abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155715783

Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat.. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>>> Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen. Stuur EERST even een PM/DM naar mosselmossel en meld je DAARNA aan op Endomondo

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2015 Challenge
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Divers
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters

[ Bericht 0% gewijzigd door Nanook24 op 02-09-2015 08:51:56 ]
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_155715836
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:53 schreef rechtsedirecte het volgende:
laten we, om te beginnen, de klok even terugdraaien naar eind augustus 2014, het moment dat ik de 80km in Naseby voltooid had.

Een leeg gevoel knaagde aan me, opdracht vervult maar ik wilde meer, maar de 80km in Naseby had me geleerd dat de 100km cut-off van twaalf uur een stap te ver zou zijn voor me.
En toen begon het al snel te spoken in mijn hoofd, ik spoelde de film terug en ging over "the Milers" in the back of the pack, old Norm, big Jimmy en wee Alexandra, waren zij zoveel beter dan ik als lopers of was er meer?

Na een lang gesprek met mijn trainingsmaatjes Matt en Will, beiden Milers, overwon het knagende gevoel en na ongeveer twee weken besloot ik in het diepe te springen, na mijn 80km wel met zwembandjes om, maar ik wist niet of die mij, met mijn 82kg, boven water zouden houden.

Ik begon met het lezen van raceverslagen van Milers en kwam al heel snel tot de conclusie dat ik in de problemen was, "I was on my own".
Op de internet is genoeg "do and don't-s" advies te vinden als het op bijv. marathontraining aankomt maar een Miler is toch een ander verhaal, het maakt niet uit hoeveel raceverslagen je lees, iedereen heeft zijn eigen kijk op bepaalde dingen.

Dus er zat niets anders op dan kilometers maken, heel vaak alleen, en bepaalde zaken, o.a. wat voeding betreft, zelf te testen en uit te vinden.

Maar na elf maanden intensieve training was het dan eindelijk zo ver...... D-Day!
Donderdagmorgen vertrokken mijn vrouw, mijn schoonzuster (mijn crewie) en Matt, in een auto, afgeladen met spullen, naar Naseby en daar aangekomen was onze eerste taak "to stake our claim" om een goede plaats te bemachtingen langs het acht-figuur parkoers voor onze crew-tent.
Tent op en daarna een uurtje handen schudden en warme omhelzingen met de andere Milers die langzaam binnen druppelen, Naseby is tenslotte de jaarlijkse bedevaart/reunie voor de South Island ultra-gemeenschap.

Daarna naar de Naseby pub voor een avondmaaltijd met een andere goede vriend van mij, Leroy, en zijn vrouw.
En dit maal kon uit niets anders bestaan dan mijn favouriete pre-race voedsel, fish and chips.... eiwitten,koolhydraten,vetten en zout, alles wat je nodig hebt.
Donderdagavond rond negen uur naar bed, in de hoop voor een goede nachtrust, en gelukkig slaap ik redelijk goed; oke, ik ben een paar keer wakker gedurende de nacht maar mag niet klagen en ik voel mij uitgerust.

Vrjdagmorgen, een flink bord muesli met soyamelk als ontbijt en om negen uur halen we Matt op bij zijn logeeradres, en we rijden naar Naseby Forest, net buiten het dorpje.
Wij richten onze crew-tent in en ik ga nog een keer over mijn crew box met mijn crewie.
Daarna registratie en wederom handen schudden, geluk wensen en omhelzingen.

Kwart voor twaalf, race briefing en een moment stilte voor Kevin, een van de deelnemers die een maand voor de race overleden is, de race -directie vraagt of diverse Milers Kevin's startnummer, wat hem al toegezegd was, met zich mee te dragen, zodat hij toch zijn miler kan lopen.

Twaalf uur, de bel gaat en we zijn op weg, met een brok in mijn keel door het gevoel van "oke, dit is het dan, daar gaan we".... honderd miles te gaan, van Breda naar Deventer.

Hoewel de vewachtingen voor slecht weer zijn vanaf zaterdagmorgen rond vier uur, op het moment van onze eerste rondjes is het nog prachtig winterweer, vijf graden en windstil.

De eerste tien kilometer is parkoersverkenning en al snel blijkt dat het op vele plaatsen, door de gesmolten sneeuw en regen, glad, nat en glibberig is.
Ik kom de eerste keer door in 1uur20min, iets te snel volgens de planning maar het tempo op dat moment voelt goed dus ik besluit voorlopig rond dit schema te blijven hangen.

De eerste drie-vier rondjes gaan in dit tempo en de voeding bestaat uit ongeveer het zelfde deze eerste rondjes, een VFuel gel, een halve banaan en een mueslibar en 300 ml Tailwind per vijf kilometer.
Half zes middags en heel langzaam begint het te schemeren en rond kilometer 45 heb ik een slecht moment, ik mis een boomwortel en val, geen schade maar ook mijn maag begint hevig te rommelen en dit alles zorgt er voor dat ik in een "bad headspace" terecht kom.

De eerste dertig-veertig kilometers lijken niet voorbij te gaan en we moeten nog zo ver..... deze gedachte doet de dip waar ik even in zit geen goed.

Maar redding is nabij in de vorm van "base camp" nog maar anderhalve kilometer voor mijn volgende vijf kilometer doorkomst en het feit dat bij doorkomst mijn maag weer tot rust is gekomen en het feit dat ik even met de mensen in de crew-tent kan praten zet mij weer op het rechte pad.

Rond vrijdagavond half zeven begint het zachtjes te regenen en het wordt tijd om even snel om te kleden, wat warmer aan te trekken en een regenjas.

En dan gaan we de lange donkere nacht is...... Simon en Garfunkel schiet mij te binnen en samen met degene die vlak achter mij loopt, beginnen we te zachtjes te zingen, "Hello darkness my old friend, I'm here to talk to you again" en we bewegen verder door de stilte van de nacht.

Bij de volgende vijf kilometer doorkomst, rond half acht, zie ik mijn vrouw langs het parkoers en ze vertelt me dat ze Jimmy's mince and cheese pies bij zich heeft en het vooruitzicht na 65 kilometers, dat er bij de volgende doorkomst warm eten op mij wacht zorgt voor een opleving.

Even van jas wisselen, van regenjas naar dun puffer jacket, want de regen is gestopt de lucht opengetrokken en het vriest licht, en de pie naar binnen werken en wegspoelen met Tailwind, de klok wijst ondertussen acht uur

Na vijf kilometer, rond kilometer zeventig, begint de pie zijn werk te doen en de volgende tien kilometer "vliegen" voorbij, dit is voor mijn gevoel mijn sterkste ronde tot nu toe.

Middernacht verstrijkt en langzamerhand bereik ik het half way point, 80 kilometer en vanaf nu is het onbekend terrein....nog nooit heb ik verder gelopen.
Hoewel het tempo er uit is voel ik mij geestelijk nog beresterk, gedreven door het feit dat het aftellen begonnen is.
Het enige wat zijn tol begint eisen is het feit het gladde en modderige parkoers er voor zorgt dat het bij iedere stap oppassen geblazen is, iets wat niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk zwaar is..... twaalf uur lang jezelf concentreren met alleen het licht van je hoofdlamp.

De volgende mentale opleving komt om drie uur 's nachts, op dat moment passeer ik de uiteindelijke winnaar in base camp, op weg naar zijn laatste tien kilometer, en hij hi-fives me en zegt "good job buddy, keep it up, you got this" en ik denk "yup, this is what ultra running is all about"

Zaterdagmorgen zes uur en langzaam wordt het licht, mijn hart juicht!
Het honderd kilometerpunt verstrijkt en nog steeds voel ik mij goed, ik weet niet of dit de biltong, de tweede mince en cheesepie, de pompoenensoep of het zicht in de verte van de eindstreep is maar ondanks dat ik vermoeid raak is opgeven nog geen moment in mij opgekomen.

Om zes uur verschijnen ook de 80 en 100km lopers op het parkoers en dit, en hun aanmoedigen, zorgen voor een welkome afwisseling. Diverse hardloopvrienden van mij lopen de 80km en diverse stoppen even om te horen hoe het met me gaat.

Tien uur, ook de 60km teamrunners en de 50km'ers komen er bij en het parkoers verandert in een grote modderpoel op sommige plaatsen.

Met een rondetijd van rond de 1uur55min glijden de kilometers langzaam voorbij en mijn enige probleem is dat vast eten niet meer lukt en ik zal volkomen moeten vertrouwen op de pompoenensoep van de algemene verzorgingstent en mijn eigen Tailwind en ik geef mijn crewie de opdracht om mijn Tailwind sterker te maken,vijf schepjes per 800ml flacon, ipv de gebruikelijke drie en vanaf nu draag ik mijn drinken bij me.

Zaterdagmiddag twee uur en het eind is in zicht en langs het parkoers zie ik een bekend gezicht, mijn hardloopvriendin Gabbie is gearriveerd en ze zegt, als ik haar passeer "I'm here to bring you home buddy"
Voordat ik Gabbie bereik bij het volgende vijf kilometerpunt ervaar ik hoe medogeloos een miler kan zijn.
Met nog zo'n 18 kilometer te gaan haal ik een jongedame in die er slecht aan toe is, ze strompelt voor me uit en ze strompelt voor mij uit.
Ik vraag "how much more" en ze zegt "two laps" gevolgt "but I want to sit down, I want to sit down".
Ik kan niet op haar wachten, dit zou mijn eigen doodsteek kunnen betekenen in de slotfase van de race, en als ik even later omkijk zie ik haar op een boomstronk zitten.....later zou blijken dat ze de finish niet gehaald heeft.

Maar daar is Gabbie en samen gaan we op weg naar de laatste 15km, nog drie uur en dan is het over.
We besluiten om niet meer te stoppen bij de crew-tent, bij de doorkomsten rent Gabbie even voor mij uit om een nieuwe drinkfles te pakken en we gaan verder.

Vier uur en het legendarische moment is daar, de laatste ronde!
We lopen verder en maken samen plannen voor toekomstige races en voor ik het weet is de volgende en laatste doorkomst is daar........vijf kilometer!
De laatste klim, de laatste afdaling en daar is de finish.......tranen van opluchting, na dertig uur zit het er op.

Nu, 48 uur later, is er weer dat knagende gevoel ;)
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_155715978
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Long time no see Nanook! Hoe gaat t met jou?
Ik ben vooral heel hard mijn best aan het doen om weer een paar kilo aan te komen zodat ik weer kan gaan hardlopen. Ik zweef nu tegen ondergewicht aan (oorzaak stress) dus ik durf gewoon ff niet.

Verder nog steeds hard op zoek naar een baan maar het blijft slecht met de part time administratieve banen en als ik dan een keer 1 van de 2 (of 3) kandidaten ben word ik het nog niet...heel frustrerend maar het is niet anders.

Edit: Moeten er nog loopjes in de OP? Ik volg op het moment niet zo heel actief maar ik zal dit topic extra in de gaten houden voor verzoekjes.
pi_155717082
Oke, niet origineel, maar wel gemeend:

RD _O_

Mooi verslag trouwens!
pi_155717951
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:31 schreef Nanook24 het volgende:

[..]

Dat is geen verslag maar een veldslag! ^O^ _O_
pi_155718047
Uiteindelijk helemaal geen onweer meer gekomen.. -O-
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:22:28 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_155718087
Nee. Code oranje... Boeoeoe!!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_155718195
Maar als het regent kun je gewoon lopen toch? En voor onweer kan je altijd wel een plek vinden om te schuilen.

Zelf 8,5km op de baan gehad. Prima gelopen, op het gemakje.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_155718213
Heerlijk 15x200m op de baan met pauze 200m dribbel in de regen *O*
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:29:31 #10
155227 crew  Guppy
dus
pi_155718414
quote:
99s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:24 schreef mosselmossel het volgende:
Maar als het regent kun je gewoon lopen toch? En voor onweer kan je altijd wel een plek vinden om te schuilen.

Zelf 8,5km op de baan gehad. Prima gelopen, op het gemakje.
Ik had een loop in het bos gepland en gezien de onweer van afgelopen dagen die een code geel was, leek daar lopen met code oranje me niet zo'n goed idee. Ach ja. Morgen weer een dag :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_155718557
Nou hier viel het ook mee met die onweer. En trainen in de regen is fijn :) . Ging best lekker! 1x 15 min. in Z1 en toen 3x een rondje van een paar honderd meter denk ik (geen idee hoever eigenlijk) Steeds moest je sneller. 1e rondje was in 2:35 , 2e rondje in 2:14, 3e rondje 2:03 :) . Iemand enig idee hoeveel meter dat zou kunnen zijn?? Daarna weer even zone 1, en toen 2x een sprint naar een verkeersdrempel. En toen rustig teruggerend naar de sportschool met een eindsprint(je) .

Woensdag heb ik een afspraak met zijn collega over de oefeningen. Ik hoef niks op de apparaten te doen en gelukkig ook niet zovaak langs te komen. (Zie de eigen trainer toch elke week dus kan altijd dingen vragen). Hopen dat het gaat lukken deze keer :)

Oh en wie weet er iets om blaren weg te houden. Ik heb anti-blaarsokken van de hema. Die werken redelijk goed, maar zodra ik andere sportsokken aantrek is het meteen mis na een paar km. Iemand advies, of gewoon maar een voorraad van de hema inslaan :p?

linkje: http://app.endomondo.com/workouts/593264442/19432788
pi_155718700
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:33 schreef xMissi het volgende:
Nou hier viel het ook mee met die onweer. En trainen in de regen is fijn :) . Ging best lekker! 1x 15 min. in Z1 en toen 3x een rondje van een paar honderd meter denk ik (geen idee hoever eigenlijk) Steeds moest je sneller. 1e rondje was in 2:35 , 2e rondje in 2:14, 3e rondje 2:03 :) . Iemand enig idee hoeveel meter dat zou kunnen zijn?? Daarna weer even zone 1, en toen 2x een sprint naar een verkeersdrempel. En toen rustig teruggerend naar de sportschool met een eindsprint(je) .

Woensdag heb ik een afspraak met zijn collega over de oefeningen. Ik hoef niks op de apparaten te doen en gelukkig ook niet zovaak langs te komen. (Zie de eigen trainer toch elke week dus kan altijd dingen vragen). Hopen dat het gaat lukken deze keer :)

Oh en wie weet er iets om blaren weg te houden. Ik heb anti-blaarsokken van de hema. Die werken redelijk goed, maar zodra ik andere sportsokken aantrek is het meteen mis na een paar km. Iemand advies, of gewoon maar een voorraad van de hema inslaan :p?

schoenen goed vast maken? Klinkt als een open deur maar het helpt bij aardig. Ik gebruik de lusjes waardoor mijn hiel beter in mijn schoen zit en ik daardoor minder heen en weer schuif.
Ook voeten proberen te ontspannen tijdens het lopen helpt.
pi_155718747
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:33 schreef xMissi het volgende:

Vraag 1: als het een atletiekbaan is, 400 meter

Vraag 2: andere schoenen. Blaren is namelijk nooit goed.
  maandag 31 augustus 2015 @ 21:47:43 #14
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_155719144
quote:
99s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:37 schreef mosselmossel het volgende:

Vraag 2: andere schoenen. Blaren is namelijk nooit goed.
tell me about it....
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 31 augustus 2015 @ 21:50:12 #15
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_155719248
Als je het met die sokken van de hema niet heb zou ik daar een paar of 4 van kopen denk ik.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_155719457
@Mossel ik heb geen atletiekbaan hier , was gewoon van dat punt tot hetzelfde punt een rondje. Hij zei wel we doen even alsof het een baan is dus 400 m zou best kunnen!

En nee aan mijn schoenen ligt het niet, met het eerste paar had ik het nooit, totdat ik de steunzolen er indeed . Sindsdien heb ik er constant last van. Dus ook met het nieuwere lichtere paar (die ik voor de wedstrijdjes heb gekocht) . Maar ik denk idd dat ik dan maar een voorraad moet inslaan.
Heb me eigenlijk nooit zo verdiept in sportsokken.. Maar nu met die blaren wel.
Oh en @oceanix ik heb ze aan de zijkant /onderkant van mn voeten. Niet bij mijn hiel.
En ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijn schoenen nog strakker moet doen.. Loopt niet fijn.

Btw zonder steunzolen lopen ontwikkel ik ze ook weer :'( :{
pi_155719566
Respect RD ^O^
pi_155719958
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:55 schreef xMissi het volgende:
@Mossel ik heb geen atletiekbaan hier , was gewoon van dat punt tot hetzelfde punt een rondje. Hij zei wel we doen even alsof het een baan is dus 400 m zou best kunnen!

En nee aan mijn schoenen ligt het niet, met het eerste paar had ik het nooit, totdat ik de steunzolen er indeed . Sindsdien heb ik er constant last van. Dus ook met het nieuwere lichtere paar (die ik voor de wedstrijdjes heb gekocht) . Maar ik denk idd dat ik dan maar een voorraad moet inslaan.
Oh en @oceanix ik heb ze aan de zijkant /onderkant van mn voeten. Niet bij mijn hiel.
En ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijn schoenen nog strakker moet doen.. Loopt niet fijn.

ik loop ze ook niet op de hiel maar op de onderkant voeten, dat deel tussen de bal en de hiel maar ook op mijn tenen zowel de onderkant als de zijkant. Volgens mijn huisarts heb ik andrews barber, ik denk dat hij verder als de a moet komen in de medische encyclopedie....
Vandaar dat ik mijn schoenen anders ben gaan strikken, waardoor ik minder glij. En dat werkt aardig maar beter werkt het om op te letten hoe ik loop.

SPOILER

[ Bericht 8% gewijzigd door Oceanonix op 31-08-2015 22:07:42 (foto toegevoegd) ]
pi_155720150
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:05 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik loop ze ook niet op de hiel maar op de onderkant voeten, dat deel tussen de bal en de hiel maar ook op mijn tenen zowel de onderkant als de zijkant. Volgens mijn huisarts heb ik andrews barber, ik denk dat hij verder als de a moet komen in de medische encyclopedie....
Vandaar dat ik mijn schoenen anders ben gaan strikken, waardoor ik minder glij. En dat werkt aardig maar beter werkt het om op te letten hoe ik loop.
Ohh okee. Moet je dan het laatste gaatje mee strikken? Worden de veters dan niet te kort? Ik ben gewend om altijd een dubbele knoop te doen , denk dat dan niet meer zal lukken. Letten op hoe ik loop, doe ik ook wel redelijk. En die zolen dwingen mij dan ook om 'recht' te lopen.

Ik twijfel nu of ik ze erin doe met de wedstrijd..

Edit; ik zie het al op je foto! Denk dat het tekort word dan. En ik ben nogal gehecht aan een dubbele knoop :P
pi_155720175
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:11 schreef xMissi het volgende:

[..]

Ohh okee. Moet je dan het laatste gaatje mee strikken? Worden de veters dan niet te kort? Ik ben gewend om altijd een dubbele knoop te doen , denk dat dan niet meer zal lukken. Letten op hoe ik loop, doe ik ook wel redelijk. En die zolen dwingen mij dan ook om 'recht' te lopen.

Ik twijfel nu of ik ze erin doe met de wedstrijd..
je houdt ruimte over voor een dubbele knoop. Zonder dubbele knoop ga ik niet hardlopen. ;)
pi_155720194
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:55 schreef xMissi het volgende:

http://www.runnersweb.nl/(...)de-blaren-zitten.htm

Toevallig komt dit op mijn tijdlijn langs. Misschien staat er iets tussen. Verder zijn blaren niet per se een teken van verkeerde schoenen, verkeerde sokken kan ook. Dus als je er met die HEMA sokken nooit last van hebt, gewoon lekker veel kopen!
En je rondje.. had je geen GPS horloge om dan? Voor ons onmogelijk om te zeggen hoe lang het is he ;) Hangt er vanaf hoe hard jij gerend hebt :P
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_155720252
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:12 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

je houdt ruimte over voor een dubbele knoop. Zonder dubbele knoop ga ik niet hardlopen. ;)
Ik ook niet haha! Ik zal eens even kijken wat ik ga doen en of het helpt thanks ! :)
pi_155720358
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:12 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

http://www.runnersweb.nl/(...)de-blaren-zitten.htm

Toevallig komt dit op mijn tijdlijn langs. Misschien staat er iets tussen. Verder zijn blaren niet per se een teken van verkeerde schoenen, verkeerde sokken kan ook. Dus als je er met die HEMA sokken nooit last van hebt, gewoon lekker veel kopen!
En je rondje.. had je geen GPS horloge om dan? Voor ons onmogelijk om te zeggen hoe lang het is he ;) Hangt er vanaf hoe hard jij gerend hebt :P
Jaa die had ik zeker om, kijk maar naar het linkje. Maar ik ben lastig met zulke afstanden inschatten. Maar hij zei dus we doen even alsof het een atl.baan is. Dus ik denk idd 400/500 meter ofzo. En hard gerend ... Ehh ja voor jou misschien langzaam maar ik was kapot na het laatste rondje van 2:03 :D Hartslag 195 ofzo. Die trouwens steeds sneller zakt :)
pi_155720363
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:12 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik strik mijn veters net als jij, maar het eerste wat ik altijd moet doen met nieuwe schoenen, is nieuwe veters kopen, die daar lang genoeg voor zijn :D En dubbele knoop is onzinnig als je gewoon je schoenen goed strikt.
  maandag 31 augustus 2015 @ 22:20:29 #25
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_155720454
Goed leesvoer RD! Well done :*
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')