Ja, maar nu maar de grenzen opengooien zoals her en der bepleit wordt is niet de oplossing.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:32 schreef Tommeke het volgende:
@Rica; spijker op z'n kop.
Vraag is; is dit ooit nog op te lossen?
Ik ben het met je eens dat IS geruimd moet worden. Maar lost dat wel wat op? Het probleem is dat de ellende niet bij IS begonnen is, maar veel dieper ligtquote:Op woensdag 2 september 2015 23:42 schreef Proximo het volgende:
[..]
Ja, maar nu maar de grenzen opengooien zoals her en der bepleit wordt is niet de oplossing.
IS moet geruimd worden, first and foremost. Daar is de ellende begonnen. En dat zal samen met heropbouw van syrie moeten. Puur financieel, laten we ons in godsnaam niet bemoeien met hoe de samenleving eruit moet zien.
quote:Op woensdag 2 september 2015 23:37 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Oh nee een dood jongetje. Snel foto's maken nu het nog kan!
Leg er op z'n minst een deken over in plaats van hem daar zo te laten liggen voor media-aandacht.
Als we onze shit niet together krijgen dan zullen we als mensheid vroeg of laat gewoon het loodje leggen. Allemaal. Ooit houdt de zon op met schijnen en tegen die tijd moeten we andere vruchtbare planeten gevonden hebben anders is het over met ons.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:32 schreef Tommeke het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert. Het is een probleem van de landen op het Europese continent geworden. Want wij krijgen de stroom mensen. Die zie je niet richting de VS of Azië gaan.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat IS geruimd moet worden. Maar lost dat wel wat op? Het probleem is dat de ellende niet bij IS begonnen is, maar veel dieper ligt
Hoe lang is het immers al gedonder in die regio?
Dit, hulde, amen. Godver, ik voel me zo vreselijk schuldig dat ik zo lichtzinnig met allerlei kansen in dit leven ben omgegaan, onder het motto van te bang, gebrek aan zelfvertrouwen, psychische nood etc. Niet dat dat niet waar was, maar dit valt echt in het niet bij het leed van deze mensen. Ik kan dit nooit meer goedmaken tegenover deze mensen en deze wereld.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:22 schreef Rica het volgende:
Kijken naar de oorzaken is imo het enige goede antwoord. De echte oorzaken waarom het zo'n puinhoop in het Midden-Oosten en Afrika is.
Dit gaat terug tot de 1e WO en de het verdelen van de resten van het Ottomaanse Rijk onder de winnaars. Die rol is door de VS overgenomen maar "we" -het westen- hebben de regio nooit opgegeven, laat staan onafhankelijk laten ontwikkelen.
Voor wie niet zo ver terug wil mag ook beginnen bij Operation Desert Storm, het nieuwe tijdperk van oorlog en verovering onder het schild van VN resoluties en opportune coalities. In een hogere versnelling gezet na 9/11 dat de het ultieme excuus gaf.
Het Europeese volk, ons, de gevolgen zo duidelijk laten zien -dode kinderen op het strand- heeft ook alleen zin als men het aan de oorzaken koppelt. Wat heeft al dit militair en ander ingrijpen (zelfs als je pas bij de golf oorlog begint is het 25 jaar) de wereld gebracht? Dat de dode kinderen nu aan de grenzen van Europa liggen in plaats van alleen "ver weg". De hele geopolitieke machtspolitiek is één grote humanitaire ramp. En nee het is niet allemaal 'schuld van het westen' maar het wordt wel hoogtijd om het aandeel van de maniaken die ons regeren te onderkennen. En wat ze met stilzwijgend consent van de bevolking uitspoken.
Deze foto zou mensen moeten doen afvragen welke politiek ze hebben gesteund of nog langer willen steunen. Vluchtelingen en doden zijn gevolgen. In de media zal de discussie waarschijnlijk niet verder komen dan hoe om te gaan met de gevolgen of wat onze verantwoordelijkheid is voor de gevolgen, en als het al over oorzaken gaat dan een alleen snapshot zonder historische context, dus het is aan de mensen zelf om eens verbanden te gaan leggen.
Want dode kinderen in het zand is niks nieuws. In Irak, Libanon, Syrië, Libië, Iran enz. Het enige verschil is dat ze nu niet op het strand van Gaza maar het strand van Bodrum liggen.
Het zal zich waarschijnlijk uit moeten spelen. Hoe en op welke manier of met welke uitkomst, geen idee.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:32 schreef Tommeke het volgende:
@Rica; spijker op z'n kop.
Wat ben jij verschuldigd aan die mensen?quote:Op woensdag 2 september 2015 23:54 schreef Andromache het volgende:
[..]
Dit, hulde, amen. Godver, ik voel me zo vreselijk schuldig dat ik zo lichtzinnig met allerlei kansen in dit leven ben omgegaan, onder het motto van te bang, gebrek aan zelfvertrouwen, psychische nood etc. Niet dat dat niet waar was, maar dit valt echt in het niet bij het leed van deze mensen. Ik kan dit nooit meer goedmaken tegenover deze mensen en deze wereld.
Zonder wapens had een groep als IS niks gekund.quote:Op woensdag 2 september 2015 23:44 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat IS geruimd moet worden. Maar lost dat wel wat op? Het probleem is dat de ellende niet bij IS begonnen is, maar veel dieper ligt
Hoe lang is het immers al gedonder in die regio?
Het is een geheelplaatje. JE zult wel moeten, klaar. EN een iedere zal daar een bijdrage aan moeten leveren.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:18 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Daar is geen beginnen aan, de regio is zo onstabiel als wat. We hebben al de grootste moeite Afghanistan enigszins stabiel te houden, laat staan als we nu ook troepen gaan sturen naar Irak, Syrië en Libië.
Lastige materie. Onze leiders hier in het westen moeten eens goed nadenken hoe en wat, Dit hele gebeuren heeft al het leve gekost aan een persoon welke toch nogal goed deed kennen. Dus voor mij is het wel persoonlijk kan ik je vertellen. Voor mij is dit ook ineens een heel andere gebied, en zou ook bijna niet weten hoe dit aan te pakken.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Als we nu eens niet Saddam of Khadaffi van de troon gestoten hadden. Assad gewoon niet tegengewerkt hadden. Iran niet buitengesloten hadden en Turkije meer gedtimuleerd hadden voor een eigen Koerdische staat.
Had een hoop soldaten gescheeld en minder oorlog in de regio.
Daar mag je Rusland op aanspreken, en nog een paar andere landen.quote:Op donderdag 3 september 2015 00:10 schreef Rica het volgende:
[..]
Zonder wapens had een groep als IS niks gekund.
En zelf nu ze de wapens hebben, zonder constante invoer van munitie zou dat in korte tijd slechts oud ijzer zijn.
Als men voor een gebrek aan medicijnen in Iran kan zorgen kan men groepen als IS ook de toegang tot munitie ontzeggen.
Voordat het weer een excuus wordt voor nog meer militair ingrijpen. (is het al helaas)
Nee, wij hebben de keuze om wel of niet actief mee te doen in de strijd. Ik zit niet te wachten op beelden van Nederlandse militairen die levend worden verbrand in de Syrische woestijn. Er is geen 'end game' hier. We willen Assad niet steunen, maar bieden tegelijkertijd geen enkel realistisch alternatief. Het is of niets doen, of Syrië koloniseren en ons er minstens dertig jaar aan verbinden.quote:Op donderdag 3 september 2015 00:11 schreef War-horse het volgende:
Het is een geheelplaatje. JE zult wel moeten, klaar. EN een iedere zal daar een bijdrage aan moeten leveren.
Jij niet, maar dat boeit eigenlijk niet. Militair ingrijpen, of andere partijen grijpen in en dan krijg je dus dit effect. En waar gevochten word vallen slachtoffers, dat is nu eenmaal zo.quote:Op donderdag 3 september 2015 00:16 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Nee, wij hebben de keuze om wel of niet actief mee te doen in de strijd. Ik zit niet te wachten op beelden van Nederlandse militairen die levend worden verbrand in de Syrische woestijn. Er is geen 'end game' hier. We willen Assad niet steunen, maar bieden tegelijkertijd geen enkel realistisch alternatief. Het is of niets doen, of Syrië koloniseren en ons er minstens dertig jaar aan verbinden.
Ja, maar waarom zouden er Nederlandse slachtoffers moeten vallen in een conflict dat inherent is aan de Arabische levenswijze. Het Arabische volk heeft in Egypte laten zien dat het niet klaar is voor democratie, het kan daar nog niet mee omgaan. Het is een grote fout geweest te denken dat het Westen wel even Irak en Afghanistan gingen bevrijden. Vergelijk het met Europa in de Middeleeuwen, het duurde eeuwen en zelfs tot na WOII voordat wij konden leven met democratie, die mentaliteitsverandering vindt niet binnen een paar jaar plaats. Het Midden-Oosten zit nog maar aan het begin van hun Verlichting. Verandering moet van binnenuit komen, niet worden opgedrongen door ons hier.quote:Op donderdag 3 september 2015 00:18 schreef War-horse het volgende:
[..]
Jij niet, maar dat boeit eigenlijk niet. Militair ingrijpen, of andere partijen grijpen in en dan krijg je dus dit effect. En waar gevochten word vallen slachtoffers, dat is nu eenmaal zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |