abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156238964
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:06 schreef LegendLegolas het volgende:
Zelfs kleurenblinde mensen zullen het met me eens zijn; de kleur van roet is ZWART.
Zwarte Piet gaat 's avonds door tientallen schoorstenen, met roet.

Dus (zwarte) roet + Piet = Zwarte Piet

De oorbellen en dikke lippen zijn leuke modeaccesoires, punt uit, klaar.

Bovendien was en is Sint Nicolaas geen slavendrijver.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je door tientallen schoorstenen gaat en daardoor een zwart gezicht krijgt blijft je felrode lippenstift toch niet zitten, gekkie
pi_156239817
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:54 schreef FritzWepper het volgende:

[..]

Surinaams-Nederlandse collega van mijn vader vroeger speelde altijd een van de zwarte pieten bij de Sinterklaasviering voor de kinderen van het personeel. Hij schminkte zich dan gewoon zwart met rode lippen. Want zo ziet zwarte Piet eruit, niet als een ongeschminkte Surinamer zei hij. En z'n kind herkende 'm dan niet.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik tot een paar jaar geleden iemand, wit of zwart, over zwarte Piet heb horen klagen, muv een stel Amerikanen op Internet die Sinterklaas maar een rare Europese rip-off van Santa Claus vonden. Tsja...
Prachtig, en ook een goed argument tegen wereldvreemde Amerikanen die de achtergrond niet kennen en vaak niet eens willen kennen.

Maar dat neemt niet weg dat de tijden veranderen, de wereld is geinternationaliseerd en de racistische Amerikaanse blackface is tot de internationale beeldcultuur gaan behoren. Assosciaties met ZP kunnen veranderen terwijl ZP hetzelfde blijft. Ook is Nederland niet meer het vooroplopende antiracistische land dat het decennia geleden was, dat gaf ook de mogelijkheid om dat soort stereotiepen voor iedereen onschadelijk te laten zijn.

In een ideale wereld is Zwarte Piet geschminkt als karikaturale neger met dikke lippen en oorbellen geen enkel probleem. In de wat minder ideale wereld van nu is het krampachtig vasthouden aan deze Zwarte Piet, in tegenstelling tot de roetpiet, vooral een poging om donkere kinderen via hun ouders weg te drijven van het sinterklaasfeest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156248360
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:36 schreef Tempa het volgende:

[..]

Als je door tientallen schoorstenen gaat en daardoor een zwart gezicht krijgt blijft je felrode lippenstift toch niet zitten, gekkie
Vuilafstotende lipstick? Is wat ik mijn kinderen zou vertellen.

Nota bene: ik heb (gelukkig) nog geen kinderen
Have a heart that never hardens, and a temper that never tires, and a touch that never hurts.<br />-Charles Dickens
  zondag 20 september 2015 @ 21:06:26 #229
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_156253229
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:47 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Wat is het probleem dat ZP is gebaseerd op een neger? Mogen die mensen geen assistent van een heilige zijn?
Waar zie je mij beweren dat het een probleem is? :?
Krekker is de bom!
  zondag 20 september 2015 @ 21:07:29 #230
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_156253273
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:32 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Dat je deze twee vervolgvragen stelt spreekt boekdelen.

Sterkte ermee.
Sterk antwoord man! :') :O
Krekker is de bom!
  Moderator zondag 20 september 2015 @ 23:30:45 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156259904
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het kan echter nergens bevestigd worden dat hij 'hoogstwaarschijnlijk' gebaseerd is op een neger. Het is maar hoe je die oude bronnen zelf wil interpreteren. Voor hetzelfde geld is hij gebaseerd op een Moor of op een in Europa wijd en zijd bekende zwarte sidekick.

Alleen omdat hij zwart geschminkt is wil dat nog niet meteen zeggen 'neger'.
Clowns zijn wit geschminkt. Dan roept toch ook niet meteen iedereen 'blanke' of zo.

ZP is gewoon een zwart geschminkte 'sidekick' van Sint (wat mij betreft vanuit een cultuur historisch perspectief). De in latere jaren ontstane gedragingen en uiterlijke kenmerken van deze zwart geschminkte figuur welke mogelijk als stereotiep negatief opgevat zouden kunnen worden door donkergekleurde medemensen (zoals de tongval en de dommigheid) zijn inmiddels al verdwenen. Als je je als donkergekleurde medemens al meent je te moeten vereenzelvigen met ZP kan de huidige ZP met geen mogelijkheid nog opgevat worden als een negatief stereotiepe.
zelfs al was het een neger, voor zover ik het 'geleerd' heb was Zwarte Piet een moor ... of een schoorsteenveger, dat leek me altijd wat onwaarschijnlijk maar het was altijd het een of het ander

wat

dan

nog?

ik heb daar nooit een probleem in gezien, ik vind het kwalijker dat het gelijk een slaaf zou zijn omdat hij zwart is dan dat hij zwart is eerlijk gezegd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 20 september 2015 @ 23:33:15 #232
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156259987
Een keer een zwarte sint zou wel gaaf zijn. Type Morgan Freeman.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_156264420
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 23:33 schreef Perrin het volgende:
Die is iedere morgen vrij.
Zonder wrijving geen glans
pi_156264589
Iedereen houdt van Morgan Freeman.
pi_156265347
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 23:33 schreef Perrin het volgende:
Deze Santa is ook whoopieeeee
  maandag 21 september 2015 @ 17:04:58 #236
3542 Gia
User under construction
pi_156274067
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 13:03 schreef Weltschmerz het volgende:
In de wat minder ideale wereld van nu is het krampachtig vasthouden aan deze Zwarte Piet, in tegenstelling tot de roetpiet, vooral een poging om donkere kinderen via hun ouders weg te drijven van het sinterklaasfeest.
Wat een bullshit! Zwarte kinderen waren, zijn en blijven altijd welkom bij Sinterklaas. Het zijn hun ouders die ze weghouden.
pi_156281568
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 17:06 schreef LegendLegolas het volgende:
Toch beledigt? Ga dan nu naar de supermarkten voor ze de boel versieren, sla flink in. Doe thuis de gordijnen dicht en doe oordoppen in. Trek je internetkabel eruit en sla je tv stuk. Klaar is kees.
Ik blijf het met mezelf eens
Have a heart that never hardens, and a temper that never tires, and a touch that never hurts.<br />-Charles Dickens
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 september 2015 @ 10:38:27 #238
862 Arcee
Look closer
pi_156291774
quote:
Zwarte Piet blijft bij RTL

Zwarte Piet blijft bij RTL tijdens de komende viering van sinterklaas. Via RTL Telekids zendt de zender al jaren de Club van Sinterklaas uit. Ook dit jaar komt er onder dezelfde naam een film in de bioscoop. De pieten in de Club van Sinterklaas zijn volgens RTL neergezet als kinderhelden en houden daarom hun eigen uiterlijk.

"We zien het sinterklaasfeest als een feest voor kinderen en staan achter hetgeen we de afgelopen jaren hebben uitgezonden. Juist omdat het een feest voor kinderen is, is eenduidigheid in onze ogen heel belangrijk. Wij gaan mee in de keuzes van de brede Nederlandse samenleving, waar deze discussie naar onze mening ook thuishoort. Mocht op termijn de uitkomst van de deze maatschappelijke discussie vragen om een verandering van het uiterlijk van piet, dan zullen wij daarin volgen", aldus RTL.

Vanwege de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet doen andere zenders aanpassingen of hebben dat vorig jaar al gedaan. Kinderzender Nickelodeon introduceert dit jaar ongeschminkte pieten in de nieuwe dagelijkse sinterklaasserie 'Op weg naar pakjesavond - Sint vermist!'. Het Sinterklaasjournaal loopt nog niet vooruit loopt op de verhaallijn van dit jaar, maar heeft vorig jaar wel wat veranderingen doorgevoerd. Ook diverse supermarkten, winkels en de scholen veranderen de pieten vanwege de discussie over het uiterlijk.

Bron: Telegraaf
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_156291881
Game on?
pi_156291922
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:38 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heerlijk!!!!

En weer een mokerslag in het gezicht van de anti pieten kneuzen club _O_
Dat er nog velen mogen volgen :)
pi_156292180
Getwijfeld of ik dit wel moest posten. Maar doe het toch. Ik probeerde mezelf erbuiten te houden maar t raakt mij te diep. Ik ben mij bewust dat het onderstaande anders gelezen kan worden. Dus van te voren: ik ben niet tegen andere tradities, gezellig juist. Ik vind het gewoon oneerlijk voor mijn dochter en andere kinderen.

'Geen zwarte pieten op haagse scholen.

Ik ben boos. Maar eigenlijk vooral verdrietig, intens verdrietig...
Ik vind het zo oneerlijk dat mijn dochtertje niet het sinterklaasfeest zal kennen zoals het bedoeld is.
Door een organisatie uit een land waar discriminatie nog dagelijks een megaprobleem is, doordat er een groepje mensen is die het verleden niet kunnen laten rusten.
Als er mensen tegen moskeeën zijn worden die vanwege vrijheid doorgebouwd, recht om hoofddoek op school te dragen ondanks dat sommige mensen zich daar vervelend bij voelen. mijn kinderen komen in aanraking met het feit dat een dier slachten een feestje is, daar voel ik mij weer niet prettig bij. Maar ik ben niet veroordelend of discriminerend en heb respect voor iedereen en elk geloof.
Ik geloof in gelijke rechten want daar vechten we in nederland voor ...
Maar wat doet dit pijn... dat na alle acceptatie die we hebben... er zodra er een Nederlandse traditie in opspraak komt, het ons afgepakt wordt... terwijl alle andere tradities uit andere culturen streng worden beschermd... oneerlijk!

Het allerergst vind ik nog...
Ik durf mijn kinderen straks niet eens verkleed als een originele zwarte piet te laten lopen.. uit angst voor onze gestoorde maatschappij, want ook al wil ik een punt maken.. hoe gek het ook klinkt..
Hoe trots ik vroeger was om als zwarte piet verkleed over straat te huppelen en blijde kindergezichtjes te zien, hoe doodsbang ik nu ben dat mijn verkleede kinderen wat aangedaan word..
Omdat zwart blijkbaar niet geaccepteerd word..
Want die boodschap halen kinderen eruit: zwarte piet mag niet zwart zijn, dus zwart is niet goed? Is mijn zwarte buurmeisje dan ook niet goed?

VN.. wat is nou de bedoeling? Ik ben van mening dat op deze manier discriminatie juist gestimuleerd word!
Laat het verleden achter je! het is generaties geleden. De holocaust is hier nog vers.. maar bannen wij de duitse worst?

Regering: kom eens op voor het volk in plaats van te luisteren en te volgen als een mak schaap naar andere landen. Hoor je eigen volk!

Den Haag: multicultureel... op christelijke scholen word het offerfeest gevierd.. maar een nederlands feest zoals het traditie is.. moet maar wijken.. multicultureel, zolang het maar geen Nederlandse cultuur is..
Ga je schamen!

mijn kind is zich van geen kwaad bewust van alle (afschuwelijke) slavernij van vroeger. Ze is alleen maar blij met de vrolijke zwarte piet die haar met een brede glimlach een handje kruidnootjes geeft.
Het doet mij pijn dat die ervaring haar ontnomen word. Intens pijn.

Rosanne'

Aangrijpend
pi_156292245
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:59 schreef DrDentz het volgende:
Getwijfeld of ik dit wel moest posten. Maar doe het toch. Ik probeerde mezelf erbuiten te houden maar t raakt mij te diep. Ik ben mij bewust dat het onderstaande anders gelezen kan worden. Dus van te voren: ik ben niet tegen andere tradities, gezellig juist. Ik vind het gewoon oneerlijk voor mijn dochter en andere kinderen.

'Geen zwarte pieten op haagse scholen.

Ik ben boos. Maar eigenlijk vooral verdrietig, intens verdrietig...
Ik vind het zo oneerlijk dat mijn dochtertje niet het sinterklaasfeest zal kennen zoals het bedoeld is.
Door een organisatie uit een land waar discriminatie nog dagelijks een megaprobleem is, doordat er een groepje mensen is die het verleden niet kunnen laten rusten.
Als er mensen tegen moskeeën zijn worden die vanwege vrijheid doorgebouwd, recht om hoofddoek op school te dragen ondanks dat sommige mensen zich daar vervelend bij voelen. mijn kinderen komen in aanraking met het feit dat een dier slachten een feestje is, daar voel ik mij weer niet prettig bij. Maar ik ben niet veroordelend of discriminerend en heb respect voor iedereen en elk geloof.
Ik geloof in gelijke rechten want daar vechten we in nederland voor ...
Maar wat doet dit pijn... dat na alle acceptatie die we hebben... er zodra er een Nederlandse traditie in opspraak komt, het ons afgepakt wordt... terwijl alle andere tradities uit andere culturen streng worden beschermd... oneerlijk!

Het allerergst vind ik nog...
Ik durf mijn kinderen straks niet eens verkleed als een originele zwarte piet te laten lopen.. uit angst voor onze gestoorde maatschappij, want ook al wil ik een punt maken.. hoe gek het ook klinkt..
Hoe trots ik vroeger was om als zwarte piet verkleed over straat te huppelen en blijde kindergezichtjes te zien, hoe doodsbang ik nu ben dat mijn verkleede kinderen wat aangedaan word..
Omdat zwart blijkbaar niet geaccepteerd word..
Want die boodschap halen kinderen eruit: zwarte piet mag niet zwart zijn, dus zwart is niet goed? Is mijn zwarte buurmeisje dan ook niet goed?

VN.. wat is nou de bedoeling? Ik ben van mening dat op deze manier discriminatie juist gestimuleerd word!
Laat het verleden achter je! het is generaties geleden. De holocaust is hier nog vers.. maar bannen wij de duitse worst?

Regering: kom eens op voor het volk in plaats van te luisteren en te volgen als een mak schaap naar andere landen. Hoor je eigen volk!

Den Haag: multicultureel... op christelijke scholen word het offerfeest gevierd.. maar een nederlands feest zoals het traditie is.. moet maar wijken.. multicultureel, zolang het maar geen Nederlandse cultuur is..
Ga je schamen!

mijn kind is zich van geen kwaad bewust van alle (afschuwelijke) slavernij van vroeger. Ze is alleen maar blij met de vrolijke zwarte piet die haar met een brede glimlach een handje kruidnootjes geeft.
Het doet mij pijn dat die ervaring haar ontnomen word. Intens pijn.

Rosanne'

Aangrijpend
Altijd die vergelijking met hoofddoekjes :')
pi_156292407
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Heb je misschien over dit stukje tekst ook nog wat te zeggen?
quote:
Maar eigenlijk vooral verdrietig, intens verdrietig
Of telt het 'gevoel' van pro-Pieten niet?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_156292425
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Gevoel telt alleen als je verre voorouders slaven waren.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156292434
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:12 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Gevoel telt alleen als je verre voorouders slaven waren.
Ja inderdaad. Hebben ze echt nu nog extreem veel last van. :D
pi_156292477
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Gevoel van die mensen telt heus wel hoor. Kan alleen niet zoveel met die vergelijkingen elke keer.
pi_156292805
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik begrijp die mevrouw wel.

Ik weet niet hoe het in andere steden is maar in Den Haag verbaas en irriteer ik me ook steeds meer over en aan.

En dan voornamelijk en vooral in openbare functies en winkels.

Exhibitionistisch religieus vertoon achter een kassa. Man , wat een droefenis.

Als vrouw / meisje trots zijn op je antieke, achterlijke door mannen verzonnen en aan je opgelegde denk en handelswijze en dan winkels als HEMA en AH die dit soort wezens met open armen ontvangen.

Orthodoxe joden , monniken, bisschoppen en nonnen zouden (terecht naar mijn mening) weggehoond en weggelachen worden maar nee , zij niet.

Want zij zijn blijkbaar speciaal en moeten gekoesterd worden in dit land waar de verlichting, feminisme en ontzuiling ooit hoogtij vierden.

Als Zwarte Piet een achterhaalde traditie is dan vraag ik me af waarom we in dit land (en vooral in de grote steden) dit soort religieuze carnavaleske vertoningen en verkleedpartijen elke dag weer moeten blijven aanvaarden en slikken.
pi_156293123
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:33 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Ik begrijp die mevrouw wel.

Ik weet niet hoe het in andere steden is maar in Den Haag verbaas en irriteer ik me ook steeds meer over en aan.

En dan voornamelijk en vooral in openbare functies en winkels.

Exhibitionistisch religieus vertoon achter een kassa. Man , wat een droefenis.

Als vrouw / meisje trots zijn op je antieke, achterlijke door mannen verzonnen en aan je opgelegde denk en handelswijze en dan winkels als HEMA en AH die dit soort wezens met open armen ontvangen.

Orthodoxe joden , monniken, bisschoppen en nonnen zouden (terecht naar mijn mening) weggehoond en weggelachen worden maar nee , zij niet.

Want zij zijn blijkbaar speciaal en moeten gekoesterd worden in dit land waar de verlichting, feminisme en ontzuiling ooit hoogtij vierden.

Als Zwarte Piet een achterhaalde traditie is dan vraag ik me af waarom we in dit land (en vooral in de grote steden) dit soort religieuze carnavaleske vertoningen en verkleedpartijen elke dag weer moeten blijven aanvaarden en slikken.
Ja misschien verhuizen?

Alsnog heeft de islam en de uitingen die daar bij horen niks te maken met zwarte piet.
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:52:23 #249
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_156293186
Ik moet altijd een beetje hieraan denken bij mensen die niet tegen verandering kunnen.

Ik ga naar huis.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 september 2015 @ 11:56:19 #250
862 Arcee
Look closer
pi_156293265
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:52 schreef nietzman het volgende:
Ik moet altijd een beetje hieraan denken bij mensen die niet tegen verandering kunnen.
quote:
Stijn De Vries 3 days ago
ze is dood
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')