abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156446879
Inleiding
Sinds 26 maart 2015 is de wet raadgevend referendum van kracht. Deze initiatiefwet van PvdA, D66 en GroenLinks is door het Nederlandse parlement aangenomen (VVD, CDA, CU en SGP stemden tegen, maar konden het niet tegenhouden). Deze nieuwe wet maakt het mogelijk om, op initiatief van burgers, een raadgevend referendum te houden over wetgeving. Inmiddels is van dit recht succesvol gebruik gemaakt door GeenStijl en wel met de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne als onderwerp.

De associatieovereenkomst met Oekraïne is inmiddels door zowel de Tweede als de Eerste Kamer goedgekeurd (op PVV, SP en PvdD na stemden alle partijen voor), maar er zal nu in het "voorjaar van 2016" een raadgevend referendum komen over de wenselijkheid van dit associatieverdrag. Daarmee is het hoog tijd dat we de associatieovereenkomst inhoudelijk bespreken in POL.

De associatieovereenkomst
Het volledige verdrag van 2135 pagina's (in het Engels) vind je hier en op deze pagina van de diplomatieke dienst van de EU vind je meer informatie over de overeenkomst.

Prima dat er nu een referendum komt. Dat is waar die wet voor bedoeld is en het lijkt me een interessant democratisch experiment. Wanneer het raadgevend referendum begin 2016 (tegen die tijd is een groot gedeelte van de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne overigens al van kracht, hoofdstuk 4 - over vrijhandel - gaat namelijk per 31 december 2015 in) aan de orde is, zal ik persoonlijk voor de associatieovereenkomst stemmen en wel om de volgende redenen:

Redenen om voor de associatieovereenkomst te stemmen:
• Oekraïne is een groot en inwonersrijk land (zelfs het grootste land dat volledig op het Europese continent ligt) en ligt aan de grenzen van de Europese Unie, op slechts 2,5 uur vliegen vanaf Amsterdam. Voor de veiligheid en stabiliteit van de EU-lidstaten is het belangrijk dat de grenslanden van de EU ook op lange termijn stabiele staten zijn. De associatieovereenkomst met Oekraïne behelst hervormingen en maatregelen die de democratie en het functioneren van de rechtsstaat versterken, die de corruptie tegengaan, die samenwerking op diverse gebieden met Europa bieden en die leiden tot extra welvaart voor zowel Oekraïne als voor ons via een sterkere markteconomie en vrijere handel. Al deze maatregelen zorgen voor een stabielere en welvarendere staat langs de EU-grenzen, waar we goed mee kunnen samenwerken. Dit is goed voor zowel Oekraïne als voor ons.

Een goed voorbeeld van de veranderingen die associatieverdragen met de EU opleveren is de huidige situatie op de Balkan. Waar Servië en Kosovo (twee landen die graag ooit EU-lid zouden willen worden) relatief kortgeleden hun geschillen nog oplosten met bommen en granaten (het lijkt ver weg, doordat de veiligheid en stabiliteit van de EU - gelukkig - zo snel went), werken deze landen nu aan hun geschillen via woorden en diplomatie. De EU-verdragen hebben een enorme bijdrage geleverd aan de vrede en stabiliteit in deze regio en daarmee aan Europa. EU-verdragen leveren enkel kommer en kwel op? Ik dacht het niet.

• Onderdeel van het verdrag is een vrijhandelszone tussen EU en Oekraïne. Als onze bedrijven naar het bijna 45 miljoen consumenten tellende Oekraïne willen exporteren moeten ze torenhoge invoerrechten betalen. Hetzelfde geldt voor Oekraïense bedrijven: het wordt hen erg lastig gemaakt om naar de EU te exporteren, terwijl dat juist zo belangrijk is voor de welvaart van de Oekraïense bevolking. Oekraïne gaat samenwerken met de Europese Commissie om te voldoen aan alle EU-normen voor productkwaliteit, veiligheidseisen, arbeidsrechten etc. etc. Daarnaast zullen ze als onderdeel bewegen richting een vrijere en meer marktgedreven economie. Dit alles tezamen creëert voor zowel Oekraïne als voor de EU meer welvaart en beide zijn we een exportpartner rijker.

• Een associatieovereenkomst is een samenwerkingsverband met de EU. Samenwerken is goed. Maar het is absoluut niet per definitie een opmaat naar EU-lidmaatschap. De EU heeft talloze associatieovereenkomsten gesloten met landen die nooit lid van de EU zullen worden. We hebben het over landen als o.a. Jordanië. Dit is onderdeel van de EU-neighborhood policy, een beleid dat erop gericht is om zo goed mogelijk samen te werken met staten die grenzen aan Europese landen en wateren. Dit met als doel om onze veiligheid, stabiliteit en welvaart te behouden. Oekraïne is hierin een nieuw positief hoofdstuk. Om daadwerkelijk lid te worden moet je niet alleen eerst kandidaat-lidstaat worden (1 stap vóór EU-lidmaatschap), maar nóg een extra stap daarvoor ook "potentiële EU-kandidaat lidstaat" worden en zelfs dat geldt niet voor Oekraïne. Dit verdrag wordt om hele andere redenen getekend dan om een EU-lidmaatschap te bereiken en al zou een lidmaatschap over een jaar of 30 of meer wel positief besproken kunnen worden, dan betekent dat enkel dat tegen die tijd Oekraïne blijkbaar een modern, stabiel en veilig Europees land is geworden en dat lijkt me voor niemand slecht.

• Poetin mag geen rol van betekenis spelen bij het maken van je keuze. Zowel niet bij het stemmen voor (je zou voor kunnen stemmen om te voorkomen dat je Oekraïne in de handen van Poetin drijft) als tegen de overeenkomst. Rusland heeft namelijk niet het recht om soevereine beslissingen van landen over hun relatie tot de Europese Unie in te perken. Het staat die landen volledig vrij, en het moet die landen ook volledig vrijstaan, om hun eigen lotsbeschikking te kiezen en hun eigen waarden te bepalen. Rusland heeft geen vetorecht over met wie de Europese Unie samenwerkt en vice versa.

• Er stonden duizenden demonstranten met Europese vlaggen op het plein in Kiev te demonstreren tegen het corrupte en heftig door Rusland beïnvloede regime. Er is in Oekraïne een enorme schreeuw om het land Europeser te laten worden en dat het meer met Europa gaat samenwerken in plaats van zich te laten leiden door de Russische agressor die tegen de wil van het Oekraïense volk in grote delen van een soeverein land heeft ingepikt. De Oekraïense bevolking wil dit compleet vrijwillig en zou nu niet de dupe moeten worden van stemmers die straks tegen deze hele specifieke overeenkomst stemmen, terwijl dat eigenlijk enkel uit algemene anti-EU sentimenten is en niet zozeer tegen de Oekraïense bevolking gericht.

• Akkoorden zijn niet tegen iets, maar voor iets. Deze associatieovereenkomst is voor de vrije handel, democratisering en het bevorderen van de rechtsstaat.

De tegenargumenten van GeenPijl weerlegd:

De EU dijt uit en dat is slecht.

Deze associatieovereenkomst is geen uitbreiding van de Europese Unie en ook geen opmaat daarnaartoe. Oekraïne is überhaupt geen potentiële kandidaat-lidstaat, waar de status kandidaat-lid en de status lid ook nog beide ver weg zouden zijn. De EU sluit associatieovereenkomsten met diverse landen ten zuiden en oosten van de EU. Dit in het kader van de EU-neighborhood policy, waarmee ze hopen te bereiken dat er ook langs onze Europese grenzen en wateren stabiele en welvarende staten ontstaan, wat goed is voor de stabiliteit en veiligheid van Europa.

We tergen de Russische beer en hebben een burgeroorlog veroorzaakt.

Rusland heeft niet het recht om soevereine beslissingen van landen over hun relatie tot de Europese Unie in te perken. Het staat die landen volledig vrij, en het moet die landen ook volledig vrijstaan, om hun eigen lotsbeschikking te kiezen en hun eigen waarden te bepalen. Rusland heeft geen vetorecht over met wie de Europese Unie samenwerkt en vice versa.

Europa pikt niets in, maar is door Oekraïne gevraagd om samen te werken. Het is een vrijwillige wens om de democratische richting in te slaan, in de richting van een Europese rechtsstaat met Europese waarden en die zouden we niet moeten negeren.

Samenwerking met Europa sluit bovendien samenwerking met Rusland helemaal niet uit (!!). Oekraïne tekent een verdrag om meer te doen voor een goed functionerende rechtsstaat, democratie, een markteconomie, vrijhandel met Europa en tegen corruptie. Dat sluit op geen enkele wijze uit dat Oekraïne niet op welke manier dan ook vrijwillig met Rusland zou kunnen samenwerken.

Oekraïne is een corrupt land met een corrupte oligarchie, een falend politiek systeem en een failliete economie.

Dat klopt. En het is op alle manieren ongunstig voor de EU dat zo'n groot grensland corrupt en arm is, een recept voor instabiliteit aan onze grenzen. De associatieovereenkomst heeft nu juist als doel om de democratisering, aanpak van corruptie, versterking van de rechtsstaat, versterking van de markteconomie (en daarmee welvaart) in Oekraïne in een stroomversnelling te brengen. Dit is goed voor Oekraïne en dit is goed voor ons op twee manieren: een stabiele(re) grensstaat van de EU, een extra handelspartner. Het is dan ook geen tegenargument, maar juist een groot argument om wat te doen aan de huidige situatie via deze associatieovereenkomst.

------------

Discussieer hier inhoudelijk over de voors- en tegens van deze associatieovereenkomst waarover er begin 2016 een raadgevend referendum zal komen, alle meningen zijn welkom. Liefst beargumenteerd. Het stukje uit de OP is misschien nogal pro-overeenkomst, maar daar zal lang niet iedereen het mee eens zijn en misschien wel een meerderheid niet? Brand los, het is immers een feestje van de democratie. ;)

Game on en succes met het bepalen van je standpunt ten aanzien van deze associatieovereenkomst!

P.s. Wat zou De Speld erover schrijven? :D [Speld-bericht staat in spoiler]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 28-09-2015 15:11:43 ]
pi_156447034
Goed topic, complimenten voor de OP.
pi_156447145
Haha een verdrag van 2135 pagina's. Alleen daarom al ben ik tegen.
pi_156447172
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2015 13:22 schreef Kowloon het volgende:
Haha een verdrag van 2135 pagina's. Alleen daarom al ben ik tegen.
Het zijn eigenlijk slechts enkele honderden pagina's en vervolgens bijna 2000 pagina's aan tabellen.

Daarom roepen ze in de media ook telkens het veel lagere aantal pagina's.
pi_156447322
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 13:23 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het zijn eigenlijk slechts enkele honderden pagina's en vervolgens bijna 2000 pagina's aan tabellen.

Daarom roepen ze in de media ook telkens het veel lagere aantal pagina's.
Slechts? Ik vind het nog veel. Kennelijk moet het zaakje nogal juridisch dichtgetimmerd worden. Dat roept bij mij altijd vraagtekens op bij de oprechtheid van de samenwerking. Samenwerken doe je naar mijn idee het best met partijen waarmee je een zeker gemeenschappelijk kader deelt.
pi_156447349
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 13:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Slechts? Ik vind het nog veel. Kennelijk moet het zaakje nogal juridisch dichtgetimmerd worden. Dat roept bij mij altijd vraagtekens op bij de oprechtheid van de samenwerking. Samenwerken doe je naar mijn idee het best met partijen waarmee je een zeker gemeenschappelijk kader deelt.
Het aantal pagina's van een verdrag zegt daar niet zoveel over, behalve dat elke letter nou juist precies over dat gemeenschappelijke kader gaat.

Met deze bijzondere argumentatie kan je ook stellen dat Nederlanders geen gemeenschappelijk kader delen, 'omdat het wetboek zo lang is'. :P
pi_156447453
Handel met Oekraïne is goed. Dit gaat op korte termijn sowieso niet eindigen in een EU-lidmaatschap, en samenwerken met een land als Oekraïne dat veel potentie heeft is vrij logisch.

Het 'we moeten Rusland niet boos maken' argument is infantiel en niet serieus te nemen. Met Rusland blijven we ook gewoon handel drijven, en tevens laten we toe dat ze de Krim en Oost-Oekraïne annexeren. De rest van Oekraïne blijft gewoon een normaal land waarmee je handel kunt drijven, dat heeft helemaal niets met Rusland te maken.
Naturheilmittel
pi_156447501
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 13:33 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het aantal pagina's van een verdrag zegt daar niet zoveel over, behalve dat elke letter nou juist precies over dat gemeenschappelijke kader gaat.

Met deze bijzondere argumentatie kan je ook stellen dat Nederlanders geen gemeenschappelijk kader delen, 'omdat het wetboek zo lang is'. :P
Ik vind het niet zo'n bijzondere argumentatie. Vergaande juridisering is naar mijn idee een teken van wantrouwen en een aanwijzing voor het gemis van een gemeenschappelijk kader. Neem de Herziene Rijnvaartakte. Een verdrag met vijf deelnemende partijen; 12 A4'tjes.
pi_156447527
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 13:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo'n bijzondere argumentatie. Vergaande juridisering is naar mijn idee een teken van wantrouwen en een aanwijzing voor het gemis van een gemeenschappelijk kader. Neem de herziene Rijnvaartakte. Een verdrag met vijf deelnemende partijen; 12 A4'tjes.
Ach, net als in Rusland heeft de wet in Oekraïne een andere betekenis dan hier. Het gaat erom dat de grenzen open gaan. De rest komt vanzelf.
Naturheilmittel
pi_156447626
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 13:39 schreef Gerolsteiner het volgende:
Handel met Oekraïne is goed. Dit gaat op korte termijn sowieso niet eindigen in een EU-lidmaatschap, en samenwerken met een land als Oekraïne dat veel potentie heeft is vrij logisch.
Je schrijft het goed; op korte termijn. ;) Over de korte termijn maak ik mij ook geen zorgen, over de langer termijn wel. Zou de samenwerking louter op handel gericht zijn, dan zou het al makkelijker zijn geweest de gedachte te omarmen dat er ook op langer termijn geen toetreding tot de EU uit voortvloeit. Maar dat is niet het geval.
pi_156447665
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 13:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je schrijft het goed; op korte termijn. ;) Over de korte termijn maak ik mij ook geen zorgen, over de langer termijn wel. Zou de samenwerking louter op handel gericht zijn, dan zou het al makkelijker zijn geweest de gedachte te omarmen dat er ook op langer termijn geen toetreding tot de EU uit voortvloeit. Maar dat is niet het geval.
Binnen tien jaar kan zoveel veranderen, binnen twintig jaar helemaal. Daar valt echt heel weinig zinnigs over te zeggen. En als er over twintig jaar nog steeds geen reden is om Oekraïne lidmaatschap te bieden gebeurt het niet. Turkije zal om vergelijkbare redenen ook nooit een lidmaatschap krijgen.
Naturheilmittel
pi_156447848
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 13:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je schrijft het goed; op korte termijn. ;) Over de korte termijn maak ik mij ook geen zorgen, over de langer termijn wel. Zou de samenwerking louter op handel gericht zijn, dan zou het al makkelijker zijn geweest de gedachte te omarmen dat er ook op langer termijn geen toetreding tot de EU uit voortvloeit. Maar dat is niet het geval.
Hoe zie je dat überhaupt voor je: dat zeker stellen dat Oekraïne over 30 jaar net als nu ook geen lid kan worden? Dat kan helemaal niet, want als men er tegen die tijd anders over denkt schaffen ze die inperking gewoon weer af.
  maandag 28 september 2015 @ 14:16:18 #13
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156448146
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 13:39 schreef Gerolsteiner het volgende:
Handel met Oekraïne is goed. Dit gaat op korte termijn sowieso niet eindigen in een EU-lidmaatschap, en samenwerken met een land als Oekraïne dat veel potentie heeft is vrij logisch.

Het 'we moeten Rusland niet boos maken' argument is infantiel en niet serieus te nemen. Met Rusland blijven we ook gewoon handel drijven, en tevens laten we toe dat ze de Krim en Oost-Oekraïne annexeren. De rest van Oekraïne blijft gewoon een normaal land waarmee je handel kunt drijven, dat heeft helemaal niets met Rusland te maken.
Dat ben ik met je eens. Wat mij dwars zit is waarom is dit verdrag nodig is om vrije handel te kunnen drijven dat we inderdaad ook al jaren met Rusland doen en die financiële steun met een corrupt land. Dat zijn mijn argumenten om tegen te stemmen. Dan gaat het mij nog niet eens om toetreding.

Verdragen lijken mij juist een blokkade en te complex met veel beperkingen zoals ik dat ook heb met het TTIP.

Eigenlijk is de vraag wat het nut is van handelsverdragen om vrije handel te kunnen drijven.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156448319
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Wat mij dwars zit is waarom is dit verdrag nodig is om vrije handel te kunnen drijven dat we inderdaad ook al jaren met Rusland doen en die financiële steun met een corrupt land. Dat zijn mijn argumenten om tegen te stemmen. Dan gaat het mij nog niet eens om toetreding.

Verdragen lijken mij juist een blokkade en te complex met veel beperkingen zoals ik dat ook heb met het TTIP.

Eigenlijk is de vraag wat het nut is van handelsverdragen om vrije handel te kunnen drijven.
De vrijhandel met Oekraïne gaat in het verdrag nogal wat verder dan met Rusland. Overigens is er in het geval van Rusland natuurlijk al helemaal niets meer over van het concept vrijhandel. Om te voorkomen dat Oekraïne ook zo'n onvoorspelbare en onstabiele (handels)partner wordt is het goed om samen te werken tegen corruptie en voor het bevorderen van de democratische rechtsstaat. Dat is nu juist het voordeel van deze associatieovereenkomst.
  † In Memoriam † maandag 28 september 2015 @ 14:26:21 #15
230491 Zith
pls tip
pi_156448334
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:16 schreef Cherna het volgende:

[..]

Eigenlijk is de vraag wat het nut is van handelsverdragen om vrije handel te kunnen drijven.
Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.

Je kan moeilijk van een graanimporteur verwachten dat hij afspraken met de overheid gaat maken over corruptie en bureaucratie aan de grens, of individueel met elke graanboer gaat overleggen welke bestrijdingsmiddleen er wel of niet gebruikt mogen worden...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156448412
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:26 schreef Zith het volgende:

[..]

Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.

Je kan moeilijk van een graanimporteur verwachten dat hij afspraken met de overheid gaat maken over corruptie en bureaucratie aan de grens, of individueel met elke graanboer gaat overleggen welke bestrijdingsmiddleen er wel of niet gebruikt mogen worden...
Weet je al wat je zelf gaat stemmen Zith?
  maandag 28 september 2015 @ 14:33:18 #17
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156448471
Ik hoop dat de EU de problematiek in Oekraïne niet onderschat. Om daar de corruptie uit te bannen, de Russische invloeden eruit te schoppen en een oorlogsgebied weer opnieuw op te bouwen.. Dat is op z'n zachtst gezegd een hele kluif.

Dit associatieverdrag is natuurlijk een stap in de goede richting, maar als het er feitelijk op neer komt dat alleen de handelsbarrières worden beslecht en de toestand verder hetzelfde blijft schieten wij(en zij) er niet zo heel veel me op.

Dat is namelijk wat ik toch een beetje terug zie in landen als Roemenië; de makkelijke dingen zijn wel gedaan (integratie in de Europese markt), maar tegen corruptie en andere misstanden wordt eigenlijk niet veel gedaan. Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met de wil van de EU, maar vooral met diens mogelijkheden.

Dan kunnen we wel stellen dat dit verdrag Oekraïne gaat helpen de democratie te herstellen en de corruptie uit te bannen maar dat lijkt me eerlijk gezegd vrij naïef.

Zolang we kritisch blijven kijken naar de staat van Oekraïne mochten ze ooit een aanvraag voor EU-lidmaatschap doen ben ik voor.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 28 september 2015 @ 14:33:49 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156448478
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:25 schreef Kaas- het volgende:
Om te voorkomen dat Oekraïne ook zo'n onvoorspelbare en onstabiele (handels)partner wordt is het goed om samen te werken tegen corruptie en voor het bevorderen van de democratische rechtsstaat. Dat is nu juist het voordeel van deze associatieovereenkomst.
Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156448534
quote:
14s.gif Op maandag 28 september 2015 13:17 schreef Reya het volgende:
Goed topic, complimenten voor de OP.
+1

Tijd om dit topic te volgen. :)
Copthorne 2.0
pi_156448540
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.
Het is echter ook absoluut geen vaststaand gegeven, of iets dat je maar dient te accepteren. Het is aan te pakken en daar gaan de Oekraïners, gesteund door Europa, nu vol voor. Prima toch? ;)
  maandag 28 september 2015 @ 14:36:40 #21
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156448544
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.
Wel of geen corruptie heeft alles met het functioneren van de overheid en diens bureaucratie te maken. Culturele invloed is echt te verwaarlozen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 28 september 2015 @ 14:38:39 #22
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156448591
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:26 schreef Zith het volgende:

[..]

Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.

Je kan moeilijk van een graanimporteur verwachten dat hij afspraken met de overheid gaat maken over corruptie en bureaucratie aan de grens, of individueel met elke graanboer gaat overleggen welke bestrijdingsmiddleen er wel of niet gebruikt mogen worden...
Zeg je hiermee dat overheden meer invloed op handel moeten krijgen?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_156448652
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Euribob het volgende:
Dan kunnen we wel stellen dat dit verdrag Oekraïne gaat helpen de democratie te herstellen en de corruptie uit te bannen maar dat lijkt me eerlijk gezegd vrij naïef.
Dat is ook niet altijd succesvol. In Turkije lijkt het voorlopig compleet mislukt en in Bosnië proberen ze het niet eens. Toch hebben Kroatie, Servie en andere Balkanlanden aangetoond dat het een enorm verschil kan maken en dan zou ik de kans in elk geval wel graag willen nemen. ;)

Voorbeeld van Roemenië is wel terecht, maar die is wel lid geworden in een tijd dat dat nogal gemakkelijk kon omdat niemand in Brussel er destijds bij stil stond dat te snelle toetreding tot problemen zou gaan leiden.
  maandag 28 september 2015 @ 14:41:52 #24
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156448660
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:36 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het is echter ook absoluut geen vaststaand gegeven, of iets dat je maar dient te accepteren. Het is aan te pakken en daar gaan de Oekraïners, gesteund door Europa, nu vol voor. Prima toch? ;)
De nu zittende overheid in Kiev is zo corrupt als maar mogelijk kan zijn. Bovendien vergis je je in de Russische invloedssfeer die er nog steeds hangt. Maar goed laten we er miljarden inpompen en mogelijk ban je dan corruptie uit. Als dat het je allemaal waard is zonder enige garantie dan heb je mijn zegen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  † In Memoriam † maandag 28 september 2015 @ 14:43:19 #25
230491 Zith
pls tip
pi_156448693
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 14:38 schreef Cherna het volgende:

[..]

Zeg je hiermee dat overheden meer invloed op handel moeten krijgen?
Ik zeg ermee dat market failures bestaan en dat een van de taken van de overheid is om deze te verminderen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')