abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155864539
Deze topicreeks is ontstaan naar aanleiding van het volgende artikel:

quote:
Een jongetje van amper twee jaar oud spoelde woensdagochtend aan op het strand van Bodrum. Hij is slechts een van de vele vluchtelingen die omkwamen tijdens hun barre tocht naar het Westen. De beelden van de jongen geven de vluchtelingencrisis een nieuw gezicht en wakkeren de asieldiscussie op sociale media nog heviger aan.

Na de overvolle boten en trucks heeft de vluchtelingencrisis woensdag opnieuw een gezicht gekregen, namelijk dat van een jongetje dat de barre tocht per boot naar het Westen niet overleefde. De jongen, waarschijnlijk van Syrische afkomst, zat op een van de twee boten die woensdagochtend probeerden voet aan Turkse wal te zetten. De boten kapseisden, waardoor minstens elf mensen het leven lieten. Vier andere vluchtelingen konden wel gered worden.

Discussie
Fotografen legden vast hoe het jongetje levenloos op het strand lag en vervolgens werd weggedragen door een Turkse marinier. Ook al is zijn identiteit tot nu toe onbekend, de hartverscheurende beelden laten maar weinig mensen koud en zorgen op sociale media voor veel discussie. ,,Beeld van verdronken 1,5 jaar oud jongetje op Turks strand. Doodsangst. Doodsstrijd. Syrische gezinnen op vlucht mogen bij mij", schrijft de Friese Amarins Spandaw. De Bodegravense Arnoud Proos voegt toe: ,,Alle vluchtelingen uit Syrië samengevoegd in één beeld van een verdronken, aangespoeld jongetje. Wat een ellende."

Sommige twitteraars vinden de beelden zo heftig, dat ze ze liever niet gezien zouden hebben. De Rotterdamse Joël laat weten: ,,Ik snap niet dat mensen bij een bericht over vluchtelingen een foto plaatsen van aangespoelde lichamen. Ik hoef dat niet te zien..."

Ook Rob Pietersen van Stichting Vluchteling geeft aan geschokt te zijn: ,,Wat een afgrijselijke foto. Ben er even stil van." Op de vraag wat nu het lot van deze mensen is, kan hij maar moeilijk antwoord geven. ,,Dit is aan de lokale autoriteiten. Identificeren zal vaak lastig zijn. Smokkelaars nemen vaak de papieren in. Ik vrees het ergste dus."

Patrouille
De beelden zijn ook een doorn in het oog van de Europese Unie, die juist een paar maanden geleden meer budget vrijmaakte voor het redden van vluchtelingen. Verschillende landen boden extra patrouilleschepen aan, nadat in april een schip met 800 mensen aan boord was vergaan. Onder de naam Operatie Triton, zoals de EU-missie heet, zijn dit jaar al ruim 200.000 vluchtelingen wel levend van boten gered.

Alle inspanningen ten spijt kwamen er dit jaar tot nu toe ruim 2000 migranten om bij een poging om via de Middellandse Zee Europa te bereiken. De algemeen directeur van de International Organization for Migration hoopt dan ook dat er snel een echte oplossing komt voor het probleem: ,,Het is onacceptabel dat mensen die in de 21ste eeuw moeten vluchten voor conflicten, vervolgingen, ellende en verval zulke vreselijke dingen moeten meemaken in hun thuisland, laat staan onderweg, en dan vervolgens sterven op de drempel van Europa."
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nieuw-gezicht.dhtml

Elsevier-artikel die de andere kant van de zaak belicht:
quote:
Abdullah Kurdi verloor zijn gezin bij een mislukte oversteek naar Griekenland.

door Servaas van der Laan 5 sep 2015

De wereld heeft emotioneel gereageerd op de beelden van de driejarige Aylan die levenloos op zijn buik op een strand in Bodrum lag. Dit is het verhaal achter dat dramatische beeld.

De 38-jarige Syrisch-Koerdische kapper Abdullah Kurdi sloeg vier jaar geleden met zijn gezin op de vlucht in Syrië. Aanvankelijk ging hij van Damascus naar zijn geboorteplaats Kobani, om uiteindelijk naar de Turkse stad Istanbul te trekken toen terreurorganisatie Islamitische Staat Kobani aanviel. Volgens zijn vader zijn 11 familieleden om het leven gekomen bij de IS-bezetting van Kobani. Abdullah besloot om met zijn gezin intrek te nemen in een appartement in Istanbul. Zijn zus Tima stuurde vanuit Canada geld op voor dagelijks behoeften en de huur.

Maar in Turkije was het lastig rondkomen en aan het begin van dit jaar ontstond het idee om via de Canadese ambassade asiel aan te vragen, zodat Abdullah zich met zijn familie bij zijn zus in Vancouver kon voegen. Maar al snel werd duidelijk dat een asielaanvraag kansloos was. In Turkije kon hij niet de juiste papieren krijgen die nodig zijn voor een asielaanvraag in Canada.

Zijn zus Tima gaf toe dat er nooit een asielaanvraag is gedaan. De familie besloot om bij vrienden, buren en familie geld in te zamelen om een illegale overtocht naar Europa te kunnen bekostigen.

Drie pogingen

Abdullah betaalde mensensmokkelaars om zijn gezin naar Griekenland te brengen, maar bij de eerste poging werd de familie opgepakt door de Turkse kustwacht, vertelt hij tegen persbureau Dogan. De volgende twee keer kwamen de mensensmokkelaars niet opdagen.

Daarna besloot Abdullah het met een paar anderen zelf te proberen. Ze kochten een rubberen boot (terwijl een grotere was beloofd) en probeerden naar Griekenland te peddelen. Het bootje sloeg om, vermoedelijk door een gat in de romp, en de vrouw en kinderen van Abdullah verdronken. Zelf wist hij veilig naar de kust te zwemmen.

Nieuwe tanden

Volgens zijn zus gaf het slechte gebit van Abdullah de doorslag om de gevaarlijke overtocht te wagen. Zijn tanden zouden eruit zijn getrokken toen hij werd ontvoerd tijdens de aanval op Kobani van Islamitische Staat, zegt een Canadese journalist die met de zus van Abdullah sprak.

Hij had implantaten nodig, maar een behandeling kostte zeker 14.000 euro. Dat geld kon zijn zus niet in één keer versturen. Vervolgens kwam hun vader met het idee om naar Europa te gaan om daar asiel aan te vragen. Eindbestemming was Zweden of Duitsland, zei de vader van Abdullah. Daar zou ook het gebit van Abdullah kunnen worden hersteld.

De Canadese regering heeft Abdullah aangeboden alsnog te komen, maar nu wil hij niet meer. Vrijdag heeft hij zijn gezin begraven in hun geboorteplaats Kobani in Syrië.
http://www.elsevier.nl/Bu(...)?masterpageid=158493
pi_155864570
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:04 schreef Queller het volgende:

[..]

Gelijk heb je. Ik doe mee!

[..]

Er is helemaal niets sociaals aan jouw ideeen en voorstellen. Het komt er gewoon op neer: wij hebben het, maar delen willen we niet.
Ik pleit voor miljarden naar de vluchtelingen, waarmee iedereen (ook mensen die niet de reis naar Europa kunnen maken) kan worden geholpen. Socialer kan het echt niet.

quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:15 schreef Physsic het volgende:
[ afbeelding ]
Goed nieuws. 54% wil er niet meer opnemen. De grens is bereikt. Wel in strijd met het verhaal dat maar liefst 1 op de 8 mensen 'vluchtelingen' in huis wil nemen.
pi_155864572
Heb ik weer.

De PVV en D66. xD
pi_155864624
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Ik pleit voor miljarden naar de vluchtelingen, waarmee iedereen (ook mensen die niet de reis naar Europa kunnen maken) kan worden geholpen. Socialer kan het echt niet.
Hoeveel ga jij daarvan bijdragen? Een paar tientjes?
Best een goed deal om 'dat tuig' buiten te kunnen houden ^O^
pi_155864650
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat zal in deze crisis zeker meer dan een paar tientjes zijn. Het beste sociaal beleid is een combinatie van weloverwogen eigen belang en medemenselijkheid.
pi_155864659
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Ja, goede manier om je morele plicht af te kopen ook.
pi_155864667
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:28 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Dat zal in deze crisis zeker meer dan een paar tientjes zijn. Het beste sociaal beleid is een combinatie van weloverwogen eigen belang en medemenselijkheid.
Jouw medemenselijkheid begint met de aanduiding 'tuig'. Ik geloof er helemaal niets van.

Ben er weg van :W
pi_155864691
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 14:24 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

[..]

Goed nieuws. 54% wil er niet meer opnemen. De grens is bereikt. Wel in strijd met het verhaal dat maar liefst 1 op de 8 mensen 'vluchtelingen' in huis wil nemen.
Die mensen weten niet wat ze in huis halen.
Deze week in Italië nog de begeleiding in een minderjarigevluchtelingopvang verkracht en bijna vermoord door de minderjarige kansenpareltjes.
:r
pi_155864716
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Deze week in Italië nog de begeleiding in een minderjarigevluchtelingopvang verkracht en bijna vermoord door de minderjarige kansenpareltjes.
:r
[links] Dan zal die begeleidster zich te uitdagend hebben gekleed. [/links]
pi_155864721
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:30 schreef Physsic het volgende:

[..]

Deze mensen hebben een wat reëlere kijk op asielzoekers dan mensen die aan de hand van dit soort taferelen alle asielzoekers bombarderen tot bloeddorstige en kwaadaardige dieren.
pi_155864911
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 14:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alsof een vluchteling opvangen voldoende is om aan je morele plicht te voldoen.

Je komt nergens in de buurt.
Naturheilmittel
pi_155864918
quote:
10s.gif Op zondag 6 september 2015 14:41 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Alsof een vluchteling opvangen voldoende is om aan je morele plicht te voldoen.
Het is het minste wat je kunt doen.
pi_155864947
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2015 14:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Voor een jong Oekraïns meisje, heb ik hier wel nog een kamer vrij denk ik.
pi_155864949
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2015 14:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Deze mensen hebben een wat reëlere kijk op asielzoekers dan mensen die aan de hand van dit soort taferelen alle asielzoekers bombarderen tot bloeddorstige en kwaadaardige dieren.
Een reële kijk betekent dat je ziet dat allochtonen verantwoordelijk zijn voor het merendeel aan criminaliteit.
Ik kan de cijfers wel nog een plaatsen, of de uitspraken van rechters.

In Roosendaal deze weer een random iemand doodgeschoten in zijn straat door een oud-oorlogsvluchteling uit Kosovo. Nu blijkt hij al jaren iedereen in zijn buurt te terroriseren. Z'n basisschoolkinderen zijn zelfs van school getrapt omdat hij de lerares bedreigd heeft. xD

Ik vind het verder niet erg dat je het niet wil inzien, stiekem zelfs alleen maar leuk.
Maar het is een beetje vervelend dat het steeds stil blijft als er feiten worden getoond, maar je later weer beweert dat het allemaal niet waar is.
De cijfers die ik laat zien zijn gewoon van het CBS.

De mensen die hier asiel aan komen vragen zijn bijna allemaal mannen.
Zouden er wat meer gezinnen tussen zitten, dan zou ik er wat minder moeite mee hebben.
pi_155864995
quote:

[..]

Het minste om aan te geven dat het individu zich laat leiden door emotionele argumenten in plaats van ratio inderdaad.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_155865011
quote:

[..]

Ja, laten we de mensen opvangen die 12000 hebben kunnen betalen voor een reis naar Calais.
Maar de mensen die helemaal geen geld of watdanook meer hebben en opgevangen worden in de regio, het grootste deel van Afrika en de rest van de arme bevolking kan de tyfus krijgen.
Lekker hypocriet, alleenmaar om tegen de rest te kunnen zeggen hoe ontzettend meelevend je bent.

Wat als resultaat heeft dat de puinhoop daar alleenmaar groter wordt. En hier trouwens ook.
Investeer al dat geld liever in de (weder)opbouw van die landen.
pi_155865026
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Een reële kijk betekent dat je ziet dat allochtonen verantwoordelijk zijn voor het merendeel aan criminaliteit.
De criminaliteit neemt al jaren gestaag af terwijl we al decennia vluchtelingen opvangen. Maar niemand die je tegenhoudt om bang te zijn natuurlijk.
pi_155865043
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 14:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Welke morele plicht precies? Kan je me die uitleggen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_155865064
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, laten we de mensen opvangen die 12000 hebben kunnen betalen voor een reis naar Calais.
Maar de mensen die helemaal geen geld of watdanook meer hebben en opgevangen worden in de regio, het grootste deel van Afrika en de rest van de arme bevolking kan de tyfus krijgen.
Lekker hypocriet, alleenmaar om tegen de rest te kunnen zeggen hoe ontzettend meelevend je bent.
Je kunt niet iedereen met het vliegtuig ophalen. Ja, dat is absoluut cru voor de mensen die de oversteek niet kunnen maken maar het slaat ook nergens op om dan maar het kind met het badwater weg te gooien. What's next, het zorgstelsel hier maar afschaffen omdat het elders veel slechter is geregeld en dat niet eerlijk is?
pi_155865066
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 14:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De criminaliteit neemt al jaren gestaag af terwijl we al decennia vluchtelingen opvangen. Maar niemand die je tegenhoudt om bang te zijn natuurlijk.
Criminaliteit neemt toe schat.
De politie neemt af.

Ik ben niet bang, want heb er sowieso nog lang geen last van.
Ik kan mijn auto gewoon met de deuren wagenwijd open en de sleutels erop voor op straat laten staan.
Die blijft daar gewoon staan.
  zondag 6 september 2015 @ 14:49:57 #21
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155865068
Als we die 7 a 8 miljard die we nu jaarlijks kwijt zijn aan immigratie uitgeven aan hulp in de regio is iedereen blij.

Behalve de mensensmokkelaars en D66 stemmers.
pi_155865079
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

In Roosendaal deze weer een random iemand doodgeschoten in zijn straat door een oud-oorlogsvluchteling uit Kosovo. Nu blijkt hij al jaren iedereen in zijn buurt te terroriseren. Z'n basisschoolkinderen zijn zelfs van school getrapt omdat hij de lerares bedreigd heeft. xD

Ik vind het verder niet erg dat je het niet wil inzien, stiekem zelfs alleen maar leuk.
Maar het is een beetje vervelend dat het steeds stil blijft als er feiten worden getoond, maar je later weer beweert dat het allemaal niet waar is.
De cijfers die ik laat zien zijn gewoon van het CBS.

De mensen die hier asiel aan komen vragen zijn bijna allemaal mannen.
Zouden er wat meer gezinnen tussen zitten, dan zou ik er wat minder moeite mee hebben.
Het aantal moorden was afgelopen jaar nog nooit zo hoog inderdaad!!!!!!!!
Of toch niet... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)nog-geen-3-per-week/
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
  zondag 6 september 2015 @ 14:51:13 #23
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155865085
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 14:47 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ha ha! De aangiftes nemen af, de criminaliteit neemt juist toe.
  zondag 6 september 2015 @ 14:51:17 #24
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_155865087
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:49 schreef Physsic het volgende:

[..]

Criminaliteit neemt toe schat.
De politie neemt af.
https://www.politie.nl/ni(...)liteit-zet-door.html
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_155865096
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2015 14:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je kunt niet iedereen met het vliegtuig ophalen. Ja, dat is absoluut cru voor de mensen die de oversteek niet kunnen maken maar het slaat ook nergens op om dan maar het kind met het badwater weg te gooien. What's next, het zorgstelsel hier maar afschaffen omdat het elders veel slechter is geregeld en dat niet eerlijk is?
Het zorgstelsel wordt sowieso uiteindelijk zogoedals afgeschaft.
Waar denk je dat het geld vandaan moet komen om de bijstand van de helft en de zorg van al die mensen te betalen?
Moet ik hij bijstandstabelletje nog eens plaatsen? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')