Je mist nog steeds het punt.quote:Op dinsdag 15 september 2015 12:29 schreef misteriks het volgende:
Een geoefende proever kan toch wel een onderscheid maken en de vaker complexe smaakervaring van een kwalitateitsvolle Champagne meer apprecieren dan de vaak nogal vlakke smaak die vele Sekt's hebben
Dat maakt ze niet onsuccesvol. Ze verliezen ook terein tov van Spaanse wijnen maar ze blijven een niet te negeren speler. Wat ik bedoel te zeggen is dat tot nu toe hun strategie werkt.quote:Op dinsdag 15 september 2015 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Franse wijn had in NL 20 jaar geleden nog een marktaandeel van meer dan 50%, tegenwoordig zitten ze op een 32% marktaandeel, terwijl de hoeveelheid verkochte wijn blijft stijgen daalt niet alleen het percentage marktaandeel van de Franse wijn, maar ook de absolute hoeveelheid die ze in NL verkopen.
Niet. Dat is bij mij bij verkoop ook nooit het uitgangspunt geweest. Uiteindelijk werkt dat ook tegen je, je klanten komen gelukkiger terug als je goed luistert naar wat ze willen dan wanneer je ze klakkeloos geeft wat ze vragen omdat ze ergens hebben gehoord of gelezen dat iets goed is.quote:Op dinsdag 15 september 2015 12:09 schreef Pietverdriet het volgende:
als de meesten Cava en Sekt lekkerder vinden, waarom zou je dan aan deze mensen Champagne willen aanraden of verkopen?
niets mis met een intressant plaatje toch?quote:Op dinsdag 15 september 2015 12:40 schreef Bramito het volgende:
Wat hebben die cijfers nou weer te maken met het verhaal welke bubbels je lekkerder vindt? Ja, Fransen zijn goed in het verkopen van hun wijn.
Hoezo een ander klimaat? Het klimaat in de Champagne-Ardennes is toch hetzelfde als bijvoorbeeld van andere streken in Noord-Frankrijk waar cremants vandaan komen?quote:Op maandag 14 september 2015 21:28 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Nee.
Andere grond, ander klimaat, andere druivensoorten, andere maximumopbrengst per hectare. Dus krijg je een ander product.
Ze produceren nog maar 2/3 van wat ze 15 jaar geleden produceerden.quote:Op dinsdag 15 september 2015 12:37 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dat maakt ze niet onsuccesvol. Ze verliezen ook terein tov van Spaanse wijnen maar ze blijven een niet te negeren speler. Wat ik bedoel te zeggen is dat tot nu toe hun strategie werkt.
Niet per se. Hangt ook nogal af van welke klimaatindeling je volgt, maar ik neem aan dat je je voor kunt stellen dat er wel een verschil is tussen bijvoorbeeld de Loire (dichter bij zee), Champagnestreek en Elzas (meer landinwaarts, hoogteverschil) qua klimaat. Tussen Saumur en Epernay zit 450 kilometer, tussen Epernay en Riquewihr zo'n 300.quote:Op dinsdag 15 september 2015 15:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hoezo een ander klimaat? Het klimaat in de Champagne-Ardennes is toch hetzelfde als bijvoorbeeld van andere streken in Noord-Frankrijk waar cremants vandaan komen?
Vind je? Ik vind het wel meevallen. Volgens mij heb je mij nergens een Cristal van Louis Roederer of een gehypte Armand de Brignac of voor mij part een Krug zien bestellen als ik buiten de deur eet.quote:Op maandag 14 september 2015 22:38 schreef golfer het volgende:
Iwanius maar eens vragen. Die drinkt ongeveer elke dag wel een fles Champagne en vaak zitter daar erg exclusieve exemplaren bij.
Bedankt dat je even hebt uitgelegd hoe zoiets gaat. De term blind-proeven zou mij niets zeggen namelijk.quote:Op maandag 14 september 2015 08:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Leuk idee voor een feestje, bubbels proeven. Neem een stel flessen bubbels (cava, champagne, sekt, cremant, krimsekt, etc) en wikkel ze in alufolie en daarna in plastic folie. Haal de kurken er van af en laat iemand anders ze nummeren.
Nu weet niemand wat er in welke fles zit.
Hang een groot vel papier op en ga lekker proeven, schrijf op wat men van de verschillende flessen vindt en geef een cijfer.
Aan het eind van de avond onthul je dan welke wijn wint.
Ik voorspel, zeer verrassende resultaten, vooral met mensen die altijd beweren dat échte champagne toch echt het lekkerste is.
Gozer je eet elke dag zowat 2 keer buiten de deur.quote:Op donderdag 17 september 2015 00:01 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Vind je? Ik vind het wel meevallen. Volgens mij heb je mij nergens een Cristal van Louis Roederer of een gehypte Armand de Brignac of voor mij part een Krug zien bestellen als ik buiten de deur eet.
Daarbij drink bijna alleen maar champagne als ik buiten de deur ben,hoe raar dit ook klinkt.
En dan bestel ik meestal merken in de betere restaurants die ik niet ken maar mij wel wat lijken. Thuis zie je mij zelden een fles opentrekken en die keren zijn op 1 hand te tellen als je het per maand wilt berekenen. Zelfde als met sigaar roken. Doe ik ook amper. Alleen buiten de deur.
V.w.b. mijn voorliefde voor champagnes en waarom, is dat een oude discussie waar CUL collega Piet en ik het eerder oneens over bleven. Ik heb na 40-50+ jaren alles al gehoord, gelezen,bezocht en zelfs geproefd op bubbel gebied dat ik er wel een beetje klaar mee ben en de oeverloze discussies meer zie als een kakofonie van zoveel meningen.
Ik stel mij op het punt dat een smaak altijd persoonsgebonden is en zolang je dat aanhoudt geniet dan van het moment dat je een fles champagne, cremant,sekt,cava of wat dan ook opentrekt.
Oh ja.
Voor mijn wijn en bubbelcollectie heb ik deze drie flessen vanmiddag gekocht voor een zacht prijsje omdat degene van wie ze waren momenteel wat krap bij kas zat en tja...dan ben ik altijd bereid iemand even te helpen.![]()
Over een maandje of wat bestaat er een kans dat ik naar een hele exclusieve en besloten proeverij ga van een diehard verzamelaar die een wijncollectie heeft waar je U tegen zegt en dan vooral omdat hij er een paar hele zelfdzame Château Latours heeft staan die ik nog nooit geproefd heb. (jaren 10-20-30 van wat ik hoorde)
Wordt vervolgd!
dit inderdaad. Bests fles ooit geproefd qua mouserende wijn- prosecco Valdobbiadene- cartizze , Huis even kwijt. Champagne is aan veel meer regels gebonden maar niet altijd lekkerder. Staat op Netflix een leuke docu over het maken van champagne.quote:Op dinsdag 15 september 2015 15:20 schreef bloodymary1 het volgende:
Hier wordt trouwens de Prosecco wel laag gewaardeerd, maar dat komt denk ik omdat iedereen die troep van de supermarkt koopt en kent. Als je een DOCG gekwalificeerde Prosecco uit Valdobbiadene hebt (het Proseccodorp bij uitstek), dan kan die alle andere soorten bubbels toch wel overwinnen.
Door de temperatuurstijgingen in de afgelopen decenia, hebben sommige Engelse wijngebieden nu hetzelfde klimaat als de Champagne vroeger had. En produceren daarom uitstekende bubbelwijnen. Champagne uit de champagne, wordt nu soms gemaakt uit druiven die eigenlijk in een ander klimaat staan dan dechampagne streek vroeger had, dus is dat dan wel echte champagne, kun je je afvragen!quote:Op maandag 14 september 2015 17:21 schreef Z het volgende:
En wisten jelui dat er ook prima "champagnes" in Engeland gemaakt worden? Bijvoorbeeld Nyetimber of Ridgeview.
Mais, Des Rostbeef, zay zoo not 'ave ze TERROIRRRRE!quote:Op donderdag 17 september 2015 16:59 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Door de temperatuurstijgingen in de afgelopen decenia, hebben sommige Engelse wijngebieden nu hetzelfde klimaat als de Champagne vroeger had. En produceren daarom uitstekende bubbelwijnen. Champagne uit de champagne, wordt nu soms gemaakt uit druiven die eigenlijk in een ander klimaat staan dan dechampagne streek vroeger had, dus is dat dan wel echte champagne, kun je je afvragen!
(en als ik uit m'n nek klets, dan is dat de schuld van de BBC, want daar heb ik dat gezien!)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |