quote:Baltische staten ontzien in nieuwe verdeelsleutel
EU: Duizenden extra asielzoekers naar NL
Nederland moet tussen de 7000 en 8000 asielzoekers opnemen bovenop de 2000 die het voor de zomer al had toegezegd. Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke verdeelsleutel om 120.000 vluchtelingen over de EU-lidstaten te verdelen, die woensdag door Europese commissievoorzitter Jean-Claude Juncker en eurocommissaris Frans Timmermans wordt gepresenteerd.
Het Nederlandse aandeel is nu 6 procent, terwijl dat in het voor de zomer gesloten compromis nog 5,2 procent was.
In het plan krijgen de Baltische staten minder vluchtelingen, waardoor bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Frankrijk er meer op moet nemen. Estland, Letland en Litouwen hadden voor de zomer al geklaagd dat het opnemen van meer vluchtelingen tot een cultuurschok in die landen zou leiden.
De her te verdelen vluchtelingen komen voor het overgrote deel uit Griekenland (50.400) en Hongarije (54.000), maar ook zitten er 15.600 vluchtelingen bij die in Italië zijn aangekomen.
Dan ben je dus nog niet zo oud. Het probleem zit echter niet in de opvang van asielzoekers zelf, maar in het feit dat er geen bovengrens wordt gesteld op de aantallen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Gelukkig maar, al gedurende mijn hele leven worden er asielzoekers opgevangen. Zou ik nooit meer lekker kunnen slapen.
Dat laatste is wel een gegeven waar veel Nederlanders behoefte aan hebben. Op een gegeven moment kom je ook op een punt waar je de asielzoekers zelf niet eens meer een redelijk prettig land aan kunt bieden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:08 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dan ben je dus nog niet zo oud. Het probleem zit echter niet in de opvang van asielzoekers zelf, maar in het feit dat er geen bovengrens wordt gesteld op de aantallen.
Omdat deze topicreeks eigenlijk alleen over de verdeelsleutel gaat.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:12 schreef Geralt het volgende:
Die verdeelsleutel is toch al compleet achterhaald? Er zijn er nu al meer in Nederland dan dat.
Waarom staat die verdeelsleutel er nog steeds bij in elk topic? Om ons te laten denken dat er "maar" 7000 in totaal naar ons land komen of wat?
Ja leuk en aardig en alles, maar de aantallen daar doen totaal niet meer ter zake. En als het over het percentage gaat en als je dat doorrekent naar wat er in totaal nu de EU aan het overspoelen is dan staat ons nog wat te wachten.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat deze topicreeks eigenlijk alleen over de verdeelsleutel gaat.
Percentages zouden beter zijn misschien. Als daar behoefte aan is.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Omdat deze topicreeks eigenlijk alleen over de verdeelsleutel gaat.
Er is echter nog geen politicus (behalve Wilders) die het aandurft om die bovengrens bespreekbaar te maken. Dat is vooral politieke lafheid.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat laatste is wel een gegeven waar veel Nederlanders behoefte aan hebben. Op een gegeven moment kom je ook op een punt waar je de asielzoekers zelf niet eens meer een redelijk prettig land aan kunt bieden.
Verdeling over EU-landen is uiteindelijk ook alleen maar symptoombestrijding. Het is nergens voor nodig dat al die jonge mannen in hun eentje zonder familie hierheen komen, terwijl ze al in een veilig land (Turkije) waren, in zulke grote aantallen dat bij ons de opvang het niet aan kan en er allerlei problemen ontstaan, en dat wij ze ook niet kunnen terugsturen omdat bijv. Turkije niet meewerkt aan het uitvoeren van bestaande verdragen daarover. En behalve onnodig is dat ook niet eens in het belang van de vluchtelingen zelf. Zolang niks verandert moeten we er maar het beste van maken en ons best doen om de opvang zo goed mogelijk te regelen, maar het blijft symptoombestrijding.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Percentages zouden beter zijn misschien. Als daar behoefte aan is.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:47 schreef Igen het volgende:
http://www.faz.net/aktuel(...)iegeln-13837016.html
Morgen komt Erdogan naar Brussel. Ter voorbereiding hebben de EC en Turkije een voorstel voor een deal over het vluchtelingenprobleem gemaakt.
- Frontex (de Schengen-grensbewaking), de Griekse kustwacht en de Turkse kustwacht gaan de patrouilles op zee fors uitbreiden
- Onderschepte vluchtelingen gaan terug naar Turkije
- De EU betaalt mee aan opvang voor max. 2 miljoen vluchtelingen in Turkije
- Er wordt vaart gemaakt met de onderhandelingen voor visumvrij reizen van Turken naar Europa.
- Turkije wordt evt. als veilig herkomstland gecategoriseerd -- waarmee wij dan in feite ook erkennen dat Erdogan de Koerden in Turkije correct behandelt.
Zou het dan toch gaan lukken, iets oplossen door samenwerking?
Valt Turkije wel onder dit verdrag?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:27 schreef Igen het volgende:
[..]
Verdeling over EU-landen is uiteindelijk ook alleen maar symptoombestrijding. Het is nergens voor nodig dat al die jonge mannen in hun eentje zonder familie hierheen komen, terwijl ze al in een veilig land (Turkije) waren, in zulke grote aantallen dat bij ons de opvang het niet aan kan en er allerlei problemen ontstaan, en dat wij ze ook niet kunnen terugsturen omdat bijv. Turkije niet meewerkt aan het uitvoeren van bestaande verdragen daarover. En behalve onnodig is dat ook niet eens in het belang van de vluchtelingen zelf. Zolang niks verandert moeten we er maar het beste van maken en ons best doen om de opvang zo goed mogelijk te regelen, maar het blijft symptoombestrijding.
Vandaar dat ik hier meer op hoop:
[..]
Niet onder het Dublin-verdrag, maar ik geloof dat er een speciaal verdrag tussen Griekenland en Turkije is.quote:
Ik weet het niet echt. Wat ik wel begrijp is dat men niet constant duizenden mensen kan helpen. Net als Griekenland dat niet kan. Merkel had een grote mond zonder enig overleg met andere Europese staten. Zij moet het nu oplossen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet onder het Dublin-verdrag, maar ik geloof dat er een speciaal verdrag tussen Griekenland en Turkije is.
Vandaar natuurlijk ook dat ze Erdogan de wortel voorhouden van visumvrij reizen en van het gedogen van zijn handelen t.o.v. de Koerden. Dan is misschien een uitruil mogelijk (net zoals VVD en PvdA in het regeerakkoord hebben gedaan).quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:32 schreef Confetti het volgende:
Alsof Turkije ooit zal accepteren dat mensen worden teruggestuurd naar Turkije. Die zijn ze ook liever kwijt dan rijk. Daarnaast geldt het derdeland-principe alleen als men ook daadwerkelijk legaal verblijfsrecht in dat derdeland heeft. Turkije geeft echter geen verblijfsvergunningen aan Syriërs.
Mooie praatjes maar geen oplossing.
"Duizenden" moet inmiddels vervangen worden door "miljoenen"quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik weet het niet echt. Wat ik wel begrijp is dat men niet constant duizenden mensen kan helpen. Net als Griekenland dat niet kan. Merkel had een grote mond zonder enig overleg met andere Europese staten. Zij moet het nu oplossen.
Vrouw als regeringsleider, bloed aan de muur.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik weet het niet echt. Wat ik wel begrijp is dat men niet constant duizenden mensen kan helpen. Net als Griekenland dat niet kan. Merkel had een grote mond zonder enig overleg met andere Europese staten. Zij moet het nu oplossen.
De eerste schatting was 800.000 en nu is het 1.4 miljoen. En een hulporganisatie gaf aan dat dat nog veel meer gaat worden omdat men werkelijk denkt hier direct een verblijfsvergunning te krijgen. Met dank aan Merkel.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:48 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
"Duizenden" moet inmiddels vervangen worden door "miljoenen"
Een andere manier is gewoon geen enkele opvang meer bieden. Niks, nada, nop.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Vandaar natuurlijk ook dat ze Erdogan de wortel voorhouden van visumvrij reizen en van het gedogen van zijn handelen t.o.v. de Koerden. Dan is misschien een uitruil mogelijk (net zoals VVD en PvdA in het regeerakkoord hebben gedaan).
M.i. is het ook de enige manier die kan werken. Als je niet wil dat vluchtelingen uit Turkije verder reizen naar Europa, dan móét je op een of andere manier ervoor zorgen dat Turkije meewerkt.
Die getallen gaan alleen over Duitsland. In de totale EU gaat het om veel meer.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De eerste schatting was 800.000 en nu is het 1.4 miljoen. En een hulporganisatie gaf aan dat dat nog veel meer gaat worden omdat men werkelijk denkt hier direct een verblijfsvergunning te krijgen. Met dank aan Merkel.
Voor uitzetting is medewerking van het land nodig waarnaartoe je ze wil uitzetten, slimbo.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Een andere manier is gewoon geen enkele opvang meer bieden. Niks, nada, nop.
Zwervers en illegalen bij overlast dan wel onmiddellijk oppakken en uitzetten.
Dat lijkt mij een effectievere methode.
Waarom?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor uitzetting is medewerking van het land nodig waarheen je ze wil uitzetten, slimbo.
Dat kan niet. Er is wel degelijk een echt probleem in Syrie. Is anders is of zijn andere asielzoekers. Wat doen Nigerianen hier bijv.?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Een andere manier is gewoon geen enkele opvang meer bieden. Niks, nada, nop.
Zwervers en illegalen bij overlast dan wel onmiddellijk oppakken en uitzetten.
Dat lijkt mij een effectievere methode.
Er is inderdaad wel een probleem in Syrië. Maar het verplaatsen van de gehele bevolking naar de EU lost dat probleem niet op, maar verplaatst het probleem slechts naar Europa.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kan niet. Er is wel degelijk een echt probleem in Syrie. Is anders is of zijn andere asielzoekers. Wat doen Nigerianen hier bijv.?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |