abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156317578

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 24-09-2015 06:37:35 ]
pi_156317596
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=10948

pi_156317649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:37 schreef djh77 het volgende:

[ afbeelding ]
5s.... die sla ik even over....
pi_156317651
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:37 schreef djh77 het volgende:

[ afbeelding ]
Mooie, ik doe mee, eindelijk weer eens op tijd. Ook dat ze een gold pakket nemen is wel positief.

edit: oja shit, ik moet opnieuw tekenen :/

[ Bericht 3% gewijzigd door -jos- op 23-09-2015 11:46:14 ]
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_156317692
hoe gaat dat nou daadwerkelijk met die "mogelijke" hypotheek?
pi_156317802
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:40 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ook dat ze een gold pakket nemen is wel positief.

Begeleidingspakket is op 8500 EUR begroot en omvat 60 uur (waren laatst vragen over uurtarief). gem. uurtarief is dus 141,67 :)
pi_156317837
positief/negatieve hypotheekverklaring

Veel zekerheid biedt deze garantie niet..

Verder is de kartbaan een mooi initiatief..
Voor mij is het risico te groot, en pas deze.
pi_156317895
Even hardop denken. Wat zou, volgens jullie, de wenselijkheid of onwenselijkheid zijn van de optie dat de lener niet direct maar met vertraging van bijvoorbeeld enkele maanden begint met betalen? In geval van verbouwing van bijv. een restaurant of opstart bedrijf beginnen betalingen in dit scenario tegelijk met het op gang komen van de omzet i.p.v. dat eigenlijk 'teveel' geleend moet worden zodat in de eerste maanden aan de aflossingsverplichting kan worden voldaan. Daarmee worden de lasten lager en wordt het project dus iets veiliger.

Ik stel me dan voor dat de eerste x maanden alleen de rente over totale bedrag betaald wordt en pas daarna de anuïtaire aflossing begint.

any thoughts?
pi_156317959
De kartbaanondernemer gaat dit jaar nog drie ton omzet maken ! Achtenhalf mille weggegooid voor een begeleidingspakket...... Eigen vermogen 0,0 ?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:00:07 #10
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156318001
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:54 schreef AapNootMuis het volgende:
Even hardop denken. Wat zou, volgens jullie, de wenselijkheid of onwenselijkheid zijn van de optie dat de lener niet direct maar met vertraging van bijvoorbeeld enkele maanden begint met betalen? In geval van verbouwing van bijv. een restaurant of opstart bedrijf beginnen betalingen in dit scenario tegelijk met het op gang komen van de omzet i.p.v. dat eigenlijk 'teveel' geleend moet worden zodat in de eerste maanden aan de aflossingsverplichting kan worden voldaan. Daarmee worden de lasten lager en wordt het project dus iets veiliger.

Ik stel me dan voor dat de eerste x maanden alleen de rente over totale bedrag betaald wordt en pas daarna de anuïtaire aflossing begint.

any thoughts?
Ik vind het een sympathieke gedachte. Je ziet nu idd ook al leners, die de eerste terugbetalingen meefinancieren. Hoeft dan ook niet meer. Krijg je uiteraard wel weer de discussie hoeveel maanden uitstel van betaling.
pi_156318190
quote:
Ik ben benieuwd of deze ook weer snel volstroomt. Ik pas in ieder geval. De laatste tranche projecten bij GvE is wat mij betreft allemaal erg risicovol, jammer.
pi_156318191
quote:
Onze prognose is gecheckt door een top 10 accountantskantoor en beoordeeld als realistisch.

ebitda
:r
Krijg al meteen jeuk als dit soort termen gebruikt worden.

Pitch ziet er voor de rest wel okay uit
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_156318220
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:54 schreef AapNootMuis het volgende:

any thoughts?
Ik zie dit wel zitten. Risico voor ondernemer en investeerder wordt kleiner omdat totaal leningbedrag naar beneden kan. Je ziet dat een aantal platforms al ongeveer zo werken. Bv. Crowdaboutnow (daar vind ik de termijn van terugbetalen te lang) en Lendahand (per 6 maanden).

Ik zou het niet erg vinden als een project (van bv 60 mnd) na drie maanden de eerste betaling doet.
• Na maand 3 betaalt de ondernemer rente over volledige leningbedrag
• Vanaf maand 3 tot maand 60 wordt de lening afgelost + rente over openstaande bedrag

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 23-09-2015 12:35:39 ]
pi_156318285
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik zie dit wel zitten. Risico voor ondernemer en investeerder wordt kleiner omdat totaal leningbedrag naar beneden kan. Je ziet dat een aantal platforms al ongeveer zo werken. Bv. Crowdaboutnow (daar vind ik de termijn van terugbetalen te lang) en Lendahand (per 6 maanden).

Ik zou het niet erg vinden als een project (van bv 60 mnd) na drie maanden de eerste betaling doet.
• Na maand 3 betaalt de ondernemer rente over volledige lening
• Vanaf maand 3 tot maand 60 wordt de lening afgelost
Dat zou betekenen dat als een ondernemer 100k leent, hij na 3 maanden 20k aan rente kan gaan aflossen _O-
pi_156318301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

• Na maand 3 betaalt de ondernemer rente over volledige lening
• Vanaf maand 3 tot maand 60 wordt de lening afgelost
De eerste 3 maanden dus helemaal geen rente/aflossing? Vind ik een heel slecht idee. De eerste x maanden alleen rente betalen, dat idee snap ik ergens nog wel.
pi_156318451
quote:
99s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat als een ondernemer 100k leent, hij na 3 maanden 20k aan rente kan gaan aflossen _O-
Deze snap ik niet?
pi_156318479
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:23 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

Deze snap ik niet?
na maand 3 "betaalt de ondernemer rente over volledige lening" daarna gaat hij aflossen.

Komt hier over dat hij eerst alle rentes betaald en daarna de aflossingen gaat doen
pi_156318509
quote:
99s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:24 schreef CaLeX het volgende:

[..]

na maand 3 "betaalt de ondernemer rente over volledige lening" daarna gaat hij aflossen.

Komt hier over dat hij eerst alle rentes betaald en daarna de aflossingen gaat doen
owww zo. ja dat lijkt mij een absurd scenario en denk dat djh77 iets anders voor ogen had.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:28:55 #20
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156318570
quote:
12s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:26 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

owww zo. ja dat lijkt mij een absurd scenario en denk dat djh77 iets anders voor ogen had.
Ik vermoed het ook. Ik lees het eerder als: na drie maanden betaalt de lener het rentedeel van de lening over die eerste drie maanden. Vanaf maand vier gaat het "normaal", dus annuïtaire aflossing. Ik zou het toch liever houden op de eerste gedachte van AapNootMuis: vanaf maand 1 rente, vanaf maand 4 rente en aflossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door crowd-fundi op 23-09-2015 12:35:17 ]
pi_156318653
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:23 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

Deze snap ik niet?
Ik ook niet. Rente van totale leningbedrag gedurende 3 maanden over 100K is toch geen 20K

E 100K * 8% / (12*3) = 2K
pi_156318746
Ah, helder, je bedoelt het volgende (?):

• Na maand 3 betaalt de ondernemer de verschuldigde rente van de eerste 3 maanden
• Vanaf maand 3 tot maand 60 wordt de lening afgelost + rente oven openstaande bedrag

Dan is daar iets voor te zeggen, als de ondernemer anders krap zit.
pi_156318878
vraagje hebben jullie ok een nieuwe INVESTERINGSOVEREENKOMST moeten inleveren bij gve nu een ander is geworden :?
pi_156318893
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:48 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

Begeleidingspakket is op 8500 EUR begroot en omvat 60 uur (waren laatst vragen over uurtarief). gem. uurtarief is dus 141,67 :)
Deze ondernemer heeft behoefte aan een goede inkoper! 60 uur advies voor deze prijs bij vooruitbetaling is wel heel veel geld voor een beginnende ondernemer.
Wat steldt deze hypotheek verklaring voor? Hoeveel echte overwaarde zit er in zijn huis?
Dit is voor mij een startup met een grote :N
pi_156318907
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:28 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik vermoed het ook. Ik lees het eerder als: na drie maanden betaalt de lener het rentedeel van de lening over die eerste drie maanden. Vanaf maand vier gaat het "normaal", dus annuïtaire aflossing. Ik zou het toch liever houden op de eerste gedachte van AapNootMuis: vanaf maand 1 rente, vanaf maand 4 rente en aflossing.
Alleen komt het rentebedrag ongeveer overeen met de hoogte fee. Je ontvangt dan nog steeds (bijna) niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 23-09-2015 12:50:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')