abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156642846
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:22 schreef Estrys het volgende:

[..]

Hier staan alleen een 'gewone' luieremmers op de lijst. Ik heb van die ouderwetse luieremmers met een los deksel. Luiers zelf gooien we overigens via trapgat naar beneden :D Wel met een boogje en niet de extreem volle. Want als ze barsten is het een tering bende.
zooooo gatver idd :D hahahaha van die dingen die je maar 1 keer doet :')
:)
pi_156642983
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:23 schreef mignonne het volgende:

[..]

zooooo gatver idd :D hahahaha van die dingen die je maar 1 keer doet :')
En beneden gooien we ze weg he. Niet dat de hele hal vol luiers ligt :P
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_156643200
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:22 schreef fysio-tje het volgende:
Hoi,

Ik lees al een hele tijd met veel plezier mee maar post nooit. Ik ben 24 november uitgerekend van ons eerste kindje. Vandaag vertelde de verloskundige dat er tegenwoordig redelijk standaard een injectie met oxytocine gegeven wordt direct na de bevalling om het bloedverlies te reduceren en de geboorte van de placenta te bespoedigen. Zij gaf ook aan dat er ook nadelen aan deze injectie zaten en dat wij het in ons geboorteplan konden aangeven als we dit liever niet op voorhand wilden. Hebben jullie hier bewust een keuze in gemaakt en zo ja wat is de beweegreden om het wel of niet te doen? En Mignonne wat is jouw ervaring hiermee qua voor- en nadelen?
Goh dat is uitzonderlijk (en heel netjes!) dat het op zo'n manier gecommuniceerd wordt.

Ik heb een keuze gemaakt om dit wel te krijgen bij deze baby omdat ik eerder een fluxus heb gehad en daarmee een groter risico loop op wederom fors bloedverlies. In die gevallen is zo'n injectie dan ook bewezen zinvol.

In NL is er een groot onderzoek gedaan naar 'actief leiden' zoals je het noemt, met die injectie. Actief leiden houdt in dat je de geboorte van de placenta actief leidt in plaats van spontaan afwacht. Uit dat onderzoek is gekomen dat de injectie erg zinvol is voor vrouwen met een verhoogd risico op bloedingen. Maar er kwam ook uit dat bij laag-risico vrouwen de prik niet zinvol was. (basically alle vrouwen die bij de vk onder controle zijn en geen geschiedenis van fluxus hebben).
Dat wil zeggen, er trad wel significant minder bloedverlies op in de groep die de injectie kreeg, maar per saldo waren er niet minder fluxussen, niet minder overdrachten naar de gynaecoloog, niet minder OK's, en niet minder transfusies en IC-opnamen. De aanbeveling was dus dat vrouwen met een verhoogd risico op bloedingen de injectie standaard zouden moeten krijgen en dat de injectie bij laag-risico vrouwen niet zinvol was en derhalve niet standaard gegeven zou moeten worden. De studie heet de LENTE trial overigens, mocht je het na willen zoeken. De trial zelf is nooit gepubliceerd helaas maar wel op te vragen bij de KNOV.

Alleen somehow zijn verloskundigen een beetje lost in translation geraakt en wordt de injectie vrij standaard aan iedereen gegeven en wordt er ook nog wel eens met heel veel paniek gereageerd als iemand aangeeft deze niet standaard te willen.
De voordelen nouja goed hè, minder bloedverlies, en in hoog-risico gevallen dus een minder ernstig verloop van het bloedverlies. Snellere geboorte van placenta.
Nadelen tsja, de gebruikelijke nadelen van een injectie; in enkele gevallen kan lokale pijn of zwelling optreden op injectieplaats etc.
Er zijn groeperingen die beweren dat de injectie invloed heeft op de bonding met het kind en op de start van de borstvoeding. Ik kan mijzelf daar persoonlijk niet zo in vinden, ik heb er ook geen hard bewijs voor die claims kunnen vinden. Syntocinon is een synthetische variant van het hormoon oxytocine, het lichaam 'ziet' hier geen verschil tussen. De halfwaardetijd is ongeveer 15 minuten, erg kort dus, het lichaam heeft prima de gelegenheid om daarnaast ook eigen oxytocine aan te maken.

Het is de vraag of je zo'n behandeling moet willen als je een laag-risico zwangere bent. Er lijken weinig bijwerkingen in de praktijk. Als je wilt kun je ze hier nalezen: https://www.farmacotherap(...)sten/o/oxytocine.asp

Een prima alternatief is doorgaans om "secundair" actief te leiden. Dat wil zeggen dat je de injectie krijgt op het moment dat je verloskundige ziet dat het bloedverlies oploopt of de placenta vast zit oid.

Ik moet nu weg, eventueel later meer :)
pi_156643229
en welkom btw!
  † In Memoriam † dinsdag 6 oktober 2015 @ 17:02:45 #230
43556 miss_dynastie
pi_156643665
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:18 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Hier is zo'n ding verplicht voor de kraamzorg trouwens, dus ik moet een luieremmer.
Als 'ie verplicht is nemen ze hem zelf maar mee :Y)

Oh, enne, over de sleuteltoestand: een keer doelbewust niet open doen, wachten tot ze de sleutel gebruiken en hem dan direct innemen met 'oh, mooi je hebt je sleutel mee, die heb ik nodig voor de kraamzorg!' En nooit meer teruggeven uiteraard.
pi_156643687
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga het verder uitzoeken.
pi_156643720
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:21 schreef Fien10 het volgende:

[..]

Prima om hem er even snel in te gooien na het verschonen, maar zodra ik dan m'n handen vrij zou hebben omdat baby in bed of box ligt zou ik meteen dat ding in de kliko gooien. :P
Ik heb het dan ook over die hele grote prullenbak achtige dingen. Die ook bijna een meter hoog zijn. Die hoef je toch zeker niet aan te schaffen?
Nee, volgens mij is zown standaard ding prima. Die had ik ook gekocht als ik anders zo'n dure had moeten kopen hoor.

En de reden dak deze koop is dus dat 'ie en een normaal formaat is ('t is geen grote, maatje kleine pedaalemmer) en er kan een gewone zak in, geen veel te dure navulsystemen. En als t niks is doek m wel weer weg ;)
pi_156644452
Luieremmer vs geen luieremmer

Wij hebben gewoon een prullenbak met deksel op de babykamer voor 's nachts. Dan heb ik geen zin om naar de kliko te lopen. En we gebruiken dan de luierzakjes van de Action. Dat werkt fijn! 100 luier-geur-zakjes voor 1 euro zoveel.
Overdag gaan de luiers meteen de kliko in.
pi_156644548
Onze luiers gaan overigens in van die zakken voor incontinentie materiaal en gaan in zo'n container voor incontinentiemateriaal bij het kinderdagverblijf. Recycling :)
Alleen de echt vieze poepluiers (geloof me een poepend kind van 2,5 :X ) gaan direct in de kliko.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 18:06:40 #235
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_156644949
Wij moesten in de kraamtijd trws de luiers bewaren voor de kraam. :') blijkbaar gaan ze er vanuit dat je zelf niet kunt bijhouden of er geplast en gepoept is en of er uraat (oranje/roze) in zit. Mochten we na drie dagen wel mee stoppen, toen had ze wel door dat we niet achterlijk waren. Maar is bij veel bureaus nu zo dat ze dat doen vlgs mij. Soms ook je kraamverband :'( maar dag hoefde ik niet.
Kwak
pi_156645239
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:18 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Hier is zo'n ding verplicht voor de kraamzorg trouwens, dus ik moet een luieremmer.
Hier staat het ook op de lijst, maar toen ik het nog even navroeg, gaf ze aan dat het aan onszelf is. Dus keuze was snel gemaakt.

Ik ga wel wat zakjes aanschaffen trouwens. Heb niet zoveel trek in een opengebarsten luier in de grijze container. :') Iemand schreef Action, dus van de week nog maar even langs.
pi_156645246
Moesten wij ook 's nachts en dan tijdstip erop schrijven. Anders moest je dat in zo'n schema invullen, dit was sneller. En dan volgende ochtend vulde de kraam het in bij het bespreken van de nacht.
pi_156645600
quote:
11s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 16:22 schreef fysio-tje het volgende:
Hoi,

Ik lees al een hele tijd met veel plezier mee maar post nooit. Ik ben 24 november uitgerekend van ons eerste kindje. Vandaag vertelde de verloskundige dat er tegenwoordig redelijk standaard een injectie met oxytocine gegeven wordt direct na de bevalling om het bloedverlies te reduceren en de geboorte van de placenta te bespoedigen. Zij gaf ook aan dat er ook nadelen aan deze injectie zaten en dat wij het in ons geboorteplan konden aangeven als we dit liever niet op voorhand wilden. Hebben jullie hier bewust een keuze in gemaakt en zo ja wat is de beweegreden om het wel of niet te doen? En Mignonne wat is jouw ervaring hiermee qua voor- en nadelen?
Datum-tweeling *O* (staat in de OP niet meer goed geloof ik)

Ik heb in mijn geboorteplan opgenomen dat ik geen injectie met oxytocine wil als mijn bevalling natuurlijk verloopt en er geen specifiek benoembare reden toe is. Als die reden er wel is, dan alsnog alleen in overleg en na een duidelijk goedkeuren mijnerzijds. Mignonne heeft e.e.a. al helder toegelicht :)

Ik wil daar voor mijzelf nog bij aanvullen dat ik alle 'onnatuurlijke' handelingen bij een natuurlijke bevalling lastig vind en die (mits natuurlijke bevalling) zoveel mogelijk wil vermijden. Ik schrijf het nu een beetje kort door de bocht, maar mijn taal-brein werkt niet zo vandaag :') Sorry! Als je nog vragen hebt, altijd stellen :)
pi_156645732
Boterhamzakjes willen overigens ook prima in luiers in te doen ;) had ik ook altijd bij mij als ik onderweg was..
pi_156646012
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:06 schreef kwakz0r het volgende:
Wij moesten in de kraamtijd trws de luiers bewaren voor de kraam. :') blijkbaar gaan ze er vanuit dat je zelf niet kunt bijhouden of er geplast en gepoept is en of er uraat (oranje/roze) in zit. Mochten we na drie dagen wel mee stoppen, toen had ze wel door dat we niet achterlijk waren. Maar is bij veel bureaus nu zo dat ze dat doen vlgs mij. Soms ook je kraamverband :'( maar dag hoefde ik niet.
Dat heeft toch een goede reden?
Poep in de gaten houden, uraat, plast het kind voldoende.. denk niet dat elke ouder dat standaard kan inschatten. Vond het ook geen probleem om te doen, liever iets onnodig in de gaten houden dan iets onnodig over het hoofd zien.
pi_156646372
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:50 schreef Skittles het volgende:

[..]

Dat heeft toch een goede reden?
Poep in de gaten houden, uraat, plast het kind voldoende.. denk niet dat elke ouder dat standaard kan inschatten. Vond het ook geen probleem om te doen, liever iets onnodig in de gaten houden dan iets onnodig over het hoofd zien.
Dit. Wij schreven braaf alles op (hebben het ook nog bewaard en dat vind ik nu wel handig eigenlijk). Zeker bij een eerste kindje en volledig overvallen door de kraamgevoelens-hormonen-toestanden weet niet iedereen zo goed waar op te letten. Dus dat bewaren voor de kraamhulp is niet gek vind ik. En kraamverbanden heeft te maken met hoeveelheid vloeien dat nog binnen de perken is toch?

En lange leve boterhamzakjes inderdaad.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_156647219
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 18:35 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Datum-tweeling *O* (staat in de OP niet meer goed geloof ik)

Ik heb in mijn geboorteplan opgenomen dat ik geen injectie met oxytocine wil als mijn bevalling natuurlijk verloopt en er geen specifiek benoembare reden toe is. Als die reden er wel is, dan alsnog alleen in overleg en na een duidelijk goedkeuren mijnerzijds. Mignonne heeft e.e.a. al helder toegelicht :)

Ik wil daar voor mijzelf nog bij aanvullen dat ik alle 'onnatuurlijke' handelingen bij een natuurlijke bevalling lastig vind en die (mits natuurlijke bevalling) zoveel mogelijk wil vermijden. Ik schrijf het nu een beetje kort door de bocht, maar mijn taal-brein werkt niet zo vandaag :') Sorry! Als je nog vragen hebt, altijd stellen :)
Dat heb je mooi verwoord zo! Ik heb het ook ongeveer zo in mijn geboorteplan staan. Wel grappig trouwens, wij hebben namelijk ook beschreven dat we alle 'onnatuurlijke' handelingen zoveel mogelijk willen vermijden zolang dat niet echt strikt noodzakelijk is. Gelukkig staat onze verloskundige daar ook helemaal achter en wil ze hier dus ook echt haar best voor doen.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:35:06 #243
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156647254
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 13:45 schreef Lamb29 het volgende:
Pf... 3 winkels in de stad, 1 verdieping stofzuigen en 5 min was opruimen. Ben kapot!
Morgen 16wk... Dan is dat over toch? Ja? Toch?
Hmmmmm weet niet :')

Ik ben nu 18+5 en eerlijk gezegd heb ik juist nu weer weinig energie. Vriend heeft me vanochtend nog een uurtje laten slapen terwijl hij met de peuter naar beneden ging, maar ik kak net zo hard in aan het eind van de middag.

En mn bekken is historisch pijnlijk :X heb vandaag op de grond gezeten met 2 benen aan 1 kant naast me, auwauwauw! Zo dom......
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:36:22 #244
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156647289
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 14:10 schreef Sicilia het volgende:
Hier staat een cheesecake in de oven :D En omdat ik er nu al zoveel zin in kreeg heb ik kant en klare mini lemoncheesecakejes mee genomen van de winkel en tijdens het maken van de cheesecake er alvast 1 opgegeten O-)
OMG _O_

En nu moet ik ook cheesecake -O- en ik heb alleen maar uitgedroogde appeltaart :') peuter vond t nodig om tijdens het bakken de oven op 250 graden te draaien ipv 160 :X
pi_156647460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:36 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

OMG _O_

En nu moet ik ook cheesecake -O- en ik heb alleen maar uitgedroogde appeltaart :') peuter vond t nodig om tijdens het bakken de oven op 250 graden te draaien ipv 160 :X
Slagroom of wat (warme) vanillevla erbij? :D
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:42:47 #246
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156647480
Overigens vond ik onze diaper champ wel echt de investering waard. Ook horror-herinneringen aan de stinkende emmers bij vrienden thuis :r dus dat wou ik pertinent niet. Maar destijds een bovenwoning en geen kliko.... Die diaper champ hield echt de luchtjes prima binnen!

Pas sinds afgelopen jaar ofzo dat ik m niet meer gebruik, want nieuw huis mét kliko, en inderdaad de lucht van een peuterpoepluier is op geen enkele manier tegen te houden :')
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 19:42:57 #247
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156647484
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:42 schreef JantinaGr het volgende:

[..]

Slagroom of wat (warme) vanillevla erbij? :D
:9~
pi_156647870
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 19:35 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Hmmmmm weet niet :')

Ik ben nu 18+5 en eerlijk gezegd heb ik juist nu weer weinig energie. Vriend heeft me vanochtend nog een uurtje laten slapen terwijl hij met de peuter naar beneden ging, maar ik kak net zo hard in aan het eind van de middag.

En mn bekken is historisch pijnlijk :X heb vandaag op de grond gezeten met 2 benen aan 1 kant naast me, auwauwauw! Zo dom......
Jakkes :( Ik zeg herkenbaar much allemaal.
Hier ook bekken om te schieten en dus erg moe nog

Luieremmer... Wij hadden er zo een met een casette maar vond dat toch behoorlijk prijzig.
Ga nu ws voor een simpele met wibra/zeeman/action luierzakjes. Die werken idd als een tierelier.
Hier maisonettewoning zonder kliko. En in de zomer is het balkon te warm om daar een vuilnisbak neer te zetten. Die loopt echt weg dan na een halve dag :r
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 20:04:36 #249
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156648152
Ohja zo'n cassette ding wou ik perse niet, dat is al met al een duurder grapje dan die diaper champ!
pi_156649572
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 20:04 schreef LadyBlack het volgende:
Ohja zo'n cassette ding wou ik perse niet, dat is al met al een duurder grapje dan die diaper champ!
Dat leek mij ook. En met een 2e hands diaperchamp zit ik zeker wel goed denk ik. *O*

Mijn buikbaby heeft echt heeel vaak de hik de laatste dagen. Vandaag alleen al 5 keer geloof ik. Kan dat toch geen kwaad? :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')