abonnement Unibet Coolblue
pi_155888549
HET GROTE VRACHTWAGENCHAUFFEURSTOPIC

Waar we fantaseren over trucks met neuzen,


Ook echte neuzen:


wel eens kort door de bocht gaan,


Om toch niet al te flauw te zijn tegenover de huischagerijn open ik het toch maar zelf.
Bij deze dus een nieuw topic. Joepie!!! *O*

en de trailer een andere route verzint dan de trekker,


en we uiteraard niet vies zijn van wat tierelantijntjes aan de vrachtwagen:


Kortom, voor alles wat je als chauffeur bezig houdt:

Van rijtijdenleed (ouwe dinkytoy foto vervangen)
http://83.219.80.227/rout(...)ca3e800db074600b.jpg

tot lading die gleed:


Game on *O*

Vorige topics:
Topicreeks: Vrachtwagenchauffeurstopic
pi_155921904
Klopt het dat als je een nieuwe bestuurderskaart aanvraagt daar ook puntjes voor krijgt die meetellen met code 95?

Ik zit nog met een chauffeursdiploma die dus in sept 2016 verloopt en heb volgens mij iets van 16 uur theorie erop zitten voor de code 95.
pi_155925741
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 september 2015 13:37 schreef Gummiebeer het volgende:
Klopt het dat als je een nieuwe bestuurderskaart aanvraagt daar ook puntjes voor krijgt die meetellen met code 95?

Ik zit nog met een chauffeursdiploma die dus in sept 2016 verloopt en heb volgens mij iets van 16 uur theorie erop zitten voor de code 95.
Voor de aanvraag van een nieuwe bestuurderskaart krijg je geen uren. Je hebt wel een cursus digitale tachograaf (krijg je 7 uur voor, kosten: ¤250-300)
Je kunt trouwens beter zorgen dat je die resterende 19 uur snel vol maakt om je code 95 te halen.

Weet je zeker dat je 16 uur hebt staan? Je kunt dat op mijn.cbr.nl nakijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 08-09-2015 16:48:18 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155926527
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:41 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Voor de aanvraag van een nieuwe bestuurderskaart krijg je geen uren. Je hebt wel een cursus digitale tachograaf (krijg je 7 uur voor, kosten: ¤250-300)
Je kunt trouwens beter zorgen dat je die resterende 19 uur snel vol maakt om je code 95 te halen.

Weet je zeker dat je 16 uur hebt staan? Je kunt dat op mijn.cbr.nl nakijken.
Thnx!
Particulier niet te doen dus, daar loop ik tegenaan.
Heb VCA gehad en dat was 2x 8 uur en telt mee voor de uren. CBR bevestigd dat ook.

Ik heb een aantal jaar niet meer gereden dus ik moet weer een beetje inlezen hier en daar.
pi_155926916
Zijn er hier toevallig mensen die rijden op Bosnië?
pi_155928703
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 17:41 schreef vaduz het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen die rijden op Bosnië?
Ik hoop na 20 uur vanavond te horen of ik die kant op mag.
#carbagerun
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_155928961
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 18:58 schreef densmee het volgende:

[..]

Ik hoop na 20 uur vanavond te horen of ik die kant op mag.
#carbagerun
Ben je daar al eerder geweest? Waar moet je daar een beetje op letten?
pi_155938743
Nee in juli 2016 weet ik het
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_155959170
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 19:07 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ben je daar al eerder geweest? Waar moet je daar een beetje op letten?
Ik ben er geweest, als je gewoon vriendelijk en beleefd blijft is het goed te doen.
1 tip, niet over politiek praten en dat soort dingen want dat ligt daar nogal gevoelig.
pi_156414959
Vandaag geslaagd voor rv1 *O* *O* *O*
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
pi_156682386
Een vraagje: Wie weet waar ik uitleesapparatuur voor de bestuurderskaart kan kopen waar ik de data ook administratief kan bewerken? In een excelsheet bijvoorbeeld.

quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2015 05:36 schreef stefkee3 het volgende:
Vandaag geslaagd voor rv1 *O* *O* *O*
Het is wel even geleden, maar gefeliciteerd. En hoe loopt de rest van het traject?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_156729963
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Het is wel even geleden, maar gefeliciteerd. En hoe loopt de rest van het traject?
Vandaag geslaagd voor v2c, probeer volgende zaterdag v3c te doen, en dan ga ik beginnen aan het praktische gedeelte
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
pi_157975532
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:53 schreef Ridocar het volgende:
Een vraagje: Wie weet waar ik uitleesapparatuur voor de bestuurderskaart kan kopen waar ik de data ook administratief kan bewerken? In een excelsheet bijvoorbeeld.

[..]

Het is wel even geleden, maar gefeliciteerd. En hoe loopt de rest van het traject?
Dat hoef je zelf niet te kopen. Dat heeft je werkgever :Y
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_157975826
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:10 schreef WcPot het volgende:

[..]

Dat hoef je zelf niet te kopen. Dat heeft je werkgever :Y
Ja, dat weet ik. Het is ook voor mezelf. Privé enzo.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157976001
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:20 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Het is ook voor mezelf. Privé enzo.
Kan je toch ook wel met pen en papier bijhouden. En als je aan het eind van de dag weer thuis bent weer uitwerken in een excel bestandje op de pc. Net zo makkelijk ;)
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_157976215
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 22:25 schreef WcPot het volgende:

[..]

Kan je toch ook wel met pen en papier bijhouden. En als je aan het eind van de dag weer thuis bent weer uitwerken in een excel bestandje op de pc. Net zo makkelijk ;)
Maar (No offence hoor) dat was mijn vraag ook niet.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 3 december 2015 @ 01:30:24 #17
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_157980105
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:53 schreef Ridocar het volgende:
Een vraagje: Wie weet waar ik uitleesapparatuur voor de bestuurderskaart kan kopen waar ik de data ook administratief kan bewerken? In een excelsheet bijvoorbeeld.
Wat doe jij als bromsnor of de ILT bij een controle om een uitdraai van de bestuurderskaart vraagt?.. :{
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_157980762
quote:
4s.gif Op donderdag 3 december 2015 01:30 schreef Tism het volgende:

[..]

Wat doe jij als bromsnor of de ILT bij een controle om een uitdraai van de bestuurderskaart vraagt?.. :{
Dan krijgt 'ie een uitdraai. Daar verandert toch niets aan? De data op de kaart wordt wordt niet bijgeschreven, gewist of anderszins gemuteerd als ik die gegevens kopieer?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157980794
Psies, je wil alleen maar een kopie voor jezelf. Voor je eigen administratie al is het maar om te checken of je loonstrook wel klopt.
Denk dat je vraag verkeerd begrepen wordt.
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag voor je. :(
pi_157980830
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 03:15 schreef vannelle het volgende:
Psies, je wil alleen maar een kopie voor jezelf. Voor je eigen administratie al is het maar om te checken of je loonstrook wel klopt.
*O*
quote:
Denk dat je vraag verkeerd begrepen wordt.
Je bent de eerste die het wel begrijpt. Leg ik het dan zo moeilijk uit?
quote:
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag voor je. :(
-O-
Ik heb wel even gegoogled. Er staan een hoop uitleesapparaten, maar het is niet helemaal duidelijk wat ik met de software kan doen, of ik data kan exporteren enzo. En de gok om (veel) geld uit te geven voor iets waar ik misschien niets aan heb lijkt mij een beetje te spannend.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157980840
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2015 03:36 schreef Ridocar het volgende:

[..]

*O*

[..]

Je bent de eerste die het wel begrijpt. Leg ik het dan zo moeilijk uit?

[..]

-O-
Ik heb wel even gegoogled. Er staan een hoop uitleesapparaten, maar het is niet helemaal duidelijk wat ik met de software kan doen, of ik data kan exporteren enzo. En de gok om (veel) geld uit te geven voor iets waar ik misschien niets aan heb lijkt mij een beetje te spannend.
Neuh, je vraag is wel helder.
Aleen komt het veel te vaak voor dat mensen reageren op de laatste reactie in het topic waardoor de originele vraag vergeten wordt.
Echt inhoudelijk is het dan niet meer, er hoeft maar 1 misvatting te staan en dát is vervolgens het uitgangspunt voor verdere reacties.
Is in veel andere topics ook terug te vinden. Helaas.

Dus het ligt niet aan jou, je vraag is helder en duidelijk. ;)
pi_161066531
... en weer een kastje op de voorruit. Deze keer voor de Belgische tol. Ik ben benieuwd welk land straks ook een eigen tolsysteem in gaat voeren. Nog even en we hebben een rijtje mautkastjes op het dashboard.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161067416
Nog heel ff wachten en Nederland denkt ook weer geld te kunnen verdienen aan een tolsysteem....
pi_161094356
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2016 03:07 schreef Ridocar het volgende:
... en weer een kastje op de voorruit. Deze keer voor de Belgische tol. Ik ben benieuwd welk land straks ook een eigen tolsysteem in gaat voeren. Nog even en we hebben een rijtje mautkastjes op het dashboard.
Deze Belgische kast is ook nog eens een koelkast qua formaat. Ik vraag me af of dat niet een stuk kleiner had gekund. De Italiaanse transponder heeft bijvoorbeeld slechts de grootte van hooguit een lucifersdoosje.
Miata is always the answer
pi_161099851
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 12:40 schreef j669 het volgende:

[..]

Deze Belgische kast is ook nog eens een koelkast qua formaat. Ik vraag me af of dat niet een stuk kleiner had gekund. De Italiaanse transponder heeft bijvoorbeeld slechts de grootte van hooguit een lucifersdoosje.
Die 4 zuignappen zijn wel noodzakelijk met die wegen daar.
pi_161101754
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 17:40 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Die 4 zuignappen zijn wel noodzakelijk met die wegen daar.
:D

En er nog voor betalen ook...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161104329
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 19:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

:D

En er nog voor betalen ook...
Je zou een schadevergoeding moeten krijgen per gereden kilometer.
  Moderator zaterdag 2 april 2016 @ 10:49:52 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161113842
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 20:54 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Je zou een schadevergoeding moeten krijgen per gereden kilometer.
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 19:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

:D

En er nog voor betalen ook...
Alleen de reacties gelezen op deze pagina maar ik vermoed al waar het over gaat :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161129305
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 april 2016 10:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]

[..]

Alleen de reacties gelezen op deze pagina maar ik vermoed al waar het over gaat :+
Stoeptegel met 4 zuignappen :Y
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_161132478
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:49 schreef WcPot het volgende:

[..]

Stoeptegel met 4 zuignappen :Y
Wat betreft de bruikbaarheid zit je er niet ver naast.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161298720
iemand ervaring met het 5 dagen weg 5 dagen thuis systeem?
ik heb daar wel interesse in maar ik heb geen idee met welk salaris je dan thuis komt.
pi_161299600
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 10:02 schreef vaginabeheerder het volgende:
iemand ervaring met het 5 dagen weg 5 dagen thuis systeem?
ik heb daar wel interesse in maar ik heb geen idee met welk salaris je dan thuis komt.
Ik ken wel 5 dagen op, twee dagen af, (maandagochtend weg, zaterdagochtend thuis) en daarvoor kreeg je ongeveer 2700 netto.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 9 april 2016 @ 11:35:12 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161300010
Als je de helft van de maand thuis zit zal het geen volle bak salaris zijn denk ik zomaar. en als je in gesprek bent met een werkgever kun je ook gewoon om een loonsimulatie vragen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161300243
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 11:08 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik ken wel 5 dagen op, twee dagen af, (maandagochtend weg, zaterdagochtend thuis) en daarvoor kreeg je ongeveer 2700 netto.
ja dat is een normale werkweek maar ik wil graag wat meer thuis zijn.
pi_161300275
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 april 2016 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
Als je de helft van de maand thuis zit zal het geen volle bak salaris zijn denk ik zomaar. en als je in gesprek bent met een werkgever kun je ook gewoon om een loonsimulatie vragen.
ja klopt maar je werkt dan wel meer weekenden en die worden extra betaald.
maar als ze die uren verrekenen met de dagen dat je thuis hebt gezeten is het niet echt interessant meer.
  zaterdag 9 april 2016 @ 13:12:00 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161301633
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 11:50 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja klopt maar je werkt dan wel meer weekenden en die worden extra betaald.
maar als ze die uren verrekenen met de dagen dat je thuis hebt gezeten is het niet echt interessant meer.
Psies.. ik had pas ook een chauffeurs-CAO geintje; ingeleend bij een toko die daar onder vallen; 4 dagen gewerkt die week; 3 dagen 12+ uur, één dag 8 uurtjes en eind van de week krijg ik 40 uur en 5 overuren uitbetaald. Normaliter is dat dus 32 uur en 13 overuren à 130%, stelletje kutzakken :') Gelukkig betaalt het UWV me die maandag die ik niet heb gewerkt, maar dat systeem is mooi ruk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161304861
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Psies.. ik had pas ook een chauffeurs-CAO geintje; ingeleend bij een toko die daar onder vallen; 4 dagen gewerkt die week; 3 dagen 12+ uur, één dag 8 uurtjes en eind van de week krijg ik 40 uur en 5 overuren uitbetaald. Normaliter is dat dus 32 uur en 13 overuren à 130%, stelletje kutzakken :') Gelukkig betaalt het UWV me die maandag die ik niet heb gewerkt, maar dat systeem is mooi ruk.
ja klopt echt waardeloos.
ik heb zelf af wat berekeningen gemaakt maar ik heb niet genoeg gegevens over toeslagen enzo.
loonschaal E6 is minimaal 1600 euro netto, er van uit gaand dat je die 15 dagen niet thuis komt is 600 euro onkostenvergoeding.
dus minimaal 2200, nou moet ik dus nog weten wat ze met de uren en eventuele toeslagen doen.
  zaterdag 9 april 2016 @ 16:49:12 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161305892
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 15:59 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja klopt echt waardeloos.
ik heb zelf af wat berekeningen gemaakt maar ik heb niet genoeg gegevens over toeslagen enzo.
loonschaal E6 is minimaal 1600 euro netto, er van uit gaand dat je die 15 dagen niet thuis komt is 600 euro onkostenvergoeding.
dus minimaal 2200, nou moet ik dus nog weten wat ze met de uren en eventuele toeslagen doen.
Je kunt een loonsimulatie vragen voor het werk wat je moet gaan doen..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161306256
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Psies.. ik had pas ook een chauffeurs-CAO geintje; ingeleend bij een toko die daar onder vallen; 4 dagen gewerkt die week; 3 dagen 12+ uur, één dag 8 uurtjes en eind van de week krijg ik 40 uur en 5 overuren uitbetaald. Normaliter is dat dus 32 uur en 13 overuren à 130%, stelletje kutzakken :') Gelukkig betaalt het UWV me die maandag die ik niet heb gewerkt, maar dat systeem is mooi ruk.
Op vrijwel dezelfde manier ben ik door mijn werkgever ook ooit eens vreselijk genaaid.
Ik reed toen op de reachstacker en de manager had het voor elkaar gekregen om mijn 2 collega's die ook dat ding konden bedienen gelijkertijd vakantie te gunnen.
Mooi voor hun en ik gun hun dat ook wel natuurlijk maar qua planning kwam het totaal niet uit. Ik was als enige over en alles kwam op mijn schouders terecht.
Geeft ook niks want ik heb geen hekel aan werken en wou graag bijdragen aan een goed bedrijfsresultaat.
Daarom ben ik ook akkoord gegaan met 24 uur achter elkaar werken omdat sommige containers gewoon een deadline van inleveren hebben en die lijn overschrijden is aardig duur.

Dus in 1 week 2x 24 uur achter elkaar gewerkt en dat werd als volgt verrekend:

1x 24 uur zijn 2 dagen. 8 uur per dag, 1 uur pauze per dag en 3 overuren per dag.
Ik werkte dus 24 uur voor in totaal 6 overuren en dat heb ik die week 2x gedaan.
Je snapt wel dat ik daar totaal niet over te spreken was.
Ik werk me de ballen uit de broek om hun gebrekkige planning op te vangen en dat is dan je dank.
Administratief was er niks meer aan te doen want alles was al verwerkt in de boeken volgens hun.
Da's ook de laatste keer geweest dat ik een stapje extra heb gezet voor die klootzakken.
pi_161307135
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2016 16:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je kunt een loonsimulatie vragen voor het werk wat je moet gaan doen..
Ja klopt, ik kan het gewoon vragen bij het betreffende bedrijf maar ik zoek vaak naar info en ervaringen op internet voor ik ergens aan begin.
pi_161447116
quote:
13s.gif Op zaterdag 9 april 2016 13:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Psies.. ik had pas ook een chauffeurs-CAO geintje; ingeleend bij een toko die daar onder vallen; 4 dagen gewerkt die week; 3 dagen 12+ uur, één dag 8 uurtjes en eind van de week krijg ik 40 uur en 5 overuren uitbetaald. Normaliter is dat dus 32 uur en 13 overuren à 130%, stelletje kutzakken :') Gelukkig betaalt het UWV me die maandag die ik niet heb gewerkt, maar dat systeem is mooi ruk.
Dat is niet zo gek: je uren worden over een hele week gerekend, niet per dag. De uren tussen 32 en 40 uur worden slechts 100% gerekend, omdat het geen overuren zijn, maar meeruren. Anders zou iemand die bijvoorbeeld 45 uur werkt met een contract voor 32 uur méér verdienen dan iemand die net zo veel uren draait met normaal contract voor 40 uur.
Miata is always the answer
  vrijdag 15 april 2016 @ 18:11:44 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161450009
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:31 schreef j669 het volgende:

[..]

Dat is niet zo gek: je uren worden over een hele week gerekend, niet per dag. De uren tussen 32 en 40 uur worden slechts 100% gerekend, omdat het geen overuren zijn, maar meeruren. Anders zou iemand die bijvoorbeeld 45 uur werkt met een contract voor 32 uur méér verdienen dan iemand die net zo veel uren draait met normaal contract voor 40 uur.
probleem van de planning lijkt me; dan moeten ze mensen geen parttime contract geven als ze vooraf weten dat ze fulltime uren gaan draaien.
Dit motiveert (mij) niet om over te werken, en in mijn branche is dat nogal een issue. Kan ik me 3 dagen het snot voor de ogen draaien, en vervolgens schoppen ze je 2 dagen maar huis.
Daar gaan we niet 2 keer intrappen natuurlijk; ze kijken maar lekker hoe ze dat fiksen, maar niet nog een keer over SD zijn ouwe ruggetje :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161466194
Tsja, ik denk toch dat je er weinig tegen in kunt brengen. Financieel wordt je er niet mee benadeeld als je alle gewerkte uren ook gewoon betaald krijgt.

Ik werk ook al jaren gemiddeld zo'n 15 uur per week méér dan in mijn contract staat en met mij de halve sector. Dat weet je nu eenmaal als je als je voor deze baan kiest.
Miata is always the answer
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:05:46 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161466642
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:34 schreef j669 het volgende:
Tsja, ik denk toch dat je er weinig tegen in kunt brengen. Financieel wordt je er niet mee benadeeld als je alle gewerkte uren ook gewoon betaald krijgt.

Ik werk ook al jaren gemiddeld zo'n 15 uur per week méér dan in mijn contract staat en met mij de halve sector. Dat weet je nu eenmaal als je als je voor deze baan kiest.
O jawel hoor, ik heb zat te willen.. de garp is dat zij me op die machine willen hebben, en dus valt er echt wel wat tegenin te brengen... En als ze niet meedoen, dan zoeken ze lekker een andere idioot die voor de fun een beetje anderhalve dienst wil draaien tegen 100% salaris.. mafketels. :O
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 21 april 2016 @ 21:53:39 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161613058
Ik had een vraagje... Ik zie Hertog Jan meestal rijden met een flinke trekker (Scania r440 heb ik wel es met zo'n combi gezien) met voor-/naloopas maar dan een enkelas oplegger. Wat is de logica? Wendbaar+veel laadvermogen?

Is een twee as oplegger en een kleinere trekker (p300 ofzo) niet goedkoper? Met een stuuras daaronder ben je ook behoorlijk mobiel toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161613640
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 21:53 schreef derLudolf het volgende:
Ik had een vraagje... Ik zie Hertog Jan meestal rijden met een flinke trekker (Scania r440 heb ik wel es met zo'n combi gezien) met voor-/naloopas maar dan een enkelas oplegger. Wat is de logica? Wendbaar+veel laadvermogen?

Is een twee as oplegger en een kleinere trekker (p300 ofzo) niet goedkoper? Met een stuuras daaronder ben je ook behoorlijk mobiel toch?
Ooit bij de alfa brouwerij geweest? Dan begrijp je het al snel, ik had er met de combi (motorwagen aanhangwagen) al moeite mee😂

(Hertog jan laad heel veel bij alfa, vandaar de link)
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
  Moderator donderdag 21 april 2016 @ 22:11:58 #47
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161613706
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 22:10 schreef stefkee3 het volgende:

[..]

Ooit bij de alfa brouwerij geweest? Dan begrijp je het al snel, ik had er met de combi (motorwagen aanhangwagen) al moeite mee😂

(Hertog jan laad heel veel bij alfa, vandaar de link)
Uhm nee... Maar nauwe bedoening daar?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161613867
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 22:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Uhm nee... Maar nauwe bedoening daar?
Behoorlijk smalle straatjes krappe bochtjes en stevige bergjes, hou het daar maar op
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
pi_161615439
Het ziet er altijd wel een beetje knullig uit een dikke 6x2/4 trekker met een city. Maar het zal inderdaad wel makkelijker zijn op de losadressen. Ik mag zelf altijd graag met een city oplegger rijden _O_
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_161615570
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:04 schreef WcPot het volgende:
Het ziet er altijd wel een beetje knullig uit een dikke 6x2/4 trekker met een city. Maar het zal inderdaad wel makkelijker zijn op de losadressen. Ik mag zelf altijd graag met een city oplegger rijden _O_
Ik moet er vanaf volgende week ook aan geloven, m'n vertrouwde daf combi inleveren voor een hagelnieuwe Scania met city

Mijn ervaring met city tot nu toe is alleen nog niet zo goed, hoop dat hier verandering in komt
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
pi_161615734
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 18:11 schreef Sounddragon het volgende:
Dit motiveert (mij) niet om over te werken, en in mijn branche is dat nogal een issue. Kan ik me 3 dagen het snot voor de ogen draaien, en vervolgens schoppen ze je 2 dagen maar huis.
Daar gaan we niet 2 keer intrappen natuurlijk; ze kijken maar lekker hoe ze dat fiksen, maar niet nog een keer over SD zijn ouwe ruggetje :W
Paar jaar terug was er een kraanmachinist die kwam invallen bij mij op het offshore platform.
Hij had altijd op land gewerkt als mobiele kraanmachinist, toen was de crisis op de bouw nog in volle gang.
Dat was ook altijd veel uren draaien op een dag in de bouw zei hij, en als de 40 uur bereikt waren dan werd hij voor die week naar huis gestuurd "compenseren" noemden ze dat, ja dan verdien je geen drol. :N
Was bij BKF volgens mij.
  Moderator donderdag 21 april 2016 @ 23:25:35 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161616132
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:04 schreef WcPot het volgende:
Het ziet er altijd wel een beetje knullig uit een dikke 6x2/4 trekker met een city. Maar het zal inderdaad wel makkelijker zijn op de losadressen. Ik mag zelf altijd graag met een city oplegger rijden _O_
Ja dat vond ik er dus ook knullig uit zien, maar er zal allicht over zijn nagedacht. 400pk zie je niet vaak voor een City trailer
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161616399
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:25 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja dat vond ik er dus ook knullig uit zien, maar er zal allicht over zijn nagedacht. 400pk zie je niet vaak voor een City trailer
Bij mij op het werk hebben ze nu als proef een paar 410 Scania's rijden. En dat lijkt goed te bevallen. En die zitten ook zeer regelmatig voor een city :Y
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  Moderator donderdag 21 april 2016 @ 23:38:02 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161616505
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:33 schreef WcPot het volgende:

[..]

Bij mij op het werk hebben ze nu als proef een paar 410 Scania's rijden. En dat lijkt goed te bevallen. En die zitten ook zeer regelmatig voor een city :Y
Ook met voorloopas?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161616646
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ook met voorloopas?
Nee gewoon een simpele 4x2 ;)
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_161616808
Gisteren half Duitsland doorgereden met de auto, van de Zwitsere grens naar huis in Drenthe.
Wat mij opvalt is dat veel parkeerplaatsen stampvol staan met vrachtwagens, vaak al op de invoegstrook naar de parkeerplaats toe.
En niet alleen s`avonds laat, ook al om een uur of 17:00/18:00.
Is er gewoon te weinig parkeerplek langs de snelweg of wat is dat ?
pi_161621367
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 23:46 schreef bluemoon23 het volgende:
Gisteren half Duitsland doorgereden met de auto, van de Zwitsere grens naar huis in Drenthe.
Wat mij opvalt is dat veel parkeerplaatsen stampvol staan met vrachtwagens, vaak al op de invoegstrook naar de parkeerplaats toe.
En niet alleen s`avonds laat, ook al om een uur of 17:00/18:00.
Is er gewoon te weinig parkeerplek langs de snelweg of wat is dat ?
Ja te weinig parkeerplek, het is een drama.
Niet alleen in Duitsland trouwens, in Nederland en België kan je ook geen plekje meer vinden.
Na een bepaald tijdstip durven de chauffeurs de parkeerplaatsen niet meer op te rijden omdat ze bang zijn dat er geen plek meer is dus zetten ze de wagen al op de uitvoegstrook neer.
pi_161632348
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:37 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ja te weinig parkeerplek, het is een drama.
Niet alleen in Duitsland trouwens, in Nederland en België kan je ook geen plekje meer vinden.
Na een bepaald tijdstip durven de chauffeurs de parkeerplaatsen niet meer op te rijden omdat ze bang zijn dat er geen plek meer is dus zetten ze de wagen al op de uitvoegstrook neer.
Zal eerder met de rijtijdenwet te maken hebben.
  zaterdag 23 april 2016 @ 13:23:03 #59
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_161649109
POL_Hoofdwegen twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 15:29:06 Convoi exceptioneel: Geen geldige ontheffing, transportbegeleider niet gecertificeerd, tachograaffraude! #TTC ^JO https://t.co/Is6wLIqqu5 reageer retweet
Glasbak twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 15:33:22 @POL_Hoofdwegen das ook toevallig, ik zie hem nét binnenkomen hier 😅 https://t.co/shkDspEVwK reageer retweet
POL_Hoofdwegen twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 15:41:19 @Glasbak Dat is zeker toevallig, ik zal eens vragen hoe dat kan want hij moest blijven staan. ^D reageer retweet
POL_Hoofdwegen twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 17:50:00 @RobbertMill @Glasbak Nav foto's nader onderzoek ingesteld, wederom overtreding dus. Zat chauffeurspas van begeleider in tacho. ^D reageer retweet
:D
pi_161650206
Glasbak weer. _O-
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 18:45:15 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161654244
Hoezo nav foto's vervolgonderzoek?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161654609
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 18:45 schreef derLudolf het volgende:
Hoezo nav foto's vervolgonderzoek?
Dat de matige fok twitter plugin geen fotos laat zien wil niet zeggen dat glasbak ze niet geplaatst heeft, ff koppie dr bij houden newbie :P
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 19:06:05 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161654706
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 19:02 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dat de matige fok twitter plugin geen fotos laat zien wil niet zeggen dat glasbak ze niet geplaatst heeft, ff koppie dr bij houden newbie :P
Oh wacht die foto van hem is ergens anders gemaakt... Doorgereden dus :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161656464
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 19:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh wacht die foto van hem is ergens anders gemaakt... Doorgereden dus :')
haha mijn oude werkgever, nog niks veranderd.
  zaterdag 23 april 2016 @ 23:01:16 #66
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_161660740
Wat heb ik nou weer gedaan :?
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 23:04:51 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161660883
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:01 schreef glasbak het volgende:
Wat heb ik nou weer gedaan :?
Iemand een maandloon door de neus geboord? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 23 april 2016 @ 23:07:57 #68
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_161660996
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Iemand een maandloon door de neus geboord? :P
Niet dat ik weet 8)7
pi_161661019
Matennaaier :{w
  zaterdag 23 april 2016 @ 23:09:55 #70
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_161661057
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:08 schreef bluemoon23 het volgende:
Matennaaier :{w
Dan moet je toch eens beter lezen ;)
pi_161666687
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:01 schreef glasbak het volgende:
Wat heb ik nou weer gedaan :?
Je plicht.
Als je je als enige aan de rijtijdenwet houdt en de rest niet en die worden dan ook nog en niet betrapt dan naai je jezelf als je dit niet meldt.
Vermoeidheid wil ik het niet eens over hebben want dat speelt niet echt, het is gewoon valse concurrentie wat je aankaart en dat gaat wél over je eigen boterham.

Groot gelijk druppelkut, laat ze maar zeuren allemaal, jij bent bezig je inkomen te beschermen.
pi_161667836
op het moment dat glasbak de foto tweette wist hij niet dat die truck een rijverbod had, dat vertelde de politie pas na de tijd. Geen matennaaier dus...
pi_161669190
quote:
3s.gif Op zondag 24 april 2016 10:18 schreef Alexxxxx het volgende:
op het moment dat glasbak de foto tweette wist hij niet dat die truck een rijverbod had, dat vertelde de politie pas na de tijd. Geen matennaaier dus...
Zelfs al wist Glasbak van de situatie, dan had 'ie alle reden om dit te melden. Wat die chauffeur en begeleider deden is gewoon aso. Maarja, het leveren bracht waarschijnlijk genoeg op.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161669328
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 08:04 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je plicht.
Als je je als enige aan de rijtijdenwet houdt en de rest niet en die worden dan ook nog en niet betrapt dan naai je jezelf als je dit niet meldt.
Vermoeidheid wil ik het niet eens over hebben want dat speelt niet echt, het is gewoon valse concurrentie wat je aankaart en dat gaat wél over je eigen boterham.
Ik krijg ook het idee dat er in Nederland in vergelijking met andere landen ook wel heel erg weinig gecontroleerd wordt. Ik heb in 7 jaar tijd in Nederland nog maar één keer een controle gehad en toen ben ik ook nog eens weggekomen met een aantal schoonheidsfoutjes op de pas. Genoeg collega's die nog nooit een Nederlandse controle hebben meegemaakt. Wellicht scheelt het dat mijn werkgever een convenant heeft afgesloten met de ILT.

Vermoeidheid speelt soms wel degelijk, al is dat lang niet altijd een gevolg van het negeren van de rijtijdenwet. Als je na een dienst van 15 uur eerst nog een uur naar huis moet rijden, eten, douchen en vervolgens je werkgever verwacht dat je 9 uur na einde dienst weer beschikbaar bent dan is het niet gek dat dat sommigen op kan breken. Om over de onregelmatige diensten maar te zwijgen. Uit eigen ervaring: zondagmiddag om 16.00 vertrekken, einde dienst om 4.00, maandagmiddag 13.00 vertrek, 18.00 weer terug op de zaak om op dinsdagmorgen weer om 3.00 te beginnen. Alles volledig binnen de grenzen van de rijtijdenwet, maar je bent halverwege de week al compleet gesloopt.
Miata is always the answer
  Moderator zondag 24 april 2016 @ 13:30:03 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161671754
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:07 schreef glasbak het volgende:

[..]

Niet dat ik weet 8)7
Ik bedoelde meer dat de boete behoorlijk hoog zal zijn :P

Gewoon terecht, als je na een keer staande houden door rijdt ben je gewoon een dikke sukkel.

Tachograaf fraude en begeleider met onjuiste papieren is iets waar je relatief eenvoudig iets aan kunt doen toch?


En inderdaad terecht dat je dit hebt aangekaart
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161703064
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 11:39 schreef j669 het volgende:

[..]

Ik krijg ook het idee dat er in Nederland in vergelijking met andere landen ook wel heel erg weinig gecontroleerd wordt. Ik heb in 7 jaar tijd in Nederland nog maar één keer een controle gehad en toen ben ik ook nog eens weggekomen met een aantal schoonheidsfoutjes op de pas. Genoeg collega's die nog nooit een Nederlandse controle hebben meegemaakt. Wellicht scheelt het dat mijn werkgever een convenant heeft afgesloten met de ILT.

Vermoeidheid speelt soms wel degelijk, al is dat lang niet altijd een gevolg van het negeren van de rijtijdenwet. Als je na een dienst van 15 uur eerst nog een uur naar huis moet rijden, eten, douchen en vervolgens je werkgever verwacht dat je 9 uur na einde dienst weer beschikbaar bent dan is het niet gek dat dat sommigen op kan breken. Om over de onregelmatige diensten maar te zwijgen. Uit eigen ervaring: zondagmiddag om 16.00 vertrekken, einde dienst om 4.00, maandagmiddag 13.00 vertrek, 18.00 weer terug op de zaak om op dinsdagmorgen weer om 3.00 te beginnen. Alles volledig binnen de grenzen van de rijtijdenwet, maar je bent halverwege de week al compleet gesloopt.
Alle keren dat ik ben gecontroleerd waren in België en Frankrijk. Maar daar ben je zo'n beetje het bokje als er ook maar één minuut niet logisch is. Gele kentekens hebben een raar soort aantrekkingskracht op buitenlandse ambtenaren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_161708130
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 15:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Alle keren dat ik ben gecontroleerd waren in België en Frankrijk. Maar daar ben je zo'n beetje het bokje als er ook maar één minuut niet logisch is. Gele kentekens hebben een raar soort aantrekkingskracht op buitenlandse ambtenaren.
In duitsland in een week tijd twee keer aangehouden, drugscontrole :') En dat met de pkw ;(
pi_161708759
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 15:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Alle keren dat ik ben gecontroleerd waren in België en Frankrijk. Maar daar ben je zo'n beetje het bokje als er ook maar één minuut niet logisch is. Gele kentekens hebben een raar soort aantrekkingskracht op buitenlandse ambtenaren.
Ik heb zowel in België als in Frankrijk enkel 2 keer controle van de douane meegemaakt. In 6 jaar tijd nog nooit de pas hoeven uitlezen daar, ondanks dat ik er toch zeer regelmatig rij.

Landen als Duitsland en Zwitserland zijn een ander verhaal. Daarvan kan ik het aantal controles niet meer op 2 handen tellen. In Zwitserland heb ik zelfs een keer binnen 3 dagen 2 keer controle gehad: op zowel de heen- als de terugweg van een rit Italië. Desalniettemin, op 1 keer een aslastoverschrijding na, nog nooit een boete gehad daar, ondanks wat kleine overschrijdingen op de pas.
Miata is always the answer
  dinsdag 26 april 2016 @ 14:03:24 #79
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_161731702
Ben je nu trots op jezelf ?
pi_161733232
quote:
Slecht geschreven artikel, klopt van geen kanten ook.
pi_161768850
quote:
Of je het nou bewust of onbewust hebt gedaan, je bent er in ieder geval niet populairder door geworden.
pi_161772877
Dat is het risico als je te amicaal met de polizei bent. ~O>
  vrijdag 29 april 2016 @ 13:20:23 #84
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_184025907
Ja, hoi, ik werk dus tegenwoordig bij Europa's grootste handel in gebruikte trucks. Daarvoor maak ik de laatste tijd onder andere wat foto's van het interieur van wat apartere trucks.

En ik heb dus net mezelf in een topsleeper opgevouwen :') Wat een ellende :D

[ Bericht 10% gewijzigd door Alexxxxx op 28-12-2018 13:40:17 ]
  vrijdag 28 december 2018 @ 13:02:41 #87
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184027770
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 december 2018 11:34 schreef Alexxxxx het volgende:
Ja, hoi, ik werk dus tegenwoordig bij Europa's grootste handel in gebruikte trucks. Daarvoor ben ik de blogreeks 'van binnen bekeken' begonnen.

En ik heb dus net mezelf in een topsleeper opgevouwen :') Wat een ellende :D
Opgevouwen? is dat zo'n camperdakkie?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184028123
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 december 2018 13:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Opgevouwen? is dat zo'n camperdakkie?
Een echte Pony Fantasy :') (als je dat op de zoekfunctie hier op fok invoert kom je op hele andere dingen uit trouwens) Maar het dak is niet opgevouwen, ik moest mezelf opvouwen om er in te passen.
  vrijdag 28 december 2018 @ 13:24:56 #89
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184028287
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 13:19 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Een echte Pony Fantasy :') (als je dat op de zoekfunctie hier op fok invoert kom je op hele andere dingen uit trouwens) Maar het dak is niet opgevouwen, ik moest mezelf opvouwen om er in te passen.
Snappik :+

Wel raar trouwens; de meeste chauffeurs zijn ook wel redelijk 'stevig'.. zou toch moeten passen :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184028345
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 december 2018 13:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Snappik :+

Wel raar trouwens; de meeste chauffeurs zijn ook wel redelijk 'stevig'.. zou toch moeten passen :)
Misschien slijt bij deze mensen het luik om er binnen te komen wel uit :P een keer in de topsleeper viel het op zich wel mee, maar wat een gedoe om er in te komen. Vanuit stoel over de motortunnel en je dan door een klein gat wurmen.
  vrijdag 28 december 2018 @ 13:33:23 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184028477
Ik denk dat je er vanzelf handiger in wordt.. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184028702
Wel een gemiste kans dat ik niet ff een dutje onder werktijd heb gedaan toen ik toch boven was _O- wiebelt wel aardig als je je daar bovenin draait.
  vrijdag 28 december 2018 @ 14:10:51 #93
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184029523
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 december 2018 13:41 schreef Alexxxxx het volgende:
Wel een gemiste kans dat ik niet ff een dutje onder werktijd heb gedaan toen ik toch boven was _O- wiebelt wel aardig als je je daar bovenin draait.
Als het een beetje waait ook. En als er een andere vrachtwagen langsrijdt..

Maar zo helemaal bovenin zal je daar idd wel last van hebben :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 1 januari 2019 @ 13:18:01 #94
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_184139508
Hoe ziet het er eigenlijk uit in zo'n ding?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  dinsdag 1 januari 2019 @ 18:19:27 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184144002
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:18 schreef Kentekenplaat het volgende:
Hoe ziet het er eigenlijk uit in zo'n ding?
moet je effe op zijn blog kijken heah :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184146545
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 18:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

moet je effe op zijn blog kijken heah :P
_O-

Daar staat hij vanaf donderdag, dan is het topsleeper themadag.
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 20:44:32 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184147180
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:25 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

_O-

Daar staat hij vanaf donderdag, dan is het topsleeper themadag.
Kon hem niet vinden.

De loonwerker hier had ook twee DAF95's met topsleeper, maar kan online geen foto's vinden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_184147282
Ik zou nog 28 uur doorzoeken, dan vind je m vanzelf.
  Moderator dinsdag 1 januari 2019 @ 20:57:13 #99
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_184147546
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 20:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik zou nog 28 uur doorzoeken, dan vind je m vanzelf.
Ik had beter voltooide tijd kunnen gebruiken ja :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')