Je kunt justitiële dwalingen niet voorkomen. Het is niet alsof rechters expres mensen onterecht veroordelen, maar waar gehakt worden, vallen spaanders. Het is een onvermijdelijk gevolg van het hanteren van de doodstraf dat er ook onschuldige slachtoffers zullen vallen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 15:40 schreef Toga het volgende:
Dat is een ander topic, onschuldigen moeten niet ter dood veroordeeld worden.
Ik koester de hoop dat dat aantal (ook opgesloten onschuldigen) nog verder terugloopt.quote:Op vrijdag 25 september 2015 15:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt justitiële dwalingen niet voorkomen. Het is niet alsof rechters expres mensen onterecht veroordelen, maar waar gehakt worden, vallen spaanders. Het is een onvermijdelijk gevolg van het hanteren van de doodstraf dat er ook onschuldige slachtoffers zullen vallen.
Ik vind het inderdaad vreemd dat Volkert geen levenslang heeft gekregen.quote:Ik begrijp sowieso dat argument rondom recidiveren niet helemaal. De kans op herhaling is alleen relevant bij niet-levenslange gevangenisstraffen. Willen de voorstanders van de doodstraf die dan opleggen in gevallen waar nu niet eens levenslang wordt opgelegd?
Maar die kunnen ontsnappen, was een belangrijk argument van ShanghaiPoeha.quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:06 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp sowieso dat argument rondom recidiveren niet helemaal. De kans op herhaling is alleen relevant bij niet-levenslange gevangenisstraffen. Willen de voorstanders van de doodstraf die dan opleggen in gevallen waar nu niet eens levenslang wordt opgelegd?
Is dat zo?quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:09 schreef Toga het volgende:
[..]
Het eventuele aantal onterechte ter dood veroordeelden zal wel altijd veel lager zijn dan recidive-moordgevallen.
Maar dat betekent dus dat-ie ook de doodstraf niet gekregen had, als dat een optie was geweest.quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:09 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad vreemd dat Volkert geen levenslang heeft gekregen.
Ik kan het niet specifiek op moord vinden maar "zeer ernstige recidive" kun je in dit pdf-je vinden (op de groene lijn) op pagina 5. Zo gemiddeld 8%.quote:
Maar hier heeft iemand TBS gekregen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 07:28 schreef Toga het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor gijzelen? Moet de overheid ook het goede voorbeeld geven om niemand op te sluiten? Of geld afpersen omdat je je auto op een stoep heb gezet?
Nog een gevalletje, vandaag in de krant, die voor mij op de nominatie komt:
[..]
Ach ja hij is nog jeugdig, hij draait wel bij als hij ouder is, een huisje heeft, kinderen krijgt etc. etc.
Maar er worden in Nederland in totaal "maar" 120 moorden per jaar gepleegd. Er worden meer mensen dan dat per jaar veroordeeld, toch? Dus het is volgens mij maar de vraag welk getal hoger uitpakt (het aantal onterecht veroordeelden vs het aantal doden door recidiven).quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:23 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik kan het niet specifiek op moord vinden maar "zeer ernstige recidive" kun je in dit pdf-je vinden (op de groene lijn) op pagina 5. Zo gemiddeld 8%.
De "ernstige" (whatever that may be) ligt rond de 30%.
Het zijn er gemiddeld 150 dacht ik. Gemiddeld 3 per week. Noem het maar niks. Het zijn er 150 teveel!! Ik snap je argument niet,"het zijn er maar 120"???quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:34 schreef Tijn het volgende:
Maar er worden in Nederland in totaal "maar" 120 moorden per jaar gepleegd.
O? Dat is lekker makkelijk zeg. Dat is de gerechtelijke macht namelijk wel degelijk aan te merken wanneer die macht stelt dat je GEEN EIGEN RECHTER mag spelen!!quote:Op maandag 21 september 2015 22:50 schreef Tijn het volgende:
Dat is niet iets dat de gerechtelijke macht kwalijk te nemen is.
O? Waarom is er dan een gerechtelijke macht? Je bent toch zelf verantwoordelijk? Wie is die gerechtelijke macht dan om de verantwoordelijkheid op zich te nemen wanneer die macht een gevangenis op legt? Nou?quote:Op maandag 21 september 2015 22:50 schreef Tijn het volgende:
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden
Precies. Hij krijgt nog een uitkering ook, en dat terwijl hij verwijtbaar werkloos isquote:Op vrijdag 25 september 2015 16:09 schreef Toga het volgende:
Ik vind het inderdaad vreemd dat Volkert geen levenslang heeft gekregen.
De huidige GGZ maakt bij voorbaat van de dader al een slachtoffer. Vaak met de redenatie, "Moord is niet normaal, dus een moordenaar is niet normaal en moet wel slachtoffer zijn"quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:56 schreef Mr.44 het volgende:
Maar hier heeft iemand TBS gekregen.
Als je een systeem wil hebben waar de geestelijke gesteldheid meetelt bij de strafmaat zal zo iemand niet snel de doodstraf krijgen.
Maar als je de geestelijke gesteldheid niet wil meenemen wat doe je dan met een vader die de aanrander van zijn kind dood slaat.
Helemaal goed Hong.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O? Dat is lekker makkelijk zeg. Dat is de gerechtelijke macht namelijk wel degelijk aan te merken wanneer die macht stelt dat je GEEN EIGEN RECHTER mag spelen!!
[..]
O? Waarom is er dan een gerechtelijke macht? Je bent toch zelf verantwoordelijk? Wie is die gerechtelijke macht dan om de verantwoordelijkheid op zich te nemen wanneer die macht een gevangenis op legt? Nou?
Als de gerechtelijke macht die verantwoordelijk neemt, dan neemt die gerechtelijke macht ook automatisch de verantwoordelijkheid bij vrijlating. Dat stelsel vindt het dus verantwoord om iemand vrij te laten. Wanneer het dus niet verantwoord blijkt, is de dader schuldig, alsmede het stelsel dat hem/haar in de gelegenheid stelde!
Dat zijn jouw woorden niet de mijne. Waarom stel je het zo? Wil je het niet met me eens zijn en kan je het zo oneens blijven?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:04 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Helemaal goed Hong.
De menselijke emoties stellen ons in staat om te moorden.
Vermoord de mensheid en er zullen geen moorden meer zijn.
De gerechtelijke macht deelt straffen uit aan mensen die hebben laten zien dat ze niet met hun verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Maar dat maakt niet de gerechtelijke macht opeens verantwoordelijk voor hun daden. Ook niet wanneer deze dader opnieuw de fout in blijkt te gaan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O? Waarom is er dan een gerechtelijke macht? Je bent toch zelf verantwoordelijk? Wie is die gerechtelijke macht dan om de verantwoordelijkheid op zich te nemen wanneer die macht een gevangenis op legt? Nou?
Omdat moord het gevolg is van de actie van een individu. In een land waarin mensen vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen, is het niet te voorkomen dat mensen soms over de schreef gaan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Is 120 weinig dan? En dat terwijl je al begint je huilen omdat er met de doodstraf 1 onschuldig de doodstraf zou kunnen krijgen? Waarom gebruik je bij die ene niet die bagatelliseer saus?
Precies, nu snap je het,quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:40 schreef Tijn het volgende:
De gerechtelijke macht deelt straffen uit aan mensen die hebben laten zien dat ze niet met hun verantwoordelijkheid om kunnen gaan.
Daar gaat het dus om. En als dat stelsel vindt dat een Volkert bijvoorbeeld na 12 jaar hotel arrest ineens wel weer met die verantwoordelijkheid om kan gaan en hij moordt weer? Dan heeft het systeem dus gefaald en is dan dus ook verantwoordelijk!!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:40 schreef Tijn het volgende:
mensen die hebben laten zien dat ze niet met hun verantwoordelijkheid om kunnen gaan
Nee, dat probeer ik uit te leggen. "Het systeem" is nooit verantwoordelijk voor de daden van een individu.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:46 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan heeft het systeem dus gefaald en is dan dus ook verantwoordelijk!!
Dat stel jij ja. Maar onderbouw dan eens waarom niet? Ik onderbouw duidelijk waarom jouw stelling niet terecht is. De overheid heeft een verantwoordelijkheid(zelfs plicht) naar de burger toe de burger te beschermen. Daarvoor betaald de maatschappij ook ruimschoots. Maar vervolgens houdt men een systeem in leven dat de moordenaar weer de kans geeft verder te moorden. Zelfs al geeft de moordenaar aan dat hij/zij nog steeds achter de daad staat en geen enkel berouw toont. Je kunt niet stellen dat de overheid enkel de verantwoordelijkheid heeft wanneer een moordenaar 12 jaar wordt opgesloten en daarna vrijgelaten wordt, en dat daarmee de verantwoordelijkheid wegvalt. De overheid/het systeem laat de moordenaar vrij, waarom? Omdat de moordenaar berouw toont en er geen enkele twijfel is dat hij niet weer een zelfde daad zal plegen? Nee, omdat het stelsel stelt na zoveel jaar is iemand wel genoeg gestraft. Maar de praktijk wijst vaak zat uit dat men er niet van geleerd heeft en weer verder gaat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:47 schreef Tijn het volgende:
Nee, dat probeer ik uit te leggen. "Het systeem" is nooit verantwoordelijk voor de daden van een individu.
Ik zal het eens anders stellen. Wanneer een valse pitbull ontsnapt of losgelaten wordt en hij bijt een kind dood. Wie is er dan verantwoordelijk voor de dood van het kind? De hond(die niet beter weet) of de eigenaar van de hond? In jouw redenatie is de eigenaar dus per definitie niet verantwoordelijk?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:47 schreef Tijn het volgende:
Nee, dat probeer ik uit te leggen. "Het systeem" is nooit verantwoordelijk voor de daden van een individu.
Mensen zijn eigendom van de staat? Verder alles goed met je?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik zal het eens anders stellen. Wanneer een valse pitbull ontsnapt of losgelaten wordt en hij bijt een kind dood. Wie is er dan verantwoordelijk voor de dood van het kind? De hond(die niet beter weet) of de eigenaar van de hond? In jouw redenatie is de eigenaar dus per definitie niet verantwoordelijk?
Ik ga met jou niet in discussie, je weet waarom. Ook je manier van reageren hier bevestigt weer waarom ik niet de nood voel op je in te gaan verder. Ik wacht op stijn's reactie, en zal daar op ingaan.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:08 schreef Chewie het volgende:
Mensen zijn eigendom van de staat? Verder alles goed met je?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |