abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155938612
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:19 schreef deelnemer het volgende:
Maar volgens mij staat er iets anders.
Waar staat iets anders en wat staat er dan?
pi_155938641
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:22 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ons wetboek van strafrecht kan je wijzigen, de Koran laat dat niet toe.
Ons wetboek verandert van ook door herintepretatie (jurisprudentie). De koran ook.

quote:
Maar feitelijk is het een onzin argument. Het argument is enkel rechtsgeldig als die god bestaat. Maar als sie niet bestaat dan is er geen enkele opening dus. En doen alsof god tot je heeft gesproken(liegen dus) is volgens mij helemaal uit den boze.
Hier mix je twee interpretaties. De ongelovige negeert de Koran, de gelovige gaat ervan uit dat God bestaat.

De humane islamiet leest dat hij zijn vrouw moet opsluiten, maar wil dat niet. Hij gelooft, dus leest de tekst er nog eens aandachtig op na. Leest dan over God die een deur opent en denkt: 'Ik ben die deur.'. Het is dus niet zeker wat iemand doet.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 09-09-2015 00:34:59 ]
The view from nowhere.
pi_155938773
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:25 schreef deelnemer het volgende:
De koran ook.
Waar baseer je dat op? Volgens mij mag niemand de koran herschrijven, dat is no go area. Vertalingen zijn vaak al uit den boze en worden enkel onder zeer streng toezicht toegelaten. Maar herschrijven? Of veranderen? Hoe kom je daar bij? Men stelt dat er maar 1 ware Koran is die absoluut is, daarom moet je ook als eerste Arabisch leren om die te kunnen lezen.

Maarre ff genoeg eerst. Ik ga straks zelf nog Moslim worden als ik er zoveel mee bezig ben.
pi_155938820
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:35 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Volgens mij mag niemand de koran herschrijven, dat is no go area. Vertalingen zijn vaak al uit den boze en worden enkel onder zeer streng toezicht toegelaten. Maar herschrijven? Of veranderen? Hoe kom je daar bij? Men stelt dat er maar 1 ware Koran is die absoluut is, daarom moet je ook als eerste Arabisch leren om die te kunnen lezen.

Maarre ff genoeg eerst. Ik ga straks zelf nog Moslim worden als ik er zoveel mee bezig ben.
Er zijn een aantal rechtsscholen, die de Koran interpreteren. Wat valt op:
1. Er zijn meerdere gezaghebbende scholen
2. De trend verandert met de tijd (omdat het mensenwerk is).
The view from nowhere.
pi_155938868
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:01 schreef Perrin het volgende:
Als zelfs moslims er niet over uit zijn wie de ware moslim is, waarom hou jij dan zo koppig aan dat concept vast, Hong?
Omdat heel de overtuiging en conclusie is gebaseerd op de beeldvorming, als je daaraan begint te twijfelen, valt je overtuiging in mekaar, het is bijna religieus.
pi_155938871
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:39 schreef deelnemer het volgende:
Er zijn een aantal rechtsscholen, die de Koran interpreteren. Wat valt op:
1. Er zijn meerdere gezaghebbende scholen
2. De trend verandert met de tijd (omdat het mensenwerk is).
Interpreteren is niet veranderen. Het "interpreteren" van "scholen" komt met name voort uit het feit dat een enorm deel niet arabisch sprak of zelfs geeneens een koran had. Deze moesten het hebben van imams en dergelijke.

Veranderen wat jij opperde is iets heel anders.
pi_155938902
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:43 schreef Triggershot het volgende:
Omdat heel de overtuiging en conclusie is gebaseerd op de beeldvorming, als je daaraan begint te twijfelen, valt je overtuiging in mekaar, het is bijna religieus.
de Koran doet niks anders dan beeldvorming, het is beeldvorming bij uitstek. De oran is vrij duidelijk in zn uitspraken overigens
pi_155938905
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Interpreteren is niet veranderen. Het "interpreteren" van "scholen" komt met name voort uit het feit dat een enorm deel niet arabisch sprak of zelfs geeneens een koran had. Deze moesten het hebben van imams en dergelijke.

De wetsscholen van de Imams waar Deelnemer het over heeft, waren van Imams, het waren juist de Imams die van mening verschilden en op verschillende wijze de Koran en gerelateerde bronnen interpreteerden.
pi_155938943
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:45 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

de Koran doet niks anders dan beeldvorming, het is beeldvorming bij uitstek. De oran is vrij duidelijk in zn uitspraken overigens
Maar verder ben je je wel er bewust van dat alle conclusies die jij over de Koran hebt getrokken is gebaseerd op een vertaling van een interpretatie die op z'n beurt weer door jou wordt geïnterpreteerd?
pi_155938947
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:45 schreef Triggershot het volgende:
mening verschilden en op verschillende wijze de Koran en gerelateerde bronnen interpreteerden.
Nogmaals de Koran is vrij expliciet, men interpreteert vanuit eigen belang. Maar enkel dat wat in de Koran staat is absoluut, wat een imam zegt niet.
pi_155938956
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:48 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nogmaals de Koran is vrij expliciet, men interpreteert vanuit eigen belang. Maar enkel dat wat in de Koran staat is absoluut, wat een imam zegt niet.
En wat de Koran 'zegt' verschilt dus weer per persoon. Zo ook wat 'absoluut' is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2015 00:49:47 ]
pi_155938964
quote:
14s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:47 schreef Triggershot het volgende:
Maar verder ben je je wel er bewust van dat alle conclusies die jij over de Koran hebt getrokken is gebaseerd op een vertaling van een interpretatie die op z'n beurt weer door jou wordt geïnterpreteerd?
Ik interpreteer niet, ik stel vast wat er staat. En nu krijg je het weer. Enkel als je arabisch kan lezen kan je interpreteren. Dat wil je er toch mee zeggen?
pi_155938966
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Jouw interpretatie is niet zo gezaghebbend als van deze rechtsscholen. Wat zij stellen dat er staat, staat er. Als een islamiet het daar niet mee eens is, is hij nog steeds islamiet, zeg een RZV (= rechtsschool zonder volgelingen).
The view from nowhere.
pi_155938982
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:49 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik interpreteer niet, ik stel vast wat er staat. En nu krijg je het weer. Enkel als je arabisch kan lezen kan je interpreteren. Dat wil je er toch mee zeggen?
Lezen is interpreteren, interpreteren is begrijpen en verwerken. Zonder te interpreteren kan je niets begrijpen. Neuh, als je mijn reactie juist goed had gelezen zag ik dat ik zei dat je vervolgens ook weer aan het interpreteren bent.
pi_155938986
quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:49 schreef Triggershot het volgende:
En wat de Koran 'zegt' verschilt dus weer per persoon.
Nee, men maakt er iets anders van, dat kan. Maar wat er staat staat er letterlijk. En dat is duidelijk genoeg.

quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:49 schreef Triggershot het volgende:
Zo ook wat 'absoluut' is.
Het woord absoluut sluit alle andere visies uit, ergo absoluut
pi_155939005
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:50 schreef deelnemer het volgende:
Jouw interpretatie is niet zo gezaghebbend als van deze rechtsscholen.
Wat mij betreft is geen enkele interpretatie gezaghebbend. Wat er staat staat er, als Allah er iets anders mee bedoeld had dan had hij het er wel laten neerzetten.

Dat interpretatie gedoe is juist de mist waar men zich in kan verhullen wanneer dat wat er staat de heftig is op dat moment. Hou het bij wat er staat.
pi_155939011
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, men maakt er iets anders van, dat kan. Maar wat er staat staat er letterlijk. En dat is duidelijk genoeg.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم dit staat er letterlijk, en nu?
quote:
Het woord absoluut sluit alle andere visies uit, ergo absoluut
Alleen wat jij in de Koran absoluut acht, hoeft niet voor mij te gelden als absoluut, de relativiteit van opvattingen begrijp je toch wel mag ik hopen?
pi_155939021
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:51 schreef Triggershot het volgende:
Lezen is interpreteren, interpreteren is begrijpen en verwerken
Niet bij religie. Bij religie komt het voornamelijk neer op aannemen en niet twijfelen aan het woord van God. De mens kan immers god niet begrijpen en ook niet voor hem spreken en interpreteren, toch?
pi_155939032
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Niet bij religie. Bij religie komt het voornamelijk neer op aannemen en niet twijfelen aan het woord van God. De mens kan immers god niet begrijpen en ook niet voor hem spreken en interpreteren, toch?
Wat deed Mohammed dan volgens de Islamitische leer, touwtje springen met God?
pi_155939061
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:54 schreef Triggershot het volgende:
Alleen wat jij in de Koran absoluut acht, hoeft niet voor mij te gelden
War staat dat? In de Koran staat dat de je moet getuigen dat Mohammed de afgezant van Allah is, en dat hij de brenger is van god;s woord. De autoriteit van de Koran is absoluut.

Waar haal je daar uit dat ieder zn eigen absoluut heeft?
pi_155939068
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:57 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

War staat dat? In de Koran staat dat de je moet getuigen dat Mohammed de afgezant van Allah is, en dat hij de brenger is van god;s woord. De autoriteit van de Koran is absoluut.

Waar haal je daar uit dat ieder zn eigen absoluut heeft?
In de Koran staat ook dat er letterlijke en figuurlijke verzen zijn.
En diegenen die de letterlijke verzen als figuurlijke verzen nemen pervers bezig zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2015 00:59:19 ]
pi_155939070
quote:
5s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:55 schreef Triggershot het volgende:
Wat deed Mohammed dan volgens de Islamitische leer, touwtje springen met God?
Nee, eerder met zn jonge bruid
pi_155939082
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:58 schreef Triggershot het volgende:
In de Koran staat ook dat er letterlijke en figuurlijke verzen zijn.
En welke zijn welke?
pi_155939107
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 00:59 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

En welke zijn welke?
Dus je weet niet dat de Koran figuurlijke verzen bevat, zelf spreekt over figuurlijke verzen en je hebt het over absolutistische zaken?
pi_155939125
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2015 01:00 schreef Triggershot het volgende:
Dus je weet niet dat de Koran figuurlijke verzen bevat, zelf spreekt over figuurlijke verzen en je hebt het over absolutistische zaken?
Ik stel enkel vast wat er in de Koran staat. En die stelt dat de koran, het woord van god is absoluut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')