Goede reactie wel. Mooie toonzetting voor het topic ook wanneer een mod er zo een start aan geeft.quote:
Dit zegt al meer dan een "en nu?".quote:Op maandag 7 september 2015 18:34 schreef motorbloempje het volgende:
Ik had graag een vraag gezien, bijvoorbeeld, aan de FOK!kers, met wat zij daar bijvoorbeeld van vinden.. Dan kan ik daar bijvoorbeeld op antwoorden. Wil TS graag horen wat wij er van vinden in het algemeen, van zijn schrijfsel. Het is nogal op zichzelfstaand zo.
Lees eerst eens, je bent erg snel met reageren zonder de enige kennis te nemen van wat ik zeg.quote:Op maandag 7 september 2015 18:32 schreef motorbloempje het volgende:
En nu? Wat wil je precies aan discussie starten/vragen met dit schrijven?
Gek ik heb nog nooit een goede definitie van neoliberalisme gezien. Neoliberalisme is een gidswoord, het verraadt de aanwezigheid van een antikapitalist.quote:Op maandag 7 september 2015 18:37 schreef Harvest89 het volgende:
Eens met de OP natuurlijk.
Maar ook het nog steeds opkomende neoliberalisme vind ik een groot gevaar voor Noord Europa.
Maar wat wil je horen? Wil je commentaar op je schrijven? Wil je andere meningen? Wat wil je precies? Je post een 'mooi' essay met leuke kopjes, maar wat wil je er precies mee?quote:Op maandag 7 september 2015 18:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Lees eerst eens, je bent erg snel met reageren zonder de enige kennis te nemen van wat ik zeg.
Mijn stelling is dus; Los van alle toevoeging aanIslam. De basis de Koran, is in essentie al onverenigbaarquote:Op maandag 7 september 2015 18:36 schreef Dagonet het volgende:
Ik denk trouwens dat TS een behoorlijk verkeerd beeld heeft van religie en dit alleen kent van de huidige ultraorthodoxe stromingen terwijl, wanneer je over een langere periode kijkt, je ook veel verlichtere tijden meemaakt.
Dan is de Torah of de Bijbel net zo onverenigbaar, de praktijk wijst uit dat dit niet zo is.quote:Op maandag 7 september 2015 18:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Mijn stelling is dus; Los van alle toevoeging aanIslam. De basis de Koran, is in essentie al onverenigbaar
Wat een rare vraag, het is toch duidelijk dat ik een stelling doe? Daar kun je inhoudelijk op reageren en onderbouwen waarom mijn stellin fout is. Maar je toonzetting "En nu" toont al aan dat je al geen nekele moeite doet om deel te nemen aan een inhoudelijke discussie. Simpele "onlineliners" die je wilt helpen een discussie niet.quote:Op maandag 7 september 2015 18:41 schreef motorbloempje het volgende:
Maar wat wil je horen? Wil je commentaar op je schrijven? Wil je andere meningen? Wat wil je precies? Je post een 'mooi' essay met leuke kopjes, maar wat wil je er precies mee?
Klopt, dat deel ik helemaal met je. Echter ligt die ellende inmiddels grotendeels in het verleden. De geschiedenis leert wat een religie die God en het woord van God boven alles stelt, de basis is voor enorm veel ellende. Laat men van de geschiedenis leren. Nu is het zeer actueel met `Islam`, vandaar dat het daar over gaat n mijn tekst.quote:Op maandag 7 september 2015 18:44 schreef Dagonet het volgende:
Dan is de Torah of de Bijbel net zo onverenigbaar
Ik wil juist een inhoudelijke discussie. Daarom zou het fijn zijn als je aan het eind van je betoog even zet "wat vinden jullie van deze stelling", of dat je even iets meer laat weten van wat je verwacht in dit topic. Er worden zoveel schoolessays geplaatst hier, simpele copy-pastes, met een TS die met de noorderzon vertrekt om wat willekeurige reacties van gebruikers te gaan quoten in zijn huiswerk,quote:Op maandag 7 september 2015 18:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat een rare vraag, het is toch duidelijk dat ik een stelling doe? Daar kun je inhoudelijk op reageren en onderbouwen waarom mijn stellin fout is. Maar je toonzetting "En nu" toont al aan dat je al geen nekele moeite doet om deel te nemen aan een inhoudelijke discussie. Simpele "onlineliners" die je wilt helpen een discussie niet.
Maar de basis is de Koran, men is geen overtuigd Moslim als men de Koran niet letterlijk aanneemt als de absolute waarheid. Dat sluit `invulling` uit omdat aanname van een absolute waarheid het zelf denken uitschakelt.quote:Op maandag 7 september 2015 18:44 schreef Dagonet het volgende:
De invulling die eraan gegeven wordt is veel belangrijker dan de letters op papier.
Daar heeft niemand dat zinnetje toch voor nodig=quote:Op maandag 7 september 2015 18:48 schreef motorbloempje het volgende:
Ik wil juist een inhoudelijke discussie. Daarom zou het fijn zijn als je aan het eind van je betoog even zet "wat vinden jullie van deze stelling"
Maar je stelling is dat een heilig geschrift in de basis al onverenigbaar is, dat is het dus niet, het verleden wijst ook uit dat dat het niet is in de Islam.quote:Op maandag 7 september 2015 18:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Klopt, dat deel ik helemaal met je. Echter ligt die ellende inmiddels grotendeels in het verleden.
Dat is het huidige denken dat de voorpagina's haalt, dat is wat anders dan de realiteit.quote:Op maandag 7 september 2015 18:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar de basis is de Koran, men is geen overtuigd Moslim als men de Koran niet letterlijk aanneemt als de absolute waarheid. Dat sluit `invulling` uit omdat aanname van een absolute waarheid het zelf denken uitschakelt.
Nee, blijkbaar niet omdįt je nog wel reageert, zoals ik al zei, excuses. Er zijn echter genoeg mensen, zoals ik ook al zei, die hit-and-run posts doen, precies op deze wijze, met hun vwo-5 opdrachtje, en verder niets bijdragen. Dus, ga zo door, zou ik zeggen.quote:Op maandag 7 september 2015 18:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Daar heeft niemand dat zinnetje toch voor nodig=
Het geschrift is ook niet niet verenigbaar omdat het en geschrift is. Het gaat om wat het geschrift pretendeert. Wanneer je een visie als absoluut aanneemt en deze visie stelt dat je er niet aan mag twijfelen. Dan is die visie onverenigbaar met welke andere visie dan ook. Wanneer iemand de Koran niet boven alles stelt dan is deze persoon dus geen Moslim volgens de visie. Wanneer iemand zegt overtuigt Moslim te zijn dan geeft deze tevens aan niet verenigbaar te zijn met democratie, vrij denken, homosexualiteit, andersdenkenden, etc.quote:Op maandag 7 september 2015 18:54 schreef Dagonet het volgende:
Maar je stelling is dat een heilig geschrift in de basis al onverenigbaar is, dat is het dus niet, het verleden wijst ook uit dat dat het niet is in de Islam.
Dat is wat de Koran eist van de volger!!!quote:Op maandag 7 september 2015 18:55 schreef Dagonet het volgende:
Dat is het huidige denken dat de voorpagina's haalt, dat is wat anders dan de realiteit.
De generalisatie, `elke moslim stelt de koran boven alles` gaat wel degelijk op. Ik heb het niet over Hadith en andere toevoegingen. De essentie is voor elke Moslim is de basis hetzelfde. De Koran is absoluut en staat boven alles.quote:Op maandag 7 september 2015 18:56 schreef motorbloempje het volgende:
Verder, ontopic: ik denk niet dat je dit zomaar kunt 'generaliseren'. Genoeg gelovigen op deze wereld, moslim
Kortgezegt, om de Islam verenigbaar te laten zijn moet dus de Koran door de Moslim naast zich neer gelegd worden.quote:Op maandag 7 september 2015 18:54 schreef Dagonet het volgende:
Maar je stelling is dat een heilig geschrift in de basis al onverenigbaar is, dat is het dus niet, het verleden wijst ook uit dat dat het niet is in de Islam.
Omdat er heel veel ruimte in Nederland is om die religie te laten beleven en men in een land leeft waar de macht van die religie steeds groter wordt? Daarnaast zie je dat Islam ook daadwerkelijk steeds meer ruimte opeist binnen een land. Neem GB, daar is naast de wet ook ruimte voor sharia. Er zijn meerdere sharia rechtbanken in GB. Geeft dat blijk van respect voor de democratie? Of lijkt het er steeds meer op dat de democratie van binnenuit stukje bij beetje wordt uitgehold?quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
Hoe kan het dan dat er toch echt ladingen en ladingen moslims zijn die het prima naar hun zin hebben in Nederland,
Heeft werk er iets mee te maken?quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
die netjes elke dag naar het werk gaan
Dat kon een NSB'er ook doen, maar vervolgens ........ Dat je iemand gedag zegt wil geenszins zeggen dat je die persoon respecteert! Dat is een naieve gedachte.quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
de buurman en buurvrouw groeten, gewoon hun vrouwelijke collega's een hand geven
Als je stelling letterlijk waar is(maar dat moet je dan eerst aantonen) dan zijn dat geen "goede Moslims" volgens de Koran. Of er is een dubbele agenda. Hou je rustig tot er een meerderheid is en de wil van God tot uitvoering gebracht kan worden. Dat kan een prima verklaring zijn.quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
Dat zijn me toch een boel mensen, die een geschrift wel kennen en gebruiken, en hun god willen plezieren met het beste wat zij kunnen doen in een moderne wereld, een moderne wereld waar zij in meegaan.
Definieer je "moderne wereld" eens?quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
, een moderne wereld waar zij in meegaan.
Dat is nonsense. "De Islam" bestaat uiteraard wel. De Islam is het volgen van de Koran. Al het andere staat er los van. Men kan "de Islam: uitbreiden of specifieker maken met Hadith of andere toevoegingen. Maar de Islam bestaat wel degelijk. De Islam is de basis van elke moslim. Zonder Islam geen Moslim, zonder Koran geen Islam.quote:
De onveringbaarheid zit hem al in het beginsel van de Koran. De eerste zuil van Islam stelt al dat je de Koran en Allah als absolute waarheid moet worden aangenomen, je mag daar niet aan twijfelen.quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
en kan dus op zich niet niet of wel herenigbaar zijn met wat dan ook.
Dat moet je ook. Volgens de Koran is alles in de koran absoluut. Er is in wezen niet eens ruimte voor interpretatie, ergo ABSOLUUT!!quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
Het zijn de mensen die starrig letter voor letter vasthouden aan een geschrift
Nope, dat doe ik niet. Dat doet de Koran.quote:Op maandag 7 september 2015 19:16 schreef motorbloempje het volgende:
Jij ziet 'de islam' als iets wat halsstarrig aan het boek vasthoudt, letter voor letter,
http://info-over-de-islam.jouwweb.nl/koranquote:erkende islamitische Heilige Boeken dat zuiver zou zijn overgeleverd. Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de Arabische taal door God via de engel Djibriel aan Mohammed "neergezonden".
Het Arabische woord قرآن (qoer'ān) betekent oplezing, voordracht. Koran wordt gebruikt voor de Nederlandse vertaling. Een vertaling wordt door moslims doorgaans niet als authentiek gezien, omdat vertalen automatisch interpreteren zou betekenen. Iedere vertaling is dus 'slechts' een interpretatie. Vertalingen vertonen, door de opbouw van de Arabische taal, op essentiėle punten grote verschillen en worden dan ook niet als gezaghebbend erkend. Exegese op de Arabische Koran is wel mogelijk en wordt tafsir genoemd. De bekendste islamitische geleerden (oelema) spreken daarom over een 'exegetische vertaling'.
De Koran is de eerste bron van de islam, maar de Overleveringen (Hadith) zijn de tweede bron[1]. De Koran geeft geen specifieke antwoorden op elke vraag of elk probleem. Mohammed en zijn Metgezellen worden gezien als de levende uitleggers in praktijk, vastgelegd in de Overleveringen. De Koran en de (minder absolute) Hadith samen vormen de basis van de islam.[2]
De autoriteit van de Koran is absoluut. Het wordt gezien als het Woord van God. De Koran wordt echter wel geļnterpreteerd. Dit kan een dynamische interpretatie zijn die met de omstandigheden verandert.[3]
Hoe kan je dat in vredesnaam anders interpreteren dan hoe het er staat??quote:Hoofdstuk 3, vers 110:
Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.
Hoofdstuk 3, vers 118:
O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien je ze wilt begrijpen.
Hoodstuk 8, vers22:
Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
Hoofdstuk 8, vers 55:
Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.
Ik ben het met je eens dat de Abrahamistische religies niet verenigbaar zijn met een democratie, vrij denken, homosexualteit, etc. Dat heeft het verleden ook wel geleerd. De enige manier om het een beetje redelijk te laten verlopen is door een strenge scheiding van kerk en staat.quote:Op maandag 7 september 2015 21:00 schreef polderturk het volgende:
Er zijn heel veel koranverzen en Hadith die hulp aan elkaar, liefde en respect prediken. Anders kunnen we zeggen dat het Christendom en Jodendom ook niet verenigbaar zijn met het westen.
Aan voornamelijk medemoslims ja!! De Koran stelt dat je als niet Moslim het verkeerd hebt. je bent als Moslim geboren volgens de Koran.quote:Op maandag 7 september 2015 21:00 schreef polderturk het volgende:
Er zijn heel veel koranverzen en Hadith die hulp aan elkaar, liefde en respect prediken.
Dus men heeft geen respect voor andersdenkenden, men wil enkel bekeren!! De mens staat niet bovenaan, de mens is ondergeschikt aan de Islamitische visie. Dat maakt het onverenigbaar!quote:Op maandag 7 september 2015 20:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
Hoofdstuk 3, vers 110:
Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.
Hoofdstuk 3, vers 118:
O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien je ze wilt begrijpen.
Hoodstuk 8, vers22:
Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
Hoofdstuk 8, vers 55:
Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.
Wanneer het niet moslims zijn, enkel om de grootsheid van god te laten zien, en ze hiermee over te halen tot de Islam. Er is geen barmhartigheid vanuit menselijk perspectief, enkel vanuit Koranistisch perspectief!!quote:Op maandag 7 september 2015 21:00 schreef polderturk het volgende:
In de islam gaat het vooral om hulp aan de minder bedeelden.
En van die vijf zuilen is de EERSTEquote:Op maandag 7 september 2015 21:00 schreef polderturk het volgende:
Ik zal jullie laten zien waarom. Verplichte hulp aan de armen is één van de vijf zuilen van de islam
Er is dus enkel ruimte voor specifiek 1 perspectief. Dus je "goedheid" is ZEER relatief. Waarom vertel je dat er niet bij?quote:أَشْـهَدُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله ، وَأَشْـهَدُ أَنَّ مُحَمّـداً رَسـولُ الله
In getranslitereerd Arabisch luidt deze:
ʾasjhadoe ʾan lā ʾilāha ʾillā-llāh(oe), wa asjhadoe anna moeḥammadan rasōēloe-llāh, Geluidsfragment uitspraak (info / uitleg).
Nederlandse vertaling:
"Ik getuig dat (er) geen godheid is (dan) alleen God en ik getuig dat Mohammed de gezant van God is."[1]
Het "ik getuig dat..." wordt vaak weggelaten:
لا إِلـهَ إِلاّ الله ، وَمُحَمّـد رَسـولُ الله
lā ʾilāha ʾillā-llāh(oe), wa moeḥammadoen rasōēloe-llāh
"(er) is geen godheid (dan) alleen God en Mohammed is de gezant van God."
Als je het hoog in het vaandel hebt staan, is het wel een goed begin om het altijd toe te passen. Anders heb je het kennelijk toch niet zo hoog in het vaandel staan.quote:Moeten landen die vrijheid en begrip gebruiken voor alles en iedereen?
Dat zijn twee volkomen verschillende dingen. Je kunt streven naar een perfecte wereld en tegelijk erkennen dat de wereld momenteel niet perfect is. Dat doet iedereen, niet alleen religieuzen.quote:Men ziet de wereld niet zoals deze is, maar zoals deze zou moeten zijn volgens de religie.
Maar wat als datgene waar je begrip voor toont met al het andere niet verenigbaar is?quote:Op maandag 7 september 2015 21:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je het hoog in het vaandel hebt staan, is het wel een goed begin om het altijd toe te passen. Anders heb je het kennelijk toch niet zo hoog in het vaandel staan.
Het onverenigbare is daar namelijk het volgende. Lees de tekst eerst eens anders!!quote:Op maandag 7 september 2015 21:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat zijn twee volkomen verschillende dingen. Je kunt streven naar een perfecte wereld en tegelijk erkennen dat de wereld momenteel niet perfect is. Dat doet iedereen, niet alleen religieuzen.
Maar het wordt niet gehandhaafd!! Men gebruikt die "oplossing" namelijk wel om Mein Kampf te verbieden op gronden van discriminatie e.d., maar niet op boeken die precies hetzelfde doen(en wel erger nog) omdat er een reli stickertje op zit. Dus de oplossing is er wel, maar wordt hypocriet toegepast!!!quote:Op maandag 7 september 2015 21:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Voor dat hele probleem waar TS op hamert, is dus 300 jaar geleden al een oplossing gevonden.
Als je hier alleen komt om islam te bashen, ga dan gewoon naar de FP.quote:Op maandag 7 september 2015 21:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar het wordt niet gehandhaafd!! Men gebruikt die "oplossing" namelijk wel om Mein Kampf te verbieden op gronden van discriminatie e.d., maar niet op boeken die precies hetzelfde doen(en wel erger nog) omdat er een reli stickertje op zit. Dus de oplossing is er wel, maar wordt hypocriet toegepast!!!
O? Realistisch zijn is ineens bashen? Volgens mij is wat jij doet juist bashen.quote:Op maandag 7 september 2015 21:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je hier alleen komt om islam te bashen, ga dan gewoon naar de FP.
Ja om dat het hypocriete linkse westen die ruimte biedt. Net als Mein kampf verbieden om dat het haat en discriminatie predikt. Maar de Koean en Bijbel mogen het wel!!!quote:Op maandag 7 september 2015 21:53 schreef polderturk het volgende:
Er is zeker wel ruimte voor islam in het westen. Miljoenen moslims bewijzen dit wereldwijd. Ik ben een moslim en ik leid een keurig leven. Ik kan heel goed opschieten met heel veel mensen. Mijn collega's, vrienden en buren zijn dol op mij. Ik behandel iedereen met respect. Zo zijn er heel veel voorbeelden. Het kan dus wel. Helaas zijn sommige zo kortzichtig als TS. Het is niet zo zwart wit als TS het voorstelt.
Jij dankt de Moslim er voor, denk je niet dat je die democratie daar een beetje tekort doet? Is het niet met name te danken aan de gastlanden?quote:Op maandag 7 september 2015 21:53 schreef polderturk het volgende:
Miljoenen moslims bewijzen dit wereldwijd
Keurig vanuit wiens perspectief? Vanuit de Koran? Vanuit jouw persoonlijke visie? Ben je volgens de Koran wel een goed Moslim? Ik ken je niet, ik kan enkel aannemen dat je een "keurig leven" leidt. Maar ik neem niet zomaar iets aan, dus het zegt me niet zoveel. Keurig vanuit het ene perspectief is afkeurenswaardig vanuit een ander perspectief. Ik geloof niet zo in de makkelijke absolute stellingen.quote:Op maandag 7 september 2015 21:53 schreef polderturk het volgende:
Ik ben een moslim en ik leid een keurig leven.
Ik neem het van je aan. Maar betekend hun gedrag naar jou dat het goed is? Hoe meer mensen je kent hoe beter je bent? Of met hoe meer winden je meewaait? Degene met de meeste "likes" heeft gelijk? is dat de maatstaf?quote:Op maandag 7 september 2015 21:53 schreef polderturk het volgende:
. Ik kan heel goed opschieten met heel veel mensen. Mijn collega's, vrienden en buren zijn dol op mij.
O? Dus je bent alleen aardig als iemand volledig met je mee praat?quote:Op maandag 7 september 2015 21:53 schreef polderturk het volgende:
Zo zijn er heel veel voorbeelden. Het kan dus wel. Helaas zijn sommige zo kortzichtig als TS. Het is niet zo zwart wit als TS het voorstelt.
Wat heeft dat er mee te maken? PF is sowieso de moeite niet waard, het is dooier dan dood.quote:Op maandag 7 september 2015 22:00 schreef Molurus het volgende:
Maar begrijp ik het goed dat je permanent geband bent op partyflock en nu hier verder gaat?
Ik vroeg dat zuiver uit interesse. Ik voel geen enkele behoefte om je stelling te ontkrachten.quote:Op maandag 7 september 2015 22:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken? PF is sowieso de moeite niet waard, het is dooier dan dood.
Begrijp ik nou goed dat je inhoudelijk ergens op ingaan moeilijk vindt en via onzinnige zijweggetjes wil proberen mijn stelling te ontkrachten?
Ga jij aan de dominee in de kerk vragen waar de kerk is?quote:Op maandag 7 september 2015 22:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vroeg dat zuiver uit interesse. Ik voel geen enkele behoefte om je stelling te ontkrachten.
Maar ik neem dan maar aan dat het antwoord 'ja' is.
Ik snap deze vijandigheid geheel niet. Maar ik wens je succes met je topic.quote:Op maandag 7 september 2015 22:14 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ga jij aan de dominee in de kerk vragen waar de kerk is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |