quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Het is duidelijk als je zwarte piet ziet dat het nietquote:Op donderdag 24 september 2015 10:16 schreef SicSicSics het volgende:
Zwart als roet.
Niet, zwart van't roet.
Lijkt me een goed punt om te concluderen dat het negers zijnof dat liedjesschrijvers soms wat dichterlijke vrijheid nemen en je er jan poep mee kunt bereiken als argument in een discussie.
Maar als zwarte piet er dan straks uit ziet als die mijnwerker, is het anti-pieten-gilde dan tevreden? Ik gok van niet. Het is mij niet duidelijk wat ze nou willen. Ja, helemaal afschaffen van zwarte piet, maar dat is onredelijk.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:21 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat het gezond is dat we met zijn allen dat gewoon eens gingen onderkennen.
Ik ga er vanuit dat zo'n verandering (in een land waarin een stalinistische regering op straffe van zweepslagen dat af weet te dwingen bij iedereen tot in de huiskamer) het einde is van de anti-piet mensen asl groep. Dat een deel van die mensen vervolgens weer een ander lulverhaal gaan zoeken om zich over op te vreten is duidelijk. Er zitten mensen tussen die niet stoppen totdat Nederland er precies zo uit ziet als zij willen.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar als zwarte piet er dan straks uit ziet als die mijnwerker, is het anti-pieten-gilde dan tevreden? Ik gok van niet. Het is mij niet duidelijk wat ze nou willen. Ja, helemaal afschaffen van zwarte piet, maar dat is onredelijk.
Het wordt tijd dat eens onderkent wordt dat Zwarte Piet geen Blackface is.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is duidelijk als je zwarte piet ziet dat het niet
[ afbeelding ]
is maar meer
[ afbeelding ]
is..
Ik denk dat het gezond is dat we met zijn allen dat gewoon eens gingen onderkennen. Dan kunnen we het gaan hebben waar het echt over gaat. Persoonlijke vrijheid en een volwassen verantwoordelijkheid naar elkaar tonen wanneer het gaat over maatschappelijke issues en historische contexten.
Maar misschien vraag ik weer te veel en is het gewoon makkelijker te doen alsof mensen nog nooit stereotype afbeeldingen van negers hebben gebruikt in vormgeving en cultuur omdat die voorgenoemde discussies te genuanceerd zijn oid.
Waarom? De origine is blackface. Het bevat meerdere rand-elementen van blackface, oorbellen, negerlippen, kroeshaar. Het is blackface. Onderkennen en vervolgens de vraag stellen: "so fucking what".quote:Op donderdag 24 september 2015 10:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat eens onderkent wordt dat Zwarte Piet geen Blackface is.
En daar zit het probleem. Jij linkt blackface direct aan racisme en discriminatie. Net zoals die anti-piet mensen dat doen. Ik zie het gewoon als een historisch element van een viering uit een tijd dat dat soort dingen normaal waren en wat aan ons verantwoordelijke burgers is overgeleverd.quote:Alsof elk zwart geschminkt figuur meteen gelinkt zou moeten worden aan racisme en discriminatie. Nogal bekrompen.
Nee, 1 van de interpretaties van de zwarte schmink is dat het het zwart is van een negerslaaf. Vanuit die interpretatie is de link naar Blackface voor de hand liggend. (Daarbij vraag ik me dan af wat er op dit moment nog als een negatief stereotiep kan worden opgevat aan Zwarte Piet. M.i. niets, maar dat ter zijde.)quote:Op donderdag 24 september 2015 10:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom? De origine is blackface. Het bevat meerdere rand-elementen van blackface, oorbellen, negerlippen, kroeshaar. Het is blackface. Onderkennen en vervolgens de vraag stellen: "so fucking what".
...zoals je zelf hier al aangeeft. Maar dan vanuit een 'historisch traditioneel element', waarbij de kleur zwart niets met negers te maken heeft maar met de oeroude tegenstellingen van licht/donker, goed en kwaad. Deze interpretatie is minstens net zo valide als die van 'blackface'. M.i. overigens ook meer valide omdat er een veel oudere achtergrond achter zit.quote:En daar zit het probleem. Jij linkt blackface direct aan racisme en discriminatie. Net zoals die anti-piet mensen dat doen. Ik zie het gewoon als een historisch element van een viering uit een tijd dat dat soort dingen normaal waren en wat aan ons verantwoordelijke burgers is overgeleverd.
Mensen die blackface direct linken aan slavernij neem ik meestal niet zo serieus. Net zoals mensen die blackface direct linken aan racistische intenties. Het zijn mensen die zo'n zwakke casus hebben dat ze moeten leunen op ondoordachte snelkoppelingen die de maatschappij heeft aangebracht. Namelijk dat donkere mensen slachtoffers zijn en blanke mensen slavendrijvers.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, 1 van de interpretaties van de zwarte schmink is dat het het zwart is van een negerslaaf. Vanuit die interpretatie is de link naar Blackface voor de hand liggend. (Daarbij vraag ik me dan af wat er op dit moment nog als een negatief stereotiep kan worden opgevat aan Zwarte Piet. M.i. niets, maar dat ter zijde.)
Er zijn meerdere interpretaties van de kleur zwart....
Zwart staat voor het kwaad en licht voor het goede dat klopt. En het is wat mij betreft belangrijk dat zo'n associatie een onderdeel blijft van dit feest omdat het een onderkenning is van de moeilijke wintertijden die onze voorouders hebben moeten doormaken en het is een onderkenning van de natuur, geboorte, sterfte, wedergeboorte etc... Het is mooie symboliek.quote:[..]
...zoals je zelf hier al aangeeft. Maar dan vanuit een 'historisch traditioneel element', waarbij de kleur zwart niets met negers te maken heeft maar met de oeroude tegenstellingen van licht/donker, goed en kwaad. Deze interpretatie is minstens net zo valide als die van 'blackface'. M.i. overigens ook meer valide omdat er een veel oudere achtergrond achter zit.
Van mij mogen mensen doen alsof dat zwart van roet is maar ik denk dat je dan 1, een belangrijke discussie uit de weg aan het gaan bent door je te verbergen achter een trucje en 2 je de origine van het feest aan het verloochenen bent.quote:Waarom zou het gevoel bij de interpretatie van 'blackface' belangrijker moeten zijn dan het gevoel bij het interpreteren via het historisch traditionele element? Of desnoods die van de praktische interpretatie van Zwart van roet en de onherkenbaarheid?
Ik denk dat sommige analyses en interpretaties wel meer stroken met de realiteit/waarheid dan anderen. En ik vind dat de waarheid daarin altijd het streven moet zijn. Dat dat zogenaamd roet is is duidelijk een moderne toevoeging. Een fantasie die we toepassen op iets zonder de onderliggende symboliek aan te hebben gepast. Roet is ook nog eens niet bruin, he.quote:Geen enkele interpretatie kan claimen de enige juiste interpretatie te zijn. Dát is wat de anti-Pieten wel claimen, maar nog nooit hard hebben kunnen maken. Sterker zelfs, het enige wat ze roepen is 'Zwarte Piet = racisme' zonder enige onderbouwing dan 'gevoel'.
Dan moet je daar op gaan reageren. Laat het ze uitleggen waarom blackface per definitie racisme is en waarom het ineens OK is om racisme toe te kennen aan objecten en symboliek ipv intentie. Laat ze maar bewijzen dat mensen racistische intenties hebben. Ik kan je zeggen de meeste Nederlanders hebben die intentie niet. Daarmee is wat mij betreft de kous af. Was die intentie er wel en stond ZP daar symbool voor dan zou ik meer sympathie hebben voor de anti-piet mensen.quote:Overigens ben ik niet degene die blackface linkt aan racisme, maar geef aan dat de anti-Pieten racisme roepen doordat zij Zwarte Piet linken aan blackface. Niemand mag zich van hen zwart schminken, want dat is altijd blackface, en daardoor altijd racisme.
nee daar komt het niet op neer ... het lijkt er niet eens op, probeer alstjeblieft gewoon te lezen wat er staat ipv tussen de regels door proberen te lezenquote:Op donderdag 24 september 2015 05:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O, maar naar een achterlijk argument van Quinsy moeten we ons wel voegen? Tenminste daar komt het hier veel op neer.
je geeft het antwoord zelf al, daar moet een democratisch besluit op genomen wordenquote:[..]
Kan, daar moet dan democratisch een besluit over genomen worden.
Maar het gaat bij de ZP discussie dus niet op.
[..]
Daar zitten haken en ogen aan. Ten eerste wie bepaald de moraliteit waarop je een goed of slecht argument indeelt? De Moslim zal Allah's moraliteit boven alles moeten zetten volgens de Koran.
Ten tweede, binnen een democratie is namelijk zeer relevant wat de massa vindt, niet wat de enkeling vindt.
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:47 schreef sp3c het volgende:
je geeft het antwoord zelf al, daar moet een democratisch besluit op genomen worden
dat wil dus logischerwijs zeggen dat de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging die moraliteit bepaalt
eventueel de rechter
En wat heeft de overheid te maken met hoe zwarte piet wordt afgebeeld?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.
Geen enkele democratie respecterende regering kan die overweldigende meerderheid negeren(nee ik sluit hier geen negers mee uit).
Die zijn toch zeer nauw betrokken bij de intochten? Gemeenten etc.? Of snap je dat niet?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En wat heeft de overheid te maken met hoe zwarte piet wordt afgebeeld?
Intochten zijn organisaties die los staan van de overheid zoals ik dat had begrepen. Het lijkt me ook helemaal niet gepast dat de overheid intochten en processies gaat lopen regelen. Dat zijn burgeraangelegenheden.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die zijn toch zeer nauw betrokken bij de intochten? Gemeenten etc.? Of snap je dat niet?
Dan snap je het dus echt nietquote:Op donderdag 24 september 2015 12:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Intochten zijn organisaties die los staan van de overheid zoals ik dat had begrepen. Het lijkt me ook helemaal niet gepast dat de overheid intochten en processies gaat lopen regelen. Dat zijn burgeraangelegenheden.
Als we 10 mannen vragen of ze wat anders met jou willen doen dan biljarten, en 9 van de 10 zien dat wel zitten, buk jij dan 'voor de democratie'? Of verander je dan in een dictator en ga je voor je eigen mening?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
Geen enkele democratie respecterende regering kan die overweldigende meerderheid negeren(nee ik sluit hier geen negers mee uit).
Laat maar eens zien dat ik er naast zit ipv deze dooddoeners te smijten. Kan best zijn dat ik er volledig naast zit maar bewijs het dan gewoon.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan snap je het dus echt niet
Wat heeft dat hiermee te maken?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als we 10 mannen vragen of ze wat anders met jou willen doen dan biljarten, en 9 van de 10 zien dat wel zitten, buk jij dan 'voor de democratie'? Of verander je dan in een dictator en ga je voor je eigen mening?
Wanner er meer dan 80% genegeerd wordt, dan is van het bovenstaande niet echt sprake he?quote:Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord[1] stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten, zoals in het oude Athene, of het volk verkiest vertegenwoordigers die de wetten maken, zoals in België en Nederland.
In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk.
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Laat maar eens zien dat ik er naast zit ipv deze dooddoeners te smijten. Kan best zijn dat ik er volledig naast zit maar bewijs het dan gewoon.
De gemeente geeft ook een vergunning af voor neonazi demo's. Onder voorwaarden.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?
Je bedoelt dat de gemeente openbare sintevenementen waar geen zwarte piet bij is moet verbieden ?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De gemeente geeft toch een vergunning af op basis van voorwaarden? Begrijp je dat? Voorwaarden?
ja nou en?quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Op de Facebook poll komt het neer op 87% voor ZP zoals het altijd was, 13% tegen.
Dat je nog steeds loopt te emmeren over directe democratie en dat dit niet altijd wenselijk is.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wat heeft dat hiermee te maken?
Grotendeels eens. Voornaamste geschilpunt blijft de term blackface linken aan Zwarte Piet. Ik zou zover niet gaan omdat de tegenwoordig negatieve associatie niet van toepassing is op Zwarte Piet.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen die blackface direct linken aan slavernij neem ik meestal niet zo serieus. Net zoals mensen die blackface direct linken aan racistische intenties. Het zijn mensen die zo'n zwakke casus hebben dat ze moeten leunen op ondoordachte snelkoppelingen die de maatschappij heeft aangebracht. Namelijk dat donkere mensen slachtoffers zijn en blanke mensen slavendrijvers.
[..]
Zwart staat voor het kwaad en licht voor het goede dat klopt. En het is wat mij betreft belangrijk dat zo'n associatie een onderdeel blijft van dit feest omdat het een onderkenning is van de moeilijke wintertijden die onze voorouders hebben moeten doormaken en het is een onderkenning van de natuur, geboorte, sterfte, wedergeboorte etc... Het is mooie symboliek.
Jan Schenkman zal hebben gekeken naar oudere tradities en hebben gedacht dat de stereotype afbeelding van een neger uit die tijd een slimme manier was om daar invulling aan te geven. Hij is zwart en past dus in die traditie. Dat neemt niet weg dat het gewoon black face is in de zin dat het een uitbeelding is van hoe men toen vond dat een neger er uit moest zien. In die tijd hadden ze namelijk nog geen foto's en massamedia. Alleen verhalen en dus hyperbolische beschrijvingen van avonturiers die naar de sub-Sahara waren geweest en daar met de negerstammen in contact waren gekomen.
[..]
Van mij mogen mensen doen alsof dat zwart van roet is maar ik denk dat je dan 1, een belangrijke discussie uit de weg aan het gaan bent door je te verbergen achter een trucje en 2 je de origine van het feest aan het verloochenen bent.
[..]
Ik denk dat sommige analyses en interpretaties wel meer stroken met de realiteit/waarheid dan anderen. En ik vind dat de waarheid daarin altijd het streven moet zijn. Dat dat zogenaamd roet is is duidelijk een moderne toevoeging. Een fantasie die we toepassen op iets zonder de onderliggende symboliek aan te hebben gepast. Roet is ook nog eens niet bruin, he.
[..]
Dan moet je daar op gaan reageren. Laat het ze uitleggen waarom blackface per definitie racisme is en waarom het ineens OK is om racisme toe te kennen aan objecten en symboliek ipv intentie. Laat ze maar bewijzen dat mensen racistische intenties hebben. Ik kan je zeggen de meeste Nederlanders hebben die intentie niet. Daarmee is wat mij betreft de kous af. Was die intentie er wel en stond ZP daar symbool voor dan zou ik meer sympathie hebben voor de anti-piet mensen.
Natuurlijk zijn gemeenten ook nauw betrokken bij de intochten. Kan ook niet anders, men stelt vaak ook faciliteiten ter beschikking.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De gemeente geeft ook een vergunning af voor neonazi demo's. Onder voorwaarden.
Jij claimde dat de overheid nauw betrokken is bij intochten. Leg eens uit hoe nauw betrokken de overheid is bij neonazi demo's dan? Oh dan zijn ze ineens slechts een faciliterende partij, toch? Hmmmh.
Er was een poging gedaan om de vergunning in te laten trekken maar die is mislukt omdat er gewoon geen goede casus is dat het een racistische demonstratie is ipv een leuk bedoeld kinderfeest. Daar gaat niks in veranderen. Als een organisatie er vervolgens zelf voor kiest om pieten een ander uiterlijk te geven dan is dat hun zaak. Dat zal afhangen van betrokkenen in de organisatie en sponsoren en daar zal ook jij als burger wellicht wat invloed op hebben als jij een lidmaatschap afneemt.
Het is een traditie, cultureel erfgoed, en dat moet de overheid in ere houdenquote:Dus... wat zei je nou ookalweer over dat de overheid bepaalt hoe zwarte piet er uit ziet?
Dus wat wou je zeggen?quote:BINNENLAND Het Sinterklaasfeest is op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland geplaatst. Dat maakte het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) vandaag bekend. Ook Zwarte Piet hoort daarbij.
Al in oktober werd bekend dat het VIE voornemens was het Sinterklaasfeest op de nationale erfgoedlijst te plaatsen. Vandaag vond de formele ondertekening van het certificaat plaats. Daardoor heeft het jaarlijkse feest rond 5 december een beschermde status gekregen. Dat gebeurde op voordracht van het Sint & Pietengilde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |