abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156950651
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja en nee. Het is niet dat het een heel erg groot probleem is maar dat stukje fietsen gaat sneller en is comfortabeler
Het IJ is druk met scheepvaart, dus je moet of een diepe tunnel bouwen (wat duur en sociaal onveilig is), of een hoge brug over (wat veel moeite kost, ga maar eens vanaf Oost via Zeeburg naar Noord fietsen) of je krijgt een brug die steeds open moet.

Ergens vind ik het ook wel ironisch dat je aan de ene kant zegt dat de Noord-Zuidlijn geldverspilling is omdat het verkeer in Amsterdam prima werkt en aan de andere kant wel een peperdure oplossing wil om gemiddeld 1:30 minuten wachten op de veerboot in te ruilen voor een flinke krachtinspanning om een hoogteverschil te overbruggen per fiets.
  maandag 19 oktober 2015 @ 21:04:25 #77
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156954667
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?
De Noord-zuidlijn is eigenlijk een oplossing voor twee verschillende 'vervoersproblemen'. Aan de ene kant de verbinding tussen Noord en centrum,die voor Amsterdamse begrippen gewoon slecht is. En aan de andere kant de verbinding tussen Station Zuid cq de Zuid-as en het centrum. Die verbinding is volgens mij nu niet heel slecht, maar station Zuid krijgt de komende jaren een belangrijkere rol. Het spoor wordt daar verdubbeld en er zullen dus meer treinen gaan rijden, met name op de corridor schiphol-amsterdam-almere. En dus meer passagiers die de stad vanuit het zuiden in willen. Deze twee vraagstukken liggen in elkaars verlengde en het leek logisch om dit met 1 lijn op te lossen.
Let the beat control your body!
  maandag 19 oktober 2015 @ 21:20:13 #78
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156955170
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Overigens eens wat betreft de rest van het traject, welliswaar win je een kwartier tussen Centraal en Station Zuid WTC, maar in de praktijk reizen de meeste mensen dat traject niet, mensen van buiten de stad zullen veel eerder direct op Zuid Reizen, of eventueel de metro pakken vanaf Amstel of Sloterdijk, beiden zijn ongeveer 10 minuten.

Ik roep het al vaker, een Oost-West lijn had veel nuttiger geweest omdat daar nu geen snelle logische verbinding voor is, eigenlijk alleen lijn 7, en dan moet je ook nog veelal overstappen op de 9. Een mooie verbinding had geweest Lelylaan-Leidseplein-Weesperplein-Sciencepark
Over het algemeen reizen de meeste mensen niet over de hele lengte van een trein/tram/metro/snelwegtraject. In het geval van de NZ-lijnen zullen er heus wel wat forensen uit noord of purmerend de hele lijn gebruiken, maar de belangrijkste vervoersbewegingen zullen noord-centrum en zuidas-centrum zijn.

Een oostwest-lijn zou idd een mooie volgende stap zijn. Maar dan zou je op de stations lelylaan en sciencepark (of weesperpoort) iig ook de intercitys moeten laten stoppen en de lijn doortrekken ri osdorp (of zelfs badhoevedorp) en ijbrug.
Let the beat control your body!
pi_156958891
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 19:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Het IJ is druk met scheepvaart, dus je moet of een diepe tunnel bouwen (wat duur en sociaal onveilig is), of een hoge brug over (wat veel moeite kost, ga maar eens vanaf Oost via Zeeburg naar Noord fietsen) of je krijgt een brug die steeds open moet.

Ergens vind ik het ook wel ironisch dat je aan de ene kant zegt dat de Noord-Zuidlijn geldverspilling is omdat het verkeer in Amsterdam prima werkt en aan de andere kant wel een peperdure oplossing wil om gemiddeld 1:30 minuten wachten op de veerboot in te ruilen voor een flinke krachtinspanning om een hoogteverschil te overbruggen per fiets.
Dat die brug hoog zou moeten worden had ik zelf ook wel bedacht.
Zo ironisch is het niet aangezien beide voorstellen nog altijd veel minder duur zijn dan een metrotunnel van naar ik schat (een oppervlakkige schatting op basis van de kaart) 10-15 kilometer.
Ik heb bovendien een derde oplossing genoemd die heel erg weinig kost en heel erg praktisch is maar die jij negeert: het inzetten van een extra pont. Een mogelijke vierde oplossing, de bestaande tunnel of snelweg aanpassen, smaller maken en een deel daarvan gebruiken voor fietsers en voetgangers, uiteraard met een zeer goede afscherming (vangrail, bomen, struiken) tussen de snelweg en die strook.

Hoe dan ook, het ging er om dat die metrotunnel loopt van noord naar zuid en dat is toch wel heel wat verder dan enkel de breedte van dat kanaaltje. Verder is dit een gemeentelijk probleempje wat niet op het bord van de rest van Nederland moet komen te liggen. De gemeente Amsterdam heeft een contract ondertekend waarin is afgesproken dat alle extra kosten voor haar rekening zijn, daar moeten we deze gemeente maar aan houden. Er speelt geen serieus nationaal belang mee dus het is niet een probleem voor de rest van Nederland.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156965490
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 23:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat die brug hoog zou moeten worden had ik zelf ook wel bedacht.
Zo ironisch is het niet aangezien beide voorstellen nog altijd veel minder duur zijn dan een metrotunnel van naar ik schat (een oppervlakkige schatting op basis van de kaart) 10-15 kilometer.
Ik heb bovendien een derde oplossing genoemd die heel erg weinig kost en heel erg praktisch is maar die jij negeert: het inzetten van een extra pont. Een mogelijke vierde oplossing, de bestaande tunnel of snelweg aanpassen, smaller maken en een deel daarvan gebruiken voor fietsers en voetgangers, uiteraard met een zeer goede afscherming (vangrail, bomen, struiken) tussen de snelweg en die strook.

Hoe dan ook, het ging er om dat die metrotunnel loopt van noord naar zuid en dat is toch wel heel wat verder dan enkel de breedte van dat kanaaltje. Verder is dit een gemeentelijk probleempje wat niet op het bord van de rest van Nederland moet komen te liggen. De gemeente Amsterdam heeft een contract ondertekend waarin is afgesproken dat alle extra kosten voor haar rekening zijn, daar moeten we deze gemeente maar aan houden. Er speelt geen serieus nationaal belang mee dus het is niet een probleem voor de rest van Nederland.
Een brug is geen optie, om het scheepsvaartverkeer door te laten moet het een enorm hoge brug worden. Het IJ is in het stuk wat naar Noord gaat maar 500 meter breed, terwijl de brug al snel een meter of 50 hoog moet zijn, dat is VEEL te stijl, je kunt hem namelijk niet rustig laten oplopen, want dan zou je ontzettend veel bestaande bouw moeten gaan slopen in het Centrum.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156965507
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 21:20 schreef Joppy het volgende:

[..]

Over het algemeen reizen de meeste mensen niet over de hele lengte van een trein/tram/metro/snelwegtraject. In het geval van de NZ-lijnen zullen er heus wel wat forensen uit noord of purmerend de hele lijn gebruiken, maar de belangrijkste vervoersbewegingen zullen noord-centrum en zuidas-centrum zijn.

Een oostwest-lijn zou idd een mooie volgende stap zijn. Maar dan zou je op de stations lelylaan en sciencepark (of weesperpoort) iig ook de intercitys moeten laten stoppen en de lijn doortrekken ri osdorp (of zelfs badhoevedorp) en ijbrug.
Maar daar zit juist het punt, er bestaan al goede verbindingen op deze kortere stukken, vrijwel allemaal trams met een frequentie van 10 of meer per uur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156965637
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:54 schreef raptorix het volgende:

[..]

Een brug is geen optie, om het scheepsvaartverkeer door te laten moet het een enorm hoge brug worden. Het IJ is in het stuk wat naar Noord gaat maar 500 meter breed, terwijl de brug al snel een meter of 50 hoog moet zijn, dat is VEEL te stijl, je kunt hem namelijk niet rustig laten oplopen, want dan zou je ontzettend veel bestaande bouw moeten gaan slopen in het Centrum.
Niet noodzakelijk, je kan voor een brug kiezen die geopend wordt wanneer een schip erdoor wil.
Wat denk jij van die andere twee oplossingen?
Een stuk van de bestaande infrastructuur voor de auto ((een stuk van een van de snelwegen of een stuk van de tunnel) opofferen voor fietspaden en een stoep en een extra pont. Dat zou toch haalbaar moeten zijn. Als ik het goed zie dan is die Ij-tunnel nu een 2*2 weg, in principe zou je daar 1*1 van kunnen maken en de resterende ruimte kunnen gebruiken voor een fietspad, een voetpad en een bufferzone. Je hebt dan het risico op stagnerend verkeer maar voor de automobilisten zijn er nog twee andere opties heel erg dicht in de buurt dus die wijken wel uit naar een van die twee snelwegen wanneer de stagnatie echt problematisch wordt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-10-2015 13:11:37 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156966256
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk, je kan voor een brug kiezen die geopend wordt wanneer een schip erdoor wil.
Wat denk jij van die andere twee oplossingen?
Een stuk van de bestaande infrastructuur voor de auto ((een stuk van een van de snelwegen of een stuk van de tunnel) opofferen voor fietspaden en een stoep en een extra pont. Dat zou toch haalbaar moeten zijn. Als ik het goed zie dan is die Ij-tunnel nu een 2*2 weg, in principe zou je daar 1*1 van kunnen maken en de resterende ruimte kunnen gebruiken voor een fietspad, een voetpad en een bufferzone. Je hebt dan het risico op stagnerend verkeer maar voor de automobilisten zijn er nog twee andere opties heel erg dicht in de buurt dus die wijken wel uit naar een van die twee snelwegen wanneer de stagnatie echt problematisch wordt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.

Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156967037
In 2016 gaan ze ook de stations van de Oostlijn (metrolijn 53) onder handen nemen.

GVB’ers over de stationsrenovatie van de Oostlijn

In 2016 staat de renovatie van de metrostations van de Oostlijn op de rol. Voor ons betekent dat werk aan de winkel, maar wat betekent het eigenlijk voor GVB? Onlangs kwamen 150 managers bijeen om in kaart de brengen wat de renovatie voor hun werk betekent en wat ze bij kunnen dragen.

Het is dinsdagmiddag 14.00 uur en we zijn in Pakhuis de Zwijger. De gezichten zijn verwachtingsvol: hoe zat het ook al weer met de renovatie van de Oostlijn? Hoewel wij met aannemer Hegeman+ de stations aanpakken, kunnen we natuurlijk niet zonder GVB; zo kunnen we de reiziger het best bedienen. Uiteindelijk dan, want de renovatie zal ook ongemak opleveren. Drie stations – Venserpolder, Verrijn Stuartweg en Gaasperplas – gaan 2 maanden dicht en GVB zet hier vervangende bussen in.

Meer licht en minder donkere hoekjes is het doel van de renovatie. Beeld: Group A

Hier een toekomstplaatje bij de Prins Hendrikkade waar ook een nieuwe lift komt. Beeld: Group A

Ongemak beperken
Karel van Gils, directeur Techniek van GVB, is verantwoordelijk voor het programma van deze dag. Waarom als thema de renovatie van de Oostlijn? “Ik wil dat onze mensen goed voorbereid zijn op de renovatie en ervan doordrongen zijn wat de consequentie voor ons werk is. Dat de renovatie gevolgen heeft voor de reiziger is een feit. Het is nu aan ons om dit ongemak zoveel mogelijk te beperken.”

Goed inlichten
Hoe ziet Karel het voor zich? “Tijdens de renovatie zullen bij de stations de toegangen aan één zijde van het station worden gesloten, de andere zijde is wel toegankelijk. De metro blijft dus rijden, alleen kunnen reizigers niet altijd de toegang of de halte nemen die ze gewend zijn. Samen met aannemer Hegeman+ en Metro en Tram gaan we de reiziger van tevoren goed informeren over de renovatie, het waarom en hoe de reiziger op zijn bestemming kan komen.”

150 aandachtig luisterende GVB'ers in Pakhuis de Zwijger. Foto: Frank Hijlkema

Verrommeld
Waarom is deze renovatie ook al weer noodzakelijk? Bas de Jong, projectleider Techniek van Metro en Tram, legt uit: “De stations zijn eigenlijk totaal ‘verrommeld’. Door de jaren heen is er van alles bijgebouwd, wat de overzichtelijkheid niet heeft bevorderd. Ook zijn er veel donkere hoeken en nissen en vooral de liften ervaren mensen als een stinkhok. Nissen en hoeken verdwijnen achter strakke wanden, liften worden van glas, in de hal komen ramen naar straatniveau. Zien en gezien worden geeft reizigers een veel veiliger gevoel.”

Blijft rijden
De GVB-collega’s gaan in groepjes aan de slag om van gedachten te wisselen over hun bijdrage. Wij zijn benieuwd wat GVB’ers van vervangend vervoer van hun toekomstige taak vinden. “Tja, het is voor een hoger doel, maar het is geen prettige boodschap natuurlijk. Wij gaan er nu voor zorgen dat er straks genoeg bussen en chauffeurs zijn voor de 3 stations die tijdelijk dicht gaan.”
Een andere collega kijkt even bedenkelijk: “Wij zijn natuurlijk de ambassadeurs van het OV in Amsterdam en dan maakt het niet uit wat je bij GVB doet. Ik zal de komende verjaardagen nog vaak de vraag krijgen of de metro blijft rijden. Gelukkig is dat wel het geval.”

Bron



[ Bericht 1% gewijzigd door George_Zina op 20-10-2015 14:18:37 ]
pi_156967192
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Ik roep het al vaker, een Oost-West lijn had veel nuttiger geweest omdat daar nu geen snelle logische verbinding voor is, eigenlijk alleen lijn 7, en dan moet je ook nog veelal overstappen op de 9. Een mooie verbinding had geweest Lelylaan-Leidseplein-Weesperplein-Sciencepark
Dat is toch ooit een plan uit eind jaren 60 geweest?

Ik zie ze nog eerder met de IJmeerlijn starten.
http://m55.nl/het-project

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_156967560
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 14:13 schreef George_Zina het volgende:
In 2016 gaan ze ook de stations van de Oostlijn (metrolijn 53) onder handen nemen.

GVB’ers over de stationsrenovatie van de Oostlijn

In 2016 staat de renovatie van de metrostations van de Oostlijn op de rol.
Alweer |:( |:( |:(
Man, het GVB is nu al 4 jaar op rij bezig met renovaties, elke zomer weer is het ellende en als puntje bij paaltje komt zal het wel weer niet in orde zijn omdat er ruzie met de aannemer was.

http://www.at5.nl/zoek/1/renovatie+metro
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156967826
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 14:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Alweer |:( |:( |:(
Man, het GVB is nu al 4 jaar op rij bezig met renovaties, elke zomer weer is het ellende en als puntje bij paaltje komt zal het wel weer niet in orde zijn omdat er ruzie met de aannemer was.

http://www.at5.nl/zoek/1/renovatie+metro
Jezus, weer een soap. Ik had geen idee dat dit dossier ook moeizaam verliep. :P
pi_156968347
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.
Een goed idee! Het voorbeeld van London volgen. Als een wereldstad dat kan dan moet het dorp Amsterdam dit toch ook kunnen?

quote:
Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.
Ik ben geen liefhebber van het OV maar ik woon in een 'stad' dus dat scheelt voor mij. Ik fiets ook redelijk veel. Ik heb wel het nadeel dat ik een stadsfiets heb die eigenlijk ongeschikt is (goedkope fiets, niet de juiste maat) en dat ik een racefiets heb die te goed is om dat voor transport te gebruiken (anders dan wanneer ik bijvoorbeeld iemand bezoek en ik daar de fiets veilig kan plaatsen). Binnen de stad doe ik het meeste te voet, ik gebruik de stadsfiets als ik haast heb. Grote dagelijkse verplaatsingen heb ik niet (veel verplaatsingen van maximaal een paar kilometer), de keren dat ik wat verder moet zijn gebruik ik bij voorkeur mijn racefiets (voor afstanden tot 70 km. op dit moment) en anders mijn stadsfiets (binnen de regio prima te doen, afstanden t/m ongeveer 30 km.).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156968490
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Grote dagelijkse verplaatsingen heb ik niet (veel verplaatsingen van maximaal een paar kilometer), de keren dat ik wat verder moet zijn gebruik ik bij voorkeur mijn racefiets (voor afstanden tot 70 km. op dit moment) en anders mijn stadsfiets (binnen de regio prima te doen, afstanden t/m ongeveer 30 km.).
Zelfde hier, hoewel ik voor de wat kleinere afstanden meestal lekker lui de tram neem, maar goed dat is eigenlijk alleen voor werk. Qua winkels zit bij mij echt alles binnen 2 minuten lopen :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156968634
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 14:22 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat is toch ooit een plan uit eind jaren 60 geweest?

Ik zie ze nog eerder met de IJmeerlijn starten.
http://m55.nl/het-project

[ afbeelding ]
Die komt voorlopig niet. Pas als Almere een heel stuk groter is (350.000 inwoners of meer) dan nu en IJburg volgebouwd is zal men het heroverwegen. Terecht, gezien de enorme kosten (meer dan de Noord-Zuidlijn).
pi_156971275
Komen 1200 woningen op het centrumeiland(je). Het centrumeiland is bijna klaar. In 2017 starten ze met de bouw van de 1200 woningen. In de toekomst zullen ze het buiteneiland, middeneiland en strandeiland opspuiten. In het rode deel (het haveneiland) wonen al mensen sinds 2008 (fase 1 IJburg).

quote:
IJburg bestaat uit zes opgespoten eilanden (3,3 km2) aan de oostkant van Amsterdam. Hier worden in totaal circa 18.000 woningen gebouwd voor zo'n 45.000 inwoners. De aanleg van de eilanden gebeurt in twee fasen. De tweede fase is gestart met Centrumeiland.


https://www.amsterdam.nl/(...)/ijburg-2-landmaken/

Woningbouw Centrumeiland IJburg start in 2017

De gemeente Amsterdam wil in 2017 beginnen met woningbouw op het Centrumeiland bij IJburg. Er wordt gekozen voor kleinschalige ontwikkeling met maximale ruimte voor zelfbouw. Het volgend jaar opgeleverde eiland heeft een capaciteit van duizend tot maximaal 1200 woningen.

Dat meldt de gemeente Amsterdam donderdag, nadat het eerder deze week de zogeheten startvisie heeft vastgesteld. Op het eiland komen ook stranden, voorzieningen en routes langs de oevers om te wandelen, sporten en recreëren. “Met Centrumeiland hebben we naast de woningbouwambitie ook als doel om een gezond ingerichte wijk te creëren”, zegt wethouder Eric van den Burg.

“Een buurt die door haar inrichting bewoners en bezoekers stimuleert om meer te bewegen. Met de bouw van Centrumeiland creëren we zo een unieke mogelijkheid om vanaf het begin in te zetten op een gezonde openbare inrichting. Ik denk dan bijvoorbeeld aan goede routes voor fietsers, voetgangers en hardlopers. De bewegende stad begint straks op Centrumeiland”, aldus de VVD-wethouder ruimtelijke ordening.

Verder wordt het Centrumeiland een energieneutraal eiland en ligt de focus op ‘waterbestendig’ bouwen. Dit betekent dat de woningen de natuurlijke doorstroming van het water niet mogen belemmeren. De startvisie, waarin onder meer de ideeën en aanbevelingen vanuit het project Stad in Zicht zijn meegenomen, vormt de aanzet voor het later gepresenteerde stedenbouwkundig plan.

In 2013 was de planvorming voor het Centrumeiland stilgelegd wegens grote financiële risico's, maar de aanleg van het eiland is wel doorgegaan. In 2016 moet het eiland er liggen, waarna een jaar later dus de eerste woningen gebouwd kunnen worden.

Bron

Foto van het Haveneiland (geschoten in voorjaar 2014).



[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 20-10-2015 18:56:18 ]
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:38:48 #92
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156973955
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 12:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Maar daar zit juist het punt, er bestaan al goede verbindingen op deze kortere stukken, vrijwel allemaal trams met een frequentie van 10 of meer per uur.
Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?
Let the beat control your body!
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:49:38 #93
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156974277
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 13:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben nogal tegen auto's omdat ik het inefficiënte ondingen vind, techniek gebaseerd op 125 jaar oude kennis waar nooit veel veranderd is. Ik hoop dat we in Amsterdam eens echt innovatief word, wat mij betreft word alles binnen de ring autovrij. Kun je een prachtig fijnmazig netwerk aanleggen van snelle trams of moderner.

Ik snap uberhaupt nooit wat die mensen met een auto in de stad moeten, voordat je de stad uit bent ben je alweer halfuur verder. Zelf doe ik vrijwel alles met het OV, en alles binnen 30 KM met de racefiets.
Zelf kom ik beroepsmatig regelmatig met de auto in Amsterdam, met name de buitenwijken maar ook in de binnenstad. De helft van de keren heb ik in verband met apparatuur geen andere optie, de andere helft zou ik theoretisch met het OV kunnen. Maar met de auto ben ik vanaf mijn kantoor in 45 tot 50 minuten van deur op vrijwel elke locatie in amsterdam. Met het OV doe ik daar minimaal 1,5 uur over.

Overigens ga ik prive meestal wel met de trein.
Let the beat control your body!
pi_156974535
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 19:38 schreef Joppy het volgende:

[..]

Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?
Een tram is niet per se slechter dan een metro. Een metro kost meer; is lastiger met brandveiligheid; mensen voelen zich er onveilig; je moet de verplaatsingstijd tussen het perron en het straatoppervlak ook bij de reistijd optellen...

Voor pakweg lijn 1/17 is het stuk tussen Osdorp en het Leidseplein prima. Alleen het stuk door het centrum is lastig gekronkel door de smalle straatjes.

Plus de capaciteit. Op een gegeven moment kan een tram het gewoon niet meer aan. Voor de noord-zuidlijn verwachtte men 200.000 reizigers per dag, geloof ik (ik weet niet wat de huidige voorspelling is). Dat is wel erg veel voor een tram.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:13:24 #95
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156974918
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 19:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Een tram is niet per se slechter dan een metro. Een metro kost meer; is lastiger met brandveiligheid; mensen voelen zich er onveilig; je moet de verplaatsingstijd tussen het perron en het straatoppervlak ook bij de reistijd optellen...

Voor pakweg lijn 1/17 is het stuk tussen Osdorp en het Leidseplein prima. Alleen het stuk door het centrum is lastig gekronkel door de smalle straatjes.

Plus de capaciteit. Op een gegeven moment kan een tram het gewoon niet meer aan. Voor de noord-zuidlijn verwachtte men 200.000 reizigers per dag, geloof ik (ik weet niet wat de huidige voorspelling is). Dat is wel erg veel voor een tram.
Strikt genomen kun je het deel van de lijn 1/17 in de middenberm van de lelylaan zelf als metro beschouwen (geen gelijkvloerse kruising met ander verkeer). Dit deel was ook gepland als deel van de oost-westlijn.

De NZ-lijn is dan ook een toevoeging op de trams, geen vervanging. Trams bedienen meer op buurtniveau en de metro op wijkniveau.
Let the beat control your body!
pi_156984593
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 19:49 schreef Joppy het volgende:

[..]

Zelf kom ik beroepsmatig regelmatig met de auto in Amsterdam, met name de buitenwijken maar ook in de binnenstad. De helft van de keren heb ik in verband met apparatuur geen andere optie, de andere helft zou ik theoretisch met het OV kunnen. Maar met de auto ben ik vanaf mijn kantoor in 45 tot 50 minuten van deur op vrijwel elke locatie in amsterdam. Met het OV doe ik daar minimaal 1,5 uur over.

Overigens ga ik prive meestal wel met de trein.
Uiteraard zijn er altijd situaties of beroepen waren een auto wenselijk is, maar ook daar kun je natuurlijk inventief mee zijn, je ziet nu bijvoorbeeld die elektrische huurwagentjes heel populair zijn in Amsterdam, alleen jammer dat de prijs nog vrij fors is voor dagelijks gebruik.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156984597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 19:38 schreef Joppy het volgende:

[..]

Met deze argumentatie waren er ook nooit spoorwegen, (snel)wegen etc aangelegd. Er waren toch immers al goede trekvaarten, karresporen en straatwegen?
Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors niet ;) ?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_156992729
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 06:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors niet ;) ?
Ach, dan laat je de overige 16 miljoen Nederlanders daar toch voor opdraaien? Alles voor het prestigeprojectje.
Het scheelt wel een paar minuten reistijd! Dat is toch een koopje voor zoveel innovatie?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156992876
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 06:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Uiteraard zijn er altijd situaties of beroepen waren een auto wenselijk is, maar ook daar kun je natuurlijk inventief mee zijn, je ziet nu bijvoorbeeld die elektrische huurwagentjes heel populair zijn in Amsterdam, alleen jammer dat de prijs nog vrij fors is voor dagelijks gebruik.
Ach, met een fiets kom je ook overal in Amsterdam. Het is alleen jammer dat je elke keer wat tijd verliest wanneer je dat plasje over moet.
Als je met een elektrische motor wil rijden dan lijkt een elektrische motor mij meer voor de hand te liggen dan een elektrische auto dankzij het lagere gewicht. De huurprijzen zouden lager kunnen zijn. Het nadeel is dat je dan wel steeds die motorkleding uit en aan moet doen.
+ natuurlijk dat je een keer dat rijbewijs moet halen
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:52:41 #100
36461 Joppy
geen colaboy
pi_156997572
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 06:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben voor innovatie en investeringen, maar 300.000 euro per meter is wel wat fors niet ;) ?
Ik zeg ook niet dat het een koopje is ;)
Let the beat control your body!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')