Er is niks 'rationeels' aan om ze dan maar te vermoorden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:07 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Integendeel, puur rationeel.
Pedoseksuelen, lustmoordenaars hebben niets te zoeken in een samenleving.
Zeker wel (met de garantie dat het goedkoper is dan een gevangenisstraf).quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er is niks 'rationeels' aan om ze dan maar te vermoorden.
Dat is niet evenredig.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 05:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Wie steelt, poot eraf. Leugenaars, tong eruit. .. goed bezig.
En rationeel, en kostenbesparend. Klinkt als een gouden ideequote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:42 schreef klassiek_1 het volgende:
Zeker wel (met de garantie dat het goedkoper is dan een gevangenisstraf).
Dat dacht ik.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En rationeel, en kostenbesparend. Klinkt als een gouden idee
Het is vaak genoeg fout gegaan bij de veroordeling van moordzaken. Alle redenen om voor een straf te kiezen die omkeerbaar is. Remember Lucia de Berk?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:03 schreef Tijn het volgende:
Zaken als "kostenbesparing" hebben niks met justitie te maken. Het gaat erom wat rechtvaardig is, niet om wat goedkoop is.
Ah, de holocaust erbij sleuren..quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:59 schreef Haushofer het volgende:
Als je het niet erg vind hou ik me verre van dat soort "ratio". Ik associeer het vooral met gebeurtenissen zoals de Holocaust, waar men ook meende rationele argumenten te hebben om bepaalde soorten mensen te vermoorden.
Ratio gaat wat mij betreft niet over "wie mag vermoord worden en wie niet". Dat zou ik eerder ethiek willen noemen.
Dat is niet altijd een drogreden. En jij hebt nog steeds niet aangegeven wat er zo 'rationeel' is aan de doodstraf.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:47 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Ah, de holocaust erbij sleuren..
Hou jij je inderdaad maar ver van ratio.
Ik zeg nergens dat de doodstraf rationeel is. Wat ik stel is dat de doodstraf voor bepaalde mensen rationeel is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet altijd een drogreden. En jij hebt nog steeds niet aangegeven wat er zo 'rationeel' is aan de doodstraf.
Het lijkt er dan ook vooral op dat je een ethische of ideologische motivatie verwart met wat we normaal 'rationeel' noemen en het zo onterecht wilt rechtvaardigen. Als je bedenkt dat de ideologie achter de Holocaust o.a. Darwin en Nietzsche misbruikten, dan is mijn vergelijking zo gek nog niet.
Je kunt dan wel zeggen dat ik me 'verre van ratio moet houden' maar dit slaat als een tang op een varken. Iets is niet rationeel, maar alleen in bepaalde gevallen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 21:00 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de doodstraf rationeel is. Wat ik stel is dat de doodstraf voor bepaalde mensen rationeel is.
Pedoseksuelen en lustmoordenaars zijn een gevaar voor de samenleving, dus die kun je beter verwijderen. Nu kun je ze ook levenslang in een of andere hok stoppen (ben ik in principe voor als dat goedkoper is).
Jij wil pedoseksuelen en lustmoordenaars in de samenleving hebben? het is toch een objectief gegeven dat die mensen een gevaar zijn?quote:Op zondag 1 november 2015 10:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt dan wel zeggen dat ik me 'verre van ratio moet houden' maar dit slaat als een tang op een varken. Iets is niet rationeel, maar alleen in bepaalde gevallen?
En 'die kun je beter verwijderen' vind jij een overtuigend, rationeel argument om ze te vermoorden?
Ik denk dat ik het hier maar even bij laat
Ik zeg niet dat we ze midden in de samenleving moeten planten; ik zeg alleen dat er geen rationele reden is om ze te vermoorden. Het ligt ook aan hoe je de rol van straf interpreteert. Allerlei aspecten die je moeilijk louter rationeel kunt uitleggen, lijkt me.quote:Op zondag 1 november 2015 11:13 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Jij wil pedoseksuelen en lustmoordenaars in de samenleving hebben? het is toch een objectief gegeven dat die mensen een gevaar zijn?
Want?quote:Op zondag 1 november 2015 14:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we ze midden in de samenleving moeten planten; ik zeg alleen dat er geen rationele reden is om ze te vermoorden. Het ligt ook aan hoe je de rol van straf interpreteert. Allerlei aspecten die je moeilijk louter rationeel kunt uitleggen, lijkt me.
En wat nu als achteraf blijkt dat een veroordeelde lustmoordenaar of pedoseksueel het helemaal niet geweest is? Hoe gaan we daar mee om?quote:Op zondag 1 november 2015 15:23 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Want?
Wanneer die mensen dood zijn, kunnen die mensen geen gevaar zijn voor de samenleving. Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
Discussies moet je niet oversimplificering, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
1: Wij moeten uiteraard wel zeker weten dat ze gedaan hebben wat wij denken dat ze hebben gedaan. In de praktijk worden inderdaad nog te vaak mensen onterecht veroordeeld.quote:Op zondag 1 november 2015 15:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
En wat nu als achteraf blijkt dat een veroordeelde lustmoordenaar of pedoseksueel het helemaal niet geweest is? Hoe gaan we daar mee om?
Om mensen uit de samenleving te houden zijn er ook wel meer mogelijkheden dan alleen de doodstraf. Financiele motieven voor een bepaalde straf zouden al helemaal niet mee mogen spelen, ook al is de doodstraf in de beschaafdere landen niet eens goedkoper.
(virtuele) doodstraf voor klonen lijkt me opzich wel een treffende straf
Wat dus al gelijk het belangrijkste argument is tegen de doodstraf.quote:Op zondag 1 november 2015 15:32 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
1: Wij moeten uiteraard wel zeker weten dat ze gedaan hebben wat wij denken dat ze hebben gedaan. In de praktijk worden inderdaad nog te vaak mensen onterecht veroordeeld.
Omdat het onafhankelijke rechtspraak in de weg zit, ook is het niet goedkoper gebleken.quote:2: Waarom zouden financiële motieven niet mee mogen spelen?
1: Welnee, je kan perfect een beleid voeren waarbij de doodstraf enkel en alleen uitgevoerd wordt op mensen waarvan je zeker weet dat ze bijvoorbeeld een lustmoord zijn begaan.quote:Op zondag 1 november 2015 15:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat dus al gelijk het belangrijkste argument is tegen de doodstraf.
[..]
Omdat het onafhankelijke rechtspraak in de weg zit, ook is het niet goedkoper gebleken.
Wil je weer hetzelfde cirkeltje afgaan, je hebt zelf al erkend dat er te vaak mensen onschuldig veroordeel worden, dus dan is doodstraf niet echt een logische straf .quote:Op zondag 1 november 2015 16:26 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
1: Welnee, je kan perfect een beleid voeren waarbij de doodstraf enkel en alleen uitgevoerd wordt op mensen waarvan je zeker weet dat ze bijvoorbeeld een lustmoord zijn begaan.
Ja die zijn er wel maar dan hecht je weinig waarde aan een eerlijke rechtsgang.quote:2: Er zijn vast wel methodes die wel goedkoper zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |