abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 oktober 2015 @ 21:39:01 #151
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_156861774
quote:
6s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 20:47 schreef Blistering het volgende:

[..]

Wat een kneus. Helemaal als je dan in ogenschouw neemt wat hij heeft gedaan met de KLM livery :r
Hij heeft niks over EVA gezegd hoor :P (ik heb KLM vervangen voor EVA), maar dat is zijn lulverhaal om de nieuwe KLM-livery goed te praten (en dus impliciet alle rechte-cheatline-liveries afkraakt):

https://blog.klm.com/am-i-the-only-one-who-sees-a-dolphin-here/
  donderdag 15 oktober 2015 @ 21:44:30 #152
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_156862003
quote:
6s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 20:02 schreef Blistering het volgende:
Wow, EVA Air 787 O+ Schitterende livery.
Mwah, die rode lijn mag aan de voorkant best wat naar beneden buigen. ;)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_156874253


Over een paar uur verdwijnt de zoveelste naam in de Amerikaanse luchtvaart.

Om 10:05 lokale tijd (16:05 uur Nederlandse tijd) vertrekt een US Airways Airbus A321 (N152UW, hierboven) vanuit Philadelphia naar Charlotte waar het om 12:04 uur aankomt.
Om 14:35 uur vliegt het door naar Phoenix waar het om 16:01 uur (lokale tijd) aankomt.
Om 17:10 vertrekt het naar San Francisco waar het om 19:12 arriveert.
Om 21:55 uur zal het de allerlaatste US Airways vlucht uitvoeren als red-eye terug naar Philadelphia waar het om 06:18 uur (lokale tijd, 12:18 uur NL-tijd) de volgende dag - 17 oktober - arriveert.
Op elke stop (hubs van US Airways) zullen festiviteiten plaatsvinden.



Dan is het na ruim 76 jaar over en uit voor US Airways dat op 7 maart 1939 haar eerste vlucht vloog; vandaar zal deze laatste rondvlucht boven de VS worden uitgevoerd als US1939.
Hierna zal de website op zwart gaan, luchthavenbalies en borden omgebouwd.

American Airlines heeft 1900 extra (full- en part-time) werknemers aangenomen om de omschakeling naar de enkelvoudige reserveringssysteem soepel te laten verlopen en heeft ruim 9600 huidige werknemers speciale training gegeven. Dit om problemen zoals bij de omschakeling bij Continental en United in 2010 en US Airways met America West in 2007 te voorkomen.

Op de foto hieronder het begin van de maatschappij; een Stinson Reliant vliegt laag over de grond en een haak grijpt het touw waarin de post vastgemaakt zit. Afleveren van post gebeurde door het te droppen.



US Airways werd in 1937 opgericht als All American Aviation Company en begon in 1939 met het uitvoeren van vluchten. In 1949 werd de naam veranderd in All American Airways wanneer het overgaat van het vervoeren van post naar passagiers. In 1953 wordt de naam weer veranderd naar Allegheny Airlines.

Hier N745VJ , een Airbus A319 in Allegheny livery. Let op de nieuwe American titles.



Na de Airline Deregulation Act van 1979 (waarbij de controle door de overheid op de airlines en routes werd afgebroken) werd de naam veranderd in USAir en in 1996 kreeg het de huidige naam US Airways.

De wetgeving had enorme gevolgen; een decennium later was US Airways een van de 7 overgebleven legacy-carriers van de VS, naast American, Continental, Delta, Northwest, Trans World Airlines (TWA) en Pan American Airways (Pan Am). Die laatste focuste zich uitsluitend op internationale vluchten en was de onofficiële nationale luchtvaartmaatschappij van de VS.

De hevige concurrentie die uit de deregulering volgde zorgde voor stevige verliezen bij de luchtvaartmaatschappijen, conflicten met vakbonden en in de jaren die volgden gingen talloze maatschappijen failliet (Eastern Airlines, Braniff International Airways, Midway Airlines en het legendarische Pan American Airways (Pan Am) of werden overgenomen of fuseerden (National Airlines, Trans World Airlines (TWA), Northwest Airlines en Continental Airlines) om maar slechts enkelen van de tientallen maatschappijen te noemen.

In de jaren '70 had Allegheny Airlines de grootste vloot van McDonnell Douglas DC-9 ter wereld en nadat McDonnell Douglas geen goede vervanger voor de DC-9-50 kon aanbieden werd de maatschappij de launch customer van de Boeing 737-300.

Nu USAir geheten nam het in die tijd Piedmont Airlines en Pacific Southwest Airlines over.
De overname van Piedmont in 1989 was de grootste fusie tot die tijd en maakte USAir tot een van de grootste maatschappijen ter wereld met meer dan 5000 vluchten per dag.

In de jaren '90 ontving USAir financiële steun van British Airways wat resulteerde in BA 767's die opereerden voor USAir en in een van de eerste trans-Atlantische allianties.
Dit eindigde echter in rechtzaken toen BA een alliantie aanging met American Airlines.

Een BA 767 die voor USAir opereert, afgebeeld in Miami 1993:


Op 6 november 1996 - vlak voor de rebranding naar US Airways - plaatste US Airways een order voor 400 Airbus A320-series toestellen met een firm order van 120 toestellen. Dat was op dat moment de grootste order in de luchtvaartgeschiedenis. Ten tijde van de samenvoering van US Airways en American Airlines begin 2015 had US Airways 263 toestellen van de A320-serie en had hiermee de grootste A320-serie vloot ter wereld, met 114 A321 toestellen de grootste A321 vloot ter wereld en met 287 Airbus toestellen (met ook de A330 erbij) de grootste Airbus vloot ter wereld.

MetroJet en USAir op de luchthaven van Boston; 1999:


De aanslagen van 11 september 2001 had ook voor US Airways grote gevolgen; op 24 september
(13 dagen na de aanslagen) werd aangekondigd dat hun toch al niet goed lopende low-cost dochtermaatschappij MetroJet werd opgeheven. Toen in december dat jaar de laatste 737 uit service ging waren het aantal vluchten op de MetroJet thuishaven Baltimore–Washington Airport door het vertrek van MetroJet met 60% gedaald. Duizenden werknemers kwamen op straat te staan.
US Airways was tevens de grootste maatschappij op Washington National Airport, de luchthaven die dichtbij o.a. het Witte Huis en het Washington Monument ligt. Na de aanslagen ging deze luchthaven wekenlang op slot en daarna waren er restricties opgelegd; als grootste operator op de luchthaven had ook dit grote gevolgen voor de maatschappij.

Ronald Reagan Washington National Airport in 2005 met een vloot van US Airways Express; de regionale tak van US Airways die ruwweg 60% van de vluchten van US Airways uitvoert en vanaf morgen door het leven zal gaan als American Eagle; de regionale tak van American Airlines.


Op 11 augustus 2002 kwam het terecht in Chapter 11 bankruptcy; min of meer vergelijkbaar met uitstel van betaling. Het kreeg een kapitaalinjectie van $900 miljoen, de Air Transportation Stabilization Board stond hier garant voor.
Deze organisatie werd opgericht om de luchtvaartmaatschappijen te helpen na de aanslagen en gevolgen daarvan (o.a. de totale stop op vluchtenbewegingen op de daaropvolgende dagen).
De Air Transportation Safety and System Stabilization Act werd 12 dagen na de aanslagen op 23 september door president Bush ondertekend.
US Airways was niet de enige; de organisatie stond garant voor rond de $1.6 miljard aan leningen aan American Trans Air, Aloha Airlines, Frontier Airlines, US Airways, World Airways en America West Airlines. Aanvragen van meerdere maatschappijen werden geweigerd; onder andere de aanvraag van United Airlines voor een garantie van $1.8 miljard.

In 2003 kwam de maatschappij weer terucht in Chapter 11 bankrupty; de 2e keer in 2 jaar.
In 2005 fuseerden de dan bankroete US Airways met America West Airlines; het management na de fusie lag nu bij America West.



Na jaren van faillissementen, fusies en overnames zijn er in de VS nu nog maar drie legacy
carriers - maatschappijen die voor deze wet hun interstate routes hadden - over; Delta Airlines, United Airlines en nu American Airlines waarin US Airways wordt opgenomen.
Plannen voor deze fusie werden in februari 2013 bekend gemaakt en op 9 december dat jaar fuseerden de holdings. Op 31 maart 2014 verliet US Airways de Star Alliance alliantie en trad het toe tot Oneworld.
Op 8 april 2015 gaf de Federal Aviation Administration (FAA) een enkelvoudig operating certificate waarmee ze vanaf die datum een maatschappij zijn.
Deze laatste vier vluchten vandaag zijn de laatste onder de US Airways branding.

Op 27 september 2014 kwam voor het eerst in jaren weer een vliegtuig in American Airlines livery naar Schiphol; een Boeing 757-200 met registratie N939UW; de eerste US Airways Boeing 757 die omgespoten werd in de nieuwe AA livery. Dit was op de dagelijkse vlucht van/naar Philadelphia:



De American Airlines Group vormt nu de grootste private luchtvaartmaatschappij ter wereld gemeten in omzet, winst en vloot met meer dan 100.000 werknemers, 6700 dagelijkse vluchten naar 339 lokaties in 54 landen wereldwijd en een vloot van 983 mainline jets en 566 regionale jets van dochterbedrijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-10-2015 13:27:14 ]
pi_156876100
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 13:15 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
US Airways was tevens de grootste maatschappij op Washington National Airport, de luchthaven die dichtbij o.a. het Witte Huis en het Washington Monument ligt. Na de aanslagen ging deze luchthaven wekenlang op slot en daarna waren er restricties opgelegd; als grootste operator op de luchthaven had ook dit grote gevolgen voor de maatschappij.
Net even gekeken op Google Maps, die luchthaven ligt echt dicht bij het Pentagon en de rest van het machtscentrum :D
In 2004 heb ik met Us Airways gevlogen naar New York, nostalgie ;(


[ Bericht 3% gewijzigd door bluemoon23 op 16-10-2015 15:09:37 ]
pi_156876312
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 14:52 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Net even gekeken op Google Maps, die luchthaven ligt echt dicht bij het Pentagon en de rest van het machtscentrum :D

Ben er een keer geland. Één van de mooiere landingen om mee te maken. Verbaasde me er over hoe dichtbij je langs die belangrijke gebouwen komt.
pi_156876347
Ik ben ook wel eens in DC geweest, maar dat was met de auto.
Nooit gerealiseerd dat dit vliegveld zo dichtbij ligt.
pi_156878275
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 15:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik ben ook wel eens in DC geweest, maar dat was met de auto.
Nooit gerealiseerd dat dit vliegveld zo dichtbij ligt.
Nouja als je over the Mall loopt zie je vrijwel continu vliegtuigen landen of opstijgen toch :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:46:12 #158
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_156878393
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 16:39 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nouja als je over the Mall loopt zie je vrijwel continu vliegtuigen landen of opstijgen toch :)
Ja. Stomtoevallig liep ik afgelopen juli over the Mall toen de eerste 787-9 van Vietnam Airlines een bezoekje bracht aan Reagan National. Was toch wel gek om die daar te zien :P
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:01:35 #159
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_156895141
Filmpje van een A380 vanuit een (klein) vliegtuigje boven Dubai.

https://www.facebook.com/(...)os/1645950695671302/

  zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:17:22 #160
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_156895358
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 12:01 schreef OEM het volgende:
Filmpje van een A380 vanuit een (klein) vliegtuigje boven Dubai.

https://www.facebook.com/(...)os/1645950695671302/

[ afbeelding ]
Wtf?!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:19:00 #161
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_156895381
Zou gaan om opnames voor emirates.

http://www.airlive.net/20(...)ew-emirates.html?m=1
Tics van je petten.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:20:47 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_156895412
Dat mag ik wel hopen ja :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 16:54:07 #163
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_156900105
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:21 schreef flipsen het volgende:
Lekker aan het filmen bij het opstijgen, zie je dit :D
http://frontpage.fok.nl/w(...)eer-je-opstijgt.html
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:18 schreef OEM het volgende:
De bekende ontwerpfout van Airbus weer... je vraagt je af waarom ze dat niet een keer fixen.
En het is weer raak. Dit keer Tigerair, gisteren

http://www.channelnewsasi(...)ight-to/2199734.html

  zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:58:58 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_156901293
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 16:54 schreef OEM het volgende:

[..]

[..]

En het is weer raak. Dit keer Tigerair, gisteren

http://www.channelnewsasi(...)ight-to/2199734.html

[ afbeelding ]
Zoiets heb ik een keer meegemaakt tijdens een vlucht met een 747 van KLM. Tijdens de start zag ik dat er een stroomlijnkap van onder de vleugels af viel. Dit heb ik toen nog wel gemeld en we zijn gewoon doorgevlogen.
  PR/Manusje van alles zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:00:50 #165
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_156901331
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 16:54 schreef OEM het volgende:

[..]

[..]

En het is weer raak. Dit keer Tigerair, gisteren

http://www.channelnewsasi(...)ight-to/2199734.html

[ afbeelding ]
Extra koeling. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:38:31 #166
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:16:40 #167
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_156907035
Chicago O'Hare heeft afgelopen donderdag weer een nieuwe runway geopend: 10R/28L
http://www.chicagotribune(...)-20151015-story.html

Dat betekent dat ORD nu 9 (!) runways heeft (waarbij opgemerkt moet worden dat 14L/32R niet meer actief gebruikt wordt).



Dit gaat het op termijn worden:

pi_156931705
Over een paar minuten aflevering 2 op BBC2 (22:00 - 23:00 uur):

Britain's Ultimate Pilots: Inside the RAF
quote:
Episode 2 of 4

The summer flying season for Britain's world class pilots is well underway and tensions are running high. At the UK's largest air show in Gloucestershire, the Red Arrows are battling with the weather. Recreating an 18-plane World War II scramble is putting the RAF Hurricane Pilots through their paces. And to salute the Battle of Britain veterans, the Typhoon Fighter jet pilot has a very special ace up its sleeve... an emotionally charged synchro with a Spitfire.
pi_156942492
Rolls Royce is ondertussen bezig met hun verbeterde versie van de Trent 1000; de Trent 1000 TEN.
Deze motoren worden inzet op de Boeing 787.

Onlangs hebben ze 1000 TEN onder hun 747-200 flying testbed gehangen; dat wordt interessant landen met zijwind. :P


  maandag 19 oktober 2015 @ 14:03:27 #170
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_156943698
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 21:16 schreef OEM het volgende:
Chicago O'Hare heeft afgelopen donderdag weer een nieuwe runway geopend: 10R/28L
http://www.chicagotribune(...)-20151015-story.html

Dat betekent dat ORD nu 9 (!) runways heeft (waarbij opgemerkt moet worden dat 14L/32R niet meer actief gebruikt wordt).

[ afbeelding ]

Dit gaat het op termijn worden:

[ afbeelding ]
Wat een banen zeg. Wel weinig variatie. De wind zal daar veel uit een richting komen denk ik.
  maandag 19 oktober 2015 @ 15:14:12 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_156945180
Iemand een idee waarom de PHTFL vanuit Cancun zoveel vertraging had?
pi_156950325
quote:
Onlangs hebben ze 1000 TEN onder hun 747-200 flying testbed gehangen; dat wordt interessant landen met zijwind. :P
Veel bodemspeling hebben ze niet! Maar toch mooi dat er een toestel met vier motoren beschikbaar is om motoren voor tweemotorige toestellen te testen (;
--
pi_156955355


De 2e 787-9 voor KLM (PH-BHC) vliegt momenteel haar eerste vlucht: http://www.flightradar24.com/BOE235/7bf596a

Eerste taxi-test was ook vandaag.
pi_156956242
De BHC heeft hexcode 4851AE. Weet iemand die van de BHA?
--
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:59:14 #175
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_156972733
Engine cowlings... next up: Eurowings
quote:
An Eurowings Airbus A330-200 on behalf of Germanwings, registration D-AXGA performing flight 4U-592 from Cologne/Bonn (Germany) to Palma Mallorca,SP (Spain) with 169 passengers and 13 crew, departed Cologne's runway 14L when the engine access doors of the left hand engine (CF6) opened and separated. The crew continued the flight and in absence of abnormal indications landed in Palma Mallorca without further incident about 2 hours later.

http://avherald.com/h?art(...)d&utm_medium=twitter


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')