abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155788440
Een jongetje van amper twee jaar oud spoelde woensdagochtend aan op het strand van Bodrum. Hij is slechts een van de vele vluchtelingen die omkwamen tijdens hun barre tocht naar het Westen. De beelden van de jongen geven de vluchtelingencrisis een nieuw gezicht en wakkeren de asieldiscussie op sociale media nog heviger aan.

Na de overvolle boten en trucks heeft de vluchtelingencrisis woensdag opnieuw een gezicht gekregen, namelijk dat van een jongetje dat de barre tocht per boot naar het Westen niet overleefde. De jongen, waarschijnlijk van Syrische afkomst, zat op een van de twee boten die woensdagochtend probeerden voet aan Turkse wal te zetten. De boten kapseisden, waardoor minstens elf mensen het leven lieten. Vier andere vluchtelingen konden wel gered worden.

Discussie
Fotografen legden vast hoe het jongetje levenloos op het strand lag en vervolgens werd weggedragen door een Turkse marinier. Ook al is zijn identiteit tot nu toe onbekend, de hartverscheurende beelden laten maar weinig mensen koud en zorgen op sociale media voor veel discussie. ,,Beeld van verdronken 1,5 jaar oud jongetje op Turks strand. Doodsangst. Doodsstrijd. Syrische gezinnen op vlucht mogen bij mij", schrijft de Friese Amarins Spandaw. De Bodegravense Arnoud Proos voegt toe: ,,Alle vluchtelingen uit Syrië samengevoegd in één beeld van een verdronken, aangespoeld jongetje. Wat een ellende."

Sommige twitteraars vinden de beelden zo heftig, dat ze ze liever niet gezien zouden hebben. De Rotterdamse Joël laat weten: ,,Ik snap niet dat mensen bij een bericht over vluchtelingen een foto plaatsen van aangespoelde lichamen. Ik hoef dat niet te zien..."

Ook Rob Pietersen van Stichting Vluchteling geeft aan geschokt te zijn: ,,Wat een afgrijselijke foto. Ben er even stil van." Op de vraag wat nu het lot van deze mensen is, kan hij maar moeilijk antwoord geven. ,,Dit is aan de lokale autoriteiten. Identificeren zal vaak lastig zijn. Smokkelaars nemen vaak de papieren in. Ik vrees het ergste dus."

Patrouille
De beelden zijn ook een doorn in het oog van de Europese Unie, die juist een paar maanden geleden meer budget vrijmaakte voor het redden van vluchtelingen. Verschillende landen boden extra patrouilleschepen aan, nadat in april een schip met 800 mensen aan boord was vergaan. Onder de naam Operatie Triton, zoals de EU-missie heet, zijn dit jaar al ruim 200.000 vluchtelingen wel levend van boten gered.

Alle inspanningen ten spijt kwamen er dit jaar tot nu toe ruim 2000 migranten om bij een poging om via de Middellandse Zee Europa te bereiken. De algemeen directeur van de International Organization for Migration hoopt dan ook dat er snel een echte oplossing komt voor het probleem: ,,Het is onacceptabel dat mensen die in de 21ste eeuw moeten vluchten voor conflicten, vervolgingen, ellende en verval zulke vreselijke dingen moeten meemaken in hun thuisland, laat staan onderweg, en dan vervolgens sterven op de drempel van Europa."

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nieuw-gezicht.dhtml

Beelden zeggen soms meer dan woorden. :{

:{
pi_155788473
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zo bang dat bepaalde mensen zijn om hun welvaart te verliezen.

Dan moet je wel heel weinig in je mars hebben, wil je daar zo enorm bang voor zijn.
Ik vind het heel erg moeilijk om er nog wat over te zeggen, de vluchtelingencrisis. En eerlijk gezegd niet doordat ik zo aangeslagen ben van de foto met het verdronken jongetje. Hoewel ik dat natuurlijk ben, net als iedereen.

Column Kustaw Bessems | Gewoon maar ergens beginnen
Ik vind het heel erg moeilijk om er nog wat over te zeggen, de vluchtelingencrisis. En eerlijk gezegd niet doordat ik zo aangeslagen ben van de foto met het verdronken jongetje. Hoewel ik dat natuurlijk ben, net als iedereen.

En ik besef trouwens ook hoe willekeurig dat is. Van dit jongetje is nu eenmaal een goede foto. En omdat hij de kust van ons werelddeel probeert te bereiken voelen we groter ongemak. De kinderen die doodgaan in Syrië zelf bijvoorbeeld, waar het jongetje kennelijk vandaan kwam, liggen ons al minder in de weg.

Maar de voornaamste reden dat ik het moeilijk vind, is dat ik word overvallen door een zwaar gevoel van uitzichtloosheid. Ik bedoel, Syrië - en het grootste deel van het Midden-Oosten - zijn zo’n ongelofelijke clusterfuck.

Ik snap dat het CDA-plan voor grondtroepen en safe havens is weggehoond, maar niemand weet iets beters en je besefte ineens wel weer even: óh ja, Syrië, daar had dit allemaal mee te maken. Er zijn vier miljoen Syriërs op de vlucht, maar wij hebben het over een ’Europese vluchtelingencrisis’.

Er zijn meer oproepjes tot ingrijpen, maar niemand heeft echt een plan. Als er ooit een kans was in Syrië lijkt die gepasseerd.

Soms moet je gewoon maar ergens beginnen. Een van de watermetaforen die fijntjes worden aangewend is dat het geen zin heeft om te dweilen met de kraan open. Maar als die kraan niet dicht gaat, zou ik persoonlijk in de tussentijd wel degelijk zo veel mogelijk opdweilen.

We kunnen meer geld besteden aan de opvang van de Syrische vluchtelingen in de regio. In Libanon bijvoorbeeld, Jordanië. Er is hier in Nederland volop discussie over besteding van een meevaller à vijf miljard. Heeft iemand al bepleit om de helft of zo niet in onszelf maar in die opvang te steken? Of een vijfde? Daar hebben we hier natuurlijk niets aan, zo stijgt de koopkracht minder, is niet best voor onze economie. Maar ja, dat is wel vrij veelvoorkomend bij helpen: dat je er zelf niet beter van wordt.

We kunnen ook meer mensen opvangen. Moeten we ze dan allemaal opvangen? Nee, dat kan niet. Maar de verwachting voor dit jaar is 35.000. Als dat er 70.000 worden: ik denk niet dat dan het hele land is ontwricht. Het geeft allemaal nadelen ja, zoals langere wachtlijsten voor sociale huur. Dat is heel erg vervelend inderdaad, maar het staat ook weer niet echt in verhouding tot oorlog. Soms is iemand een stuk zieliger dan jij en krijgt ie eerder z’n zin.

En we kunnen instemmen met verdeling van vluchtelingen over Europa. En binnen de EU aandringen op gezamenlijke aanmeldcentra. En boten om naar zo’n centrum te komen. Dan zullen er nog steeds wel kinderen verdrinken, maar wat minder.

Het is allemaal niet groots. Niet genoeg. Maar misschien helpt het een beetje. Ten koste van onszelf ja. Dat is ook wel naar.

http://www.bnr.nl/opinie/(...)maar-ergens-beginnen
pi_155788503
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:25 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Column Kustaw Bessems | Gewoon maar ergens beginnen

En ik besef trouwens ook hoe willekeurig dat is. Van dit jongetje is nu eenmaal een goede foto. En omdat hij de kust van ons werelddeel probeert te bereiken voelen we groter ongemak. De kinderen die doodgaan in Syrië zelf bijvoorbeeld, waar het jongetje kennelijk vandaan kwam, liggen ons al minder in de weg.

Maar de voornaamste reden dat ik het moeilijk vind, is dat ik word overvallen door een zwaar gevoel van uitzichtloosheid. Ik bedoel, Syrië - en het grootste deel van het Midden-Oosten - zijn zo’n ongelofelijke clusterfuck.

Ik snap dat het CDA-plan voor grondtroepen en safe havens is weggehoond, maar niemand weet iets beters en je besefte ineens wel weer even: óh ja, Syrië, daar had dit allemaal mee te maken. Er zijn vier miljoen Syriërs op de vlucht, maar wij hebben het over een ’Europese vluchtelingencrisis’.

Er zijn meer oproepjes tot ingrijpen, maar niemand heeft echt een plan. Als er ooit een kans was in Syrië lijkt die gepasseerd.

Soms moet je gewoon maar ergens beginnen. Een van de watermetaforen die fijntjes worden aangewend is dat het geen zin heeft om te dweilen met de kraan open. Maar als die kraan niet dicht gaat, zou ik persoonlijk in de tussentijd wel degelijk zo veel mogelijk opdweilen.

We kunnen meer geld besteden aan de opvang van de Syrische vluchtelingen in de regio. In Libanon bijvoorbeeld, Jordanië. Er is hier in Nederland volop discussie over besteding van een meevaller à vijf miljard. Heeft iemand al bepleit om de helft of zo niet in onszelf maar in die opvang te steken? Of een vijfde? Daar hebben we hier natuurlijk niets aan, zo stijgt de koopkracht minder, is niet best voor onze economie. Maar ja, dat is wel vrij veelvoorkomend bij helpen: dat je er zelf niet beter van wordt.

We kunnen ook meer mensen opvangen. Moeten we ze dan allemaal opvangen? Nee, dat kan niet. Maar de verwachting voor dit jaar is 35.000. Als dat er 70.000 worden: ik denk niet dat dan het hele land is ontwricht. Het geeft allemaal nadelen ja, zoals langere wachtlijsten voor sociale huur. Dat is heel erg vervelend inderdaad, maar het staat ook weer niet echt in verhouding tot oorlog. Soms is iemand een stuk zieliger dan jij en krijgt ie eerder z’n zin.

En we kunnen instemmen met verdeling van vluchtelingen over Europa. En binnen de EU aandringen op gezamenlijke aanmeldcentra. En boten om naar zo’n centrum te komen. Dan zullen er nog steeds wel kinderen verdrinken, maar wat minder.

Het is allemaal niet groots. Niet genoeg. Maar misschien helpt het een beetje. Ten koste van onszelf ja. Dat is ook wel naar.

http://www.bnr.nl/opinie/(...)maar-ergens-beginnen
Er zijn 7 miljoen mensen ontheemd....geen 4.
  donderdag 3 september 2015 @ 16:27:54 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155788526
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zo bang dat bepaalde mensen zijn om hun welvaart te verliezen.

Dan moet je wel heel weinig in je mars hebben, wil je daar zo enorm bang voor zijn.
Kom eens met iets beters.....

Arrogante opportunisten hebben nu eenmaal niet mijn sympathie.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155788579
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:26 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Er zijn 7 miljoen mensen ontheemd....geen 4.
Inderdaad.
pi_155788600
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:27 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Iets beters wat?

En wie is precies de arrogante opportunist in dit verhaal?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_155788603
Aylan Kurdi heet hij trouwens. Uit Kobani.

pi_155788610
quote:

[..]

Over arrogante opportunisten gesproken....Rutte aan het woord in de tweede kamer...
pi_155788615
quote:

[..]

Hehe. Mafkees.
Naturheilmittel
  donderdag 3 september 2015 @ 16:31:58 #10
78780 deedeetee
pi_155788648
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Iets beters wat?

En wie is precies de arrogante opportunist in dit verhaal?
De migrant/vluchteling die opvang in bepaalde landen eist en opvang elders weigert vanwege minder luxe opvang.
pi_155788684
Hadden de onrendabelen hier maar één procent van het doorzettingsvermogen van de gemiddelde vluchteling.

Maar nee, Nederland zit opgescheept met verwend jankvolk dat hier toevallig geboren is. Hetgeen direct samenhangd met de beperkte hoeveelheid vluchtelingen die hier welkom zijn. Zeer spijtig.
Naturheilmittel
pi_155788698
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:31 schreef deedeetee het volgende:

[..]

De migrant/vluchteling die opvang in bepaalde landen eist en opvang elders weigert vanwege minder luxe opvang.
Meer vanwege een gebrek aan perspectief in Oost-Europa.

Verder is er weinig mis met het zijn van een opportunist.
pi_155788717
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:31 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Tja ik heb een interview gezien met een vluchteling en die vertelde heel simpel dat het westen verantwoordelijk is voor de bewapening van de radicale opstandelingen cq ISIS en dat ze daarom op de vlucht moesten. Dus gaan ze naar het Westen, de aanstichter van het probleem.
pi_155788724
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Meer vanwege een gebrek aan perspectief in Oost-Europa.

Verder is er weinig mis met het zijn van een opportunist.
Iedereen is opportunist. Je bent nogal geestelijk gehandicapt als dat niet zo is.

Maar goed, makkelijk lullen vanuit je niet-verdiende positie als geboren Nederlander.
Naturheilmittel
pi_155788752
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:33 schreef Gerolsteiner het volgende:
Hadden de onrendabelen hier maar één procent van het doorzettingsvermogen van de gemiddelde vluchteling.

Maar nee, Nederland zit opgescheept met verwend jankvolk dat hier toevallig geboren is. Hetgeen direct samenhangd met de beperkte hoeveelheid vluchtelingen die hier welkom zijn. Zeer spijtig.
Zich wanhopig vastklampend en dat schampere loontje, bang dat ze zijn om hun welvaart te verliezen.

Wel klote als je niets kan en dus de concurrentie van welwillende immigranten moet vrezen.
pi_155788754
quote:

Hoeveel vluchtelingen heb jij al onderdak aangeboden?
pi_155788756
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:34 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Tja ik heb een interview gezien met een vluchteling en die vertelde heel simpel dat het westen verantwoordelijk is voor de bewapening van de radicale opstandelingen cq ISIS en dat ze daarom op de vlucht moesten. Dus gaan ze naar het Westen, de aanstichter van het probleem.
Je hebt je oordeel gebaseerd op één interview met één persoon?
pi_155788815
quote:
11s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:35 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Je hebt je oordeel gebaseerd op één interview met één persoon?
Nee ik geef gewoon door wat deze vluchteling dacht en het zal mij niets verwonderen als velen zo denken.
En ik geef ze gelijk. Sinds het Westen loopt te fucken in het midden oosten en Noord Afrika is het 1 grote klere zooi.....
pi_155788822
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zich wanhopig vastklampend en dat schampere loontje, bang dat ze zijn om hun welvaart te verliezen.

Wel klote als je niets kan en dus de concurrentie van welwillende immigranten moet vrezen.
Over deze arrogantie hebben we het dus.....
pi_155788846
quote:

We kunnen best hier geboren Nederlanders op de duur uitzetten idd. Mensen met een lage opleiding, werklozen, ouderen, gehandicapten, alle probleemgevallen, chronisch zieken, sommige internetters.
En dan alleen die vluchtelingen binnenlaten met minimaal een erkende HBO opleiding, de rest weer op de boot terug naar huis.
I´m back.
pi_155788865
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

We kunnen best hier geboren Nederlanders op de duur uitzetten idd. Mensen met een lage opleiding, werklozen, ouderen, gehandicapten, alle probleemgevallen, chronisch zieken.
En dan alleen die vluchtelingen binnenlaten met minimaal een erkende HBO opleiding.
Welnee nog beter, we vergassen die Nederlanders gewoon. Probleem opgelost. ^O^
  donderdag 3 september 2015 @ 16:40:06 #22
78780 deedeetee
pi_155788876

quote:
Voor wie af en toe een kijkje neemt op nieuwssites uit het Midden-Oosten is het een bekend gegeven. De pers uit de rijke gebieden staat vol met berichten over Europa en Turkijke, of Libanon en Jordanië en wat de vluchtelingencrisis in sommige gebieden aanricht, maar over de rol van de eigen landen? Oh maar. Dan verneem je makkelijker iets over de recente reclamecampagne voor Emirates, met Friends-actrice Jennifer Aniston in een dure hoofdrol, of over een ontmoeting van de Saudische koning met een Amerikaanse tweeling die hij sinds 1947 niet meer heeft gezien.

De afwezigheid van ook maar een begin van opvang van vluchtelingen in landen die zich, beter dan Jordanië bijvoorbeeld, kunnen permitteren om iets te doen, wordt daarentegen meer en meer aangekaart op sociale media.
Terwijl Europa zich in alle bochten wringt doen de Arabieren of er niks aan de hand is. :N
Maar de Saoedi's kunnen blijkbaar geen mensen opnemen wegens gebrek aan water. :') Of in dat land gaan zitten is niet zo leuk als Europa binnendringen. }:|

heb t artikel volgens mij van Ryan3 gepikt
pi_155788885
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:38 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Over deze arrogantie hebben we het dus.....
Er is dan ook niks mis met arrogantie.
pi_155788903
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:39 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Welnee nog beter, we vergassen die Nederlanders gewoon. Probleem opgelost. ^O^
Cru.

Zijn nu eenmaal veel Nederlanders die moeite hebben met de multiculturele samenleving, voor die Nederlanders is toch geen plaats meer zeker?
I´m back.
pi_155788921
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 16:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Er is dan ook niks mis met arrogantie.
Maar wel met walgelijke arrogantie. Ik vraag mij af wat jij in het dagelijkse leven doet dat jij jezelf zo beter voelt als anderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')