je argument dan ook betekenen dat het gezond zou zijn om weinig te kauwen op je eten - en lekker veel brokjes slikt - omdat de darmen dan nog meer training zouden krijgen. Terwijl er altijd gezegd wordt dat je veel moet kauwen (en dus zo veel mogelijk een papje moet maken).
De waarheid ligt zoals vaak, ergens in het midden. Ja, kauwen is goed, oa doordat voedsel in kleine stukjes beter verteert, maar ook omdat speeksel een rol speelt in de spijsvertering.

Verder, maar dit weet ik niet zeker, bevat vast voedsel andere vezels, die we ook nodig hebben.

Als laatste, ons spijsverteringskanaal wordt aangestuurd door spieren, die zoals alle spieren, uit vorm raken wanneer je ze niet blijft gebruiken. Dus de eerste keer dat je een brok voedsel tot je neemt, na een periode van vloeibaar eten, ga je krampen krijgen en wellicht verstoppingen. Veel plezier daarmee. :D

quote:
Ik heb wat gezocht maar heb niets kunnen vinden (waarschijnlijk omdat mijn zoekwoorden niet goed zijn :P ), heb je misschien iets?
Heb je gezocht op vloeibaar voedsel dieten? In het Engels? Ontwenningsverschijnselen?

quote:
[..]

Mijn zoektochten op het academische net laten mij vooral zien dat dit niet waarschijnlijk is. Dezelfde enzymen/bacterien die vlees (vetten en eiwitten) verteren in de darmen zijn ook nodig voor plantaardige vetten en eiwitten.
Dat meen je niet, mag ik hopen. Planten en dieren verschillen ontzettend veel van elkaar. Bepaalde stoffen ga je nooit vinden in de ene variant, terwijl die in de andere veelvuldig aanwezig zijn. Hoogstens analogen, maar die kunnen zelfs ongewenst zijn, zoals fyto-oestrogenen in bier en soya bijvoorbeeld (biertietjes!).

quote:
Al zijn er wel tientallen blogs waar mensen het wel claimen, misschien worden ze misselijk van de smaak? Ook komen we als mens net uit een tijd waar we puur seizoensafhankelijk aten. In de zomer vooral groentes, in de herfst veel vlees en in de winter bijna alleen maar granen, in de lente helemaal geen groente.
Denk dat maar weinig blogs echt betrouwbaar zijn, omdat veel mensen zich emotioneel laten leiden wanneer ze spreken over een 'lifestyle'. Al valt dat hier ook van te zeggen natuurlijk. :P

quote:
Verder vind ik dit een vreemd argument. Stel dat het inderdaad waar is dat je lichaam zich een paar dagen moet aanpassen op een nieuw dieet... so what? Moet iemand die ongezond leeft niet naar een gezonder dieet omdat zijn darmen zich moeten aanpassen?
Je kan het natuurlijk als een signaal zien, maar nee, gewenning is an sich geen probleem. Dus kijk je naar andere feiten, zoals de statistieken over vegetarisme. Of kijk simpelweg naar een vegetarier zelf, doorgaans met een blekere huid en doffer haar. Of hun kinderen, die 30% (als ik het me goed herinner) meer kans hebben op allergieen en geboorteafwijkingen.

Het is jouw leven, dus doe wat je wil. Ik hoop alleen niet dat je anderen gaat adviseren voor dit soort levensstijlen, want het doet aantoonbaar kwaad. Van 'gezond' is hier geen sprake. Goed gezind misschien, maar niet gezond.

Zelf gebruik ik graag de snijtanden die mijn moeder (natuur) me gegeven heeft en de bijbehorende lichaamseigenschappen om vlees te consumeren. Met mate en variatie uiteraard.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gray op 13-10-2015 17:19:44 ]
  † In Memoriam † dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:27:11 #78
230491 Zith
pls tip
pi_156806290
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 16:33 schreef Gray het volgende:

[..]

De waarheid ligt zoals vaak, ergens in het midden. Ja, kauwen is goed, oa doordat voedsel in kleine stukjes beter verteert, maar ook omdat speeksel een rol speelt in de spijsvertering.

Speeksel en kauwen zorgen beiden voor betere vertering. De brokjes worden er zo goed mogelijk door ontbonden zodat de darmen er de nutrienten uit kunnen halen. Beide functies proberen dus iets te bereiken wat al aanwezig is bij soylent. Waarom het een dan beter zou zijn dan het andere zie ik dus niet zo. We moeten het onze darmen niet makkelijk maken, maar wel zo veel mogelijk doen om het onze darmen makkelijk te maken?
quote:
Verder, maar dit weet ik niet zeker, bevat vast voedsel andere vezels, die we ook nodig hebben.

Er is niet iets magisch aan vast voedsel hoor, als je het vriesdroogt en verpulverd is het gewoon een hoopje poeder met dezelfde nutrienten en vezels. Er zijn twee soorten vezels, fermenteerbare en niet fermenteerbare, de ene gaat ontverandert door je lichaam en poep je uit, de ander voedt deels bacterien in je dikke darm. Beiden worden niet verteert in je dunne darm en leveren dus geen nutrienten.

Beiden zijn aanwezig in Soylent/Joylent dankzij de havermeel, lijnzaad en sojameel. Verder eet je bij Joylent 33 gram vezels per dag, volgens wikipedia (de bron naar de Gezondheidsraad werkt niet meer) behaalt maar 5 tot 10% van de Nederlanders deze hoeveelheid.

quote:
[..]

Heb je gezocht op vloeibaar voedsel dieten? In het Engels? Ontwenningsverschijnselen?

[..]

Dat meen je niet, mag ik hopen. Planten en dieren verschillen ontzettend veel van elkaar. Bepaalde stoffen ga je nooit vinden in de ene variant, terwijl die in de andere veelvuldig aanwezig zijn.

http://sciencenordic.com/does-meat-make-vegetarians-ill

quote:
Professor Birger Svihus of the Norwegian University of Life Sciences (UMB)’s Department of Animal and Aquaculture Sciences can make some educated guesses based on his general knowledge of the human digestive system.

“There’s no reason to believe we get sick. I can’t conceive of our bodies losing the capability to tackle meat,” he says.

“The nutrients in meats also have to be digested when we eat other foods. The enzymes that the body produces to break down meat proteins are also used to metabolize plant proteins.”
Daar had ik deze info vandaan, misschien heb je betere bronnen (want een interview is wat magertjes :P ).

quote:
Hoogstens analogen, maar die kunnen zelfs ongewenst zijn, zoals fyto-oestrogenen in bier en soya bijvoorbeeld (biertietjes!).
Een oude legende die maar moeilijk te verbannen is. Er is geen bewijs dat soja (en zijn isoflavones) voor gynecomastie zorgen. Hele landen leven op soja dieeten zonder dat de mannen met borsten lopen.

quote:
[..]

Denk dat maar weinig blogs echt betrouwbaar zijn, omdat veel mensen zich emotioneel laten leiden wanneer ze spreken over een 'lifestyle'. Al valt dat hier ook van te zeggen natuurlijk. :P

Ben ik het helemaal mee eens :)
quote:
[..]

Je kan het natuurlijk als een signaal zien, maar nee, gewenning is an sich geen probleem. Dus kijk je naar andere feiten, zoals de statistieken over vegetarisme. Of kijk simpelweg naar een vegetarier zelf, doorgaans met een blekere huid en doffer haar. Of hun kinderen, die 30% (als ik het me goed herinner) meer kans hebben op allergieen en geboorteafwijkingen.

Klopt, vegetariers hebben veel moeite om aan alle aanbevolen hoeveelheden nutrienten te voldoen...

quote:
Het is jouw leven, dus doe wat je wil. Ik hoop alleen niet dat je anderen gaat adviseren voor dit soort levensstijlen, want het doet aantoonbaar kwaad. Van 'gezond' is hier geen sprake. Goed gezind misschien, maar niet gezond.

Meh, jammer dat je het oppeens over zo'n boeg gooit. Want nu kunnen we de discussie weer opnieuw beginnen;

Hoe doet soylent aantoonbaar kwaad?

Is het slecht om havermout, lijnzaad, sojameel en melkeiwitten te eten op zo'n manier dat alle macro- en micronutrienten op de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zitten? Is er iets magisch aan ' vast voedsel ' wat niet in macro- en micronutrienten te kwantificeren is? Komt het door het ontbreken van het kauwen en speeksel, terwijl deze twee dienen voor het ' tot pap maken ' van vast voedsel, wat je al hebt bij soylent? Komt het door de vezels, waarvan een soylent drinker er veel meer van krijgt dan de gemiddelde brood- en muslietende nederlander?

Kunt je het precies aangeven, in plaats van met een aantal punten te komen waarbij - als ik aangeef dat deze niet volledig zijn - je weer met nieuwe punten komt?

Het is op alle kwantificeerbare punten gezonder dan een gemiddeld Nederlands dieet.
pi_156806499
Interessant ben wel benieuwd.
Volgende week tentamens en dan begin ik
pi_156806647
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:27 schreef Zith het volgende:

[..]

Speeksel en kauwen zorgen beiden voor betere vertering. De brokjes worden er zo goed mogelijk door ontbonden zodat de darmen er de nutrienten uit kunnen halen. Beide functies doen proberen dus iets te bereiken wat al aanwezig is bij soylent. Waarom het een dan beter zou zijn dan het andere zie ik dus niet zo. We moeten het onze darmen niet makkelijk maken, maar wel zo veel mogelijk doen om het onze darmen makkelijk te maken?

[..]

Er is niet iets magisch aan vast voedsel hoor, als je het vriesdroogt en verpulverd is het gewoon een hoopje poeder met dezelfde nutrienten en vezels. Er zijn twee soorten vezels, fermenteerbare en niet fermenteerbare, de ene gaat ontverandert door je lichaam en poep je uit, de ander voedt deels bacterien in je dikke darm. Beiden worden niet verteert in je dunne darm en leveren dus geen nutrienten.

Beiden zijn aanwezig in Soylent/Joylent dankzij de havermeel, lijnzaad en sojameel. Verder eet je bij Joylent 33 gram vezels per dag, volgens wikipedia (de bron naar de Gezondheidsraad werkt niet meer) behaalt maar 5 tot 10% van de Nederlanders deze hoeveelheid.
Het ingewikkelde van ons spijsverteringskanaal is dat niet alles overal wordt opgenomen en afgebroken. Zetmeel verteert in de mond, suikers neem je oa op in de maag, vetten worden na de galblaas afgebroken, zout wordt opgenomen via de nieren, en water in de dikke darm. Ga zo maar door.

Kauwen zorgt simpelweg voor oppervlakte-vergroting, zodat enzymen meer plek hebben om hun taak uit te voeren.

Voedsel heeft een reistijd, nutriënten een opnamesnelheid. Je ziet vast al waar dit naar toe gaat; voedsel wordt het meest efficiënt opgenomen wanneer het voldoende lang op de juiste plek blijft, in niet te grote stukken, en niet te klein.
Om nog maar niet te spreken van allerlei matrix-effecten die optreden bij samenstellingen. Een minuscule verandering in een tablet bijvoorbeeld, kan opname halveren of verdubbelen. Dit is voor voedsel evenzo.

Wat fermenteren van vezels (?) met onze spijsvertering te maken heeft is me volstrekt onduidelijk.

quote:
[..]

http://sciencenordic.com/does-meat-make-vegetarians-ill

[..]

Daar had ik deze info vandaan, misschien heb je betere bronnen (want een interview is wat magertjes :P ).
Voor een professor vind ik het wat ongepast om van "geloven" te spreken, en niet van feiten of zelfs al geïnformeerde argumenten voor een stelling.

Sorry, maar hier kan ik niet zoveel mee.

quote:
[..]

Klopt, vegetariers hebben veel moeite om aan alle aanbevolen hoeveelheden nutrienten te voldoen...
Bepaalde nutriënten zullen ze geheel niet binnenkrijgen. Vooral van sporenelementen in voedsel weten we nog onvoldoende.

quote:
[..]

Meh, jammer dat je het oppeens over zo'n boeg gooit. Want nu kunnen we de discussie weer opnieuw beginnen; Hoe doet soylent aantoonbaar kwaad? Is het slecht om havermout, lijnzaad, sojameel en melkeiwitten te eten op zo'n manier dat alle macro- en micronutrienten op de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zitten? Is er iets magisch aan ' vast voedsel ' wat niet in macro- en micronutrienten te kwantificeren is? Komt het door het ontbreken van het kauwen en speeksel, terwijl deze twee dienen voor het ' tot pap maken ' van vast voedsel, wat je al hebt bij soylent? Komt het door de vezels, waarvan een soylent drinker er veel meer van krijgt dan de gemiddelde brood- en muslietende nederlander?

Kunt je het precies aangeven, in plaats van met een aantal punten te komen waarbij - als ik aangeef dat deze niet volledig zijn - je weer met nieuwe punten komt?

Het is op alle kwantificeerbare punten gezonder dan een gemiddeld Nederlands dieet.
Ik weet niet wat Soylent is, behalve brokken gerecycled mensenvlees, en heb niet de behoefte om aan productverheerlijking te doen.

Keyword dat ik zou aanraden om je op in te lezen is matrix-effecten, maar op het onderwerp van vloeibaar voedsel zijn zat artikelen te vinden die je in hapklare brokken tot je kan nemen.

Zat wetenschappelijke onderzoeken, simpelweg te vinden in artikelen via "liquid diet versus solid food", laten de nadelen van vloeibaar voedsel zien. Laat je overtuigen door feiten, alsjeblieft niet door mij.

Zelf kwam ik net dit artikel tegen van de NY Times, met een van de beste voedingsadviezen die ik ooit zo mooi verwoord heb gezien:

Eat food. Not too much. Mostly plants.

Die gaat op de lees-agenda voor later. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Gray op 13-10-2015 17:56:14 ]
  woensdag 14 oktober 2015 @ 09:36:49 #81
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156824862
quote:
10s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 18:34 schreef tailfox het volgende:

[..]

Ik ben zelf meer bang over 2300 kcal per dag.
Dat is echt een hoop minder voor mij.
Dan reken je uit wat je nodig hebt, en pas je je dosis daar op aan.

Ik heb het uit interesse ook gedaan ongeveer een half jaar terug. Een week lang alleen op Joylent geleefd in plaats van een maand. Opvallendste resultaten voor mij waren de veranderingen in kleur en consistentie van m'n ontlasting (en de frequentie die gelijk bleef). Ik verbaasde me erover dat het voldoende vullend was en ook niet sneller tot een hongergevoel leidde. Verder geen verschil in energie/gezondheid gemerkt.

Na een week weer begonnen met normaal eten ('s ochtends de laatste Joylent, daarna weer normaal), wat wel weer even wennen was om te kauwen, structuur te voelen in je mond, e.d. Verder ging die overgang wel soepel, al had ik bij beide overgangen (naar Joylent en weer terug) het idee dat ik wat gassig was...

(Volgens een vriend van me die er nu nog veel actiever mee is, heeft Queal lekkerdere smaken)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156849013
Weet iemand of die chocolade smaak te even is?
Hou niet van de chocolade ijs smaak en ga die anders niet bestellen.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 12:33:10 #83
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156849409
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 12:10 schreef tailfox het volgende:
Weet iemand of die chocolade smaak te even is?
Hou niet van de chocolade ijs smaak en ga die anders niet bestellen.
Ik vond chocolade en banaan het lekkerst. Daarna aardbei, en vanille het minst lekker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156849443
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 12:33 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik vond chocolade en banaan het lekkerst. Daarna aardbei, en vanille het minst lekker.
wat voor chocolade is het?
  donderdag 15 oktober 2015 @ 12:41:36 #85
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156849562
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 12:35 schreef tailfox het volgende:

[..]

wat voor chocolade is het?
Beetje Nesquick chocolademelk smaak, maar dan met meer structuur vanwege de tarwe/haver meuk die erin zit.
pi_156849584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 12:41 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Beetje Nesquick chocolademelk smaak, maar dan met meer structuur vanwege de tarwe/haver meuk die erin zit.
Daar kan ik mee leven.
Vandaag of morgen bestellen.
pi_156850409
Ik vind aardbei en vanille juist het lekkerste, daarna banaan en chocolade vond ik ronduit smerig. :P
pi_156856922
Zo bestelling gedaan.
8 keer banaan
6 keer chocolade
7 keer aardbij
9 keer vanille
  donderdag 15 oktober 2015 @ 19:16:06 #89
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156857268
Van die banaan en vanille ga je spijt krijgen. Shakes in die smaken zijn echtttt vies :D :@
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_156857287
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:16 schreef Molo het volgende:
Van die banaan en vanille ga je spijt krijgen. Shakes in die smaken zijn echtttt vies :D :@
ik heb banaan geproefd en dat was wel oke
  donderdag 15 oktober 2015 @ 19:18:22 #91
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156857337
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:16 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik heb banaan geproefd en dat was wel oke
Ah ok. Nou ben benieuwd of je het vol houdt :D
pi_156857410
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:18 schreef Molo het volgende:

[..]

Ah ok. Nou ben benieuwd of je het vol houdt :D
ik ook. Maarja heb wel vaker rare eet dingen gedaan.
Zoals 5-2 . 2 dagen in de week leven van een bakje muesli
  donderdag 15 oktober 2015 @ 19:23:12 #93
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156857453
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:21 schreef tailfox het volgende:

[..]

ik ook. Maarja heb wel vaker rare eet dingen gedaan.
Zoals 5-2 . 2 dagen in de week leven van een bakje muesli
Ben je daarom zo skinny?

* Molo dat ook eens gaat proberen
pi_156857551
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:23 schreef Molo het volgende:

[..]

Ben je daarom zo skinny?

* Molo dat ook eens gaat proberen
Ben ik skinny?
Nee theorie van 5-2 is het volgende.
http://jessevandervelde.c(...)ten-met-tussenpozen/

Maar dit topic gaat over het alleen toenemen van voedingsstoffen
  donderdag 15 oktober 2015 @ 19:27:47 #95
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156857587
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:26 schreef tailfox het volgende:

[..]

Ben ik skinny?
Nee theorie van 5-2 is het volgende.
http://jessevandervelde.c(...)ten-met-tussenpozen/

Maar dit topic gaat over het alleen toenemen van voedingsstoffen
Ja jij bent skinny :D

En ik ken die theorie, is interessant wel, alleen niks voor mij. Eten O+
pi_156946851
Wachten op bestelling duurt lang.
pi_157002985
Vrijdag begin ik
pi_157017481
Pakket is binnen jezus wat veel zakjes
pi_157018180
Uwhh waar is een schepje?
  donderdag 22 oktober 2015 @ 15:45:31 #100
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_157018379
Heb er wel eens een reportage van gezien en de journalist in kwestie was heel blij dat ie na de duur van dat experiment terug gewoon mocht eten, omdat die shakes heel erg gingen vervelen. Ik dacht niet dat er gezondheidserwijs veel mis was om alleen op die shakes te leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')