Yepquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Zijn er eigenlijk al elektrische motorfietsen?
quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Zijn er eigenlijk al elektrische motorfietsen?
i3 of i8 iets voor je...?quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:44 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik zou die renault zoe wel willen hebben![]()
Toch raar.. Rijd nu bmw
quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Zijn er eigenlijk al elektrische motorfietsen?
Filmpje kan ik hier niet zien. Gelet op de benaming scooter is dat denk ik niet wat ik bedoel. Heb inmiddels serieuze elektrische motors gevonden. Wel bizarre prijzen nog als je t mij vraagt. 14.000 voor een huis tuin en keukenmodel is nog iets te veel van t goede. Maar als dit over het hele veld nog iets goedkoper wordt en er is een relatief schone manier voor energie opwekken is het een kwestie van tijd voordat dit conventionele bronnen gaat vervangen. 10 jaar lijkt mij wel snel. De conventionele bronnen moeten nog wel even flink uitgemelkt wordenquote:
quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Zijn er eigenlijk al elektrische motorfietsen?
Bekijk het vanuit het oogpunt van de doorsnee consument en niet vanuit de hobbyist. Ik denk dat elke Jan Modaal de foto's uit een iPhone 6 net zo goed vind als uit zijn Canon Ixus (ofhoehetenzetoch).quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:49 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben hier al afgehaakt...
digitale foto’s met je mobiel zijn net zo goed of zelfs beter
Ik ken ze zelfs die zich eerst 'proffesioneel' fotograaf noemen en dan met droge ogen gaan beweren dat ze met de iPhone echt mooie foto's schieten.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:59 schreef detulp050 het volgende:
Ik
[..]
Bekijk het vanuit het oogpunt van de doorsnee consument en niet vanuit de hobbyist. Ik denk dat elke Jan Modaal de foto's uit een iPhone 6 net zo goed vind als uit zijn Canon Ixus (ofhoehetenzetoch).
De S6 edge overstijgt menig digitale camera, DSLR daar gelaten danquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:49 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben hier al afgehaakt...
digitale foto’s met je mobiel zijn net zo goed of zelfs beter
Inderdaad, mijn benzine gestookte Honda motor gaat echt niet weg. Zolang er nog benzine is te krijgen, tenminste.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:22 schreef smegmanus het volgende:
M.u.v. van diegenen die er hobby aan hebben.
Ja... Maak ff een foto in de schemerquote:Op zaterdag 5 september 2015 12:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
De S6 edge overstijgt menig digitale camera, DSLR daar gelaten dan
Overdag als je de zon in de rug hebt misschien wel ja...quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
De S6 edge overstijgt menig digitale camera, DSLR daar gelaten dan
Preciesssssquote:Op zaterdag 5 september 2015 12:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Overdag als je de zon in de rug hebt misschien wel ja...
http://www.worldpressphot(...)y-life/malin-fezehaiquote:Op zaterdag 5 september 2015 12:01 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik ken ze zelfs die zich eerst 'proffesioneel' fotograaf noemen en dan met droge ogen gaan beweren dat ze met de iPhone echt mooie foto's schieten.ja voor instagram begrippen zeker.
Je kunt lang discussieren over wanneer het omslagpunt wordt bereikt: optimisten zeggen vijf jaar. En volgens pessimisten wordt dat punt nooit bereikt.quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:45 schreef BMWK111RS het volgende:
Volledig elektrische auto's zijn met de huidige stand van de techniek nog niet interessant ...
Ik ben er niet van overtuigd dat binnen een jaar tijd iedereen opeens een Ev wil ipv een benzine-auto. Met de huidige techniek is het allemaal nog te beperkt qua actieradius. Als er echter een doorbraak wordt gemaakt met de accu-capaciteit denk ik dat je gelijk hebt, maar zoals gezegd loopt die ontwikkeling nogal achter op de verwachtingen.quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:55 schreef Groenfreak het volgende:
[..]
Je kunt lang discussieren over wanneer het omslagpunt wordt bereikt: optimisten zeggen vijf jaar. En volgens pessimisten wordt dat punt nooit bereikt.
Waar dit topic over gaat is het moment waarop het gebeurt: binnen een jaar tijd wil iedereen die een nieuwe auto gaat aanschaffen opeens een EV in plaats van een benzine-auto. Wat er dan gaat gebeuren vind ik enorm interessant. Daarover gaat het filmpje.
Precies! Het moet blijven waar het is. Zonde om te verstoken in auto's die net zo goed op elektriciteit kunnen rijden.quote:
Mijn Volvo V60 heeft 288PK en 0-100 in 6,1 sec.quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:45 schreef BMWK111RS het volgende:
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt bij veel hybrides is dat ze een hele kleine verbrandingsmotor hebben, waardoor je als je wat op wil schieten zowat met je rechterbeen bij voorbumper zit.
Want?quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:52 schreef derLudolf het volgende:
Elektrisch heeft nog een nadeel, je kunt er geen aanhanger achter knopen
Nou als ik een auto van rond de ton zou kopen zou het geen Tesla worden... Een CLS Shooting Brake vind ik dan een stuk mooierquote:Op zaterdag 5 september 2015 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Tesla heeft in ieder geval goed bijgedragen aan de begeerlijkheid factor van elektrisch rijden
Ik vind model S echt een verschrikkelijke mooie auto.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:20 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nou als ik een auto van rond de ton zou kopen zou het geen Tesla worden... Een CLS Shooting Brake vind ik dan een stuk mooier
Ik vind hem ook niet lelijk, maar voor dat geld (90.000 ongeveer toch) weet ik wel wat leukers...quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind model S echt een verschrikkelijke mooie auto.
Dit.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind model S echt een verschrikkelijke mooie auto.
Ik ben wel benieuwd hoeveel Tesla's er überhaupt als privéauto verkocht zijn/worden, het is vooral interessant als je een riant leasebudget hebt.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind hem ook niet lelijk, maar voor dat geld (90.000 ongeveer toch) weet ik wel wat leukers...
Ja prima, ik dus nietquote:Op zaterdag 5 september 2015 17:31 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik vind hem ook niet lelijk, maar voor dat geld (90.000 ongeveer toch) weet ik wel wat leukers...
Bij mij op de universiteit testen ze volautomatische pendelwagentjes, zonder stuur, zonder bestuurder.... tussen het verkeer in!quote:Op zaterdag 5 september 2015 16:13 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk zelfs dat autobezit op den duur voor het gros van de mensen overbodig wordt en je een soort van abonnementsvorm krijgt.
De zelfrijdende (en tevens elektrische) auto kan dan via je smartphone aangevraagd worden, waarna hij vanaf een centrale parkeerplaats (met laadstations en eventueel onderhoudscentrum) of vanaf een andere opdracht direct naar je toerijdt.
Je zorgt gewoon dat je 0.x auto's per abonnee beschikbaar hebt zodat er altijd een auto is als je hem nodig hebt. Je kan dan ook kiezen of je met een 2 zittertje naar je werk wil of met een 7 zitter (kids mee) naar de grootouders of voor op vakantie.
Tarieven worden aangepast op prioriteit. Wil je binnen 10 minuten weg kunnen? Dan betaal je het hoofdtarief. Wil je binnen nu en 3 uren weg kunnen dan betaal je een daltarief. Via een smartphone-app krijg je bericht zodra de auto er (bijna) is.
Rijbewijs is ook niet meer nodig, wil je je kinderen van school halen en zelf geen tijd dan laat je een Tesla Micro X voorrijden die ze haalt en thuis weer afzet.
Er zijn altijd situaties en beroepen te bedenken waar je altijd over een auto moet kunnen beschikken, al gaat het maar om voorraad en gereedschap in je auto om een klus te kunnen uitvoeren.
Maar dat autobezit gaat afnemen weet ik zeker... en dat gaat sneller dan we denken...
PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij
Heb jij die al zien rijden? Ik nog niet.quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Bij mij op de universiteit testen ze volautomatische pendelwagentjes, zonder stuur, zonder bestuurder.... tussen het verkeer in!
http://www.z24.nl/onderne(...)en-wageningen-581202
Is zo'n 8 km tussen campus en station.
Nee, maar ik werk dan ook als AiO op een andere plek dan de campusquote:Op zaterdag 5 september 2015 17:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heb jij die al zien rijden? Ik nog niet.
Ja ik ben wel vaak op de campus maar heb ze ook nog nooit gezien namelijkquote:Op zaterdag 5 september 2015 17:42 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee, maar ik werk dan ook als AiO op een andere plek dan de campus
In jouw geval wel jaquote:Op zaterdag 5 september 2015 15:55 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Mijn Volvo V60 heeft 288PK en 0-100 in 6,1 sec.
En ik kan er prima tot 1500kg mee trekken.
Die dingen gaan net iets harder dan stapvoets toch?quote:Op zaterdag 5 september 2015 17:38 schreef Zith het volgende:
[..]
Bij mij op de universiteit testen ze volautomatische pendelwagentjes, zonder stuur, zonder bestuurder.... tussen het verkeer in!
http://www.z24.nl/onderne(...)en-wageningen-581202
Is zo'n 8 km tussen campus en station.
Vanaf eind 19de eeuw.... auto's lopen dus vrijwel synchroon aan de fotografie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 18:38 schreef -Richard- het volgende:
Hoelang zijn foto rolletjes in gebruik geweest?
Ik bedoel, is camera analoog-digitaal te vergelijken met auto's benzine-elektrisch?
In de jonge jaren hadden wij ook nog foto rolletjes (en ik ben nog jong). Maar ben inderdaad echt enorm blij met de ontwikkelingen op dat gebied.
Überhaupt fascineert de techniek en evolutie / ontwikkeling mij, maar dat terzijde.
25km/u, dat is 5x harder dan lopen en gelijk aan stevig doorfietsen.quote:Op zaterdag 5 september 2015 18:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die dingen gaan net iets harder dan stapvoets toch?
Renault is/was daar wel mee bezig met de batterijwisselsysteem voor de ZOE (en de Fluence?) maar daar was het weer een wazig geheel omdat je de accu bij Renault least.quote:Op zaterdag 5 september 2015 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:
Zolang instant opladen (niet langer dan tanken zoals nu) en een voor de normale consument bereikbare aanschafprijs nog niet tot de mogelijkheden behoren, zal de grote overstap minder snel gaan dan binnen 5 jaar. Daarbij komt nog het actieradius probleem, het feit dat het maken van vooral de accu's nou ook niet echt milieuvriendelijk is, en het verlies van de trekhaak. Want op dit moment heeft geen enkele volledige EV een trekgewicht op kenteken.
Als je dat met een hybride wil dan kom je uit bij de outlanderof de V60 in hybride uitvoering. En die laatste is nogal aan de prijs en heeft naar het formaat van de auto een bijzonder kleine kofferbak.
De ontwikkeling moet dus verder gaan dan alleen infrastructuur en schaalvergroting om het hebben van een EV interessant te maken voor het grote publiek, ook in de techniek zijn er nog grote stappen te zetten.
Maar als er een middenklasser station met een actieradius van rond de 700 km die in no time op te laden is en 1500kg mag trekken over 5 jaar voor rond de 40.000 in de showroom staat, dan is het een serieuze kandidaat.
Ik snap het argument van saai rijden niet helemaal. Wat is nu het verschil tussen een electromotor en een verbrandingsmotor als je toch al een automaat rijdt? Het lawaai? Kijk een dikke achtpitter amerikaan moet brullen, maar voor je woon-werkverkeer in je gemiddelde koekblik doet dat er toch totaal niet toe?
Dan maar benzine inslaan + stabilizatoren er in!quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:40 schreef Groenfreak het volgende:
Precies! Het moet blijven waar het is. Zonde om te verstoken in auto's die net zo goed op elektriciteit kunnen rijden.
By the way: Volgend jaar presenteert Elon Musk zijn Tesla model 3. Een middenklasser met een actieradius van 350 km voor rond de 30.000,=. Tegelijkertijd schieten de snellaadstations als paddestoelen uit de grond. Ben ik erg optimistisch als ik verwacht dat het omslagpunt binnen vijf jaar wordt bereikt? En dan? Zijn we er klaar voor?
5 jaar lijkt me zeer reëel inderdaad. Voor onze situatie verwacht ik dat de twee plofauto's die we nu hebben over 5 jaar vervangen zijn voor een EV.quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:55 schreef Groenfreak het volgende:
[..]
Je kunt lang discussieren over wanneer het omslagpunt wordt bereikt: optimisten zeggen vijf jaar. En volgens pessimisten wordt dat punt nooit bereikt.
Waar dit topic over gaat is het moment waarop het gebeurt: binnen een jaar tijd wil iedereen die een nieuwe auto gaat aanschaffen opeens een EV in plaats van een benzine-auto. Wat er dan gaat gebeuren vind ik enorm interessant. Daarover gaat het filmpje.
EV's of hybrides? Want die dingen met range extender vallen wat mij betreft in de laatste categorie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 20:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
5 jaar lijkt me zeer reëel inderdaad. Voor onze situatie verwacht ik dat de twee plofauto's die we nu hebben over 5 jaar vervangen zijn voor een EV.
Je hebt nu al voor 15k hele leuke EV occasions. Dat aanbod zal binnen nu en vijf jaar explosief toenemen waarbij prijzen ook nog eens sterk zullen dalen.
Waterstof voor personenvervoer is een heilloze weg.quote:Op zaterdag 5 september 2015 20:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Oh het hoeft voor mij geen wisselsysteem te zijn, gewoon een snellader die het klusje in een minuut of 2-3 klaart is mij ook best.
Maar dat zal best tegenvallen en accu's blijven niet goedkoop. Daarom denk ik dat een brandstofcel op waterstof meer toekomst heeft. Milieuvriendelijker want geen accu, snel tankbaar, en de infra is er grotendeels al.
EV's uiteraard.quote:Op zaterdag 5 september 2015 20:41 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
EV's of hybrides? Want die dingen met range extender vallen wat mij betreft in de laatste categorie.
H2 kun je zelf toch ook maken met je zonnepanelen? Bak water, 2 elektroden erinquote:Op zaterdag 5 september 2015 20:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waterstof voor personenvervoer is een heilloze weg.
- Een FCEV heeft dezelfde well to wheel efficiency als een ICE!!!
- Een tankwagen met waterstof kan maar 50 auto's van brandstof voorzien
- Eén FCEV heeft OOK een accupack!
- Een FCEV is onnodig complex. Waarom een energiecentrale meenemen en onderhouden om elektriciteit te produceren terwijl dit gewoon uit het stopcontact komt.
- Een FCEV maakt je niet meer afhankelijk van big oil wel van bigh2o en de accijnzen van de overheid. Hoe ga jij thuis je waterstof opwekken??? Mijn toekomstige EV kan ik laden met stroom uit mijn zonnepanelen.
- De infrastructuur ontbreekt volledig en is enorm duur.
- Waterstof word geproduceerd met fossielenbrandstoffen (aardgas)
Je maakt overigens een denkfout een EV laad je altijd op je bestemming als je iets anders aan het doen bent. Onderweg tank je alleen de actieradius die je nodig hebt tot je bestemming. De rest tank je daar.
Binnen nu en 10 jaar heeft iedere middeklasser EV een accupack van 80kWh. Genoeg voor een actieradius van 400km. De reden om dan in een complexe energie verslindende FCEV te gaan rijden ontbreekt dan volledig. Waarom zou je dat nog willen?
Waterstof zou overigens wel een mooie oplossing zijn voor de goederenvervoer op de weg.
Ben ook benieuwd hoe andere apparatuur zoals je telefoon daarop gaat reagerenquote:Op zaterdag 5 september 2015 22:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik las laatst een stuk over inductie laden op de weg, dat is wel een goede oplossing, maar dat zal wel een duur stukje asfalt zijn.
http://www.rvo.nl/sites/d(...)%20inductieladen.pdf
http://money.cnn.com/2015(...)electric-cars-roads/
Natuurlijk kan dat, maar waarom zou je stroom gaan omzetten in een energiedrager terwijl je ook gelijk je accu's er mee kan opladen?quote:Op zaterdag 5 september 2015 22:48 schreef derLudolf het volgende:
[..]
H2 kun je zelf toch ook maken met je zonnepanelen? Bak water, 2 elektroden erin
Of degenen die gewoon genieten van het rijden in een auto met verbrandingsmotor.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:22 schreef smegmanus het volgende:
M.u.v. van diegenen die er hobby aan hebben.
Ga je die dan op 10cm boven het asfalt houden terwijl je rijdt?quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:03 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd hoe andere apparatuur zoals je telefoon daarop gaat reageren
Die laad ook gelijk opquote:Op zaterdag 5 september 2015 23:03 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd hoe andere apparatuur zoals je telefoon daarop gaat reageren
Klopt, mooie oplossing. En 1 strook op een snelweg daarvan voorzien zou genoeg moeten zijn, na inhalen kan je dan weer terug naar de "laadstrook".quote:Op zaterdag 5 september 2015 22:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik las laatst een stuk over inductie laden op de weg, dat is wel een goede oplossing, maar dat zal wel een duur stukje asfalt zijn.
http://www.rvo.nl/sites/d(...)%20inductieladen.pdf
http://money.cnn.com/2015(...)electric-cars-roads/
Moeten ze alleen de strook verwarmt maken, zodat hij niet gladt is zodra het vriestquote:Op zaterdag 5 september 2015 23:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, mooie oplossing. En 1 strook op een snelweg daarvan voorzien zou genoeg moeten zijn, na inhalen kan je dan weer terug naar de "laadstrook".
Automobilisten brengen ieder jaar 20 Miljard Euro op terwijl maar 8 Miljard daarvan ten goede komt aan de automobilist. De overheid mag er wel eens wat voor terug doen
Klinkt simpel. Heb je al uitgerekend hoeveel vermogen die panelen moeten gaan leveren (en hoeveel je er dus moet hebben) om de benodigde waterstof te produceren? Dat kon nog wel eens tegenvallen. Bovendien ga je energie die je al hebt met veel verlies omzetten in een andere vorm. Dat is niet handig. Verder moet je het gas in een tank persen (anders heb je een brandstoftank zo groot als een huiskamer nodig) wat ook veel energie kost. En men dient rekening te houden met het ontploffingsgevaar. Zoiets gaat dus niet in de achtertuin.quote:Op zaterdag 5 september 2015 22:48 schreef derLudolf het volgende:
H2 kun je zelf toch ook maken met je zonnepanelen? Bak water, 2 elektroden erin
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 37% gewijzigd door Bart2002 op 06-09-2015 09:46:02 ]vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
Dan zou je , als het echt mooi werkt een onbeperkte actieradius kunnen hebben.quote:Op zaterdag 5 september 2015 22:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ik las laatst een stuk over inductie laden op de weg, dat is wel een goede oplossing, maar dat zal wel een duur stukje asfalt zijn.
http://www.rvo.nl/sites/d(...)%20inductieladen.pdf
http://money.cnn.com/2015(...)electric-cars-roads/
quote:Op zondag 6 september 2015 18:35 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dan zou je , als het echt mooi werkt een onbeperkte actieradius kunnen hebben.
Niemand het idee dat dit ondanks de gelikte plaatjes en grafiekjes gewoon een soort verkooppraatje is met tot nu toe zero resultaten? Of in het gunstigste geval "onbekend"...quote:Op zondag 6 september 2015 19:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]En de capaciteit van je accu kun je dan gebruiken om rondt te rijden waar het niet is
quote:Op zondag 6 september 2015 19:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]En de capaciteit van je accu kun je dan gebruiken om rondt te rijden waar het niet is
De Samsung Galaxy S6 schijnt het ook te kunnen.quote:Op zondag 6 september 2015 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Niemand het idee dat dit ondanks de gelikte plaatjes en grafiekjes gewoon een soort verkooppraatje is met tot nu toe zero resultaten? Of in het gunstigste geval "onbekend"...
Als je hier over nadenkt en je hebt enig benul van hoe dit zou moeten werken weet je dat dit een volstrekt onzinnig concept is.
Als dat wensdenken zonder theoretische onderbouwing stoort me zeer en is niet goed voor de transitie van fossiel naar elektrisch. Men (en wij ook) moeten daar echt serieus over nadenken maar tegelijkertijd goed de onzin en onhaalbaarheid in de gaten houden.
Men spreekt vaak over "out of the box" denken. Alleen heeft ons dat eigenlijk nog nooit iets praktisch realiseerbaars gebracht. Als we zoiets op korte termijn willen bereiken dan dien je "in the box" te denken en tevens in de gaten houden wie de mooie plannen moet gaan betalen.
Overigens kun je met deze techniek je tandenborstel opladen. Dat duurt lang en gaat met de nodige verspilling gepaard.
Wat wil je hier mee zeggen dan?quote:Op zondag 6 september 2015 20:24 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De Samsung Galaxy S6 schijnt het ook te kunnen.
Ik quote dit even voor de toekomstquote:Op zondag 6 september 2015 20:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat wil je hier mee zeggen dan?
Je begrijpt hopelijk ook wel dat het hier over een volstrekt andere orde van grootte gaat? Of niet?
Het is belangrijk dat je het verschil tussen de energiebehoefte van een een elektrisch voertuig en die van een tandenborstel of smartphone kent. En het tijdsdomein van die energiebehoefte is ook volstrekt verschillend in die zin dat je de tandenborstel een dag wegzet om op te laden terwijl de auto "live" opgeladen moet worden. Het is het verschil tussen een waterdruppel en een waterval.
Verder, als zoiets al realiseerbaar is dan is het de vraag wie het gaat betalen. Het gaat om veel, heel veel, om niet te zeggen gigantisch veel geld waar ik persoonlijk wel beter doelen voor kan bedenken dan de "vervoersbehoefte".
En ik geef toe dat dit enigszins "cru" en hard gebracht wordt door mij maar dat komt doordat het me stoort dat de mens totaal geen gevoel voor verhoudingen (meer) (b)lijkt te hebben.
En dat in technische zin wat betreft de energiebehoefte van verschillende dingen en ook in financiële zin wat voor onvoorstelbare bedragen er nodig zijn om het wegennet desgewenst in te richten. In ons, technisch gezien, failliete land is dat helemaal niet realiseerbaar.
Dat gaat in NL dus al niet werken.quote:Op zaterdag 5 september 2015 23:06 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt, mooie oplossing. En 1 strook op een snelweg daarvan voorzien zou genoeg moeten zijn, na inhalen kan je dan weer terug naar de "laadstrook".
Automobilisten brengen ieder jaar 20 Miljard Euro op terwijl maar 8 Miljard daarvan ten goede komt aan de automobilist. De overheid mag er wel eens wat voor terug doen
Overigens denk ik niet dat dit mogelijk is. Of wij moeten zelfvoorzienend worden d.m.v. zonnepanelen en onze "vervoersbehoefte" onafhankelijk van fossiele energiebronnen van energie kunnen voorzien.quote:Op zondag 6 september 2015 20:01 schreef Bart2002 het volgende:
transitie van fossiel naar elektrisch
Misschien moet je dat even uitschrijven. En als je serieus genomen wilt worden moet je dat niet met komma's doen.quote:
Goed hulpmiddel om onnodig links rijden te voorkomen.quote:Op zondag 6 september 2015 21:28 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dat gaat in NL dus al niet werken.
Complete volksstammen die het verrekken om van de middelste baan naar rechts te gaan.
Ah ja, te lang rondgehangen op Bitcointalk.org....quote:Op zondag 6 september 2015 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Misschien moet je dat even uitschrijven. En als je serieus genomen wilt worden moet je dat niet met komma's doen.
En lees #80 over de realiseerbaarheid van dit wensdenken.
Ik had het toch over zelfrijdende auto's? Dan lukt het echt wel...quote:Op zondag 6 september 2015 21:28 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dat gaat in NL dus al niet werken.
Complete volksstammen die het verrekken om van de middelste baan naar rechts te gaan.
En niet uitsluitend de opbrengsten opvoeren maar ook de kosten. Inclusief externaliteiten.quote:Op zondag 6 september 2015 21:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ah ja, te lang rondgehangen op Bitcointalk.org....
Nee.quote:Op zondag 6 september 2015 21:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En niet uitsluitend de opbrengsten opvoeren maar ook de kosten. Inclusief externaliteiten.
Als Tesla dat al doet dan doen ze dat op de pof want die miljarden hebben ze helemaal niet.quote:Op zondag 6 september 2015 21:31 schreef MaGNeT het volgende:
Verder steken bedrijven als Tesla ook miljarden in accu-fabrieken, laadpunten, etc.
Dat dacht ik al.quote:
http://www.autonews.com/article/20140226/OEM10/140229896/tesla-to-invest-$2-billion-in-u.s.-gigafactoryquote:Op zondag 6 september 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als Tesla dat al doet dan doen ze dat op de pof want die miljarden hebben ze helemaal niet.
Over de laatste drie maanden van 2014 leed Tesla een verlies van 108 miljoen dollar op een omzet van ongeveer één miljard dollar. Ook dat was zwakker dan analisten hadden verwacht. Maar daar tilt miljardair Musk niet zo zwaar aan, als man van de lange termijn met een grote visie.
Dus zo rooskleurig is het niet en het is ook nog eens niet waar.
Jij gaat het ook niet uitrekenen dus leuk om dan wat te gaan eisen.quote:
Dingen op de pof doen is een gemiddelde Amerikaan niet vreemdquote:Op zondag 6 september 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als Tesla dat al doet dan doen ze dat op de pof want die miljarden hebben ze helemaal niet.
Over de laatste drie maanden van 2014 leed Tesla een verlies van 108 miljoen dollar op een omzet van ongeveer één miljard dollar. Ook dat was zwakker dan analisten hadden verwacht. Maar daar tilt miljardair Musk niet zo zwaar aan, als man van de lange termijn met een grote visie.
Dus zo rooskleurig is het niet en het is ook nog eens niet waar.
Tesla Motors Inc. said it plans to invest $2 billion in a U.S. car battery plant that will be capable of supplying lithium ion packs for 500,000 vehicles a year by 2020.quote:
Help ff zoekenquote:Op zondag 6 september 2015 21:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tesla Motors Inc. said it plans to invest $2 billion in a U.S. car battery plant that will be capable of supplying lithium ion packs for 500,000 vehicles a year by 2020.
Dat is uit februari 2014. Heb je ook de link dat ze dit reeds gedaan hebben? Dat zou wel iets overtuigender zijn n.l.
Dat hoef ik niet want dat hebben ze tot op heden niet gedaan.quote:
under constructionquote:Op zondag 6 september 2015 21:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Help ff zoeken
Oh wacht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_1
Toen Tesla met de aankondiging kwam om een elektrische auto te bouwen waren er ook een hoop "gebakken lucht" reacties.quote:Op zondag 6 september 2015 21:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
under construction
Maar jij ruikt dus niet de geur van vers gebakken lucht hier. Ik wel hoor.
Ja. Een ouwe tweedehands. Want ik kan geen 29K aan een auto uitgeven. Simpelweg omdat ik dergelijke bedragen niet op mijn rekening heb staan.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:18 schreef Groenfreak het volgende:
Wat zou jij doen als een EV met een actieradius van 500 km te koop staat voor 29.000,=? En als je overal binnen twintig minuten kunt opladen? Zou je dan nog een benzine-auto kopen?
M'n volgende auto wordt waarschijnlijk ook nog een benzineslurper maar daarna denk ik toch echt op elektrisch over te kunnen stappen. Jaar of 10 vanaf nu.quote:Op zondag 6 september 2015 21:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja. Een ouwe tweedehands. Want ik kan geen 29K aan een auto uitgeven. Simpelweg omdat ik dergelijke bedragen niet op mijn rekening heb staan.
Nee, daar kan ik niet zo mee zitten. Echt hoor.quote:Op zondag 6 september 2015 21:57 schreef MaGNeT het volgende:
Vervelend he, ongelijk hebben op een forum
Er zijn maar heel weinig mensen die dit zelf kunnen en willen betalen. Allemaal lease wat de klok slaat.quote:Op zondag 6 september 2015 21:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja. Een ouwe tweedehands. Want ik kan geen 29K aan een auto uitgeven. Simpelweg omdat ik dergelijke bedragen niet op mijn rekening heb staan.
Maar wel een beest wat met behoorlijke verliezen geproduceerd wordt.quote:Op zondag 6 september 2015 21:57 schreef MaGNeT het volgende:
Inmiddels is de Tesla S wel een beest van een auto en ook nog echt leverbaar.
Een verlies van 108 miljoen Dollar op 1 Miljard omzet is helemaal niet zo schokkend.quote:Op zondag 6 september 2015 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar wel een beest wat met behoorlijke verliezen geproduceerd wordt.
En dat is natuurlijk geen lang leven beschoren. Ook niet met een miljardair aan het hoofd.
Dan heb je gewoon een negatief vermogen van 108 miljoen dollar. Mooier kunnen we het niet maken.quote:Op zondag 6 september 2015 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
Een verlies van 108 miljoen Dollar op 1 Miljard omzet is helemaal niet zo schokkend.
Haha, eerst was het niet waar van die investering, toen was het alleen op papier en nu er een fabriek in aanbouw is is het "een mooi verhaal"?quote:Op zondag 6 september 2015 22:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar wel een beest wat met behoorlijke verliezen geproduceerd wordt.
En dat is natuurlijk geen lang leven beschoren. Ook niet met een miljardair aan het hoofd.
Wat m.i. ook niet echt helpt is dat soort megalomane projecten die je dan ook nog eens midden in de woestijn gaat bouwen. Voorlopig is dat een gebouw wat nog niet voor de helft af is en waar nog precies nul geproduceerd wordt. Het is volgens mij uitstelgedrag om niet toe te hoeven geven dat de mooie verhalen niet waar gemaakt kunnen worden. Maar ook dat zal de tijd leren.
Dat staat in dezelfde reactie, lummel: investeerders en subsidiesquote:Op zondag 6 september 2015 22:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan heb je gewoon een negatief vermogen van 108 miljoen dollar. Mooier kunnen we het niet maken.
Waar halen ze die miljarden dan volgens jou vandaan die ze in van alles investeren?
Een elektromotor heeft een rendement van ruim 95%. Wat blijft er nog van je actieradius over zodra je de verwarming aanzet? Bij de verbrandingsmotor is warmte reeds aanwezig. Ik vind de energiedichtheid van accu's nog veel te laag om te kunnen concurreren met brandstoffen gebaseerd op olie.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:18 schreef Groenfreak het volgende:
Goedkoper per kilometer? Een gemiddelde EV rijdt 5 km per kWh. Als je hem thuis oplaadt betaal je 20 ct per kWh, dus reken maar uit.
Hitte van het accupakket gebruiken. Elk accupakket op dit moment heeft een gesloten koelsysteem, wat nog best warm wordt = een goede kachel.quote:Op zondag 6 september 2015 22:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een elektromotor heeft een rendement van ruim 95%. Wat blijft er nog van je actieradius over zodra je de verwarming aanzet? Bij de verbrandingsmotor is warmte reeds aanwezig. Ik vind de energiedichtheid van accu's nog veel te laag om te kunnen concurreren met brandstoffen gebaseerd op olie.
Netjes blijven a.u.b.quote:Op zondag 6 september 2015 22:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat staat in dezelfde reactie, lummel: investeerders en subsidies
En als aanvulling: http://www.latimes.com/bu(...)-20150531-story.html
quote:Op zondag 6 september 2015 21:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
under construction
Maar jij ruikt dus niet de geur van vers gebakken lucht hier. Ik wel hoor.
Dat is altijd mooi meegenomenquote:Op zondag 6 september 2015 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Hitte van het accupakket gebruiken. Elk accupakket op dit moment heeft een gesloten koelsysteem, wat nog best warm wordt = een goede kachel.
Bij verwarmen, net als we bij diesels doenquote:Op zondag 6 september 2015 22:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is altijd mooi meegenomenMaar of het voldoende is voor een behaaglijke temperatuur als het stevig vriest c.q. vorstvrij houden van de ruiten?
Tja. Niet zo veel. Op het gebied van de ontwikkeling van de accu valt niet veel te verwachten.quote:Op zondag 6 september 2015 22:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een elektromotor heeft een rendement van ruim 95%. Wat blijft er nog van je actieradius over zodra je de verwarming aanzet? Bij de verbrandingsmotor is warmte reeds aanwezig. Ik vind de energiedichtheid van accu's nog veel te laag om te kunnen concurreren met brandstoffen gebaseerd op olie.
Het wachten is op de grote doorbraak van compact kernfusie:quote:Op zondag 6 september 2015 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Niet zo veel. Op het gebied van de ontwikkeling van de accu valt niet veel te verwachten.
Maar de brandstoffen gebaseerd op olie raken in hoog tempo op. Althans in "betaalbare" vorm zoals wij die kennen. Het is een ongemakkelijke spagaat zonder een echte oplossing voorlopig.
Het is geen kwestie van dat we op ons gemak kunnen gaan kiezen tussen het 1 en het ander.
Dat lijkt vaak wel zo als je dit soort topics leest. Maar "de ongemakkelijke waarheid" dringt slechts heel langzaam door.
Moet ik eerst een universitaire opleiding volgenquote:Op zondag 6 september 2015 22:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het wachten is op de grote doorbraak van compact kernfusie:
https://www.technischweek(...)-in-de-maak/item1033
Tja. Maar ja. Als ik lees dat zij die zich daar mee bezighouden "verwachten" dat zoiets er misschien over "tien jaar" kan komen.. Hoe geloofwaardig is dat?quote:Op zondag 6 september 2015 22:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het wachten is op de grote doorbraak van compact kernfusie:
https://www.technischweek(...)-in-de-maak/item1033
Tijd is iets waar we naar kunnen gissen. Uiteindelijk zie ik hier wel de definitieve oplossing in. Tot die tijd moeten we ons concentreren op het efficiënter benutten van fossiele brandstoffen i.c.m. zonne-energie.quote:Op zondag 6 september 2015 22:38 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Maar ja. Als ik lees dat zij die zich daar mee bezighouden "verwachten" dat zoiets er misschien over "tien jaar" kan komen.. Hoe geloofwaardig is dat?
Ze zeggen eigenlijk dat ze het ook niet weten maar wel verwachten en hopen dat het in 10 jaar gerealiseerd zou moeten kunnen worden als de hoop omgezet kan worden in resultaat.
We moeten er denk ik niet op rekenen dat het er is als we het werkelijk nodig hebben.
Ik denk dat de gehele mensheid dit ook zo ziet. Maar deze "oplossing" is gebaseerd op wensdenken en dus niet realistisch als zijnde iets wat gaat gebeuren. De vorderingen zijn eigenlijk vanaf het begin gezien gewoon "0,0". Dat gaat hem niet worden m.i.quote:Op zondag 6 september 2015 22:55 schreef ACT-F het volgende:
Uiteindelijk zie ik hier wel de definitieve oplossing in.
Er komt op een niet al te lange termijn een tijd dat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat we zomaar 300 km heen en terug rijden voor niet heel dringende redenen. Ook niet als je in de top van de sportwereld zit. Zo erg van levensbelang is dat nou ook weer niet. En of je ergens "zin" in hebt dan al helemaal niet meer. Niets wordt meer vanzelfsprekend, dat is de realiteit tussen nu en 20 jaar.quote:Op zaterdag 5 september 2015 21:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik zit redelijk in de top van een sportwereld en maak daarvoor best wat kilometers, even naar bijv. Zwolle of Breda voor een wedstrijd is normaal (250 tot 300 km retour). 1x tussentijds laden zou nog gaan, maar eigenlijk heb ik er geen zin in om voor zo'n wedstrijd 3 of 4x te moeten laden.
Wie betaalt bepaalt. Als ik zin heb om ergens heen te rijden met de auto doe ik dat.quote:Op zondag 6 september 2015 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er komt op een niet al te lange termijn een tijd dat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat we zomaar 300 km heen en terug rijden voor niet heel dringende redenen. Ook niet als je in de top van de sportwereld zit. Zo erg van levensbelang is dat nou ook weer niet. En of je ergens "zin" in hebt dan al helemaal niet meer. Niets wordt meer vanzelfsprekend, dat is de realiteit tussen nu en 20 jaar.
Ik vind dat eigenlijk wel goed dat we deze "vervoersbehoefte" niet meer als vanzelfsprekend aanvaarden en als een soort "recht" zien.
Er komt noodgedwongen een transitie naar "normaal" gedrag in die zin dat we niet meer 150 kilometer per dag forensen. Scheelt een aantal uur per dag aan reistijd en een aantal tientjes aan kosten per dag.
ik zie eerder een grotere toekomst in zaken zoals biogas dan in zonne-energie. In de industrie wordt al veel biogas gerecupereerd uit oa. waterzuivering, doe dat op iets grotere schaal en je kan daar best wat auto's op laten rondrijden. Beste van al; je hebt er eigenlijk niets voor nodig, buiten rottende planten.quote:Op zondag 6 september 2015 22:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tijd is iets waar we naar kunnen gissen. Uiteindelijk zie ik hier wel de definitieve oplossing in. Tot die tijd moeten we ons concentreren op het efficiënter benutten van fossiele brandstoffen i.c.m. zonne-energie.
Ik ontzeg je dat recht niet. Maar "die zin om ergens heen te rijden" wordt op termijn problematisch voor velen. En zolang je het kunt en wilt betalen doe je je best maar.quote:Op maandag 7 september 2015 00:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wie betaalt bepaalt. Als ik zin heb om ergens heen te rijden met de auto doe ik dat.
Ben ik weerquote:Op maandag 7 september 2015 00:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ontzeg je dat recht niet. Maar "die zin om ergens heen te rijden" wordt op termijn problematisch voor velen. En zolang je het kunt en wilt betalen doe je je best maar.
We moeten echter niet de problematiek die er kleeft aan "de zin om ergens heen te rijden" ontkennen want dat is een bijzonder realistisch scenario in de nabije toekomst.
Ik denk hier ook aan volgende generaties overigens. Maar daar heb je gezien je attitude niet echt een boodschap aan.
Dat geloof ik niet. Juist dat topsport klimaat zorgt ervoor dat Nederland, relatief gezien, goed scoort. Schippers die goud pakt, hockey dat Europees 1e en 2e werd, een Kramer en Wüst die gouden bergen hebben. Dat bereiken ze niet door tegen andere toppers uit hun directe omgeving te spelen. Schippers had echt geen goud gepakt als de enige concurrentie waarmee te trainen viel, uit omgeving Utrecht kwam en trainers/coaches ook uit die omgeving komen.quote:Op zondag 6 september 2015 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er komt op een niet al te lange termijn een tijd dat het niet meer zo vanzelfsprekend is dat we zomaar 300 km heen en terug rijden voor niet heel dringende redenen. Ook niet als je in de top van de sportwereld zit. Zo erg van levensbelang is dat nou ook weer niet. En of je ergens "zin" in hebt dan al helemaal niet meer. Niets wordt meer vanzelfsprekend, dat is de realiteit tussen nu en 20 jaar.
Ik vind dat eigenlijk wel goed dat we deze "vervoersbehoefte" niet meer als vanzelfsprekend aanvaarden en als een soort "recht" zien.
Er komt noodgedwongen een transitie naar "normaal" gedrag in die zin dat we niet meer 150 kilometer per dag forensen. Scheelt een aantal uur per dag aan reistijd en een aantal tientjes aan kosten per dag.
Waarom is electrisch rijden saai en op benzine rijden niet?quote:Op zaterdag 5 september 2015 18:58 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn voorwaarden om elektrisch te gaan rijden;
- autonoom rijdend (als het toch saai moet worden, mag hij lekker zelf rijden)
- fatsoenlijke aktieradius icm laadtijd. (uurtje max laden naar helemaal nokkievol en ready voor minimaal 400km)
- GARANTIE op een oplaadpunt anytime anywhere
- te koop voor een fatsoenlijke prijs
- comfortabel á la MB E-klasse, BMW 5/7 serie
- te koop voor prijzen die Jean Modalus (ikke) kan betalen.
En dan alleen voor woon-werk, ik houd er dan wel een toffe weekendbak bij om de laatste restjes benzine uit onze aardbol te lurken.
Tesla is bezig met de grootste accufabriek ter wereld te bouwen die de capaciteit die er beschikbaar was in 2013 wereldwijd in 1 klap verdubbeld.quote:Op zondag 6 september 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als Tesla dat al doet dan doen ze dat op de pof want die miljarden hebben ze helemaal niet.
Over de laatste drie maanden van 2014 leed Tesla een verlies van 108 miljoen dollar op een omzet van ongeveer één miljard dollar. Ook dat was zwakker dan analisten hadden verwacht. Maar daar tilt miljardair Musk niet zo zwaar aan, als man van de lange termijn met een grote visie.
Dus zo rooskleurig is het niet en het is ook nog eens niet waar.
Want? Er gaat geen nieuwe efficiëntere technologie komen? Dit is het einde van de ontwikkeling van electrische aandrijving en energieopslag?quote:Op zondag 6 september 2015 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Niet zo veel. Op het gebied van de ontwikkeling van de accu valt niet veel te verwachten.
Maar de brandstoffen gebaseerd op olie raken in hoog tempo op. Althans in "betaalbare" vorm zoals wij die kennen. Het is een ongemakkelijke spagaat zonder een echte oplossing voorlopig.
Het is geen kwestie van dat we op ons gemak kunnen gaan kiezen tussen het 1 en het ander.
Dat lijkt vaak wel zo als je dit soort topics leest. Maar "de ongemakkelijke waarheid" dringt slechts heel langzaam door.
Met pessimisme zijn we nooit ergens gekomen.quote:Op zondag 6 september 2015 23:26 schreef Bart2002 het volgende:
Maar deze "oplossing" is gebaseerd op wensdenken en dus niet realistisch als zijnde iets wat gaat gebeuren. De vorderingen zijn eigenlijk vanaf het begin gezien gewoon "0,0". Dat gaat hem niet worden m.i.
Al met een Tesla gereden? De eerste generatie Tesla Roadsters waren snel, degelijke wegligging... niet echt iets op tegen, maar als ik moest kiezen tussen die wagen of de standaard renault Clio (met benzinemotor) voor rond het circuit in zolder te gaan koos ik de 2de. Misschien trager, maar veel meer fun.quote:Op maandag 7 september 2015 12:36 schreef fathank het volgende:
[..]
Waarom is electrisch rijden saai en op benzine rijden niet?
VRRROOEEEMMMMMM jonguhquote:Op maandag 7 september 2015 12:36 schreef fathank het volgende:
[..]
Waarom is electrisch rijden saai en op benzine rijden niet?
Ik heb een half uurtje in een Model S mogen rijden. De lineaire gasrespons vind ik geweldig. Niet als een achterlijke je motor op toeren moeten houden of terugschakelen voor een inhaalmanouvre. Gewoon dat gas intrappen en weg ben je, op elke snelheid. Nou weet ik heus wel dat je met een benzineauto van 100k ook niet continu hoeft te roeren in die versnellingsbak maar het electrisch aangedreven rijden staat mij wel aan. Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.quote:Op maandag 7 september 2015 19:32 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Al met een Tesla gereden? De eerste generatie Tesla Roadsters waren snel, degelijke wegligging... niet echt iets op tegen, maar als ik moest kiezen tussen die wagen of de standaard renault Clio (met benzinemotor) voor rond het circuit in zolder te gaan koos ik de 2de. Misschien trager, maar veel meer fun.
Wat saai is en niet maakt niet uit, de toekomst is wat betaalbaar gaat zijn. Ik blijf inzetten op biogasen
Leuk voor even zo'n bak herrie aan je hoofd, ik ervaar het vooral als vermoeiend. Zeker in het dagelijks verkeer (maar dat ligt ook aan het herrieniveau van m'n eigen autoquote:
Ik denk dat jij nog wel even op benzine rijdt.quote:Op zaterdag 5 september 2015 18:58 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn voorwaarden om elektrisch te gaan rijden;
- autonoom rijdend (als het toch saai moet worden, mag hij lekker zelf rijden)
- comfortabel á la MB E-klasse, BMW 5/7 serie
- te koop voor prijzen die Jean Modalus (ikke) kan betalen.
Dat zegt hij toch ook? Elektrisch is de Polaroid van de fotografie.quote:Op dinsdag 8 september 2015 13:01 schreef T42 het volgende:
Polaroid is geen overgang die bestaan al heel lang.
Want een waterstof-auto wordt niet elektrisch aangedreven?quote:Op dinsdag 8 september 2015 12:59 schreef Kreator het volgende:
Waterstof is de toekomst. Elektrische auto's zijn bij voorbaat al kansloos. Het is een tijdelijke overgang naar iets beters. Een soort polaroid fotocamera.
pfffff....mijn hybride gaat ca. 8 seconden naar 100 hoorquote:Op zaterdag 5 september 2015 12:45 schreef BMWK111RS het volgende:
Volledig elektrische auto's zijn met de huidige stand van de techniek nog niet interessant voor mensen die grote afstanden willen afleggen. En helaas gaat de doorontwikkeling van de accu's veel trager dan men had voorspeld/aangenomen. Een hybride komt al wat meer in de richting, maar als je die niet zakelijk maar prive rijdt zijn ze weer behoorlijk aan de prijs. Daarnaast geeft de overheid zoals bekend allerlei subsidies om de aanschaf te stimuleren die later weer ingetrokken worden, waardoor je veel duurder rijdt dan je had berekend.
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt bij veel hybrides is dat ze een hele kleine verbrandingsmotor hebben, waardoor je als je wat op wil schieten zowat met je rechterbeen bij voorbumper zit. Ik hoef geen acceleratie van 0-100 in 3 sec. (zou wel mooi meegenomen zijn) maar met die kleine motortjes in relatief zware auto's (ook het probleem van de moderne downsizingstrend) word ik niet echt vrolijk.
Je snapt wel wat ik bedoelde.quote:Op dinsdag 8 september 2015 15:56 schreef fathank het volgende:
[..]
Want een waterstof-auto wordt niet elektrisch aangedreven?
Is in #63 al vrij overtuigend weerlegd. Als je je daar in verdiept ga je dat snappen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 12:59 schreef Kreator het volgende:
Waterstof is de toekomst. Elektrische auto's zijn bij voorbaat al kansloos. Het is een tijdelijke overgang naar iets beters. Een soort polaroid fotocamera.
Dat wordt inderdaad wel eens over het hoofd gezienquote:Op dinsdag 8 september 2015 15:56 schreef fathank het volgende:
[..]
Want een waterstof-auto wordt niet elektrisch aangedreven?
quote:Op dinsdag 8 september 2015 16:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is in #63 al vrij overtuigend weerlegd. Als je je daar in verdiept ga je dat snappen.
Nou, leg uit? Iets roepen is altijd makkelijk als je het niet hoeft te onderbouwen, dus voer eens wat steekhoudende argumenten aan? Stuk of 5 moet wel lukken toch?quote:Op dinsdag 8 september 2015 16:56 schreef Kreator het volgende:
[..]. Als je je erin verdiept zie je dat Nederland de verkeerde keus heeft gemaakt met haar focus op laadpalen.
Waar en hoe wil je al die waterstof produceren opslaan en distribueren? En de energie die nodig is om dat te doen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 16:56 schreef Kreator het volgende:
[..]. Als je je erin verdiept zie je dat Nederland de verkeerde keus heeft gemaakt met haar focus op laadpalen.
Dat hoeft niet. Alleen is een verbrandingsmotor sowieso hopeloos inefficiënt.quote:Op dinsdag 8 september 2015 15:56 schreef fathank het volgende:
[..]
Want een waterstof-auto wordt niet elektrisch aangedreven?
Het ging mij er meer om dat we al deze verspilling van natuurlijke energiebronnen die bijna op (in de zin van betaalbaar) zijn zo normaal en vanzelfsprekend vinden. Het kan echt op en ondanks al het wensdenken hier is er vooralsnog geen oplossing om dit gedrag vol te houden. Ook niet echt sympathiek richting volgende generaties dat we in korte tijd al die kostbare olie opgezopen hebben, gewoon omdat het kon. Dat is zo'n beetje mijn insteek. Een beetje nadenken over onze "footprint" die in de Westerse wereld veel en veel te groot is. We leven op zeer grote voet, like there's no tomorrow.quote:Op maandag 7 september 2015 01:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
Tsja, verder, 300 km retour is een afstand die veel Nederlanders als veel beschouwen, maar wereldwijd gezien is het peanuts.
Zag pas nog iets van elektrische Harley voorbij komenquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Zijn er eigenlijk al elektrische motorfietsen?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29673747quote:[message=29673747,noline]kasper_vk schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:12[/message]:
[...]
Waar Standeman waarschijnlijk op doelt: Benzine / Olie (een energiedrager & een natuurljike energiebron) kunnen we 'zó ff uit de grond tappen' en daarmee tappen we eigenlijk direct energie uit de grond. Maar waterstof zullen we eerst zelf moeten aanmaken, omdat er geen natuurlijke voorraad van is. En wie nu gaat roepen dat waterstof in water zit, snapt uberhaubt niets van de discussie...
Roepen dat waterstof een vervanger is, is in die zin incorrect dat het alleen het energiedragende aspect van bezine kan vervangen, maar helaas niet het aspect van binzine dat het (momenteel) zo uit de grond getapt kan worden.
Zodra de benzine op is, zullen we hoedanook een andere energiebron moeten vinden, ongeacht de vraag hoe je die energie in een auto opslaat & daarna omzet in beweging.
Waterstof gaan gebruiken beantwoord alleen dat laatste aspect, niet waar we de energie vandaan gaan halen.
Of deze:quote:Op dinsdag 8 september 2015 19:16 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Zag pas nog iets van elektrische Harley voorbij komen
dit inderdaad is volgens mij het enige wat een elektrische wagen van positief heeft tov die belachelijke eco-hokjes (en ja ik heb er zo ook eentje) die nu rondhotsen. Niets boven een atmosferische V8quote:Op dinsdag 8 september 2015 08:44 schreef fathank het volgende:
De lineaire gasrespons vind ik geweldig. Niet als een achterlijke je motor op toeren moeten houden of terugschakelen voor een inhaalmanouvre. Gewoon dat gas intrappen en weg ben je, op elke snelheid.
Ik wilde al zeggen; wat dacht je van de aanschaf van een Áuto in plaats van een koekblik?quote:Op dinsdag 8 september 2015 08:44 schreef fathank het volgende:
[..]
Leuk voor even zo'n bak herrie aan je hoofd, ik ervaar het vooral als vermoeiend. Zeker in het dagelijks verkeer (maar dat ligt ook aan het herrieniveau van m'n eigen auto)
Met de motor ja, het blik rijdt op diesel; ik wacht effe op het moment dat er iets elektrisch is uitgevonden waarmee ik 1300 km per week woon-werk kan rijden zonder kunstgrepen, én het binnen mijn budget pastquote:Op dinsdag 8 september 2015 13:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik denk dat jij nog wel even op benzine rijdt.
Grootste probleem is de infrastructuur, alle tanks stations zul je moeten ombouwen, incl geldende eisen -en kosten-. Electris is sneller op te bouwen en makkelijker, puur omdat er kabel liggen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
Even een inzichtelijke cross-post van Tweakers over waterstof & de toekomst:
[..]
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29673747
is toch vrij groot geweest hoor. niet voor thuis maar wel op andere gebieden. (zie ze nog op kermissen zelfs) tevens draait de nieuwe fabriek nog zeer goed hier in nederlandquote:Op dinsdag 8 september 2015 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zegt hij toch ook? Elektrisch is de Polaroid van de fotografie.
Leuk en innovatief toen het er was, maar is het nooit geworden.
Wij hadden wel een Polaroid camera trouwens, maar mijn vader hield nou eenmaal van gadgets anno 1980![]()
Hij rijdt ook een Auris hybride, en z'n vorige was een Prius
1850kg schoon aan de haak is geen koekblikquote:Op dinsdag 8 september 2015 21:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik wilde al zeggen; wat dacht je van de aanschaf van een Áuto in plaats van een koekblik?
Ja, nee dus. De kabels hebben ook hun maximale capaciteit. En die moet worden vergroot als we massaal elektrisch gaan rijden.quote:Op dinsdag 8 september 2015 21:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Grootste probleem is de infrastructuur, alle tanks stations zul je moeten ombouwen, incl geldende eisen -en kosten-. Electris is sneller op te bouwen en makkelijker, puur omdat er kabel liggen.
Allereerst, ik voel mijzelf niet zo verantwoordelijk voor de verspilling van olie, het gros daarvan heb ik niet eens meegemaakt, maargoed, dat maakt niet dat we op deze manier moeten doorgaan. Als je echt zo graag naar dat soort nutteloze "plezierreisjes" wilt gaan kijken, denk ik dat het beter is je pijlen te richten op het forensen. Hoeveel van de forensen zijn nou echt nodig op hun werk? Nee, het bedrijf wil niet dat ze thuiswerken, maar ik denk dat zeker 25% van de werknemers permanent thuis zou kunnen werken. Ik denk dat daar veel meer in te winnen is dan in een kleine groep mensen die half Nederland af rijdt voor topsport. Van een systeembeheerder, een bewaker, een arts of een timmerman kan je geen thuiswerk verwachten, maar van een verkoopmedewerker of een ander type kantoorwerk? Developers werken ook veel thuis. Waarvoor zijn ze op hun werk, voor een simpele meeting met de targets, het socializen, etc.quote:Op dinsdag 8 september 2015 18:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het ging mij er meer om dat we al deze verspilling van natuurlijke energiebronnen die bijna op (in de zin van betaalbaar) zijn zo normaal en vanzelfsprekend vinden. Het kan echt op en ondanks al het wensdenken hier is er vooralsnog geen oplossing om dit gedrag vol te houden. Ook niet echt sympathiek richting volgende generaties dat we in korte tijd al die kostbare olie opgezopen hebben, gewoon omdat het kon. Dat is zo'n beetje mijn insteek. Een beetje nadenken over onze "footprint" die in de Westerse wereld veel en veel te groot is. We leven op zeer grote voet, like there's no tomorrow.
Dat is echt een onzin argument. Een fotorolletje laat je ontwikkelen tot negatief. Dat je het negatief slecht kan zien en kan showen, is wat anders en daarom drukten we vroeger foto's af.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:36 schreef ThePartyPooper het volgende:
1: Fotorolletjes worden nog steeds gebruikt, op kleine schaal. Het voordeel aan fotorolletjes is dat je ze echt kunt vasthouden. Je hebt de foto's echt. Valt je digitale camera stuk, gaat je harde schijf stuk of wat dan ook dan ben je je foto's kwijt.
Ook goed, maar comfortabel à la 7-serie én betaalbaar voor Jan met de pet is natuurlijk niet realistisch. Of je moet het over een 20 jaar oude 7 hebben, maar dan nog is het niet echt reëel (of in ieder geval zinnig) vanwege de onderhoudskosten...quote:Op dinsdag 8 september 2015 21:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Met de motor ja, het blik rijdt op diesel; ik wacht effe op het moment dat er iets elektrisch is uitgevonden waarmee ik 1300 km per week woon-werk kan rijden zonder kunstgrepen, én het binnen mijn budget pasttot die tijd braak ik lekker roetwolken uit
![]()
Dusss.. dat zal idd nog wel effe gaan duren
Dan denk je wel heel lokaal. Andere landen hebben hun focus wel op waterstof en daar worden tankstations omgebouwd e.d.quote:Op dinsdag 8 september 2015 21:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Grootste probleem is de infrastructuur, alle tanks stations zul je moeten ombouwen, incl geldende eisen -en kosten-. Electris is sneller op te bouwen en makkelijker, puur omdat er kabel liggen.
Als ik er maar 4 heb faal ik?quote:Op dinsdag 8 september 2015 16:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou, leg uit? Iets roepen is altijd makkelijk als je het niet hoeft te onderbouwen, dus voer eens wat steekhoudende argumenten aan? Stuk of 5 moet wel lukken toch?
Op de fiets stappen naar het werk zit er helaas niet in, veel al projectbasis bezig 50 tot 80 km van huis. Sindskort dus in bezit van Volvo V60 Twin Engine met een bereik van 750-800 km op een volle tank diesel en geladen accu's, sta ik echt niet elke dag aan de pomp. Ook de het loeien van 100 naar 120 km/h is niet van toepassing. Er zijn bedrijven die het wel goed aanpakken.quote:Op dinsdag 8 september 2015 09:52 schreef kaasplankje het volgende:
Electrisch rijden is voor forensen die te lui zijn om op de fiets te stappen naar hun werk. Zelf net een nieuwe 1.6 diesel besteld. Ding rijdt met gemak 1-25 en das net zo zuinig als een prius misschien. Maar kan wel ruim 1000km op 1 tank rijden.
Kleine benzinemotor in een hybrid vind ik ook niks. Dingen loeien als een malle als je van 100km/h naar 120 km/h wilt.
Wat begrijp je niet aan "denk dat we vrij snel overschakelen op iets anders, zoals waterstof" ? Ik denk dat het op *dit* moment niet rendabel is, maar dat dat heel snel gaat veranderen.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:03 schreef fathank het volgende:
Iemand cijfers wat het kost om 1 kWh in een accu te krijgen en 1 kWh in je waterstof tank?
Lekker makkelijk maak je jezelf er weer vanaf. 'Nu is het niet rendabel maar binnenkort wel'.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "denk dat we vrij snel overschakelen op iets anders, zoals waterstof" ? Ik denk dat het op *dit* moment niet rendabel is, maar dat dat heel snel gaat veranderen.
Dus leuk hoor, zo'n vergelijking, maar daar heb je nu niets aan.
Vind je ja? Ik geef gewoon mijn mening over de OP. Ik moet helemaal niets bewijzen/weerleggen. Ik zeg wat ik denk en daar zul je het mee moeten doen. Dat je het er niet mee eens bent zal me aan mijn reet roesten.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:18 schreef fathank het volgende:
[..]
Lekker makkelijk maak je jezelf er weer vanaf.
Ik moet niks. Ik denk dat waterstof de toekomst is en niet de elektrische auto zoals we die nu in NL kennen. Dat geef ik aan, naar aanleiding van de post in de OP. Ga het lekker zelf opzoeken als je je er zo druk over maakt.quote:Jij weet het blijkbaar, maar dan moet je toch wat betrouwbare bronnen aandragen die dat ondersteunen.
Leuk zo'n mening zonder onderbouwing. Maar ik had al een donkerbruin vermoeden dat het niet op inhoudelijke kennis was gebaseerd.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:22 schreef Kreator het volgende:
[..]
Vind je ja? Ik geef gewoon mijn mening over de OP. Ik moet helemaal niets bewijzen/weerleggen. Ik zeg wat ik denk en daar zul je het mee moeten doen. Dat je het er niet mee eens bent zal me aan mijn reet roesten.
[..]
Ik moet niks. Ik denk dat waterstof de toekomst is en niet de elektrische auto zoals we die nu in NL kennen. Dat geef ik aan, naar aanleiding van de post in de OP. Ga het lekker zelf opzoeken als je je er zo druk over maakt.
Oh ik heb me wel degelijk ingelezen. Ik heb alleen geen behoefte om in een typische fok-discussie te belanden waarin ik een aantal bronnen opzoek, die jij dan vervolgens weer gaat tegenspreken omdat je het toch wel beter weet. Want zo zal het gaan. Dat sluit ook niet aan bij mijn eerdere posts waarin ik slechts aangeef dat ik verwacht dat waterstof de toekomst is. Ik zeg nergens dat het een feit is. Net als dat jij niet feitelijk kunt aangeven wat de toekomst gaat brengen.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:56 schreef fathank het volgende:
Maar ik had al een donkerbruin vermoeden dat het niet op inhoudelijke kennis was gebaseerd.
Je maakt er zelf een typische FOK!-discussie van door zo wat te roepen zonder dat je het onderbouwt. Ik vraag me gewoon oprecht af hoe je tot de conclusie bent gekomen dat waterstof de toekomst gaat zijn. Je zult dr vast wat stukken over gelezen hebben, ik ben gewoon benieuwd. Voorlopig zie ik nog een hoop nadelen aan waterstof, en die zie ik ook niet 1,2,3 verdwijnen. Ik heb zo m'n twijfels over de efficiëntie van waterstof. Met een accupakket haal je een efficientie van plusminus 80% (in het geval van de Tesla). Dus je stopt er via de oplader 1kWh in en je auto haalt er 0,8 kWh uit. Hoe is die verhouding bij waterstof? Waterstof zal of ter plekke op een tankstation geproduceerd moeten worden en opgeslagen, of centraal en daarna dmv een leidingstelsel(is dat mogelijk?) of met tankwagens gedistribueerd moeten worden. Wat weer een hoop energie kost.quote:Op woensdag 9 september 2015 12:04 schreef Kreator het volgende:
[..]
Oh ik heb me wel degelijk ingelezen. Ik heb alleen geen behoefte om in een typische fok-discussie te belanden waarin ik een aantal bronnen opzoek, die jij dan vervolgens weer gaat tegenspreken omdat je het toch wel beter weet. Want zo zal het gaan. Dat sluit ook niet aan bij mijn eerdere posts waarin ik slechts aangeef dat ik verwacht dat waterstof de toekomst is. Ik zeg nergens dat het een feit is. Net als dat jij niet feitelijk kunt aangeven wat de toekomst gaat brengen.
Bovendien is dat het mooie van een mening hè. Dat je hem kan hebben zonder dat dat door de fok-commissie beoordeeld hoeft te worden.
Leg dan eens uit op grond waarvan je dit bent gaan denken?quote:Op woensdag 9 september 2015 09:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan "denk dat we vrij snel overschakelen op iets anders, zoals waterstof" ? Ik denk dat het op *dit* moment niet rendabel is, maar dat dat heel snel gaat veranderen.
Dus leuk hoor, zo'n vergelijking, maar daar heb je nu niets aan.
Reportages, documentaires, informatie.quote:Op woensdag 9 september 2015 13:11 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Leg dan eens uit op grond waarvan je dit bent gaan denken?
Dan lijkt prijs het enige grote obstakel. Bij massaproductie wordt alles goedkoper en efficienter dus dat zal een kwestie van tijd zijn. Oplaadtijden zijn veel korter, dus dat voordeel heb je te pakken.quote:As for fuel cells, fuel cell cars are electric, but they rely on built-in fuel cell technology as a source of electricity instead of batteries. Fuel cells are currently too cost-prohibitive to be competitive, but they are far more efficient (and hence more promising) than hydrogen combustion engines. Still, coming in several times more expensive (or even 10 times more expensive) than battery-electrics makes them impractical financially.
Goed plan!quote:
Ik zal nog eens de moeite nemen om wat uit te leggen.quote:Op woensdag 9 september 2015 13:45 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Goed plan!
Het lijkt mij dan ook een logische stap. Waarom? Nou, rapportages, documentaires, informatie.
Enig idee hoe lastig het is om waterstof in je tank te houden?quote:Op woensdag 9 september 2015 13:29 schreef Kreator het volgende:
[..]
Reportages, documentaires, informatie.
Het lijkt mij gewoon een logische stap. Elektriciteit komt in een groot deel van de wereld nog van kolen. Als je je auto oplaadt, dan verstook je dus indirect kolen. Als je thuis een zonnecel hebt en daarvan je auto oplaadt, is dat al iets beter. Echter moet je daarvoor dan wel een paar honderd kilo aan batterijen in je auto hebben liggen en dan heb je alsnog maar een kleine actieradius.
Oplaadtijden zijn gigantisch.
Dat klinkt voor mij niet als een definitieve oplossing voor het olie-probleem, maar als een leuk opstapje naar iets nieuws.
Als je dan iets leest als:
[..]
Dan lijkt prijs het enige grote obstakel. Bij massaproductie wordt alles goedkoper en efficienter dus dat zal een kwestie van tijd zijn. Oplaadtijden zijn veel korter, dus dat voordeel heb je te pakken.
Misschien heb ik het mis en zal waterstof niet de toekomst zijn, maar ik denk dat de elektrische auto het absoluut niet is.
Hoe denk je waterstof te maken?quote:Op woensdag 9 september 2015 13:29 schreef Kreator het volgende:
[..]
Reportages, documentaires, informatie.
Het lijkt mij gewoon een logische stap. Elektriciteit komt in een groot deel van de wereld nog van kolen. Als je je auto oplaadt, dan verstook je dus indirect kolen. Als je thuis een zonnecel hebt en daarvan je auto oplaadt, is dat al iets beter. Echter moet je daarvoor dan wel een paar honderd kilo aan batterijen in je auto hebben liggen en dan heb je alsnog maar een kleine actieradius.
Oplaadtijden zijn gigantisch.
Dat klinkt voor mij niet als een definitieve oplossing voor het olie-probleem, maar als een leuk opstapje naar iets nieuws.
Als je dan iets leest als:
[..]
Dan lijkt prijs het enige grote obstakel. Bij massaproductie wordt alles goedkoper en efficienter dus dat zal een kwestie van tijd zijn. Oplaadtijden zijn veel korter, dus dat voordeel heb je te pakken.
Misschien heb ik het mis en zal waterstof niet de toekomst zijn, maar ik denk dat de elektrische auto het absoluut niet is.
Omdat de meeste mensen hun auto 's nachts zullen opladen, is al berekend dat er weinig problemen met capaciteit zullen zijn. Daarnaast kan er "slim" geladen worden waarbij de auto-laders de laadstroom met elkaar afstemmen zodat er nooit overbelasting kan optreden op een netwerk.quote:Op woensdag 9 september 2015 09:03 schreef fathank het volgende:
Een auto met accupakket kost meer? Meer dan wat?
En hoezo is het inefficiënt? Heb je daar cijfers van? En waarom is waterstof niet inefficiënt? Je moet eerst energie produceren om waterstof te maken. dan moet je de waterstof nog opslaan en distribueren. Daar is geen bestaande infrastructuur voor, terwijl het stroomnet relatief eenvoudig opgeschaald kan worden. Ook staat de accutechnologie niet stil en zijn daar in de loop der jaren nog wel een hoop verbeteringen te verwachten.
Iemand cijfers wat het kost om 1 kWh in een accu te krijgen en 1 kWh in je waterstof tank?
Waterstof is inderdaad een extra stap om van stroom... stroom te maken... want ook een waterstofauto rijdt op... stroom...quote:Op woensdag 9 september 2015 14:49 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe denk je waterstof te maken?
Daar is ook energie voor nodig. Oftewel diezelfde kolencentrale. Alleen zit je dan nog met het probleem opslag en distributie waarvoor vrijwel geen infrastructuur is.
De brandstofcel zet de waterstof weer om in elektrische energie. Oftewel je gaat van energie opwekken, van die energie maak je waterstof (wat dus rendementsverlies oplevert). Die waterstof moet je opslaan en transporteren. En als ie eenmaal op z'n eindstation (de auto in dit geval) is moet die waterstof weer omgezet worden in elektrische energie. Wat dus weer rendementsverlies oplevert.
De energie nog niet meegerekend die het kost om de waterstof daadwerkelijk van A naar B te krijgen. Iedereen thuis z'n eigen waterstoffabriekje zie ik niet zo snel gebeuren mbt veiligheidseisen, onderhoud etc. Dan is een laadpaaltje op de stoep waar je je stekker inplugt een stuk makkelijker en onderhoudsvriendelijker.
Leaf zit momenteel op 250km range.quote:Op woensdag 9 september 2015 15:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof is inderdaad een extra stap om van stroom... stroom te maken... want ook een waterstofauto rijdt op... stroom...
De ontwikkeling van accu's gaat niet snel maar staat gelukkig ook niet stil.
Er is nog niet eerder zoveel belang bij geweest om betere accu's te ontwikkelen, wat ook mee zal helpen. We gingen ook niet eerder naar de maan dan toen men vastberaden werd om het te gaan doen.
[ afbeelding ]
En qua ontwikkelingen...
[ afbeelding ]
Daar komt nog bij dat een tankwagen met waterstof maar 50 auto's kan voltankenquote:Op woensdag 9 september 2015 09:03 schreef fathank het volgende:
En hoezo is het inefficiënt? Heb je daar cijfers van? En waarom is waterstof niet inefficiënt? Je moet eerst energie produceren om waterstof te maken. dan moet je de waterstof nog opslaan en distribueren. Daar is geen bestaande infrastructuur voor, terwijl het stroomnet relatief eenvoudig opgeschaald kan worden. Ook staat de accutechnologie niet stil en zijn daar in de loop der jaren nog wel een hoop verbeteringen te verwachten.
Dat is maar een paar procent. Mijn PV omvormer heeft bijvoorbeeld een rendement van 95%quote:Op vrijdag 11 september 2015 13:44 schreef Eleiko het volgende:
Veel duurzame energie wordt DC opgewekt, als we nou eens beginnen daar niet eerst AC en dan weer DC van te maken; daar valt ook nog een hoop te winnen...
Dat gezeur om actieradiusquote:Op vrijdag 11 september 2015 13:54 schreef fathank het volgende:
Zoiets zocht ik, simpele rendementscijfers van een brandstofcel. Kut met peren dus. Enige voordeel is dat je in 2 minuten kan tanken.
quote:Op vrijdag 11 september 2015 14:09 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
De echte klacht is dat zelfs in race spelletjes je met elektrische auto's moet rijden om verder te komen in het spel
quote:
quote:
Infographic zegt meer dan 1000 woorden.quote:Op vrijdag 11 september 2015 13:36 schreef Revolution-NL het volgende:
Waterstof, energetisch is het ongeveer net zo'n drama als een plofkoets
[ afbeelding ]
Aha. Daar ben je weer eens.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:48 schreef Groenfreak het volgende:
Voordat iedereen pessimistisch wordt:
Kijk eens naar deze documentaire. Tegenlicht maakt over het algemeen betrouwbare documentaires en van deze word ik erg hoopvol:
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/overvloed.html
[ afbeelding ]
Dank. Interessant. Morgenochtend even kijken.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:33 schreef Groenfreak het volgende:
Kort samengevat: energie kan steeds goedkoper geproduceerd worden: de prijs per kWh zonne-energie bijvoorbeeld halveert elke zoveel jaar. Met steeds goedkopere energie kan steeds goedkoper drinkwater worden geproduceerd uit zeewater, waar vervolgens voedsel mee kan worden gekweekt: je kunt je voorstellen dat dat zeer snel groeit in de woestijn.
Deze documentaire laat een proef-plantage midden in de woestijn zien, waar ze met veel inventiviteit gebruik maken van de zon in al zijn vormen en landbouw bedrijven met hoge opbrengsten.
Dit zou trouwens geweldig zijn. Primaire levensbehoeften voor iedereen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:33 schreef Groenfreak het volgende:
Met steeds goedkopere energie kan steeds goedkoper drinkwater worden geproduceerd uit zeewater, waar vervolgens voedsel mee kan worden gekweekt: je kunt je voorstellen dat dat zeer snel groeit in de woestijn.
Ja, goede poging hoor. En misschien kijk ik daar morgen anders tegenaan.quote:Op vrijdag 11 september 2015 23:44 schreef Groenfreak het volgende:
Hé zeg!! De bedoeling was dat de documentaire je een beetje zou opbeuren ;-)
Omdat dit topic blijkbaar nog niet dicht is: we zijn alweer 5 maanden verder, hoe zit het met de "megafactory" van Tesla? Ik lees alleen maar oorverdovende stilte eigenlijk. Of "2020"... Mijn idee is dat dat in een echte wereld nooit zo lang kan duren. Er is ook nergens een tijdlijn te vinden die duidelijk maakt waar zij zich al die jaren mee gaan bezig houden. Het gaat m.i. slechts om de productie van een accu. Het is ondenkbaar dat men nog 4 jaar bezig is (met wat?) om met iets tastbaars te komen. Geloof je er zelf nog wel in?quote:
Laat het t.z.t. hier weten.quote:Op zondag 31 januari 2016 12:27 schreef the85mc het volgende:
Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat bevallen
Ook nu kan Jan Modaal geen auto van formaat/comfort E / 5 / 7 betalen.quote:Op zaterdag 5 september 2015 18:58 schreef Sounddragon het volgende:
Mijn voorwaarden om elektrisch te gaan rijden
- comfortabel á la MB E-klasse, BMW 5/7 serie
- te koop voor prijzen die Jean Modalus (ikke) kan betalen.
Correctie: je mág er geen aanhanger achter knopen.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:52 schreef derLudolf het volgende:
Elektrisch heeft nog een nadeel, je kunt er geen aanhanger achter knopen
Moet je ook willen natuurlijk; normaliter een range van lawe zeggen 300 km, en met de sleurhut volgepakt en de auto vol nog maar 175. Dan mag je hem dus onderweg 8 - 10 keer volladen @ 2 uurtjes @ snellader; kost je een volle dag extra om op plaats bestemming te komen.quote:Op zondag 31 januari 2016 13:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Correctie: je mág er geen aanhanger achter knopen.
Want dan vind de overheid het zelf ook teveel opvallen dat mensen zon ding alleen maar leasen om met de sleurhut naar Frankrijk te raggen.
Oja, zolang elektriciteit wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen (kolen enzo) is het een broekzak-vestzak verhaal.
Je kunt comfort en luxe ook in een kleinere auto bouwen he, het hoeft geen dikke grote bak te zijnquote:Op zondag 31 januari 2016 13:28 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ook nu kan Jan Modaal geen auto van formaat/comfort E / 5 / 7 betalen.
Nieuw sowieso niet.
En eigenlijk ook niet een flink gebruikte, want de gemiddelde burgerman brengt zijn auto naar de garage voor onderhoud en gaat daar niet zelf aan lopen sleutelen.
De garagerekeningen voor dat soort auto,s zijn ook niet grappig.
Dan heb je ineens een aanhanger van 2700kg en mag zo'n hybride het niet met trekkenquote:Op zondag 31 januari 2016 13:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Moet je ook willen natuurlijk; normaliter een range van lawe zeggen 300 km, en met de sleurhut volgepakt en de auto vol nog maar 175. Dan mag je hem dus onderweg 8 - 10 keer volladen @ 2 uurtjes @ snellader; kost je een volle dag extra om op plaats bestemming te komen.
Wel goede markt voor caravanontwikkelaars; bouw een caravan met een vloer van accu's erin om onderweg de auto te assisten, en op plaats bestemming redelijk selfsufficiënt te zijnDan nog het dak van sleurhut en auto volborduren met zonnecellen en het begint al aardig ergens op te lijken
D'r was pas toch een geslaagd op schaal experiment met mierenzuur of zo? En mierenzuur kon dan eenvoudig omgezet worden in waterstof in de motor zelf?quote:Op zaterdag 5 september 2015 20:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Waterstof voor personenvervoer is een heilloze weg.
Laadtijden zijn met de FastNed snellaad infrastructuur helemaal geen issue kan ik uit ervaring melden. (Ik heb twee weken een Zoe als vervangend vervoer gehad met 43kW snellader)quote:
Ja, want een benzine auto heb je nieuw voor 10.000 ekkies en tweedehands kun je voor 2000 nog best een goed exemplaar krijgen. Bovendien is het elektriciteitsnetwerk in Nederland niet op berekent als iedereen ineens in een elektrische wagen gaat rijden. Daarnaast wil je nog weleens naar het buitenland.quote:Op zaterdag 5 september 2015 11:18 schreef Groenfreak het volgende:
Wat zou jij doen als een EV met een actieradius van 500 km te koop staat voor 29.000,=? En als je overal binnen twintig minuten kunt opladen? Zou je dan nog een benzine-auto kopen?
Ik ben er van overtuigd dat de technologie flink zal verbeteren, maar 400km vind ik nog steeds niet erg veel; dat is ook nog eens met een lege auto op een rollenbank zonder wind of andere weerstanden. Daarbij gaan accu's hoe dan ook na verloop van tijd in capaciteit achteruit* en kost een lange reis maken of op en neer rijden** altijd meer tijd dan nu.quote:Op zondag 31 januari 2016 16:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Tussentijds laden om je bestemming te halen is binnen 5 jaar overigens ook geen issue meer. In 2017 komt Chevrolet bijv. met de Bolt met 60kWh accupakket wat goed is voor een actieradius van 400km
Verbruik van een EV is 10 tot 20kWh/100km. Die 400km is dus eenvoudig haalbaar.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik ben er van overtuigd dat de technologie flink zal verbeteren, maar 400km vind ik nog steeds niet erg veel; dat is ook nog eens met een lege auto op een rollenbank zonder wind of andere weerstanden.
Dat zeg ik, vind ik nog steeds niet erg veel. Met onze benzine slurpende 6 cilinder kan ik met 120 rijden bijna 800km op een tank halen. Dat is nog steeds het dubbele.quote:Op zondag 31 januari 2016 18:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Verbruik van een EV is 10 tot 20kWh/100km. Die 400km is dus eenvoudig haalbaar.
Wachten wil niemand. Dat zijn we niet gewend en is achteruitgang.quote:Op zondag 31 januari 2016 16:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Laadtijden zijn met de FastNed snellaad infrastructuur helemaal geen issue kan ik uit ervaring melden. (Ik heb twee weken een Zoe als vervangend vervoer gehad met 43kW snellader)
Je hoeft namelijk enkel de resterende actieradius te tanken tot je bestemming. Daar top je hem
namelijk af terwijl hij geparkeerd staat en jij iets anders doet.
Mensen denken bij tanken/laden altijd met de ICE mindset waarbij je niet op je bestemming kan tanken.
Tussentijds laden om je bestemming te halen is binnen 5 jaar overigens ook geen issue meer. In 2017 komt Chevrolet bijv. met de Bolt met 60kWh accupakket wat goed is voor een actieradius van 400km
Dan maken ze hem aangedreven, dat moet niet moeilijk zijn. Tevens weegt het complete accupack van een Tesla ook 'maar' 500 kilo, en dat gaat alleen nog maar lichter worden met technologische ontwikkelingen.quote:Op zondag 31 januari 2016 14:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dan heb je ineens een aanhanger van 2700kg en mag zo'n hybride het niet met trekken
Open je ogen en zie dat er overal al laadpalen staan. Letterlijk op iedere straathoek.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:20 schreef Piger het volgende:
[..]
Wachten wil niemand. Dat zijn we niet gewend en is achteruitgang.
Over 5 jaar is dat dus nog niet betaalbaar. Daarnaast moeten er dus overal laadpalen komen. Op kantoren maar ook woningen, anders kan jij niet meer terug als je ergens op bezoek bent.
Het is uitvoerbaar maar totaal niet handig/efficient.
Ook lekker handig in het buitenland.quote:Op zondag 31 januari 2016 14:22 schreef Piger het volgende:
Tankstations waarbij niet je accu wordt opgeladen, maar je accu geautomatiseerd wordt verwisseld met een volle.
Je koopt dus ook geen eigen accu, maar je hebt een abonnement om gebruik te maken van een accu.
- Eigenaar van de auto heeft minder gezeik met laadtijden
- Hoeven niet jaren te wachten op technolgie van betere/grotere accu's
- Tankstations hebben straks nog een soort van bestaansrecht
Ik weet niet in welke fantasiewereld jij woont maar in Nederland staan er echt niet op elke straathoek laadpalen. In grote steden staan er nu redelijk wat, maar ook dat is minimaal. Zodra een substantiële hoeveelheid Nederlanders elektrisch gaat rijden heb je daar niets meer aan.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:38 schreef the85mc het volgende:
[..]
Open je ogen en zie dat er overal al laadpalen staan. Letterlijk op iedere straathoek.
En verder is 400 km range prima. Stel dat je om de 2,5 uur rijden even pauze wil houden, dat kan dus prima. Even kop koffie en met een snellader is je accu weer grotendeels vol.
Verder rijdt het veel voordeliger, ongeveer 3-4 ct / km. Dat lukt alleen met hele zuinige diesels en lage brandstofprijs. En met een elektrische auto stimuleer je niet langer dubieuze regimes in het midden oosten.
Ik ga het in ieder geval dus proberen met een elektrische auto binnenkort.
Daar heb je gelijk in. Bovendien is er geen capaciteit voldoende om al die energie groen op te wekken, waardoor er kolencentrales of kerncentrales moeten zorgen voor de stroomvoorziening.quote:Op maandag 1 februari 2016 06:48 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke fantasiewereld jij woont maar in Nederland staan er echt niet op elke straathoek laadpalen. In grote steden staan er nu redelijk wat, maar ook dat is minimaal. Zodra een substantiële hoeveelheid Nederlanders elektrisch gaat rijden heb je daar niets meer aan.
En stel dat in Nederland wel uiteindelijk iedereen grotendeels elektrisch gaat rijden moet je sowieso alle werkgevers en woonhuizen van laadpalen voorzien. Dat kost kapitalen, nog los van de vraag of onze elektrische infrastructuur dat overal aan kan. Ik vraag mij af of de bekabeling hier op berekend is.
Die in een Fisker weegt 'maar' 270 kg.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan maken ze hem aangedreven, dat moet niet moeilijk zijn. Tevens weegt het complete accupack van een Tesla ook 'maar' 500 kilo, en dat gaat alleen nog maar lichter worden met technologische ontwikkelingen.
Precies, heel erg groen allemaal, zo lang ik het zelf maar niet ziequote:Op maandag 1 februari 2016 07:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Bovendien is er geen capaciteit voldoende om al die energie groen op te wekken, waardoor er kolencentrales of kerncentrales moeten zorgen voor de stroomvoorziening.
http://www.ippawards.com/2015-winning-photographs/quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:01 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik ken ze zelfs die zich eerst 'proffesioneel' fotograaf noemen en dan met droge ogen gaan beweren dat ze met de iPhone echt mooie foto's schieten.ja voor instagram begrippen zeker.
De CO2 uitstoot van een kerncentrale is ook nulquote:Op maandag 1 februari 2016 07:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Bovendien is er geen capaciteit voldoende om al die energie groen op te wekken, waardoor er kolencentrales of kerncentrales moeten zorgen voor de stroomvoorziening.
Dat schiet niet op dus. Nu rij je dik 700km in goed 7 uur (wat km's van/naar snelweg, 20 minuten Mac Donalds)quote:Op maandag 1 februari 2016 07:52 schreef Piger het volgende:
Overigens rijdt die Bolt max 320km (fabrieksspecificatie).
Kopje koffie van half uur levert je 140 km. Dus dat is bijna elk uur rijden met een half uur koffie drinken.
Tuurlijk komt er MRB op die dingen, ze vernielen de weg net zo hard als een andere auto van 2500kg. Bij het optrekken misschien nog wel meer door het enorme koppel.quote:Op maandag 1 februari 2016 07:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die in een Fisker weegt 'maar' 270 kg.
Maargoed, die kan dan ook maar 50km elektrisch rijden en heeft een 'range extender' (2 liter turbo motor) die dat opkrikt naar ~450km.
Ik wil nog wel een ander puntje toevoegen aan de discussie;
wat gaat er gebeuren met de belastingen als er meer en meer mensen elektrisch gaan rijden?
Ik ken wel een aantal mensen die zich geweldig milieubewust vinden, maar vaak rijden ze zo'n elektroding zakelijk en is er dus geen ¤ 110.000,- van hun bankrekening afgeschreven.
Ook hoeven ze de MRB niet te betalen, wat voor een hok als een Fisker van 2500kg (!) toch aardig oploopt in vergelijking met benzine.
Dit is natuurlijk geen houdbare situatie voor de overheid en gaat een gigantisch gat in de begroting worden (BTW, BPM, MRB en accijns).
Je moet ook meerekenen hoeveel CO2 er uitgestoten wordt voor het oogsten van een kilo uranium.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De CO2 uitstoot van een kerncentrale is ook nul
Tesla Model X kan trekken en het gaat nog goed ook. Auris break hybrid ook en de Lexus Rx hybrid ook.quote:Op zaterdag 5 september 2015 15:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nog nooit een Prius, Auris of Tesla met trekhaak gezien
Hah, gaaaayyyyy!quote:Op zaterdag 5 september 2015 12:47 schreef Metalfrost het volgende:
dan blijft ik lekker in mijn Renault Scenic rijden.
zal wel verboden worden of alleen nog maar op zandvoort of zoquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:22 schreef smegmanus het volgende:
M.u.v. van diegenen die er hobby aan hebben.
is ook zo kunnen alleen die hipsters met hun XXXXL camera niet toegevenquote:Op zaterdag 5 september 2015 11:49 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben hier al afgehaakt...
digitale foto’s met je mobiel zijn net zo goed of zelfs beter
het is vooral de persoon die een foto maakt, niet de camera.quote:Op vrijdag 2 september 2016 07:55 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
is ook zo kunnen alleen die hipsters met hun XXXXL camera niet toegeven
iemand een copy-paste in een spoiler? Niet te lezen zonder registreren of inloggen met Linkedinquote:Op donderdag 1 september 2016 19:45 schreef Bart2002 het volgende:
Oh boy...
http://fd.nl/ondernemen/1165534/tesla-en-solar-city-in-geldnood
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |