Het ligt gedeeltelijk aan hoe kwetsbaar iemand is en dat soort dingen. Een zelfverzekerde, knappe, sociaal vaardige allochtoon heeft niet zo snel last van discriminatie waarschijnlijk. Maar iemand die niet perfect aan kan passen voor wat voor redenen dan ook wordt al snel onderschat.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:57 schreef SixSixOne het volgende:
[..]
Oké misschien zie ik het verkeerd.
Dit denk ik ook.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
Combinatie tussen aanleg, karakter, opvoeding en overige omgevingsfactoren.
Dit ja, ik wilde net iets soortgelijks gaan typen. Karakter speelt een belangrijke rol, in hoeverre je vanuit jezelf prestatiegericht en leergierig bent. Dat heeft natuurlijk ook te maken met genetische en omgevingsfactoren, maar is weer wat anders dan pure intelligentie.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Het interessante is dat kinderen uit 1 gezin met hetzelfde genenmateriaal, dezelfde opvoeding en grotendeels dezelfde omgevingfsactoren toch heel anders kunnen 'terechtkomen'. Dit geeft wel aan dat karakter of aanleg een heel belangrijke component is. En wat vaak wel eens onderschat worst is het belang van het ontwikkelen van strategieën om jezelf te verbeteren, met feedback om te gaan en daar ook wat mee te doen, en te kunnen 'dealen' met je zwakke punten. Dat kan weer voortkomen uit een bepaalde ambitie, inspiratie of drijfveer dat het ene kind sterker heeft dan het andere kind.
Ik kom uit een gezin van 5 en naast dat er wel wat overeenkomsten zijn, zijn er voornamelijk heel grote verschillen tussen ons op dit gebied. En wat me daarbij ook opvalt: de verschillen die als je klein bent ook klein lijken, worden met het ouder worden alleen maar groter. Want iemand die zich al van jongsaf probeert te ontwikkelen en daar moeite voor doet, ontwikkelt zich ook op volwassen leeftijd nog verder en blijft z'n horizon verbreden, terwijl bijvoorbeeld een zus van mij totaal stilstaat, die leergierigheid nooit heeft gehad en zich dus nergens verder in verdiept. De kloof tussen ons wordt alleen maar groter.
Een collega van mij (onderwijs) heeft het altijd over de optelsom van aanleg + karakter + ontwikkeling van leerstrategie(en) + motivatie + begeleiding/opvoeding.
dit. Sws zijn je genen al t belangrijkste hierin...want wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen zeg maar. De rest beïnvloed het. Ieder karakter reageert anders op een bepaalde opvoeding en omgevingsfactoren.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
je kind kan ook dingen van overgrootouders erven hè. En daarnaast kan een combi van bepaalde karaktertrekken iemand minder slim maken. Jij hebt t al over cijferblind zijn. als je partner dan weer iets anders heeft en je kind erft dat....quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:35 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit denk ik ook.
Maar ik weet het niet zeker. Mijn eigen kinderen bakken er niks vanMisschien zijn wij te gemakkelijk geweest (opvoeding), of misschien zijn ze gewoon niet zo slim (maar dat kan dan niet genetisch zijn, aangezien wij allebei HEEl slim zijn
)
Nee, ik denk dat opvoeding wel belangrijk is. Mijn ouders, die allebei hadden gestudeerd, hebben nooit zelfs maar de mogelijkheid opengelaten dat hun drie kinderen niet naar de universiteit zouden gaan; het stond gewoon vast dat onze toekomst daar lag, en precies zo is het ook gelopen. Zelf heb ik het met mijn kinderen heel anders aangepakt, omdat ik die druk om te móeten studeren zo'n onzin vond. Maar ja, daar heb ik uiteindelijk weinig mee gewonnen![]()
Toegegeven: vroeger was wiskunde niet verplicht op het VWO, en tegenwoordig wel. Lastig als je totaal cijferblind bent, zoals ik (en mijn kinderen). Dus misschien heeft dat er ook mee te maken. Maar zeker ook de nonchalance in de opvoeding.
In hoeverre zijn de omgevings factoren hetzelfde. Ikzelf ben een nakomer maar ook bij mijn neefje en nichtje (die maar een jaartje verschillen) zie ik dat de jongste zich enorm optrekt aan zijn oudere zus. Ook bij mij thuis is het niveau opeen volgende de oudste (net zo slim als de rest) heeft het minste bereikt kwa opleiding enzo. De jongste het meest. Precies oplopend. Ik denk dat je je ontzettend kan optrekken aan je gezinsleden en dat de eerste het toch net iets lastiger heeft.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Het interessante is dat kinderen uit 1 gezin met hetzelfde genenmateriaal, dezelfde opvoeding en grotendeels dezelfde omgevingfsactoren toch heel anders kunnen 'terechtkomen'. Dit geeft wel aan dat karakter of aanleg een heel belangrijke component is. En wat vaak wel eens onderschat worst is het belang van het ontwikkelen van strategieën om jezelf te verbeteren, met feedback om te gaan en daar ook wat mee te doen, en te kunnen 'dealen' met je zwakke punten. Dat kan weer voortkomen uit een bepaalde ambitie, inspiratie of drijfveer dat het ene kind sterker heeft dan het andere kind.
Ik kom uit een gezin van 5 en naast dat er wel wat overeenkomsten zijn, zijn er voornamelijk heel grote verschillen tussen ons op dit gebied. En wat me daarbij ook opvalt: de verschillen die als je klein bent ook klein lijken, worden met het ouder worden alleen maar groter. Want iemand die zich al van jongsaf probeert te ontwikkelen en daar moeite voor doet, ontwikkelt zich ook op volwassen leeftijd nog verder en blijft z'n horizon verbreden, terwijl bijvoorbeeld een zus van mij totaal stilstaat, die leergierigheid nooit heeft gehad en zich dus nergens verder in verdiept. De kloof tussen ons wordt alleen maar groter.
Een collega van mij (onderwijs) heeft het altijd over de optelsom van aanleg + karakter + ontwikkeling van leerstrategie(en) + motivatie + begeleiding/opvoeding.
Dit staat wel diametraal tegenover de wetenschappelijke kennis op dit gebiedquote:Op donderdag 17 december 2015 23:06 schreef jaha het volgende:
Ik heb zelf het idee dat kinderen niet intelligent geboren worden, maar (als ze tenminste geen handicap hebben waardoor ze een geestelijke afwijking hebben) wel het vermogen om slim en intelligent te worden.
Als je ze motiveert, en de juiste kennis aanbiedt dan gaat de ontwikkeling snel. Ik ben altijd onder de indruk van de leercurve van kinderen. Van 5 tot 12 jaar gaat het extreem hard, en daarna gaat het een stuk langzamer volgens mij.
Dat dus inderdaad, je kan een kind op de juiste weg helpen door het te stimuleren en dergelijke, maar als het geen aanleg heeft dan zit er toch ook een limiet aan.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
De chromatine structuur van het DNA erf je grotendeels over van je ouders. Die structuur bepaald, kort gezegd, hoe genen bijvoorbeeld gereguleerd worden. Maar ook omgevingsfactoren spelen een grote rol: vergelijk maar eens kinderen uit 'de hood' en kinderen uit een villawijk.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 08:38 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Genetisch? Hoe is dat 'bepaald'? Lijkt me niet dat het genetisch vaststaat met vinkjes of moeder en vader gestudeerd heeft en dat er daaruit iets bepaald wordt adhv kansrekenen.
Of verwennen (wat is verwennen eigenlijk?) en streng opvoeden een rol speelt ligt weer aan het karakter van het kind.quote:Op woensdag 6 januari 2016 14:49 schreef Sucuk het volgende:
Speelt verwennerij, assertiviteit en strengheid v/d opvoeding hierin een bepaalde rol, zo ja/nee waarom?
Alles doen wat het kind wil. Dus niet alleen spullen kopen, maar ook het laten 'commanderen' door het kind omdat het anders verdrietig wordt e.d.quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of verwennen (wat is verwennen eigenlijk?) en streng opvoeden een rol speelt ligt weer aan het karakter van het kind.
Het ene kind heeft veel meer regels nodig dan het andere, en wat de ene ouder verwennen vindt, vindt de andere ouder een normale gang van zaken.
En niveau? Wat voor impact heeft het op het schoolniveau (vmbo, havo, vwo)?quote:Op woensdag 6 januari 2016 20:24 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen die niet hebben leren omgaan met kritiek, niet goed kunnen incasseren en gewend zijn altijd gelijk te krijgen of hun zin te krijgen, kunnen (het is ook weer niet direct een wetmatigheid he) zich op school soms moeilijk gedragen, dat wil zeggen: zeer eigenwijs, het altijd beter denken te weten, geen zelfreflectie kunnen toepassen, niets willen aannemen, en van een docent verwachten dat hij zich altijd voegt naar hun wensen. Dat staat goede prestaties op school (en jezelf kunnen verbeteren met behulp van doorzettingsvermogen) wel in de weg, als je je zo opstelt. Ik heb zelf een paar van zulke leerlingen in de klas gehad. Ze kregen thuis altijd gelijk, de ouders gaven ook meteen bij alles de school en de docenten de schuld.
Wat zijn factoren die het intelligentieniveau beinvloeden?quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:37 schreef Franny_G het volgende:
Prestaties lijden daar onder, maar het hangt af van het intelligentieniveau van de leerling welk niveau dit uiteindelijk oplevert. En uiteraard hangt het ook af van de begeleiding, in hoeverre het kind hierin toch nog bijgestuurd kan worden.
De beste ''keuze'' die je in het leven kan maken, is goede ouders uitkiezen. Niet alleen omdat je startpunt (DNA) zo wordt bepaald, maar je ontwikkeling en identiteit (hoe je gaat denken en handelen) worden ook bepaald. Daarom vind ik het altijd absurd dat mensen gillen dat het onbelangrijk is dat vrouwen studie volgen/zichzelf ontwikkelen, omdat ze later toch huisvrouw worden. En geld is ook belangrijk. Als je word geboren in een arm gezin in Afrika, dan betekent dit vaak helemaal geen toekomst, je mag dan blij zijn als je kan leren lezen en schrijven. Is toch eng iets?!quote:Op woensdag 9 december 2015 13:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
De snelse spermacel is niet direct de beste en de eicel verschilt per cyclus, deze twee bepalen het.. Want je toekomst staat niet vastgenageld als kind je kan je altijd verder ontwikkelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |