abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156097415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:26 schreef deelnemer het volgende:
Uit de begrippen 'absolute autoriteit' en 'volmaakt' volgt niet dat deze je geen enkele ruimte zou kunnen laten voor een eigen oordeel of interpretatie.
Dus jij vindt dat je iets als absolute autoriteit(het heeft dus meer autoriteit dan jij of wat dan ook), en volmaakt is(het kan dus niet beter, het is volmaakt, ergo perfect) en dat door jou is erkend als dusdanig, dat jij het anders kunt zien dan wat er letterlijk staat, ergo interpreteren?

quote:
Een interpretatie is een persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming, een tekst of een stuk muziek. Het woord is verwant aan het Franse interprète, wat "tolk", maar ook "vertolker" betekent.
Interpreteren komt neer op dat je een persoonlijke beredenering doet , he??!!

Volmaakt het kan niet beter, maar jij denkt dat er een andere betekenis te geven aan de letterlijke inhoud zonder de volmaaktheid te ontkrachten? En je plaatst dan dus ook jouw persoonlijke autoriteit boven een door jou als absolute autoriteit erkent boek, zonder de autoriteit die je aan het boek erkende te onkrachten??

In beide gevallen, is dat toch een enorme contradictie?

Hoe kan je iets interpreteren(het dus beter denken te weten) dat je als absoluut en volmaakt hebt erkent? Door het anders te interpreteren, ontkracht je toch de validiteit van de letterlijke tekst?
pi_156097448
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dus jij vindt dat je iets als absolute autoriteit(het heeft dus meer autoriteit dan jij of wat dan ook), en volmaakt is(het kan dus niet beter, het is volmaakt, ergo perfect) en dat door jou is erkend als dusdanig, dat jij het anders kunt zien dan wat er letterlijk staat, ergo interpreteren?
Tenzij deze absolute volmaakte autoriteit zelf heeft besloten zijn openbaring niet dicht te timmeren. Dan blijkt uit de tekst dat het niet altijd letterlijk bedoeld is of eenduidig is, en maakt dat deel uit van het masterplan.
The view from nowhere.
pi_156097471
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:37 schreef deelnemer het volgende:
Klopt. Het is dus baas in eigen huis,
Die moet je even specificeren als je wilt in de context van waar je op reageert.

Maar ik denk iet dat het essentieel is voor de rest.

quote:
, nergens van afhankelijk
Het boek is nergens van afhankelijk in deze context nee, maar diegene die de volmaaktheid van het boek erkent en het absolute autoriteit geeft. Die is er wel van afhankelijk, zelfs onlosmakelijk van afhankelijk om de validiteit van je erjenning te kunnen behouden!!

quote:
Wat belet zoiets om ervoor te kiezen het verhaal niet volledig dicht te timmeren, als dat nodig is voor perfectie.
Als je iets erkent als volmaakt en het absolute autoriteit geeft, dan timmer je het met die erkenning voor jezelf volledig dicht!!

quote:
als dat nodig is voor perfectie.
als je die volmaaktheid erkent, en het absolute autoriteit geeft, dan bevestig je voor jezelf toch die perfectie?

Als jij niet geloofd in die perfectie, ergo volmaaktheid, en het niet de absolute autoriteit geeft die het eist. Dan kan je toch per definitie die volmaaktheid en absolute autoriteit niet oprecht erkennen?
pi_156097502
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Die moet je even specificeren als je wilt in de context van waar je op reageert.

Maar ik denk iet dat het essentieel is voor de rest.

[..]

Het boek is nergens van afhankelijk in deze context nee, maar diegene die de volmaaktheid van het boek erkent en het absolute autoriteit geeft. Die is er wel van afhankelijk, zelfs onlosmakelijk van afhankelijk om de validiteit van je erjenning te kunnen behouden!!

[..]

Als je iets erkent als volmaakt en het absolute autoriteit geeft, dan timmer je het met die erkenning voor jezelf volledig dicht!!

[..]

als je die volmaaktheid erkent, en het absolute autoriteit geeft, dan bevestig je voor jezelf toch die perfectie?

Als jij niet geloofd in die perfectie, ergo volmaaktheid, en het niet de absolute autoriteit geeft die het eist. Dan kan je toch per definitie die volmaaktheid en absolute autoriteit niet oprecht erkennen?
Het gaat hier om het oordeel van deze autoriteit, niet die van jou of enig ander mens. Als deze autoriteit zelf van oordeel is dat perfectie niet wordt bereikt, als middels dat boek alles wordt dichtgetimmerd, dan is dat niet het geval.
The view from nowhere.
pi_156097534
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 01:47 schreef deelnemer het volgende:
Tenzij deze absolute volmaakte autoriteit zelf heeft besloten zijn openbaring niet dicht te timmeren.
dat kan niet, het is een contradictie in terminis. Iets dat volledige autoriteit heeft en volmaakt is volledig dichtgetimmert, ergo het is volmaakt en heeft absolute autoriteit. Ofwel perfect(geen plank of spijker meer nodig)
pi_156097563
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 02:02 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

dat kan niet, het is een contradictie in terminis. Iets dat volledige autoriteit heeft en volmaakt is volledig dichtgetimmert, ergo het is volmaakt en heeft absolute autoriteit. Ofwel perfect(geen plank of spijker meer nodig)
Wat als de deze absolute volmaakte autoriteit stelt dat volmaakt niet impliceert dat het volledig dichtgetimmerd is?
The view from nowhere.
pi_156097597
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 23:54 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Precies!!

[..]

Maar als je dat denkt geef je dat boek dus geen absolute autoriteit meer en accepteer je het dus ook niet als volmaakt, toch?

Daar komt het op neer toch?
inderdaad.
maar dat geloof jij toch ook niet, dat het volmaakt is?

je zegt wel steeds dat er maar 1 interpretatie mogelijk is, namelijk een extremistische. en dat andere interpretaties niet gelden omdat het boek perfect zou zijn.

nou, niet dus. vele interpretaties zijn mogelijk. zie mijn kleine voorbeeldje.
pi_156097873
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 02:09 schreef pokkerdepok het volgende:
inderdaad.
maar dat geloof jij toch ook niet, dat het volmaakt is?
Maar daar gaat het niet, het gaat er om dat diegene die het die autoriteit geeft er van overtuigd is.

Het erkennen van die volmaaktheid en het geven van die absolute autoriteit heeft grote gevolgen, dat moet men zich realiseren. Als je dat erkent dan schakel je het zelf denken en beredeneren uit, ook het zelfbeschikkingsrecht geef je weg.

Wat ik daarvan vind of jij is dus niet relevant, en het doet er voor degene die die autoriteit geeft en volmaaktheid erkent niet toe wat jij van die persoon denkt, voor die persoon doet het er alleen toe waar jij anders denkt of doet dan de visie van dat volmaakte boek dat voor die persoon absolute autoriteit heeft.
pi_156097888
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 02:05 schreef deelnemer het volgende:
Wat als de deze absolute volmaakte autoriteit stelt dat volmaakt niet impliceert dat het volledig dichtgetimmerd is?
dan spreekt het zichzelf in beginsel tegen en kan het niet verlangen dat je die volmaaktheid erkent en het absolute autoriteit geeft.

De consequentie van het woord volmaakt is dat het volledig "dichtgetimmert" is. Iets dat volmaakt is kan zichzelf niet tegenspreken. Dat sluit per definitie volmaaktheid uit!
pi_156097987
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 02:05 schreef deelnemer het volgende:
Het komt op zich neer op, Alles is niet waar, en dat is de absolute waarheid. Daaruit kan je dus alleen een contradictio in terminis halen. Als alles niet waar is dan kan de stelling dat dat waar is ook niet waar zijn. Het boek geeft immers toe dat het niet volmaakt is.

Dan is het geen volmaakte waarheid. Maar zelfs als (hoewel onmogelijk volgens de claim volmaakt te zijn), als dit boek stelt
quote:
dat volmaakt niet impliceert dat het volledig dichtgetimmerd is?
dan nog heb jij of ik, noch de volger van het boek de ruimte het te interpreteren(volgens het boek). Want het heeft absolute autoriteit over alles en iedereen.

[ Bericht 10% gewijzigd door HongKongPhoey op 15-09-2015 03:45:00 ]
pi_156098001
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 03:32 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het komt op zich neer op, Alles is niet waar, en dat is de absolute waarheid. Daaruit kan je dus alleen een contradictio in terminis halen. Als alles niet waar is dan kan de stelling dat dat waar is ook niet waar zijn.

Dan is het geen volmaakte waarheid.
Dit boek claimt de absolute waarheid te hebben en stelt dus alles wat anderen zeggen dat niet met het boek letterlijk overeen komt is niet waar. En de autoriteit is absoluut, dus het gaat boven alles, niks of niemand mag en kan dit boel tegenspreken.

Zit daar interpretatie ruimte in?
  dinsdag 15 september 2015 @ 08:17:23 #37
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156099188
Ik ben de gezant, gezonden door God hemzelf, om je deze absolute en volmaakte waarheid te vertellen: De bank bij mij in de buurt is rood en zal altijd rood moeten blijven! Verander de bank niet van kleur; U roept God's toorn over u af.

Oei, de letterlijke lezing laat ruimte open voor twee interpretaties. Zie hier de twee voornaamste stromingen in het GrumpyFishisme: meubelisme en financieleinstellingisme. Ze zullen jarenlang met elkaar strijden, terwijl God huilt in de hemel. ;(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156099236
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 02:57 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar daar gaat het niet, het gaat er om dat diegene die het die autoriteit geeft er van overtuigd is.

Het erkennen van die volmaaktheid en het geven van die absolute autoriteit heeft grote gevolgen, dat moet men zich realiseren. Als je dat erkent dan schakel je het zelf denken en beredeneren uit, ook het zelfbeschikkingsrecht geef je weg.

Wat ik daarvan vind of jij is dus niet relevant, en het doet er voor degene die die autoriteit geeft en volmaaktheid erkent niet toe wat jij van die persoon denkt, voor die persoon doet het er alleen toe waar jij anders denkt of doet dan de visie van dat volmaakte boek dat voor die persoon absolute autoriteit heeft.
het is wel vaker zo dat mensen die religie zoeken, hun eigen wil en gedachten weggeven. vaak ook omdat ze er zelf niet uitkomen, en duis iets zoeken dat hun leidt en stuurt. dan wordt het leven makkelijker.

voor de meesten is dit geen probleem. die halen er positieve dingen uit, en doen verder gewoon hun ding.
pi_156099256
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 03:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dit boek claimt de absolute waarheid te hebben en stelt dus alles wat anderen zeggen dat niet met het boek letterlijk overeen komt is niet waar. En de autoriteit is absoluut, dus het gaat boven alles, niks of niemand mag en kan dit boel tegenspreken.

ja, er zit interpretatie ruimte in wat het boek zegt.
  dinsdag 15 september 2015 @ 08:36:19 #40
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156099416
XKCD had daar laatst een goede cartoon over:

pi_156101087
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 03:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Iemand die claimt dat zijn boek de absolute waarheid bevat zit zelf verstrikt in een onaangename interpretatie. Absolute waarheid an sich is niets meer dan een persoonlijke interpretatie.
pi_156101212
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Iemand die claimt dat zijn boek de absolute waarheid bevat zit zelf verstrikt in een onaangename interpretatie. Absolute waarheid an sich is niets meer dan een persoonlijke interpretatie.
Dit inderdaad.

Twee mensen kunnen best 1 en dezelfde tekst zien als 'de absolute waarheid', en daar toch verschillende betekenissen aan geven.

Je kunt een tekst niet lezen zonder te interpreteren. Het idee dat een tekst 'volmaakt' is verandert daar niets aan. Als er al objectieve criteria bestaan voor 'volmaaktheid' (die zijn er niet) dan heb je daar vrees ik een volmaakt persoon voor nodig om dat vast te stellen.

Een persoon die gelooft dat hij gelooft in een volmaakte tekst is niet hetzelfde als een persoon die gelooft in een volmaakte tekst.

Dat laatste is het soort iets dat regelmatig misgaat in discussies over religie: het onderscheid tussen concepten en werkelijke dingen. Zo krijg ik geregeld naar mijn hoofd dat het voor mij als atheist vreemd is om kritiek te hebben op god (over welke god het dan ook gaat). Ik heb dan uitsluitend kritiek op godsconcepten, maar men wil dat verschil eenvoudig niet zien.

Net zoals TS weigert het verschil te zien tussen teksten en interpretaties van teksten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156103274
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 08:17 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik ben de gezant, gezonden door God hemzelf, om je deze absolute en volmaakte waarheid te vertellen: De bank bij mij in de buurt is rood en zal altijd rood moeten blijven! Verander de bank niet van kleur; U roept God's toorn over u af.

Oei, de letterlijke lezing laat ruimte open voor twee interpretaties. Zie hier de twee voornaamste stromingen in het GrumpyFishisme: meubelisme en financieleinstellingisme. Ze zullen jarenlang met elkaar strijden, terwijl God huilt in de hemel. ;(
Aha, God vindt dus ook dat het bestuur van een bank politiek links moet zijn.
The view from nowhere.
pi_156106087
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 10:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit inderdaad.

Twee mensen kunnen best 1 en dezelfde tekst zien als 'de absolute waarheid', en daar toch verschillende betekenissen aan geven.

Je kunt een tekst niet lezen zonder te interpreteren. Het idee dat een tekst 'volmaakt' is verandert daar niets aan. Als er al objectieve criteria bestaan voor 'volmaaktheid' (die zijn er niet) dan heb je daar vrees ik een volmaakt persoon voor nodig om dat vast te stellen.

Een persoon die gelooft dat hij gelooft in een volmaakte tekst is niet hetzelfde als een persoon die gelooft in een volmaakte tekst.

Dat laatste is het soort iets dat regelmatig misgaat in discussies over religie: het onderscheid tussen concepten en werkelijke dingen. Zo krijg ik geregeld naar mijn hoofd dat het voor mij als atheist vreemd is om kritiek te hebben op god (over welke god het dan ook gaat). Ik heb dan uitsluitend kritiek op godsconcepten, maar men wil dat verschil eenvoudig niet zien.

Net zoals TS weigert het verschil te zien tussen teksten en interpretaties van teksten.
Inderdaad, sowieso, hoe interpreteer je een 'volmaakt boek'. :')
pi_156109545
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Inderdaad, sowieso, hoe interpreteer je een 'volmaakt boek'. :')
Een volmaakt boek laat geen interpretatie toe, want dan is het ook niet volmaakt.
  dinsdag 15 september 2015 @ 15:52:01 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_156109767
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Een volmaakt boek laat geen interpretatie toe, want dan is het ook niet volmaakt.
Zegt wie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_156109867
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Zegt wie?
Heel toevallig, ISIS.
pi_156109984
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:44 schreef ATON het volgende:

[..]

vind jij het dan volmaakt?
dat ze dat zeggen, betekend nog niet dat het zo is. of dat volgelingen het allemaal hetzelfde interpreteren.
pi_156111741
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 16:00 schreef pokkerdepok het volgende:
vind jij het dan volmaakt?
Bedoel je de Koran ? Hebben jullie allemaal prut in de ogen ? Heb ik geschreven dat de Koran een perfect boek is ? _O- :D
Dit heb ik geschreven:
quote:
Kan dus al niet slaan op de Koran.

Speknek: :W
pi_156113844
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 08:22 schreef pokkerdepok het volgende:
ja, er zit interpretatie ruimte in wat het boek zegt.
Nee, hoe kan dat als het boek volmaakt is(je kunt er niks aan verbeteren) en het is de absolue autoriteit(dus het verteld jou wat je moet doen, zelfdenken is er niet meer bij).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')