abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155938939
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is waar.. alleen Mattijs geloof ik.. die was dan ook als enige wel op zijn plaats
Jeroen Krabbe heb ik wel gemist overigens in de uitzending.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  woensdag 9 september 2015 @ 00:47:45 #277
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_155938942
quote:
15s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:46 schreef Downwards het volgende:

[..]

Pleun maakt een inschattingsfout.. Moet je nu echt zo grof optreden?
Niet zo happen op trollen, je hebt gelijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_155938950
http://www.npo.nl/de-kist/22-02-2015/VPWON_1236100

quote:
Joost Zwagerman - Opnieuw leren leven
Joost Zwagerman heeft inmiddels meer dan dertig boeken geschreven (romans, gedichten en essays). Aan presentator Kefah Allush vertelt hij over het boek dat nauw verband houdt met een ingrijpende gebeurtenis in zijn leven: Door eigen hand. In dit boek schrijft hij over de zelfmoordpoging van zijn vader in 1998.
pi_155938952
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Inderdaad. De overheersende opinie is - althans zo ervaar ik dat - dat depressie toch enigszins "aanstellerij" is en gewoon een kwestie van je schouders eronder zetten, en dat zelfmoord (al prefereer ik het woord zelfdoding) vooral een egoistische daad is, waarbij men dus meer empathie met de nabestaanden lijkt te kunnen opbrengen dan met de overledene.
Dat klopt helemaal; de omslag zal pas plaatsvinden als men inziet dat depressie een hele serieuze ziekte is. Mijn zusje heeft ook zelfmoord gepleegd, maar ik heb het haar nooit kwalijk kunnen nemen.. Zeker niet na de vreselijke worsteling die ik van nabij heb gemaakt. Het kan beter behandeld worden en begrip van derden zal ook meehelpen, maar zelfmoord zal altijd gepleegd worden.
pi_155938959
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Niet zo happen op trollen, je hebt gelijk.
Oké, baby. :*
pi_155938965
Jezus. Kreeg een alert maar ik ken 'm niet eens. Dat zegt vast alles over mij.
pi_155938993
Wat vreselijk eerst Ariane Meijer en nu Joost Zwagerman je weet gewoon niet als buitenstaande wat er in iemands hoofd omgaat.
Ik heb dit van heel dichtbij meegemaakt ,mijn moeder heeft een zelfmoordpoging gedaan.Ik heb haar gevonden zij had slaaptabletten ingenomen en haar polsen doorgesneden.
Alles toen in het werk gezet om haar te redden en is toen ook gelukt.Maar zij was daar eigenlijk niet zo tevreden over.
Haar toen een keer gevraagd waarvoor zij deze poging had gedaan maar daar nooit antwoord op gekregen.
pi_155939037
Ik googelde Ariane Meijer, blijkt Ariane Spier te zijn, die ken ik natuurlijk wel, van Explosief. RIP
pi_155939053
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:49 schreef Downwards het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal; de omslag zal pas plaatsvinden als men inziet dat depressieve een hele serieuze ziekte is. Mijn zusje heeft ook zelfmoord gepleegd, maar ik heb het haar nooit kwalijk kunnen nemen.. Zeker niet na de vreselijke worsteling die ik van nabij heb gemaakt. Het kan beter behandeld worden en begrip van derden zal ook meehelpen, maar zelfmoord zal altijd gepleegd worden.
Inderdaad. Een kennis van me heeft ooit zelfmoord gepleegd, mijn moeder heeft meerdere pogingen achter de rug in het verleden en gelukkig heb ik het zelf nog nooit in mijn hoofd gehaald, ondanks mijn chronische depressie (dysthyme depressie is de officiële term).

Een zelfmoord laat overigens wel een onuitwisbare indruk achter bij de nabestaanden. De direct betrokkenen van die kennis van me die zelfmoord heeft gepleegd zijn na 12 jaar nog altijd niet de oude en hebben het nog altijd niet kunnen verwerken.

Het moeilijke aan zelfmoord is bij nabestaanden vaak het niet begrijpen en het totale onverwachte, en het gevoel dat ze het hadden kunnen voorkomen. Bovendien gebeuren sommige zelfdodingen in een opwelling, zoals bij die kennis het vermoeden is geweest.

Ik ben persoonlijk van mening dat zelfdoding juist een enorm moedige stap is. Een grote stap naar het onbekende na - meestal - een enorme worsteling, moeilijke overwegingen, enorme zelfkwelling en na veelal een enorme lijdensweg.

Iedere zelfdoding grijpt mij wel enorm aan overigens, zelfs als dat over relatief onbekenden gaat zoals Joost Zwagerman, hij was natuurlijk een bekende Nederlander, maar ik kende hem verder niet persoonlijk. Toch grijpt me dit enorm aan, ik kan me voorstellen hoe moeilijk die man het gehad moet hebben.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_155939114
Ik vond hem altijd net wat te enthousiast bij De Wereld Draait Door. Hij ging maar door, kan me nog wel een blauw schilderij herinneren. Heb had hem ook eens in Een Prettig Gesprek met Van Gogh gezien, vond hem toen heel wat sympathieker.

Hij moet veel leed verborgen hebben gehouden. Erg treurig temeer omdat hij een vrouw en kinderen achterlaat.
pi_155939119
Zelfdoding moedig? Ben ik het niet mee eens. Als de dood niets is en het dus is afgelopen, hoe kan het dan eigenlijk moedig zijn. Niet helemaal. Denk ik.
  woensdag 9 september 2015 @ 01:02:42 #287
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_155939130
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:01 schreef luxerobots het volgende:
Ik vond hem altijd net wat te enthousiast bij De Wereld Draait Door. Hij ging maar door, kan me nog wel een blauw schilderij herinneren. Heb had hem ook eens in Een Prettig Gesprek met Van Gogh gezien, vond hem toen heel wat sympathieker.

Hij moet veel leed verborgen hebben gehouden. Erg treurig temeer omdat hij een vrouw en kinderen achterlaat.
Hij was gescheiden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_155939136
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:01 schreef Rucola het volgende:
Zelfdoding moedig? Ben ik het niet mee eens. Als de dood niets is en het dus is afgelopen, hoe kan het dan eigenlijk moedig zijn. Niet helemaal. Denk ik.
De natuurlijke reactie van de mens is toch om te blijven leven. Jezelf het leven ontnemen lijkt me een grote stap.
pi_155939138
quote:
15s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:46 schreef Downwards het volgende:

[..]

Pleun maakt een inschattingsfout.. Moet je nu echt zo grof optreden?
Eerlijk gezegd wist ik het wel maar wilde even mijn afkeer van Halbe Zijlstra en Raymann de ruimte geven.
pi_155939140
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij was gescheiden.
Oké een ex-vrouw en kinderen.
pi_155939144
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De natuurlijke reactie van de mens is toch om te blijven leven. Jezelf het leven ontnemen lijkt me een grote stap.
Natuurlijk. Maar moedig?
pi_155939147
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:01 schreef Rucola het volgende:
Tuurlijk is het wel moedig, ik begrijp eerlijk gezegd niet eens hoe je dat kunt betwijfelen.

Niemand weet tenslotte zeker wat 'de dood' is, en bovendien is het erg definitief. Er is geen weg meer terug. Het is het belangrijkste besluit wat je in je leven kunt nemen.

Nog los van het over je eigen angst voor de dood heenzetten, en de manier waarop ze het ten uitvoer willen brengen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_155939154
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dieren doen het ook.
pi_155939175
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Tuurlijk is het wel moedig, ik begrijp eerlijk gezegd niet eens hoe je dat kunt betwijfelen.

Niemand weet tenslotte zeker wat 'de dood' is, en bovendien is het erg definitief. Er is geen weg meer terug. Het is het belangrijkste besluit wat je in je leven kunt nemen.

Nog los van het over je eigen angst voor de dood heenzetten, en de manier waarop ze het ten uitvoer willen brengen.
Ben het er niet mee eens.
pi_155939183
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:06 schreef Rucola het volgende:

[..]

Ben het er niet mee eens.
Nou, onderbouw het zou ik zeggen.

Vind van mijn overwegingen weinig af te dingen eerlijk gezegd. :)
pi_155939184
Ik ben het met Tomatenboer eens dat het juist wel moedig is
pi_155939187
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Inderdaad. Een kennis van me heeft ooit zelfmoord gepleegd, mijn moeder heeft meerdere pogingen achter de rug in het verleden en gelukkig heb ik het zelf nog nooit in mijn hoofd gehaald, ondanks mijn chronische depressie (dysthyme depressie is de officiële term).

Een zelfmoord laat overigens wel een onuitwisbare indruk achter bij de nabestaanden. De direct betrokkenen van die kennis van me die zelfmoord heeft gepleegd zijn na 12 jaar nog altijd niet de oude en hebben het nog altijd niet kunnen verwerken.

Het moeilijke aan zelfmoord is bij nabestaanden vaak het niet begrijpen en het totale onverwachte, en het gevoel dat ze het hadden kunnen voorkomen. Bovendien gebeuren sommige zelfdodingen in een opwelling, zoals bij die kennis het vermoeden is geweest.

Ik ben persoonlijk van mening dat zelfdoding juist een enorm moedige stap is. Een grote stap naar het onbekende na - meestal - een enorme worsteling, moeilijke overwegingen, enorme zelfkwelling en na veelal een enorme lijdensweg.

Iedere zelfdoding grijpt mij wel enorm aan overigens, zelfs als dat over relatief onbekenden gaat zoals Joost Zwagerman, hij was natuurlijk een bekende Nederlander, maar ik kende hem verder niet persoonlijk. Toch grijpt me dit enorm aan, ik kan me voorstellen hoe moeilijk die man het gehad moet hebben.
Echt loslaten zal het mij vanzelfsprekend nooit, maar ik heb er wel vrede mee; ik 'begrijp' dat het in haar ogen de beste oplossing was. En ze heeft de stap ook zeker niet van de een op de andere dag genomen.. Er zijn ontzettend veel mensen, alleen al in Ned., die met dergelijke gedachten worstelen en daarom is het van belang dat er meer over bekend wordt / dat het meer bespreekbaar wordt.

De dood van Zwagerman is tragisch, maar grijpt mij niet direct enorm aan.
pi_155939195
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:03 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd wist ik het wel maar wilde even mijn afkeer van Halbe Zijlstra en Raymann de ruimte geven.
Dat is natuurlijk altijd te prijzen. ^O^
pi_155939217
Veel openhartige verhalen ineens van users valt me op.. heb ik respect voor.
  woensdag 9 september 2015 @ 01:12:58 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155939231
Sjezus...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')