Maar Tijn. Een depressie is niet hetzelfde als 'met jezelf in de knoop zitten'.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:36 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het altijd zo vreemd wanneer iemand op zo'n leeftijd nog zelfmoord pleegt. Het is sowieso een onbegrijpelijke daad, maar van een tiener of een twintiger kan ik het nog een beetje begrijpen. Maar van iemand die de 50 gepasseerd verwacht ik nooit dat-ie nog steeds zo met zichzelf in de knoop zit.
Dat zou ik ook niet echt een natuurlijke dood willen noemen...quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:07 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Ja, maar dat was geen zelfmoord. Die heeft wegens ondraaglijk geestelijk lijden euthanasie toegestaan gekregen.
Ernest Hemingway, was 59, kogel voor zijn kop. Ik heb nooit een depressie gehad, maar wat ik begrijp is dat het onbeschrijfbaar is voor wie zoiets nooit ervaren heeft.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:36 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het altijd zo vreemd wanneer iemand op zo'n leeftijd nog zelfmoord pleegt. Het is sowieso een onbegrijpelijke daad, maar van een tiener of een twintiger kan ik het nog een beetje begrijpen. Maar van iemand die de 50 gepasseerd verwacht ik nooit dat-ie nog steeds zo met zichzelf in de knoop zit.
Ik moest een beetje lachentwitter:babettevanveen twitterde op dinsdag 08-09-2015 om 22:44:11Verschrikkelijk, zo'n vriendelijke, charmante man, zomaar weg! Niet te bevatten. Van de week was hij nog heel actief op FB.. #joostzwagerman reageer retweet
quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:33 schreef j0k3 het volgende:
"Herhaaldelijk noemde Zwagerman het plegen van zelfmoord egoïstisch. Hij hamerde op het belang van hulp aan depressieve mensen." - NOS site.
Wat ontzettend triest dat er blijkbaar niet genoeg hulp is geweest, of misschien wel dat geen enkele hulp genoeg heeft kunnen zijn.
Bestaat er zoiets als wel in staat zijn om andere mensen te helpen en niet jezelf?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:33 schreef j0k3 het volgende:
"Herhaaldelijk noemde Zwagerman het plegen van zelfmoord egoïstisch. Hij hamerde op het belang van hulp aan depressieve mensen." - NOS site.
Wat ontzettend triest dat er blijkbaar niet genoeg hulp is geweest, of misschien wel dat geen enkele hulp genoeg heeft kunnen zijn.
Als tiener of twintiger heb je misschien nog niet ervaren dat dingen uiteindelijk wel meevallen en dingen doorgaans wel weer goedkomen. Ook heb je misschien nog geen vertrouwen in jezelf, omdat je nog weinig gedaan of bereikt hebt. Maar als 50er ben je toch wat meer door de wol geverfd, zeg maar. Ik vind het heel moeilijk te bevatten dat iemand zo'n leeftijd weet te bereiken en dan alsnog besluit eruit te stappen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoezo.. als tiener of twintiger heb je je leven nog voor je.. oke, sommigen raken in de knoop, maar dan nog is het wat minder logisch denk ik
Tuurlijk. Die mensen weten wat het is om hulp nodig te hebben en krijgen daardoor de behoefte om mensen te helpen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:43 schreef Quarant het volgende:
[..]
[..]
Bestaat er zoiets als wel in staat zijn om andere mensen te helpen en niet jezelf?
Ja, er zijn meer voorbeelden natuurlijk. Toch vind ik het onvoorstelbaar. Wellicht door wat je zegt, dat je een depressie niet kunt begrijpen zonder het zelf te hebben ervaren.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ernest Hemingway, was 59, kogel voor zijn kop. Ik heb nooit een depressie gehad, maar wat ik begrijp is dat het onbeschrijfbaar is voor wie zoiets nooit ervaren heeft.
Als je jong bent kan je nog de hoop hebben dat ooit die vreselijke depressie ophoudt, dat medicatie, therapie, leeftijd, de tijd aan je kant komen te staan en je verlost bent van dat juk. En dan gebeurt dat niet. Al heel heel lang niet. En dan besef je dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren ook. Ik kan me voorstellen dat je dan breekt en alsnog besluit er uit te stappen omdat het niet beter gaat worden.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:43 schreef Tijn het volgende:
Als tiener of twintiger heb je misschien nog niet ervaren dat dingen uiteindelijk wel meevallen en dingen doorgaans wel weer goedkomen. Ook heb je misschien nog geen vertrouwen in jezelf, omdat je nog weinig gedaan of bereikt hebt. Maar als 50er ben je toch wat meer door de wol geverfd, zeg maar. Ik vind het heel moeilijk te bevatten dat iemand zo'n leeftijd weet te bereiken en dan alsnog besluit eruit te stappen.
Waarom is zelfmoord een onbegrijpelijke daad? De enige echte filosofische vraag van het leven is die van zelfmoord. In de zelfmoord schuilt de vrijheid.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:36 schreef Tijn het volgende:
Dat lijkt me het enige juiste antwoord.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:46 schreef Tijn het volgende:
Wellicht door wat je zegt, dat je een depressie niet kunt begrijpen zonder het zelf te hebben ervaren.
Ja, zo had ik er inderdaad nog niet tegenaan gekeken. Wellicht is het zoiets. We zullen nooit weten wat er precies door 'm heenging natuurlijk, maar ik vind het voor mezelf in elk geval wel prettig als er een of andere logische draai aan te geven valt.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:46 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als je jong bent kan je nog de hoop hebben dat ooit die vreselijke depressie ophoudt, dat medicatie, therapie, leeftijd, de tijd aan je kant komen te staan en je verlost bent van dat juk. En dan gebeurt dat niet. Al heel heel lang niet. En dan besef je dat dat misschien wel nooit gaat gebeuren ook. Ik kan me voorstellen dat je dan breekt en alsnog besluit er uit te stappen omdat het niet beter gaat worden.
Is dat zo? Is het niet iets dat sommige mensen altijd bij zich dragen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:50 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Daarnaast kun je op elke leeftijd voor eerst een depressie krijgen.
Mooie quote.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:54 schreef Intellectueel het volgende:
''We zouden degenen die tot zelfmoord hebben besloten ons medeleven niet mogen onthouden, vooral omdat wij het er zelf ook niet zo schitterend van afbrengen. Beklagenswaardige figuren zijn we, dat ziet iedereen. Dus zullen we stemmig, in een passende houding en met gebogen hoofd de mens betreuren die ons in vrijheid verliet.''
Het ga je goed, Joost.
Nee joh.. kan best dat je er nooit last van had maar door een ingrijpende gebeurtenis in de put raaktquote:Op dinsdag 8 september 2015 23:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het niet iets dat sommige mensen altijd bij zich dragen?
PTS?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee joh.. kan best dat je er nooit last van had maar door een ingrijpende gebeurtenis in de put raakt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |