abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156077574
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 14:03 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik weet niet of ze vitamine K krijgen als je sowieso flesvoeding gaat geven? Want dan hoef je het later ook niet meer apart te geven.
Dat geldt pas vanaf dat baby 500 cc drinkt. Tot die tijd moet er ook bij flesvoeding bij gegeven worden.
:)
pi_156077619
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 14:02 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

_O- _O-

Cassandra, wat stom van je moeder zeg!

Hier zijn we weer goedgekeurd bij de gyn. CTG prima, urine prima, bloeddruk prima, genoeg vruchtwater.

Ik vind het wel grappig, ik heb het idee dat ik in NL het onderwerp strippen wel voorbij had horen komen bij controles, als ik dat zo van jullie lees. En dat er ook wel gevoeld zou worden of ik ontsluiting heb. Hier is dat nog helemaal geen onderwerp geweest. Alleen dit ik ingeleid zal worden bij 42 weken...
Bij een eerste kind valt dat meestal wel mee hoor. Ze kijken echt niet meteen bij 40 weken of je al ontsluiting hebt, zeker niet als je geen voortekenen hebt. Bij de tweede kreeg ik pas met 41 weken een verwijzing naar het ziekenhuis en ging ze even kijken of ze kon strippen. Daarvoor was er geen woord over gerept. En is er nooit getoucheerd.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_156077637
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 13:59 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Ook niet gek als je 't eerste trimester alleen maar whoppers lust of alleen maar braakt! Nu in 't derde trimester toevallig veel zin in fruit, maar valt verder geen peil op te trekken.

Cassandra, jou kan niets verweten worden hoor! Wat vervelend dat je moeder zo reageert. Zelfs al zou het jouw eigen schuld zijn, wat draagt 't bij aan de situatie om dat zo te benoemen? Je doet 't goed :* & verlof *O*

Mignonne, andere vitaminevraag: wordt vitamine K eigenlijk standaard (direct) na elke bevalling gegeven?
Ja dat gebeurt standaard. Het wordt oraal gegeven 1mg. Dat is een booster voor 1 week zeg maar.

Als je dat niet wilt zou ik dat tevoren heel duidelijk aangeven. Ik zelf vraag altijd expliciet of ouders het goed vinden dat ik hun kind vit. K geef maar er zijn heel veel zorgverleners die het als een soort mededeling brengen of die het überhaupt niet eens vragen en gewoon geven.

En direct. Ergens in de 2 uur na de geboorte. Meestal bij het nakijken van t kind.
pi_156077780
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 14:14 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ja dat gebeurt standaard. Het wordt oraal gegeven 1mg. Dat is een booster voor 1 week zeg maar.

Als je dat niet wilt zou ik dat tevoren heel duidelijk aangeven. Ik zelf vraag altijd expliciet of ouders het goed vinden dat ik hun kind vit. K geef maar er zijn heel veel zorgverleners die het als een soort mededeling brengen of die het überhaupt niet eens vragen en gewoon geven.

En direct. Ergens in de 2 uur na de geboorte. Meestal bij het nakijken van t kind.
Waar haal je die vitamines? Gewoon bij de drogist? En wat was het ook weer, D en K toch?
pi_156077801
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 14:14 schreef mignonne het volgende:

[..]

OK! Thanks :) Ik heb nu in mijn bevallingsplan (wat nog moet worden doorgesproken daar) staan bij 'na de bevalling' dat er geen supplementen worden toegediend aan moeder of dochter. Twijfel gelijk of dat dan voldoende informatie is, maar dat zullen we over 3 weken wel horen :)
pi_156078042
Wat lees ik toch weer verhalen over horken v moeders/schoonmoeders.

Niks v aantrekken.
pi_156078393
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 14:21 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

OK! Thanks :) Ik heb nu in mijn bevallingsplan (wat nog moet worden doorgesproken daar) staan bij 'na de bevalling' dat er geen supplementen worden toegediend aan moeder of dochter. Twijfel gelijk of dat dan voldoende informatie is, maar dat zullen we over 3 weken wel horen :)
Als iets echt belangrijk voor je is zou ik daar heel expliciet in zijn. Gewoon zeggen dus dat je dochter geen vit. K krijgt na de geboorte. Zoals het er nu staat klinkt het wat breed. Dat snap ik wel maar in geval van vitK zou ik het ook expliciet maken. Dus dochter krijgt geen vitK en moeder en dochter ontvangen geen andere supplementen ofzoiets.

Overigens... vitamine K wordt in 1e lijn doorgaans gegeven door vk. Maar in ziekenhuissituaties doet de verpleegkundige het. En die lezen niet altijd een bevalplan (en hebben daar ook niet altijd toegang toe/tijd voor). Wees er dus zelf ook alert op na de bevalling.
pi_156078578
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 14:11 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat geldt pas vanaf dat baby 500 cc drinkt. Tot die tijd moet er ook bij flesvoeding bij gegeven worden.
Ok! Dat wist ik niet.

Wat is trouwens een reden om geen vitamine K te geven? Ik dacht dat ze dat gewoon nodig hadden?
pi_156078658
Dacht k ook, stollingsdingetje oid.

Maargoed, je kan natuurlijk gewoon van mening zijn dat je pasgeborene niks nodig heeft, want waarom wordt het er anders niet mee geboren? Toen ik geboren werd kreeg ik ook geen vitK. wel 3 dg glucosewater geloof ik :+ dat was toen weer normaal

[ Bericht 83% gewijzigd door pinquit op 14-09-2015 14:59:22 ]
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_156078808
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 13:47 schreef mignonne het volgende:

[..]

Zou goed door t vocht kunnen komen hoor. Net zoals striae enorm kan jeuken zeg maar. Als de huid onderhuids aan het werken en rekken is kun je daar jeuk van krijgen. Vervelend wel want smeren zal weinig uitmaken denk ik zo.
Oké thx :) Alleen smeren met iets jeukstillends (ik typo'de neukstillends :') :D whehehe ) zou kunnen helpen dan
pi_156080878
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 14:49 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Ok! Dat wist ik niet.

Wat is trouwens een reden om geen vitamine K te geven? Ik dacht dat ze dat gewoon nodig hadden?
Daar kun je over discussiëren. Zoals pinq aangeeft zijn er genoeg mensen die van mening zijn dat als het de bedoeling was dat baby's meer K nodig hadden dat ze daar dan wel mee geboren waren.

Er zijn een handjevol kinderen per jaar die te maken krijgen met een tekort aan vitamine K in de eerste dagen. Letterlijk een handjevol. 5-10 ofzo. En omdat je niet weet welke kinderen dat zullen zijn wordt er standaard aan alle kinderen K gegeven. Preventief dus ter voorkoming van en niet zozeer omdat alle kinderen te weinig K zouden hebben.
Er zijn dus ook mensen die aangeven niets te zijn in dat preventieve en dat zij de kans dat het kind die K nodig heeft niet op vinden wegen tegen potentiële schade van het supplement aan de onontwikkelde darm.

En dan is er ook nog een groep tussenin die wel K wil maar dan alleen op basis van water en pas ruim na eerste borstvoeding. (de standaard K is obv arachideolie)

En ten slotte... er is op wetenschappelijk niveau wel enige discussie over de hoeveelheid en manier van toedienen. In veel landen wordt 2 mg gegeven, hier 1 mg. En in veel landen wordt het per injectie in de spier gegeven en hier dus met druppels in de mond.
pi_156081015
Ik heb een kop vol snot. Voel me hondsberoerd. Lekker een virusje te pakken, dat kon er wel bij. :( Vanavond yoga maar afzeggen. Laatste les, jammer maar met een bonkend hoofd ook niks.
pi_156081029
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 16:07 schreef mignonne het volgende:

[..]

Daar kun je over discussiëren. Zoals pinq aangeeft zijn er genoeg mensen die van mening zijn dat als het de bedoeling was dat baby's meer K nodig hadden dat ze daar dan wel mee geboren waren.

Er zijn een handjevol kinderen per jaar die te maken krijgen met een tekort aan vitamine K in de eerste dagen. Letterlijk een handjevol. 5-10 ofzo. En omdat je niet weet welke kinderen dat zullen zijn wordt er standaard aan alle kinderen K gegeven. Preventief dus ter voorkoming van en niet zozeer omdat alle kinderen te weinig K zouden hebben.
Er zijn dus ook mensen die aangeven niets te zijn in dat preventieve en dat zij de kans dat het kind die K nodig heeft niet op vinden wegen tegen potentiële schade van het supplement aan de onontwikkelde darm.

En dan is er ook nog een groep tussenin die wel K wil maar dan alleen op basis van water en pas ruim na eerste borstvoeding. (de standaard K is obv arachideolie)

En ten slotte... er is op wetenschappelijk niveau wel enige discussie over de hoeveelheid en manier van toedienen. In veel landen wordt 2 mg gegeven, hier 1 mg. En in veel landen wordt het per injectie in de spier gegeven en hier dus met druppels in de mond.
Hier wordt er inderdaad gelijk na de geboorte een injectie gegeven, en dan na een aantal weken herhaald (2x geloof ik). We twijfelen nog een beetje welke methode we willen volgen, maar moeten snel beslissen, dus waarschijnlijk gaan we voor de gangbare methode. Als we de Nederlandse methode willen volgen moeten we de vitamine bij de apotheek bestellen en zelf meenemen naar het ziekenhuis...
pi_156081058
Is arachideolie niet gevaarlijk? Of is een pinda allergie nog niet meteen iets waar je je zorgen over moet maken?
pi_156081227
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 16:13 schreef Dot. het volgende:
Is arachideolie niet gevaarlijk? Of is een pinda allergie nog niet meteen iets waar je je zorgen over moet maken?
Voor zover ik begrepen heb is het min of meer allergeenvrije olie. Niet vergelijkbaar met arachideolie waar je in bakt zeg maar. Heb het ooit eens uitgezocht voor iemand met die vraag en de kinderarts die ik toen sprak gaf aan dat het geen probleem was.
Er zijn mensen die zeggen dat hun kind veel huilde en toen ze stopten met de commerciële vitK dat het toen ophield. Dat kan, geen idee of dat dan aan een pindaallergie ligt of niet. In ieder geval hoef je niet bang te zijn voor anafylactische reactie van kind. Als moeder (of partner) zelf allergisch is dan tsja, afhankelijk van de ernst van die allergie zou ik denk ik gewoon het zekere voor t onzekere nemen.
pi_156081672
Mignonne, is dat met de vitamine K veranderd? Bij Billie (2012) hebben we geen K bij hoeven geven (flesvoeding). Nu kiezen we weer voor fles, moet het tegenwoordig wel? Want dan moet ik het nog halen :D
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_156081718
in 2006 moest het al wel! ah flesvoeding zei je :P sorry
pi_156081850
Onder de 500 cc wel. Maar dat was in 2009 ook al volgens mij.
pi_156081898
Hmm, toch eens uitzoeken. Per week of per dag? Das nogal een verschil natuurlijk.
pi_156081916
Morgen nacrontrole in het ziekenhuis, nog tips over wat te vragen enzo?
Behalve dat irritante hechtdraadje dat in mn hoela prikt, dat mogen ze eruit vissen :{
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156081943
quote:
11s.gif Op maandag 14 september 2015 16:40 schreef Kuukske het volgende:
Hmm, toch eens uitzoeken. Per week of per dag? Das nogal een verschil natuurlijk.
Per dag, dat begrijp ik tenminste uit wat Mignonne zei om 14.11.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156081946
quote:
11s.gif Op maandag 14 september 2015 16:40 schreef Kuukske het volgende:
per dag
pi_156081990
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 16:42 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Per dag, dat begrijp ik tenminste uit wat Mignonne zei om 14.11.
Ah! Mobiel lees ik soms over dingen heen :@. Bijkopen dus! Lijstje voor Kruidvat wordt steeds langer. :+
pi_156082129
Ow dat van de vitamine K bij flesvoeding wist ik ook niet! Dochter (2012) en zoon (2014) hebben flesvoeding gekregen, maar ik heb ze nooit vitamine K gegeven.
Zwangerschapsdocent bij de vereniging Samen Bevallen ❤
pi_156082312
onder de 500 cc per dag. Maar normaal gesproken zit een baby aan het einde van de kraamweek al wel aan toch?

Als ze op dag 8 zo'n 80 cc per fles drinken en dan 8 voedingen in 24 uur krijgen dan zitten ze op 640 cc. en dus er boven. In de regel zal het dus niet nodig zijn. Vitamine K (en D) start je pas met geven op dag 8 :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')