abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 oktober 2015 @ 13:21:02 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156520879
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:10 schreef Cockwhale het volgende:
Thuissituatie (financieel/sociaal), sociale identiteit, sociale interactie, positieve aandacht, fysieke prestaties, uiterlijk.
en mazzel
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156524003
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zoveel ouder dan jij ben ik toch niet?

Cito bestond toen overigens ook al, toch werd altijd gevraagd/gekeken naar opleiding en beroep ouders.
Doen ze nog steeds op sommige basisscholen... Onzin.
Protège moi de mes désirs.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 17:14:39 #28
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_156525427
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:38 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Genetisch? Hoe is dat 'bepaald'? Lijkt me niet dat het genetisch vaststaat met vinkjes of moeder en vader gestudeerd heeft en dat er daaruit iets bepaald wordt adhv kansrekenen. :P
Meestal is het zo: slimme ouders, slim kind.
Lachen joh.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 18:28:26 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156526866
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 17:14 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Meestal is het zo: slimme ouders, slim kind.
Niet waar.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 1 oktober 2015 @ 18:30:53 #30
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156526926
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:52 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Om te beginnen natuurlijk heel simpel het IQ. Hoe intelligenter een leerling, hoe hoger die kan komen. Dit is vooral aangeboren.
Maar zonder doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsbesef heb je niet zoveel aan een hoog IQ. Dit is deels aangeboren (karakter) en deels afhankelijk van opvoeding en omgevingsfactoren (vooral peergroup). Hier kan je dus als ouders in bijsturen al vanaf de peuterleeftijd. Verwennerij en instant behoefte bevrediging zal dit zeker tegenwerken.
Dan zijn er nog de factoren als de financiële situatie (meer geld is meer kansen) en het netwerk (hoe beter het netwerk hoe beter de kansen). Daar kan je als ouders dus ook deels in sturen.
Als laatste en dat heeft vooral bij het zoeken, vinden en vasthouden van een baan effect, is er het uiterlijk en de sociale capaciteiten. Uit onderzoek blijkt dat aan mensen met een mooi uiterlijk ook meer capaciteiten worden toebedeeld. Bij mannen speelt lengte en postuur ook een rol (langere en gespierdere mannen worden eerder gezien als leiders).
Als ouders heb je ook daar dus deels een rol in. Opvoeden met het idee van sociaal gedrag (niet te verwarren met lief en vriendelijk; juist eerder opportunistisch) en het belang van het uiterlijk.

Zoiets bedoel je? En vanwaar die vraag? Heb je zelf kinderen die je een zo goed mogelijke start wilt geven of denk je aan de rol van jouw ouders in jouw problematiek op de arbeidsmarkt?
Dit.

Nog een vraag om toe te voegen:

Wat vinden jullie van discriminatie in onderwijs. Op gebied van ras, geslacht, sociale status, religie, beperkingen, enz?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_156527075
Genetische aanleg (IQ e.d.), niveau van het onderwijs, cultureel kapitaal en werklust vermoed ik.

Edit: en hoe goed het onderwijs bij de manier van leren van de leerling aansluit.

Hierbij aansluitend wat persoonlijke fruatratie:
Bottom-up leren :r
En je dan afvragen waarom leerlingen ongemotiveerd zijn :')

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 18:42:03 ]
pi_156534228
Ten eerste heeft het denk ik te maken met het niveau van de ouders. Hoogopgeleide ouders zullen een heel andere invloed hebben op het kind dan laagopgeleiden.
Daarnaast heeft het denk ik ook te maken met de aard en het gedrag van het kind. Iemand die alles op de sleep laat en alleen maar doet feesten en 'chillen' zal waarschijnlijk minder ver komen dan iemand die serieuzer in het leven staat. Dat heeft misschien nog niet eens te maken met dat het kind het niet kan, maar meer omdat het kind het niet wil. Daarnaast heb je ook kinderen die het gewoon echt niet kunnen vanwege beperkingen.
pi_156589456
Vooral niet in de zandbak laten spelen. Een vergadertafel faciliteren kan wel helpen.

http://speld.nl/2015/10/0(...)oor-op-arbeidsmarkt/

Kinderen die in de zandbak spelen worden verkeerd voorbereid op de arbeidsmarkt, dat stelt onderwijskundige Anneke Tielemans. Ze pleit ervoor zandbakken op schoolpleinen te dempen. “De zandbak biedt geen carrièreperspectief, de wereld is geen zandbak.”

Tielemans noemt de prominente plek die de zandbak inneemt op het schoolplein zorgwekkend: “In de loop der jaren zijn kleuters zandbakken als de norm gaan zien. Hele generaties verdoen hun tijd met kuilen graven, zandkastelen bouwen en taartjes bakken. Ondertussen heeft niemand van hen ooit nagedacht over efficiëntie of competenties, dan moeten ze enorm omschakelen als ze daar in groep 3 opeens mee in aanraking komen.”

De onderwijskundige pleit ervoor zandbakken te vervangen door vergadertafels. “Op die manier bieden we kleuters de mogelijkheid te wennen aan een overlegcultuur, ook kunnen ze daar oefenen met empowermentstrategieën en benchmarking. Dat stukje core business moet je eigenlijk in groep 1 al meekrijgen.”

Het plan van Tielemans moet de kleuter beter voorbereid de arbeidsmarkt opsturen: “Straks gaan ze solliciteren. Je kunt niet op je cv zetten dat je een jaar met zand hebt zitten spelen. Dan sta je gewoon voor lul.”
  zondag 4 oktober 2015 @ 12:45:38 #34
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_156589893
Prestatie is altijd een combinatie van aanleg en motivatie. In dit geval dus intelligentie en motivatie. Nou, verschillen in intelligentie zijn voor 80% te verklaren door verschillen in genen. Motivatie is dan iets wat je zelf in de hand hebt. En ik kan uit eigen ervaring spreken, want ik heb heel lang niet de motivatie gehad om te bikkelen op school/studie. Nu heb ik wel een stuk motivatie gevonden en heb in m'n master niks lager gehaald dan een 7. Jammer dat ik "maar" psychologie doe, want er had veel meer in gezeten :P
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_156591051
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:32 schreef Pajanus het volgende:
Genetisch is er al heel veel bepaald. Ennuh kinderen niet pushen kan ook goed helpen.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 12:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus als een kind er met de pet naar gooit dan moet je als ouder vooral niets doen? Dan komt het wel goed?
Volgens mij bevorder je daarmee alleen dat een vwo kind op het mbo eindigt.
Dit. :')

Dingen die ik gemist heb en waardoor ik nog steeds onder mijn niveau bezig ben (van vwo naar Kader en nu mbo ruim tien jaar nadat ik van de middelbare school af ben).

- Aansturing
- Motivatie ouders (zelf wel gemotiveerd maar dit lastig vast kunnen houden)
- Totaal niet gepusht whatsoever
- (Positieve) aandacht
- Geld
- Stabiele basis

Maar het, we komen er wel, het duurt alleen ontiegelijk lang zo. _O-

Was altijd een streberttje, overal nieuwsgierig naar, een aanpakkertje, intelligent, goed in verbanden zien, mentaal sterk, heel probleemoplossend met een brein als een spons en heb lange tijd geloofd in mezelf maar als je ouder dan tegen werkt en geen interesse heeft in het laten slagen van zijn kinderen heb je daar alsnog weinig aan zolang je onder zijn/haar hoede leeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2015 13:36:37 ]
pi_156596166
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
Combinatie tussen aanleg, karakter, opvoeding en overige omgevingsfactoren.
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:10 schreef Cockwhale het volgende:
Thuissituatie (financieel/sociaal), sociale identiteit, sociale interactie, positieve aandacht, fysieke prestaties, uiterlijk.
Dit en nog wat meer factoren.
pi_156596246
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dit.

Nog een vraag om toe te voegen:

Wat vinden jullie van discriminatie in onderwijs. Op gebied van ras, geslacht, sociale status, religie, beperkingen, enz?
Geen problemen. ben zelf niet blank.
Ik denk dat je het zelf ook wel opzoekt als hier problemen mee zal hebben.
Dat DENK ik, ik kan het ook mis hebben.
  zondag 4 oktober 2015 @ 16:31:22 #38
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156596778
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:20 schreef SixSixOne het volgende:

[..]

Geen problemen. ben zelf niet blank.
Ik denk dat je het zelf ook wel opzoekt als hier problemen mee zal hebben.
Dat DENK ik, ik kan het ook mis hebben.
Hm daar ben ik totaal niet mee eens. Denk dat er sommige kinderen en familie zijn die stelselmatig gediscrimineerd worden, hoe goed ze hun best ook doen om aan te passen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_156597703
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Hm daar ben ik totaal niet mee eens. Denk dat er sommige kinderen en familie zijn die stelselmatig gediscrimineerd worden, hoe goed ze hun best ook doen om aan te passen.
Oké misschien zie ik het verkeerd.
pi_156597892
Het is natuurlijk ook maar hoe je succes zou definiëren. Een carrière is voor mij persoonlijk oninteressant.
Conscience do cost.
pi_156601776
Ik denk dat doorzettingsvermogen en veerkracht van doorslaggevend belang is. Ik heb met een lage cito-score wel een academische opleiding voltooid. Elke keer als het niet meer ging dacht ik na over hoe het dan wel moest, ik heb dus vele malen met succes mijn studeermethodes aangescherpt.
pi_156602977
Genetische bepalingen spelen hier, voor zover ik ingelicht ben, totaal geen rol in. Een kind uit een zogenaamd laagbegaafd tokkiegezin kan zich alsnog ontwikkelen tot een hoogbegaafd kind. Maar dit hangt allemaal van omgeving en stimulans af. Ik denk dat deze 2 factoren meespelen, plus dat je enige intelligentie hebt/ het zelf ook graag moet willen/het leuk vind.
pi_156606544
Discipline is volgens mij een van de grotere factoren in vrijwel alles. Elk talent is weinig waard zonder discipline
pi_156607691
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:03 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Doen ze nog steeds op sommige basisscholen... Onzin.
Het is een momentopname. Maar voor sommige kinderen nog steeds handiger dan het advies van een of andere randdebiele leraar. Zo kreeg mijn zusje van haar leraar, die totaal ongeïnteresseerd was in de kinderen en gewoon een lul was, een veel stukken lager advies dan wat ze daarna op de cito scoorde. Uiteindelijk toch naar dat hogere niveau gegaan en daar doet ze het goed.

Daarnaast: je startpunt voor de toekomst zal maar bepaald worden door 1 toetsje of 1 slechtgezinde leraar. Ik vind dat er veel breedschaliger informatie moet worden ingewonnen over het kind, bijv meerdere personen en meerdere toetsen en meerdere jaren.
pi_156612915
Gesproken vanuit mijn eigen ervaring: je omgeving speelt een hele grote rol.

Ik ben best slim, objectief gezien. Mijn familie niet. Het zijn fantastische mensen die goed voor mij hebben gezorgd maar de scherpste messen in de la zijn het niet. Mijn ouders waren van die mensen die het niet nodig vonden dat hun kind het hoogst haalbare deed. Havo was al meer dan zat. Later ben ik van 2 havo naar 3 vwo gegaan, dat heeft mij erg veel goed gedaan. Ik was ook de eerste van mijn familie die ooit naar de universiteit is geweest.

Ik heb niks afgemaakt. Ik heb nu een goede baan, dar niet van. Bovenmodaal, perspectief, maar discipline heb ik niet. Vanuit huis heb ik nooit enige stimulans gevoeld. Vroeger gingen wij nooit op vakantie. We leefden met 5 man op bijstandsniveau, dus dat kon niet. We gingen nooit naar musea en de publieke omroep werd niet gekeken. Met jaloezie kijk ik wel eens naar vrienden die uit goede nesten komen met ouders die ook niveau hebben, waar vroeger wel ruimte was voor cultuur en stiimulans. Kinderen die boeken voor hun verjaardagen kregen en waarmee aan de keukentafel werd geholpen met het huiswerk. Zij hebben ook allemaal zonder uitzondering de uni afgemaakt en maken minder slechte keuzes dan mijn vrienden die toevallig uit een minder succesvol gezin komen.

Het niet afronden van mijn studies is wel gewoon mijn eigen schuld. Motivatie moet vooral vanuit jezelf komen en met veel discipline en doorzettingsvermogen is alles te bereiken. Toch denk ik wel dat je de wind mee hebt als je uit een welgesteld, goed opgeleid gezin komt. Al is het alleen maar omdat je omgeving dan de waarde in kan zien van wat je doet en je kan en vaak ook wíl stimuleren. Het is nog steeds zo dat, als je voor een dubbeltje geboren bent, je echt wel veel meer je best moet doen om een kwartje te worden, dan dat het kwartje zijn best moet doen om geen dubbeltje te worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mystikvm op 05-10-2015 07:37:53 ]
pi_156613531
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:45 schreef Daboman het volgende:
Ik denk dat doorzettingsvermogen en veerkracht van doorslaggevend belang is. Ik heb met een lage cito-score wel een academische opleiding voltooid. Elke keer als het niet meer ging dacht ik na over hoe het dan wel moest, ik heb dus vele malen met succes mijn studeermethodes aangescherpt.
Want hoge opleiding alleen staat gelijk aan succes?
pi_156613598
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 07:30 schreef Mystikvm het volgende:
Gesproken vanuit mijn eigen ervaring: je omgeving speelt een hele grote rol.

Ik ben best slim, objectief gezien. Mijn familie niet. Het zijn fantastische mensen die goed voor mij hebben gezorgd maar de scherpste messen in de la zijn het niet. Mijn ouders waren van die mensen die het niet nodig vonden dat hun kind het hoogst haalbare deed. Havo was al meer dan zat. Later ben ik van 2 havo naar 3 vwo gegaan, dat heeft mij erg veel goed gedaan. Ik was ook de eerste van mijn familie die ooit naar de universiteit is geweest.

Ik heb niks afgemaakt. Ik heb nu een goede baan, dar niet van. Bovenmodaal, perspectief, maar discipline heb ik niet. Vanuit huis heb ik nooit enige stimulans gevoeld. Vroeger gingen wij nooit op vakantie. We leefden met 5 man op bijstandsniveau, dus dat kon niet. We gingen nooit naar musea en de publieke omroep werd niet gekeken. Met jaloezie kijk ik wel eens naar vrienden die uit goede nesten komen met ouders die ook niveau hebben, waar vroeger wel ruimte was voor cultuur en stiimulans. Kinderen die boeken voor hun verjaardagen kregen en waarmee aan de keukentafel werd geholpen met het huiswerk. Zij hebben ook allemaal zonder uitzondering de uni afgemaakt en maken minder slechte keuzes dan mijn vrienden die toevallig uit een minder succesvol gezin komen.

Toch denk ik wel dat je de wind mee hebt als je uit een welgesteld, goed opgeleid gezin komt. Al is het alleen maar omdat je omgeving dan de waarde in kan zien van wat je doet en je kan en vaak ook wíl stimuleren. Het is nog steeds zo dat, als je voor een dubbeltje geboren bent, je echt wel veel meer je best moet doen om een kwartje te worden, dan dat het kwartje zijn best moet doen om geen dubbeltje te worden.
Zeer herkenbaar, alhoewel ik wel mijn opleidingen heb afgerond. Op papier of aan de buitenkant ben je misschien een kwartje geworden, maar aan de binnenkant schuilt nog steeds dat dubbeltje. Ik kom ook uit een familie van bijstandsuitkeringen. Daarin ontbreekt motivatie, discipline, inzicht, een goed rolmodel, maar ook vaak positieve aandacht en sfeer. Het is een vrij ondoordacht negatief sfeertje waarin je je bevindt. Natuurlijk helpt het helemaal niet als je uit een "gezin" komt waarin je meer negatieve opmerkingen krijgt dan positieve.
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:22:59 #48
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_156613666
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 18:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Niet waar.
Op havo hier weinig kinderen met ouders met mavo of lager diploma.
Lachen joh.
  Moderator maandag 5 oktober 2015 @ 09:50:23 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_156613973
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:38 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Genetisch? Hoe is dat 'bepaald'? Lijkt me niet dat het genetisch vaststaat met vinkjes of moeder en vader gestudeerd heeft en dat er daaruit iets bepaald wordt adhv kansrekenen. :P
Zie dit meer als eigenschappen zoals veel geduld hebben, lang een spanningsboog kunnen volhouden, ruimtelijk inzicht, etc etc etc

Ook is wel eens onderzocht dat kinderen die in een huis opgroeien waar veel boeken zijn het beter doen. Maar als je mensen die niet veel boeken hebben veel boeken geeft dan heeft dit weer geen invloed op de kinderen. (m.a.w. het maakt dus uit of je belezen ouders hebt)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_156621901
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:11 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Want hoge opleiding alleen staat gelijk aan succes?
De vraag was welke factoren een rol spelen bij een plaatsing op de havo of het vwo en welke factoren verder bepalen of iemand een succesvolle carriere heeft. En ik benoem daarbij vanuit mijn eigen ervaring doorzettingsvermogen en veerkracht. Verder zeg ik alleen dat ik met succes mijn studeermethodes heb aangescherpt. Hoe is dat geen succes als ik daarmee mijn opleiding heb kunnen halen? Dat is immers het doel dat ik voor ogen had. Ik zeg verder helemaal niets over succes na opleiding. Maar het is wel mijn ervaring dat ook dan geldt dat veerkracht en doorzettingsvermogen belangrijk zijn, zo nog belangrijker dan op school. Zeker nu, nu je eerst 15 keer nee krijgt als je solliciteert.

[ Bericht 11% gewijzigd door Daboman op 05-10-2015 18:09:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')