abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156501417
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:24 schreef snakelady het volgende:

[..]

Daarom zou het handiger zijn als beide partijen een gesprek aan zouden gaan met elkander in plaats van stug aan beide uitersten blijven staan.
Ik denk eerlijk gezegd dat het al een illusie is om de wereld te verdelen in twee kampen. Zowel de mensen die voor behoud van ZP zijn als de mensen die voor afschaffing zijn hebben daar uiteenlopende redenen voor.

Persoonlijk vind ik het wat vreemd om zo te blijven hangen in een traditie uit de 19e eeuw als het gaat om kindervermaak. Wees origineel en verzin eens iets nieuws. Ofwel: neem een voorbeeld aan de uitvinder van sinterklaas. Niet door hem eeuwen lang na te blijven doen, maar door een kinderfeest te bedenken dat is aangepast aan deze tijd en waarbij de belangen en de lol van de kinderen centraal staan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156501437
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2015 14:18 schreef Copycat het volgende:

[..]

Sterker: kinderen die nog in de geloofleeftijd zitten, hebben dit helemaal niet door. Kan het filmpje niet zo snel vinden, maar was een paar jaar terug bij een tv-programma. De juf (!!!) verkleedde zich in de klas, voor het oog van de kinderen, als Sinterklaas. En geen enkel kind zag juf, ze zagen allemaal de Sint.
Dat was in een kleuterklas. Groep 3-4 moet je zoiets niet proberen. De magie is weg als er herkenbare pieten rondlopen. Mijn kinderen vinden sinterklaas enger dan zwarte piet.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:31:59 #128
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156501488
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:29 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:

Dat was in een kleuterklas. Groep 3-4 moet je zoiets niet proberen. De magie is weg als er herkenbare pieten rondlopen. Mijn kinderen vinden sinterklaas enger dan zwarte piet.
Begint rond die leeftijd zes, zeven jaar het geloof bij de meeste kinderen sowieso niet snel af te brokkelen?

En herkenbaarheid zit 'm imo vooral in kleding, motoriek en stem. Verander je dat, compleet met wat zwarte vegen op het gezicht, kraait er geen kind naar.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156501506
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat het al een illusie is om de wereld te verdelen in twee kampen. Zowel de mensen die voor behoud van ZP zijn als de mensen die voor afschaffing zijn hebben daar uiteenlopende redenen voor.

Persoonlijk vind ik het wat vreemd om zo te blijven hangen in een traditie uit de 19e eeuw als het gaat om kindervermaak. Wees origineel en verzin eens iets nieuws. Ofwel: neem een voorbeeld aan de uitvinder van sinterklaas. Niet door hem eeuwen lang na te blijven doen, maar door een kinderfeest te bedenken dat is aangepast aan deze tijd en waarbij de belangen en de lol van de kinderen centraal staan.
Ach, het 'het is ouderwets-argument'. Wat schattig.
Ben je al gestopt met eten want dat is ook zo ouderwets. Doen we miljoenen jaren. :')
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_156501647
Linkse figuren zoals nepkunstenaar Quinsy Gario hebben Zwarte Piet in verband gebracht met racisme. Gewoon heel letterlijk met de leus ''Zwarte Piet is Racisme''. Goede argumenten heb ik niet gezien, het publiek misleiden mag kennelijk.

Eerder heb ik al aangegeven dat het onderwijswereldje hartstikke links is en wel eens een sleutelrol zou kunnen spelen in deze hele kwestie. En ja, ze zijn begonnen met het verbieden van Zwarte Piet in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Let op: het is niet dat scholen zelf mogen kiezen of ze een gekleurde of Zwarte Piet willen. Nee het is het verbieden van een Nederlandse traditie.

Wat mij betreft is het hands on, en mag de strijd harder gevoerd worden. Boycot Quinsy Gario, laat je mening horen, verkleed kinderen als Zwarte Piet. Het is toch belachelijk dat een klein groepje mensen onze cultuur verbiedt.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:46:55 #131
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156501784
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:39 schreef luxerobots het volgende:
Linkse figuren zoals nepkunstenaar Quinsy Gario hebben Zwarte Piet in verband gebracht met racisme. Gewoon heel letterlijk met de leus ''Zwarte Piet is Racisme''. Goede argumenten heb ik niet gezien, het publiek misleiden mag kennelijk.
Ik geloof dat deze flyer van de jaren 70 is ofzo.

De eerste keer dat er geklaagd werd over zwarte piet en zijn uiterlijk stamt af van de jaren 60.
quote:
Eerder heb ik al aangegeven dat het onderwijswereldje hartstikke links is en wel eens een sleutelrol zou kunnen spelen in deze hele kwestie. En ja, ze zijn begonnen met het verbieden van Zwarte Piet in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Niemand kan het nog verbieden, scholen kunnen er wel voor kiezen om geen zwarte piet te laten komen, maar het is nog altijd persoonlijke keuze.
quote:
Let op: het is niet dat scholen zelf mogen kiezen of ze een gekleurde of Zwarte Piet willen. Nee het is het verbieden van een Nederlandse traditie.
Dat is onzin, er is nog niks in de wet opgenomen, dus scholen mogen nog steeds zwarte piet, gekleurde piet of als ze willen een paashaas laten komen voor Sinterklaas.
Het bestuur Stichting openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPO) en de schooldirecteuren hebben dus besloten voor geen zwarte piet.
quote:
Wat mij betreft is het hands on, en mag de strijd harder gevoerd worden. Boycot Quinsy Gario, laat je mening horen, verkleed kinderen als Zwarte Piet. Het is toch belachelijk dat een klein groepje mensen onze cultuur verbiedt.
Waar haal jij vandaan dat het verboden is?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 30 september 2015 @ 17:48:49 #132
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156501820
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

QFT.

Het is een totaal hopeloze strijd. Dit gaat door totdat deze maffe traditie is afgeschaft. Het is niet de vraag of dat gaat gebeuren, maar wanneer.
Tja, dat hebben die 'pro-pieten' helemaal aan zichzelf te danken. Dankzij hun domme retoriek is het pro-piet-kamp nu onherroepelijk geassocieerd met tokkies en plat racisme.
pi_156501840
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ach, het 'het is ouderwets-argument'. Wat schattig.
Ben je al gestopt met eten want dat is ook zo ouderwets. Doen we miljoenen jaren. :')
Er zijn erg veel tradities afgeschaft waarvan ik hoop dat jij die ook niet meer in stand zou willen houden. Dat we iets al lang of kort doen is nauwelijks een argument. Tijden veranderen, en dat is maar goed ook.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 september 2015 @ 17:51:57 #134
862 Arcee
Look closer
pi_156501878
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:24 schreef snakelady het volgende:
Daarom zou het handiger zijn als beide partijen een gesprek aan zouden gaan met elkander in plaats van stug aan beide uitersten blijven staan.
Dat lijkt me sowieso goed idd.

Met daarbij een redelijke kans dat de uiterste zijden van die beide partijen nooit tevreden zullen zijn of tot elkaar zullen komen. En zij zijn juist degenen die het hardst roepen. Kortom: lastig.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:54:25 #135
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156501933
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:51 schreef Arcee het volgende:

[..]

Met daarbij een redelijke kans dat de uiterste zijden van die beide partijen nooit tevreden zullen zijn of tot elkaar zullen komen. En zij zijn juist degenen die het hardst roepen. Kortom: lastig.
Dan is het in ieder geval geprobeerd. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 30 september 2015 @ 17:54:28 #136
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156501935
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:39 schreef luxerobots het volgende:
Wat, is je Google kapot? Want daarop staan gewoon alle argumenten die geleverd worden, waaronder goede argumenten om Zwarte Piet als racistisch op te vatten. Hoofdzakelijk: Zwarte Piet lijkt als twee druppels water op de racistische karikatuur van een neger die in de beginjaren van de vorige eeuw populair was.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:54:32 #137
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156501936
quote:

Dat blijf je houden en ook die polariserende kanten zullen zich uiteindelijk wel schikken. Maar die extreme zijdes kunnen imo nooit de dienst uitmaken, of je nu pro of anti bent.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156501945
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Tja, dat hebben die 'pro-pieten' helemaal aan zichzelf te danken. Dankzij hun domme retoriek is het pro-piet-kamp nu onherroepelijk geassocieerd met tokkies en plat racisme.
Het verbieden van ZP zal overigens niet lukken. Maar het wordt dan een beetje zoals roken. Ga je gang, zolang je het maar niet te openbaar viert.

En ik voorzie ook wel dat dit gaat verdwijnen uit de publieke media. (Met natuurlijk af en toe een enkeling die er juist heel erg mee te koop loopt en waar de rest de wenkbrauwen bij ophaalt.)

Het zal allemaal van een cultuurverandering moeten komen.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:56:52 #139
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_156501976
Over vijf jaar is Zwarte Piet gewoon Piet geworden.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_156501988
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik geloof dat deze flyer van de jaren 70 is ofzo.

[ afbeelding ]

De eerste keer dat er geklaagd werd over zwarte piet en zijn uiterlijk stamt af van de jaren 60.

[..]

Niemand kan het nog verbieden, scholen kunnen er wel voor kiezen om geen zwarte piet te laten komen, maar het is nog altijd persoonlijke keuze.

[..]

Dat is onzin, er is nog niks in de wet opgenomen, dus scholen mogen nog steeds zwarte piet, gekleurde piet of als ze willen een paashaas laten komen voor Sinterklaas.
Het bestuur Stichting openbaar Primair Onderwijs Utrecht (SPO) en de schooldirecteuren hebben dus besloten voor geen zwarte piet.

[..]

Waar haal jij vandaan dat het verboden is?
Toen ook al jankballen.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_156501994
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat, is je Google kapot? Want daarop staan gewoon alle argumenten die geleverd worden, waaronder goede argumenten om Zwarte Piet als racistisch op te vatten.
Dan is mijn google blijkbaar ook kapot. :D
Conscience do cost.
  woensdag 30 september 2015 @ 17:58:40 #142
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156502002
quote:

[..]

Sterker nog, dat is precies wat er gebeurt. Volwassen mensen zijn bij elkaar gaan zitten, en hebben tegen elkaar gezegd: "We begrijpen dat de traditionele Zwarte Piet beledigend is voor sommige mensen we begrijpen dat veel mensen Zwarte Piet erg waarderen als onderdeel van het sinterklaasfeest, en we vinden dat beide partijen een punt hebben. Laten we daarom op zoek gaan naar verschijningsvormen van Piet die voor beide groepen aanvaardbaar zijn." Het resultaat: de welbekende stroopwafelpieten, de regenboogpieten, en ook het besluit in Utrecht.

Ik heb het idee dat de meeste mensen die tegen Zwarte Piet zijn, daar ook mee akkoord gaan. Het zijn vooral de voorstanders van de traditionele Zwarte Piet die net doen alsof het lijk van hun grootmoeder opgegraven wordt en men in haar mond zeikt.
  woensdag 30 september 2015 @ 18:00:51 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156502042
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:58 schreef ems. het volgende:

[..]

Dan is mijn google blijkbaar ook kapot. :D
Dat is vervelend. Misschien is het dan tijd voor een nieuwe computer.

Hoe dan ook, je zult wel blij zijn dat ik het belangrijkste argument heb genoemd in dat stukje dat je vergeten bent om te quoten. :)
pi_156502061
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 18:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hoe dan ook, je zult wel blij zijn dat ik het belangrijkste argument heb genoemd in dat stukje dat je vergeten bent om te quoten. :)
Ik heb het nog eens gelezen maar ik heb het sterke argument blijkbaar gemist. Kan je iets specifieker zijn?
Conscience do cost.
pi_156502124
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 15:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een argument van niets. Dat kan net zo makkelijk omgedraaid worden: dat iemand iets niet opvat als racistisch, betekent natuurlijk niet dat datgene ook niet racistisch is. Het betekent eerder dat die persoon even verder moet kijken en zich moet verdiepen in de reden waarom iets gedaan wordt.

Maar goed, als je in dit geval even verder gaat kijken, zie je dat de traditionele Zwarte Piet veel kenmerken vertoont die overeenkomen met beledigende stereotypen van negers. Als je dan nog niet snapt dat sommige mensen zich daardoor beledigd voelen, dan is er iets mis met je.

[..]

Aangezien belediging per definitie subjectief is, is het waarheid als iemand het vindt. Net zo goed als dat een schilderij mooi is omdat mensen het mooi vinden, en om geen enkele andere reden.
Oké prima. Dan vind ik albino's in Afrika ook racistisch. En mensen in Japan die een lichtere huidskleur willen vind ik ook racistisch.

Oh en ten tweede: Als het een argument van niks is dan kan je dit ook niet stellen:
quote:
Overigens begint het al bij stomme uitspraken als: "Zwarte Piet is niet racistisch". Alleen al het feit dat sommige mensen zich door Zwarte Piet aangevallen voelen op grond van hun ras, bewijst al het tegendeel.
Het bewijst dus helemaal niks.
pi_156502151
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat, is je Google kapot? Want daarop staan gewoon alle argumenten die geleverd worden, waaronder goede argumenten om Zwarte Piet als racistisch op te vatten. Hoofdzakelijk: Zwarte Piet lijkt als twee druppels water op de racistische karikatuur van een neger die in de beginjaren van de vorige eeuw populair was.
Dus dat is het belangrijkste argument? Hij lijkt op een karikatuur die in de beginjaren van de vorige eeuw populair was?

Iets is racistisch, of iets is het niet. Er op lijken is niet voldoende. Overigens is Zwarte Piet ouder dan het racistische Angelsaksische figuur waar hij op lijkt. Hij is het feitelijk dus niet.

http://www.spitsnieuws.nl(...)ren-in-zwarte-pieten
Ser, ga jij maar met je bleke smoelwerk tegen deze mensen vertellen dat ze lijken op racistische karikaturen.
  woensdag 30 september 2015 @ 18:15:28 #147
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156502296
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Sterker nog, dat is precies wat er gebeurt. Volwassen mensen zijn bij elkaar gaan zitten, en hebben tegen elkaar gezegd: "We begrijpen dat de traditionele Zwarte Piet beledigend is voor sommige mensen we begrijpen dat veel mensen Zwarte Piet erg waarderen als onderdeel van het sinterklaasfeest, en we vinden dat beide partijen een punt hebben. Laten we daarom op zoek gaan naar verschijningsvormen van Piet die voor beide groepen aanvaardbaar zijn." Het resultaat: de welbekende stroopwafelpieten, de regenboogpieten, en ook het besluit in Utrecht.
Dat is het probleem inderdaad, de pro pieten willen niks buigen.

quote:
Ik heb het idee dat de meeste mensen die tegen Zwarte Piet zijn, daar ook mee akkoord gaan. Het zijn vooral de voorstanders van de traditionele Zwarte Piet die net doen alsof het lijk van hun grootmoeder opgegraven wordt en men in haar mond zeikt.
:D Ik heb het vermoeden dat ze daar nog minder moeite mee zouden hebben. :P
pi_156502448
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 18:15 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat is het probleem inderdaad, de pro pieten willen niks buigen.

De pro-pieten willen niet buigen, omdat zij altijd verliezen. Wat is het compromis? Bij elke aanpassing gaat er een stukje traditie verloren. De anti-pieten winnen dus altijd.

Daarnaast zijn de anti-pieten deze hele discussie op een uiterst nare manier begonnen. Demonstreren bij de intocht van Sinterklaas met allemaal kinderen erbij. De leugenachtige leus: ''Zwarte Piet is Racisme''. Naar de rechter stappen om de intocht te verbieden. En de eis dat Piet in zijn geheel moet verdwijnen, gekleurde Pieten zijn niet goed genoeg. Gezellige partij om mee om de tafel te zitten (Hoewel om de tafel zitten? Quinsy liep zelf weg bij de gesprekken in Amsterdam).
  woensdag 30 september 2015 @ 18:35:12 #149
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156502670
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 18:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De pro-pieten willen niet buigen, omdat zij altijd verliezen. Wat is het compromis? Bij elke aanpassing gaat er een stukje traditie verloren. De anti-pieten winnen dus altijd.
Toch had niemand er moeite mee toen de roe werd afgeschaft, of alle andere veranderingen die zwarte piet ondertussen als is doorgegaan.
quote:
Daarnaast zijn de anti-pieten deze hele discussie op een uiterst nare manier begonnen. Demonstreren bij de intocht van Sinterklaas met allemaal kinderen erbij. De leugenachtige leus: ''Zwarte Piet is Racisme''. Naar de rechter stappen om de intocht te verbieden. En de eis dat Piet in zijn geheel moet verdwijnen, gekleurde Pieten zijn niet goed genoeg. Gezellige partij om mee om de tafel te zitten (Hoewel om de tafel zitten? Quinsy liep zelf weg bij de gesprekken in Amsterdam).
Daar ben ik het ook mee eens, maar jammer dat mensen daardoor ook niet meer willen luisteren naar de mensen die wel gewoon rustig hun punt duidelijk kunnen maken,
pi_156502772
Zonder negers was deze discussie er nooit geweest.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')