abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156224300
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik schat het op 100 jaar.
100 jaar is verre van genoeg om het genetisch bepaalde talent voor religieus denken kwijt te raken.

Bovendien is de wereld momenteel alleen maar religieuzer aan het worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156224340
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:

ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren.
Vervangen door godsdienstgeschiedenis ipv godsdienstonderricht.
pi_156224514
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:
Maar wel dwangmatig opgelegd. Het is niet zo dat de hang er naar groter wordt. Als die dwang weg is kan het in een paar generaties heel snel anders zijn, denk ik
pi_156224527
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef ATON het volgende:
Vervangen door godsdienstgeschiedenis ipv godsdienstonderricht.
Ja, meer vertellen over religie als een cultureel fenomeen dat onderdeel uitmaakt van de menselijke psyche
pi_156224542
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:19 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar wel dwangmatig opgelegd. Het is niet zo dat de hang er naar groter wordt. Als die dwang weg is kan het in een paar generaties heel snel anders zijn, denk ik
Dat heeft ook betrekkelijk weinig te maken met dwang, op enkele theocratische staten na.

De voornaamste factor is dat de bevolking sneller groeit in religieuze delen van de wereld. China, India, Afrika.
pi_156224571
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef Molurus het volgende:

100 jaar is verre van genoeg om het genetisch bepaalde talent voor religieus denken kwijt te raken.
Genetische afwijkingen zijn van alle tijden maar maken de dienst niet uit.

quote:
Bij terminalen zie je ook steeds een opflakkering. Kat in 't nauw maakt ook rare sprongen.
pi_156224592
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:19 schreef HongKongPhoey het volgende:

Denk ik ook.
pi_156224606
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:20 schreef Molurus het volgende:
De voornaamste factor is dat de bevolking sneller groeit in religieuze delen van de wereld. China, India, Afrika.
Tsja, dan moet je eigenlijk heel simpel stellen, als je geloofd in God, en alles is God's wil. Dan gaan wij niet interveniëren in God's wil. uit respect voor de religie, dus geen ontwikkelingshulp.
pi_156224634
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Genetische afwijkingen zijn van alle tijden maar maken de dienst niet uit.
Als 80% van de bevolking religieus is kun je nauwelijks nog spreken van een 'genetische afwijking'.

En religie maakt feitelijk wel degelijk de dienst uit, of we dat nu leuk vinden of niet.
pi_156224671
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:20 schreef Molurus het volgende:
Dat heeft ook betrekkelijk weinig te maken met dwang, op enkele theocratische staten na.
Met goed onderwijs gebaseerd op feiten zal men veel minder snel een antwoord als "Dat is God's wil" aannemelijk vinden. Dus educatie is de eerst grote stap.
pi_156224672
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Tsja, dan moet je eigenlijk heel simpel stellen, als je geloofd in God, en alles is God's wil. Dan gaan wij niet interveniëren in God's wil. uit respect voor de religie, dus geen ontwikkelingshulp.
Ook zonder ontwikkelingshulp neemt ons aandeel in de wereldbevolking, en daarmee onze invloed, alleen maar af.
pi_156224707
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
Ook zonder ontwikkelingshulp neemt ons aandeel in de wereldbevolking, en daarmee onze invloed, alleen maar af.
Nee hoor, zonder ontwikkelingshulp in de vorm van voedsel en medicatie lost het zichzelf snel op
pi_156224712
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:26 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Met goed onderwijs gebaseerd op feiten zal men veel minder snel een antwoord als "Dat is God's wil" aannemelijk vinden. Dus educatie is de eerst grote stap.
Onderwijs heeft een invloed op de religiositeit van mensen. Maar het is een teleurstellend kleine invloed. Gebrek aan kennis is hooguit een deel van het verhaal.

Als het gaat om de vraag waarom mensen gelovig zijn, wat meer zeer relevant kijkvoer:

Over de evolutionaire achtergrond van religieus denken.
pi_156224724
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee hoor, zonder ontwikkelingshulp in de vorm van voedsel en medicatie lost het zichzelf snel op
Het spijt me het te moeten zeggen, maar dit is echt een sprookje. Wij zijn dusdanig klein dat de invloed van ontwikkelingshulp op de 4 miljard mensen die er bij elkaar in China, India en Afrika wonen minimaal is. Verwaarloosbaar.
pi_156224739
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
Onderwijs heeft een invloed op de religiositeit van mensen. Maar het is een teleurstellend kleine invloed. Gebrek aan kennis is hooguit een deel van het verhaal.
Omdat men het van huis uit ingestampt krijgt. Maar de volgende generaties zullen steeds minder overtuigd zijn van die makkelijke antwoorden vanuit religie denk ik
pi_156224761
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:29 schreef Molurus het volgende:
Het spijt me het te moeten zeggen, maar dit is echt een sprookje.
Nee, ik denk het niet. maar dan moet je je er ook totaal niet mee bemoeien. Hard misschien, maar misschien wel nodig om een bepaald besef los te maken.
pi_156224770
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:30 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Omdat men het van huis uit ingestampt krijgt. Maar de volgende generaties zullen steeds minder overtuigd zijn van die makkelijke antwoorden vanuit religie denk ik
Ik begrijp en deel deze hoop. Helaas spreken de statistieken dit keihard tegen.
pi_156224785
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:31 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, ik denk het niet. maar dan moet je je er ook totaal niet mee bemoeien. Hard misschien, maar misschien wel nodig om een bepaald besef los te maken.
Zie ook mijn edit:

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:29 schreef Molurus het volgende:

Wij zijn dusdanig klein dat de invloed van ontwikkelingshulp op de 4 miljard mensen die er bij elkaar in China, India en Afrika wonen minimaal is. Verwaarloosbaar.
Sterker nog, China staat op het punt de grootste economie van de wereld te worden. Geheel zonder ontwikkelingshulp.
pi_156224793
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:31 schreef Molurus het volgende:
Ik begrijp en deel deze hoop. Helaas spreken de statistieken dit keihard tegen.
weet je wat echt werkt? keihard ridiculiseren van religie. Maar dat wordt wel oorlog.
pi_156224804
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:32 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

weet je wat echt werkt? keihard ridiculiseren van religie. Maar dat wordt wel oorlog.
Dat heeft in de geschiedenis nog nooit gewerkt. Waarom zou het nu wel werken?
pi_156224886
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:24 schreef Odaiba het volgende:
Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?

Nederland is het voorbeeld als het gaat om ontkerkelijking, maar we zijn er nog lang niet. Sterker nog, waar het christendom afneemt, groeit de islam.

Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.

Zullen we anders eens beginnen met het afschaffen van het religeus onderwijs? Of misschien geen gebedshuizen meer bouwen? Of ligt de oplossing ergens anders?
Als een christen of moslim hetzelfde zou zeggen over atheïsme dan zou je hem bestempelen als een extremist en klagen over hoe ze je hun geloof aan je opdringen en een reden vinden waarom religie zo verkeerd en onderdrukkend is. Maar je doet nu dus hetzelfde alleen de andere richting op. Je gedachtegoed is dus niet nieuw, het is al even oud als die van sommige religieuze mensen, om die reden zal je geen verandering brengen in de wereld, het is hetzelfde eeuwenoude patroon dat steeds herhaald wordt door onwetenden die denken het te weten en daardoor ellende in de wereld brengen. Het maakt je ook niet anders door woorden als "beschaafd" en "vriendelijk" te plaatsen achter "uitbannen", extremistische religieuzen doen dat ook om hun misdaden te verhullen.
Wil je een oplossing, begin dan stevig te staan in je eigen schoenen zodat je je niet bedreigd voelt door wat andere denken of geloven en je niet met zulke voorstellen hoeft te komen. Je kan dan iedereen zijn/haar eigen tijd en ruimte gunnen om naar jouw waarheid te groeien.
pi_156224944
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:32 schreef Molurus het volgende:
Sterker nog, China staat op het punt de grootste economie van de wereld te worden. Geheel zonder ontwikkelingshulp.
maar dat gaat wel kenteren denk ik. Waarom lijkt het de grootste economie te worden? Omeat het alle pijlen daarop zet. maar het is heel erg fake. Het is met name afhankelijk van de extreem lage prijzen, deze gaan enorm ten koste van de massa. Een enkeling wordt enorm rijk door de intense armoede van de massa.

Nu wordt het nog redelijk inleven gehouden omdat het niet gaat om de armoede die er komt als China eenmaal het doel bereikt heeft gat het wil. nu wordt het nog kunstmatig in leven gehouden om het doel te bereiken. Maar de wereld gaat toch proberen mee te concurreren. En het is zichtbaar in de maatschappij. Winkeltjes gaan stuk voor stuk over de kop, meer en meer zijn het enkel nog grootwinkelbedrijven die nog bestaan kunnen hebben. maar ook die hebben het moeilijk.

Meer en meer gaat via internet, en er kan steeds meer via internet. Straks als #d printers makkelijk betaalbaar zijn kan men veel meer zelf, en wordt men veel minder afhankelijk van goedkope onderdelen.

Je download simpelweg een 3d blauwdruk en print het zo uit.

Maar ook zal China denk ik imploderen door de immense armoede, het is verbazingwekkend hoe lang het al goed gaat, maar dat zal niet blijvend zijn.
pi_156225010
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

maar dat gaat wel kenteren denk ik. Waarom lijkt het de grootste economie te worden? Omeat het alle pijlen daarop zet. maar het is heel erg fake. Het is met name afhankelijk van de extreem lage prijzen, deze gaan enorm ten koste van de massa. Een enkeling wordt enorm rijk door de intense armoede van de massa.

Nu wordt het nog redelijk inleven gehouden omdat het niet gaat om de armoede die er komt als China eenmaal het doel bereikt heeft gat het wil. nu wordt het nog kunstmatig in leven gehouden om het doel te bereiken. Maar de wereld gaat toch proberen mee te concurreren. En het is zichtbaar in de maatschappij. Winkeltjes gaan stuk voor stuk over de kop, meer en meer zijn het enkel nog grootwinkelbedrijven die nog bestaan kunnen hebben. maar ook die hebben het moeilijk.

Meer en meer gaat via internet, en er kan steeds meer via internet. Straks als #d printers makkelijk betaalbaar zijn kan men veel meer zelf, en wordt men veel minder afhankelijk van goedkope onderdelen.

Je download simpelweg een 3d blauwdruk en print het zo uit.

Maar ook zal China denk ik imploderen door de immense armoede, het is verbazingwekkend hoe lang het al goed gaat, maar dat zal niet blijvend zijn.
Even een klein lesje in geschiedenis: als China weer de grootste economie wordt dan is dat het herstel van een situatie die vele duizenden jaren zo is geweest. Dat de Verenigde Staten die positie hebben overgenomen was juist de uitzondering die van korte duur was.

Ik heb geen enkele reden om te denken dat een Chinees economisch leiderschap kort zal duren. Als het label "too big to fail" ergens op van toepassing is dan is het wel China.

Wist je bijvoorbeeld dat ongeveer 20% van het Amerikaanse onroerend goed in bezit is van Aziatische investeerders?
pi_156225066
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:45 schreef Molurus het volgende:
Even een klein lesje in geschiedenis: als China weer de grootste economie wordt dan is dat het herstel van een situatie die vele duizenden jaren zo is geweest. Dat de Verenigde Staten die positie hebben overgenomen was juist de uitzondering die van korte duur was.

Ik heb geen enkele reden om te denken dat een Chinees economisch leiderschap kort zal duren. Als het label "too big to fail" ergens op van toepassing is dan is het wel China.
Hoe men het er door probeert te drukken kost volgens mij enorm veel geld. Wellicht kan het basisinkomen een concurrerende samenleving losmaken.
pi_156225077
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:37 schreef Tevik het volgende:

[..]

Als een christen of moslim hetzelfde zou zeggen over atheïsme dan zou je hem bestempelen als een extremist en klagen over hoe ze je hun geloof aan je opdringen en een reden vinden waarom religie zo verkeerd en onderdrukkend is. Maar je doet nu dus hetzelfde alleen de andere richting op. Je gedachtegoed is dus niet nieuw, het is al even oud als die van sommige religieuze mensen, om die reden zal je geen verandering brengen in de wereld, het is hetzelfde eeuwenoude patroon dat steeds herhaald wordt door onwetenden die denken het te weten en daardoor ellende in de wereld brengen. Het maakt je ook niet anders door woorden als "beschaafd" en "vriendelijk" te plaatsen achter "uitbannen", extremistische religieuzen doen dat ook om hun misdaden te verhullen.
Wil je een oplossing, begin dan stevig te staan in je eigen schoenen zodat je je niet bedreigd voelt door wat andere denken of geloven en je niet met zulke voorstellen hoeft te komen. Je kan dan iedereen zijn/haar eigen tijd en ruimte gunnen om naar jouw waarheid te groeien.
^O^

De meeste atheisten denken dat ze beter en slimmer zijn. Maar met uitspraken als van TS laten ze juist zien dat ze geen haar beter zijn. Of juist erger. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')