In een filmpje die iemand eerder had geplaatst van een oudere Dacia was er nog geen sprake van, maar wie weet had hij wel geluk.quote:Op dinsdag 15 september 2015 20:01 schreef knoopie het volgende:
Een half jaar geleden ben ik bij veel autohandelaren geweest om een tweedehands auto te kopen. De dacia's die daar stonden hadden niet mijn speciale interesse, maar wat mij wel is opgevallen, is dat ze bijna zonder uitzondering roestig waren. Aangezien de nieuwe daciamodellen pas vanaf 2004 op de markt zijn, vind ik dat die nog niet zo roestig mogen zijn, en hebben ze slecht materiaal gebruikt en/of slecht afgewerkt. Er zijn genoeg automerken die het voor elkaar krijgen om na 20 jaar nog nagenoeg roestvrij te zijn.
Dat heb ik eerder inderdaad ook al gelezenquote:De Lodgy is maar 1200kg en zo aerodynamisch als een koektrommel. Zijwind zal niet prettig zijn.
Nu is die ook te verwijderen natuurlijk en is dat voor sporadisch gebruik. We gaan zo'n 1× p/j met alle kinderen naar Nederland. Normaal gezien is het mijzelf en mijn dochters 1 in de twee maanden.quote:De bagageruimte is met zeven stoelen in gebruik maar 200 liter. Een dakkoffer is funest voor je verbruik en topsnelheid, en maakt veel parkeergarages onbereikbaar omdat je over de twee meter hoogte gaat. Bovendien is extra gewicht zo hoog zeer onaangenaam als je eens onverwacht moet uitwijken.
Bagage is met alle kinderen niet het belangrijkste.quote:Die 550kg is trouwens inclusief passagiers (en eigen gewicht van de eventuele dakkoffer). Reken eens uit hoeveel bagage je nog mee kan nemen als straks je kinderen wat groter/zwaarder zijn...
Dat is iets om rekening mee te houden inderdaad.quote:De sterkste motor heeft 107pk. Als je de auto volgeladen hebt (max 1800kg), dan zijn korte invoegstroken op de snelweg ineens heel erg spannend...
Wat betreft veiligheid ben ik het ook eens inderdaad, had ik eerder ook al aangegeven.quote:Er zijn alleen airbags op de eerste rij. De actieve gordelspanner is er zelfs alleen maar bij de bestuurdersstoel. 3 van 5 sterren in de tests. Waarom zou je genoegen nemen met de veiligheidsstandaard van voor 2000, als je voor hetzelfde geld een gebruikte auto van 2010 kan krijgen waar je kinderen ook een airbag krijgen als ze er eentje nodig hebben?
Mijn tip: koop een auto die daadwerkelijk gemaakt is voor de belasting van zeven personen en bagage als je die regelmatig wilt vervoeren. Niet een auto die gebaseerd is op het platform van de nissan micra uit 2002.
Nu waardeer ik zijn reactie zeer, maar er zitten ook voldoende positieve reviews bij van onafhankelijke partijen, zoals bv van het ANWB.quote:Op dinsdag 15 september 2015 21:19 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Hier heb je duizend keer meer aan dan honderd reviews die laten weten wat je graag wilt horen (omdat ze zichzelf ook nog moeten overtuigen van hun domme aankoop).
Ik had mezelf al gecorrigeerdquote:
Dat zijn juist de mensen die krom hebben gelegen om zo'n auto te kunnen kopen. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van.quote:Op woensdag 16 september 2015 01:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nu waardeer ik zijn reactie zeer, maar er zitten ook voldoende positieve reviews bij van onafhankelijke partijen, zoals bv van het ANWB.
Bovendien is de ANWB zelf ook helemaal niet zo positief over deze auto. Ja, ze zeggen dat het een enorme prijspakker is. Dat is het ook. Maar er staat ook dat hij niet veilig is, gevoelig voor zijwind, slecht afgewerkt, ondermaats presteert, etc etc. Het is maar wat je wil lezen.quote:Op donderdag 17 september 2015 09:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat zijn juist de mensen die krom hebben gelegen om zo'n auto te kunnen kopen. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van.
Een Scenic uit 2002, wat verwacht je van een 13 jaar oud barrel...quote:Op donderdag 17 september 2015 09:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat zijn juist de mensen die krom hebben gelegen om zo'n auto te kunnen kopen. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van.
Ik merk het al bij mezelf. Wij hebben een Scénic uit 2002 en als je mij zou vragen hoe 'ie rijdt zou ik zeggen dat het een prima auto is. En dat terwijl ik weet dat er wat dingetjes loos zijn, zoals een ruitensproeierslangetje dat verweerd is, de koppeling die zwaar trapt en een motor die zuipt als een malle. Objectiviteit is lastig als je een emotie hebt bij een voorwerp.
Het is bij mij een leasebak, ik heb totaal geen emotie met mijn Lodgy. Het doet waar ik hem voor gekozen heb en dat is een hoop mensen vervoeren. De auto is gewoon geen luxe auto en pretendeert dat ook niet. De stoelen kan je verstellen, maar niet alle kanten op. Je weet gewoon dat als je deze auto neemt dat je kiest voor je budget en dus bewust wat tekortkomingen accepteert. Dan kan de auto nog zo goed uit de reviews komen, ook die reviews zullen altijd beschrijven dat het totaalplaatje is wat de auto goed maakt. Dus als je een grote auto zoekt met een beperkt budget, dan komt hij goed uit de bus. Ga je de Lodgy vergelijken met Ford Galaxy of Renautl Espace zal hij er een stuk bekaaider afkomen.quote:Op donderdag 17 september 2015 09:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat zijn juist de mensen die krom hebben gelegen om zo'n auto te kunnen kopen. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van.
Ik merk het al bij mezelf. Wij hebben een Scénic uit 2002 en als je mij zou vragen hoe 'ie rijdt zou ik zeggen dat het een prima auto is. En dat terwijl ik weet dat er wat dingetjes loos zijn, zoals een ruitensproeierslangetje dat verweerd is, de koppeling die zwaar trapt en een motor die zuipt als een malle. Objectiviteit is lastig als je een emotie hebt bij een voorwerp.
De ANWB heeft krom gelegen om zo'n auto te kunnen kopen?quote:Op donderdag 17 september 2015 09:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat zijn juist de mensen die krom hebben gelegen om zo'n auto te kunnen kopen. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van.
Ik merk het al bij mezelf. Wij hebben een Scénic uit 2002 en als je mij zou vragen hoe 'ie rijdt zou ik zeggen dat het een prima auto is. En dat terwijl ik weet dat er wat dingetjes loos zijn, zoals een ruitensproeierslangetje dat verweerd is, de koppeling die zwaar trapt en een motor die zuipt als een malle. Objectiviteit is lastig als je een emotie hebt bij een voorwerp.
Inderdaad, zo zie ik het dus ook, en nogmaals, nog niet zeker of we deze auto wel gaan kopen, de veiligheid is ook iets waar we naar moeten kijken natuurlijk.quote:Op donderdag 17 september 2015 10:14 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Het is bij mij een leasebak, ik heb totaal geen emotie met mijn Lodgy. Het doet waar ik hem voor gekozen heb en dat is een hoop mensen vervoeren. De auto is gewoon geen luxe auto en pretendeert dat ook niet. De stoelen kan je verstellen, maar niet alle kanten op. Je weet gewoon dat als je deze auto neemt dat je kiest voor je budget en dus bewust wat tekortkomingen accepteert. Dan kan de auto nog zo goed uit de reviews komen, ook die reviews zullen altijd beschrijven dat het totaalplaatje is wat de auto goed maakt. Dus als je een grote auto zoekt met een beperkt budget, dan komt hij goed uit de bus. Ga je de Lodgy vergelijken met Ford Galaxy of Renautl Espace zal hij er een stuk bekaaider afkomen.
De belasting die je over een auto betaald, als je een auto importeert moet je alsnog belasting betalen over de auto.quote:Op donderdag 17 september 2015 01:58 schreef derLudolf het volgende:
Een Dacia lijkt mij qua comfort niet de meest geweldige auto om in te rijden.
Wat maakt auto's in Denemarken zo duur? Is het misschien een optie om in Duitsland te kijken?
Ondanks dat deze al 5 jaar oud is vind ik hem er beter uitzien dan een Lodgy en het comfort ligt ook hoger denk ik.
http://goo.gl/qDlv3W
http://autoimportgids.nl/6-2/quote:Denemarken
ALGEMEEN
De consumentenprijzen van auto’s zijn in Denemarken het hoogst van alle EU-landen. Ten opzichte van de overige landen van de EU zijn in Denemarken de kale prijzen van auto’s echter het laagst. Denemarken is dan ook zeker een interessant land om een auto te kopen. De consumentenprijs in Denemarken is de som van kale prijs, registratiebelasting en BTW. Vanwege de hoge consumentenprijzen verlagen fabrikanten de kale prijzen.
Vanwege de hoge prijzen van de duurdere modellen, bieden de fabrikanten soms niet al hun modellen aan op de Deense markt. Zo zult u Denemarken bijvoorbeeld geen Renault Vel Satis vinden.
AUTOBELASTING IN DENEMARKEN
Moms
De Moms is de BTW in Denemarken. Deze bedraagt 25%. Indien u een auto aanschaft in Denemarken, behoeft u deze Deense BTW niet te betalen. U betaalt in Nederland 19% BTW over de aankoopprijs in Denemarken.
Registratiebelasting (RT)
Om een afweging te maken of het interessant is een nieuwe auto te importeren uit Denemarken is het van belang om de kale prijs vast te stellen.
In Denemarken wordt een registratiebelasting geheven over de kale prijs van de auto vermeerderd met BTW (dus de Consumentenprijs verminderd met de Registratiebelasting). Deze registratiebelasting bedraagt 105% over de eerste 79.000 DKr (ca. ¤ 10.600) en 180% over het meerdere. Er wordt dus belasting over belasting geheven.
Bovenstaande laat zich in formules uitdrukken. Omdat de registratiebelasting twee trappen kent dient er een verschil te worden gemaakt tussen goedkopere en duurdere auto’s.
Voor goedkope auto’s tot een consumentenprijs van 161.950 DKr geldt:
Consumentenprijs/1,25 – 66.360 = Kale Prijs
Of
Consumentenprijs/2,5625 = Kale Prijs
Auto’s die in deze categorie vallen zijn bijvoorbeeld: Renault Twingo, Suzuki Alto en Volkswagen Fox.
Voor auto’s met een consumentenprijs boven 161.950 DKr geldt:
Consumentenprijs/3,5 + 16.928,57 = Kale Prijs
Deze formule geldt al vanaf de meeste modellen van de Volkswagen Polo.
Verder vindt er nog een verrekening plaats voor de aanwezigheid van airbags, waarschuwingslampjes/signalen voor het niet dragen van de gordel, het aantal NCAP-sterren, de aanwezigheid van een roetpartikelfilter, de aanwezigheid van ABS en ESP en radio. Deze zijn niet belast met de registratiebelasting zodat u hiervoor ook bij export geen bedrag terug kunt ontvangen. Verder vindt er een verrekening plaats voor het type brandstof (benzine/diesel) en het brandstofverbruik.
GEBRUIKTE AUTO’S
Algemeen
Doordat de aanschafprijs van een auto in Denemarken hoog is, wordt er lang met een auto gereden. Het jaarlijks gemiddeld aantal gereden kilometers in Denemarken is ook laag. Hierdoor kunnen in Denemarken veel klassieke auto’s worden aangetroffen. Vooral de merken Saab en Volvo zijn sterk vertegenwoordigd. Klassieke auto’s worden als “veteran” of “specialbiler” aangeboden.
Wat een kutland dan qua auto's. Ik dacht dat NL erg was. Dus als je die S-Max koopt mag je aan de grens nog even ¤13.000 aftikken om de staatskas te spekken?quote:Op donderdag 17 september 2015 13:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
De belasting die je over een auto betaald, als je een auto importeert moet je alsnog belasting betalen over de auto.
Dit gaat dan wel over het exporteren vanuit Denemarken maar ook een uitleg waarom het zo duur is hier.
Voor importeren betaal je 125% van de dagwaarde.
[..]
http://autoimportgids.nl/6-2/
Het heeft voor mij dus totaal geen nut om in andere landen te kijken voor een auto.
Niet letterlijk aan de grens maar wel wanneer je hem op Deens kenteken zet.quote:Op donderdag 17 september 2015 13:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat een kutland dan qua auto's. Ik dacht dat NL erg was. Dus als je die S-Max koopt mag je aan de grens nog even ¤13.000 aftikken om de staatskas te spekken?
Dat ook nog inderdaad,ik ben zeer tevreden over Denemarken, ik woon hier heel graag maar met auto's zijn ze maar vreemd.quote:Op donderdag 17 september 2015 13:35 schreef Knutknuttsson het volgende:
Deense belastinginspecteurs staan op zondag bij de Ikea om te controleren of de tweezitter (véél goedkoper) niet stiekem als familieauto wordt gebruikt. Raar autoland, dat Denemarken...
Niks, maar zolang 'ie rijdt vind ik 'm geweldig.quote:Op donderdag 17 september 2015 10:13 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Een Scenic uit 2002, wat verwacht je van een 13 jaar oud barrel...
Nee, de mensen die een review hebben geschreven.quote:Op donderdag 17 september 2015 12:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
De ANWB heeft krom gelegen om zo'n auto te kunnen kopen?
Ik ben dan benieuwd naar een duurtest van zo'n wagen. Een halve dag in een nieuw hok rijden is te kort om een goed oordeel te kunnen geven.quote:Maar nogmaals, niet alle positieve reacties waren van mensen die zelf zo'n auto hebben.
quote:Op donderdag 17 september 2015 15:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Niks, maar zolang 'ie rijdt vind ik 'm geweldig.
Sta er van te kijken dat er een bedrijven bestaan die een Dacia goedkeuren als leaseautoquote:Op donderdag 17 september 2015 10:14 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Het is bij mij een leasebak, ik heb totaal geen emotie met mijn Lodgy. Het doet waar ik hem voor gekozen heb en dat is een hoop mensen vervoeren. De auto is gewoon geen luxe auto en pretendeert dat ook niet. De stoelen kan je verstellen, maar niet alle kanten op. Je weet gewoon dat als je deze auto neemt dat je kiest voor je budget en dus bewust wat tekortkomingen accepteert. Dan kan de auto nog zo goed uit de reviews komen, ook die reviews zullen altijd beschrijven dat het totaalplaatje is wat de auto goed maakt. Dus als je een grote auto zoekt met een beperkt budget, dan komt hij goed uit de bus. Ga je de Lodgy vergelijken met Ford Galaxy of Renautl Espace zal hij er een stuk bekaaider afkomen.
Je wilt een nieuwe grotere auto kopen, voornamelijk om eenmaal per jaar met iedereen naar nederland te rijden? Zijn er dan geen betere oplossingen, zoals bijvoorbeeld met het vliegtuig gaan als je met weinig bent (100 euro per persoon retour) en eventueel voor die ene keer per jaar met twee autos rijden, of een grote auto huren? Dan kan je tenminste ook die ene keer per jaar dat het er toe doet een echt aangename reisauto huren.quote:Op woensdag 16 september 2015 01:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nu is die ook te verwijderen natuurlijk en is dat voor sporadisch gebruik. We gaan zo'n 1× p/j met alle kinderen naar Nederland. Normaal gezien is het mijzelf en mijn dochters 1 in de twee maanden.
Nee, ik zal het uitleggen, mijn man heeft twee zoontjes uit een eerder huwelijk, ik heb twee dochters uit een eerder huwelijk.quote:Op donderdag 17 september 2015 16:56 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je wilt een nieuwe grotere auto kopen, voornamelijk om eenmaal per jaar met iedereen naar nederland te rijden? Zijn er dan geen betere oplossingen, zoals bijvoorbeeld met het vliegtuig gaan als je met weinig bent (100 euro per persoon retour) en eventueel voor die ene keer per jaar met twee autos rijden, of een grote auto huren? Dan kan je tenminste ook die ene keer per jaar dat het er toe doet een echt aangename reisauto huren.
Ik heb geen idee wat de vaste lasten van een auto en brandstofprijzen in Denemarken zijn, maar heel erg goedkoop waarschijnlijk niet. Daarbovenop heb je nog de afschrijving en onderhoud van je nieuwe auto. Het lijkt me sterk dat dat goedkoper uit komt dan vliegen en wanneer nodig een grote auto huren.
Hoezo? Die kijken gewoon naar de totale kosten over de contractsduur en berekenen dan een maand prijs aan mijn werkgever.quote:Op donderdag 17 september 2015 15:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Sta er van te kijken dat er een bedrijven bestaan die een Dacia goedkeuren als leaseauto
Iets met representatief enzo.quote:Op donderdag 17 september 2015 18:31 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Hoezo? Die kijken gewoon naar de totale kosten over de contractsduur en berekenen dan een maand prijs aan mijn werkgever.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |